Bloedarmoede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 23:35

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met bloedarmoede bij paarden? Waardoor kan het komen, waarin uit het zich en wat zou een oplossing zijn?

Groetjes Chantal

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:05

Oplossing: over het algemeen de oorzaak verhelpen.

Het kan zijn door te weinig aanmaak (bijv door te weinig ijzer)
Te veel afbraak (er zijn bacterien en virussen die de bloedcellen "opeten", net zoals het kan zijn bij autoimmune ziekten die de rode bloedcellen kapot maken)
Te veel verlies (acuut -> een flink bloedende wond, chronisch -> bijv een ernstige wormbesmetting zodat er constant kleine beetje bloedverlies plaats vinden)

Het uit zich door een slomer dan normaal paard. Bij onderzoek wordt meestal een verhoogde ademhaling en pols frequentie gevonde en te bleke slijmvliezen (ook al zegt dat niet alles, bloedonderzoek is het betrouwbaarst. Maar bij erge bleke slijmvliezen is het natuurlijk wel duidelijk)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:08


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 19:55

Dank je wel Cloris!
Ik heb er veel aan gehad!
Het paard spreekt zichzelf een beetje tegen, hij is wel niet zichzelf, maar nou ook weer niet duf, eerder een beetje zielig (waarschijnlijk omdat hij zich niet lekker voelt). Vacht ziet er op dit moment idd niet goed uit. We zijn nu in overleg met onze DA en we zullen zien hoe of wat.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:20

chantal1 schreef:
Dank je wel Cloris!
Ik heb er veel aan gehad!
Het paard spreekt zichzelf een beetje tegen, hij is wel niet zichzelf, maar nou ook weer niet duf, eerder een beetje zielig (waarschijnlijk omdat hij zich niet lekker voelt). Vacht ziet er op dit moment idd niet goed uit. We zijn nu in overleg met onze DA en we zullen zien hoe of wat.


Had je al bloed laten prikken? dat zou ik sowieso laten doen. Sterkte en ik hoop dat je paard weer snel zichzelf is Knipoog

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:22

Hey! Da's vervelend. Ik weet je niet meer te vertellen dan Cloris. Ik weet dat een paardje op de manege waar ik heb leren rijden het ooit heeft gehad, maar da's al zo lang geleden! Maar op de site van Simicur (www.simicur.nl/anemie.htm) heb ik er wel wat over gevonden.

Over welk paard gaat het? Toch niet de Ulft he?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 23:20

Ja, daar door zijn we het te weten gekomen Cloris. Ik hoop ook dat hij er weer snel bovenop is. Hij zat al langer niet goed in zijn vel daarom hebben we de knoop door gehakt en bloed laten prikken.

Ja, Britty, het gaat over de Ulft. Bedankt voor de link!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:25

chantal1 schreef:
Ja, daar door zijn we het te weten gekomen Cloris. Ik hoop ook dat hij er weer snel bovenop is. Hij zat al langer niet goed in zijn vel daarom hebben we de knoop door gehakt en bloed laten prikken.




Ahaa okej, bij Piropo kwam het ook een deel door stress, klinkt heel stom maar hij heeft 3 nieuwe buurmannen waarmee hij het niet kan vinden, dat is voor hem bedreigend en laten die nou heel vaak langslopen.. daardoor voelde hij zich dus constant bedreigd in zijn eigen stal waardoor hij veel te weinig rust kreeg en heel slecht ging eten, nu staat hij dan op de BBloesem Rescue Remedy en is de stress een heel eind minder, hij is sindsdien ook lekker weer aangekomen en eet weer goed en binnenkort krijgt hij zijn nieuwe stal dus dan is de oorzaak ook weer weggenomen..
Zijn bloed was iig weer in orde dus.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 20:05

O, kijk, dat is goed nieuws.
Wat een DA mij heeft verteld is het volgende;
Heel andere theorie dan ik had verwacht.
Vrij veel dressuurpaarden hebben last van bloedarmoede, dit doordat ze weinig galopwerk moeten verrichten (toch minder als een springpaard). Hierdoor krijgen paarden geen zuurstof tekort en worden er dus geen rode bloedlichaampjes aangemaakt waardoor dus bloedarmoede ontstaat.Even in het kort. Ik had er nog nooit van gehoord en weet ook niet of het waar is.

jobbie
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-05

Re: Bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:05

mijn paard heeft heeeeeel vaak last van diarree en heb hem laatst ook op bloed laten testen. Daar is na voren gekomen dat hij een lage ph waarde heeft en heeft daarvoor ook Haemolytan voorgeschreven gekregen en ik moet zeggen dat ook ik hem goed zie opknappen. alleen de prijs vind ik toch ook niet zo fijn hoor 72,00 euro voor een fles is nogal wat.