NRPS vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-01 16:04

hoi, mijn 4 jarige merrie heb ik nrps papieren van. Ik ben druk bezig met het achterhalen van haar achtergrond. Nu belde ik het NRPS, omdat ik wat vraagjes had, maar ik werd er niet echt wijzer van. Mirage d'r vader is een volbloed arabier, de moeder een anglo-arabier. De dochter (mirage dus) staat echter geregistreerd bij het nrps. Kan dit???? De vader was namelijk niet bekend bij het nrps (hoewel dat wel in het nrps papier staat......), dat is een goedgekeurde hengst bij het AVS. In de nprs papieren heb ik ook geen registratienummer van de moeder van mirage. vaag, vaag, vaag. Dan staat er op mirage d'r nprs papier dat ze een HBR nummer heeft. Weet iemand wat dit wil zeggen? Ik weet in ieder geval dat ze nog niet is opgenomen in het stamboek (???) Dus ik zou d'r nog moeten laten keuren voor stamboekopname? Ik hoop dat iemand er wat meer over weet en het me kan vertellen. alvast bedankt, Ingrid


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:31

Het klopt wel dat mirage geregistreerd staat bij het nrps, omdat ze arabisch bloed voert, maar niet 100% arabisch is. Ik vind het wel raar dat ze bij het nrps de vader van je pony niet kennen, maar als die bij het avs ingeschreven staat klopt het wel. Karin heeft hier veel verstand van, anders moet je die maar even PBen. Succes Haha!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:04

Het meest logische wat ik kan bedenken, is dat HBR staat voor hulpboekregistratie. Ze heeft dan wel een papier waarop haar afstamming staat, maar is (nog) niet officieel erkend door het NRPS. Vraag het Zep anders eens, die heeft een soortgelijk iets gehad met haar vroegere pony en die is nu ook officieel NRPS-erkend.

Wat Manon zegt, klopt in ieder geval: Mirage heeft een NRPS-papier omdat ze Arabisch bloed voert. Bij het NRPS geldt voor pony's een minimum van 25% Arabisch bloed, voor paarden een minimum van 12.5% Arabisch en/of Anglo-Arabisch bloed (optelsom).

Waarschijnlijk heeft ze een HBR-papier omdat haar vader niet goedgekeurd is bij het NRPS, maar wel bij het AVS (dus officieel Arabisch volbloed) en haar moeder niet officieel NRPS is (misschien ook HBR?). Exact weet ik het niet, dan zou je ff het papier moeten inscannen en aan me moeten mailen.

Volgens mij moet je voor een echte opname in het stamboek idd met haar naar de keuring, maar dat zou je ff bij het stamboek moeten navragen. Van afstammingen heb ik tot op zekere hoogte verstand, maar over keuringen weet ik eigenlijk zo goed als niets.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 17:25

Ja, dat met dat arabische bloed enzo dat weet ik, zoveel procent arabisch bloed etc etc.
Maar waarom zou een stamboek een paard zomaar in het register zetten??? Had ze dan overal aangeboden kunnen worden? Als beide ouders geen nrps zijn?? vader = volbloed arabier, moeder = anglo-arabier. Is dat dan het "toegangsbewijs" voor het nrps??? En ja, ik zal naar de keuring moeten om haar stamboekwaardig te laten keuren. Maar er zijn toch nog wat vreemde dingen. Op 2 jarige leeftijd 2e premie gehaald bij keuring, waarom is ze toen niet opgenomen in het stamboek?? Is 2e premie niet goed genoeg? En bovendien, bij het nrps hebben ze daar helemaal geen gegevens meer over......(je zou ze toch!) Het meisje wat naar de keuring is geweest met haar, heeft er nog wel papieren van, dus het is nog wel te achterhalen allemaal, maar toch.......
nou ja, zondag ga ik naar zowel de vader als de moeder kijken in limburg en hoop ik meer te weten te komen!!! Bedankt! Ingrid


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:43

Raar ja, wel naar de keuring geweest en toch nog hulpboek... Of zou idd een 2e premie niet voldoende zijn voor opname? Je zou het haast denken, maar dat zijn dingen die ze je bij het stamboek zouden kunnen vertellen.

Op zich niet gek dat ze toch NRPS-papier heeft hoor. Het feit dat haar vader volbloed Arabier is en haar moeder Anglo-Arabier is idd het 'toegangsbewijs' voor het NRPS. Een andere mogelijkheid qua stamboek is er niet voor haar. Alle afstammelingen van AVS-hengsten kunnen in het NRPS-stamboek worden opgenomen, daar hoeven ze niet voor goedgekeurd te zijn bij het NRPS. Maar dan wordt het hoogstwaarschijnlijk wel in eerste instantie een hulpboekregistratie, zoals bij jouw paardje.

Toch maar weer eens navragen bij het NRPS? Mijn ervaring is dat je daar toch behoorlijk snel (en goed)antwoord krijgt op je vragen, wat je helaas van het KWPN niet altijd kunt zeggen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 18:56

Bedankt. Nou, ik ga morgen inderdaad nog even terugbellen, in de hoop een ander aan de telefoon te krijgen.........
Ze had m'n vragen ook genoteerd, en zou het doorgeven aan de foktechnisch directeur. Mijn paardje staat namelijk geregistreerd als rijpaard kleine maat, terwijl ze als anglo-arabier zou moeten staan!
Maar wat je me nu verteld wist ik niet: dat een ox. vader 'toegang' is tot het stamboek. Dat verklaart het voor mij!!! En helemaal als hij nog geen eens geregistreerd hoeft te zijn bij het NRPS, maar goedgekeurd zijn bij het AVS ook voldoende is.
Bedankt!! Ingrid


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers