Bixie Vaardigheids proeven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Bixie Vaardigheids proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-07 15:31

Vond nog niets over de Bixie-proeven in de Wiki, vandaar mijn bijdrage. Dit is mijn eerste poging om iets te schrijven voor de Wiki dus als er op of aanmerkingen zijn over de opmaak of stijl, hoor ik dat graag want de betreffende topics in de Wiki zijn nog niet aangevuld.


Bixie vaardigheidsproeven

Wat zijn Bixie vaardigheidsproeven?

Er zijn 4 Bixie onderdelen: een dressuurproef, een springproef, een vaardigheidsproef en een spelonderdeel. De opzet van de Bixie is om jonge ruitertjes de kans te geven om op een lager niveau aan wedstrijdjes deel te laten nemen en zo vertrouwd te raken met de sport.

Wie kunnen deelnemen?

Kinderen mogen deelnemen vanaf de dag dat ze 6 geworden zijn tot en met het jaar waarin ze 13 jaar worden. Voor oudere kinderen kan er dispensatie aangevraagd worden bij de KNHS.
De deelnemertjes moeten lid zijn van een ponyclub, zij hoeven geen wedstrijdkleding te dragen, enkel rijlaarzen en goedgekeurde cap, hoewel de meeste ponyclubs een clubtenue voorschrijven voor hun ponyruiters.
Voor deelname is een Bixie-startkaart nodig, deze is tot op heden nog gratis.
Daarnaast dient de pony een paspoort met de juiste inentingsgegvens en het chipnummer te hebben. Een meetbriefje is voor de Bixie-proeven niet nodig.

Wat zijn de kosten?

Je betaalt lidmaatschap van de vereniging en daarnaast moet er elk jaar contributie aan de KNHS betaald worden, Deze wordt jaarlijks aangepast. Actuele kosten zijn te vinden op http://www.knhs.nl
Het inschrijfgeld voor een wedstrijdonderdeel is maximaal € 4,00.

Wie organiseert Bixie-wedstrijden?

In principe kan elke KNHS-vereniging Bixie-proeven organiseren, dit wordt vermeld op het vraagprogramma .
Elke regio heeft een aantal kring-portefeuille houders Jeugd en Ponyzaken die de wedstrijdorganiserende verenigingen adviseren omtrent de organisatie en benodigdheden voor de Bixie-wedstrijdjes.
De Bixie-proeven worden altijd in met touw of andersoortige omheining afgesloten ringen verreden, dit om de veiligheid van de kleinste deelnemertjes te waarborgen.


Kan ik prijzen winnen?
Afhankelijk van de regio wordt bepaald of er een klassement opgemaakt wordt. Sommige regio’s maken een klassement op en geven bekers en rozetten terwijl andere regio’s ervoor kiezen om alle deelnemertjes een aandenken te geven ongeacht het klassement.
Er wordt altijd een prijs of aandenken overhandigd.

Kan ik promoveren of degraderen

Degraderen is niet mogelijk, promoveren wel. Afhankelijk van de regio wordt er gewerkt met stempelkaarten. Na 10 stempels dient een ruiterje te promoveren naar de volgende klasse. De ruiter en/of begeleider kan altijd beslissen om een hogere of lagere proef te starten, de keuze hioervoor is vrij.
Het is zelfs toegestaan om aan Bixie wedstrijden deel te nemen en een reguliere B-dressuurproef te rijden. Dit wordt niet gestimuleerd aangezien de Bixie als een opstap gezien moet worden en niet als een extra startgelegenheid.
Als een ruiter deelneemt een een B-springparcours mag hij niet meer deelnemen aan het Bixie springen maar nog wel aan de Bixie dressuur.

Welke klassen zijn er?

Er zijn binnen het Bixie 3 niveau’s: de lichtste klasse AA, de middelste klasse A en de zwaarste klasse B1.

Dressuur:

AA dressuur
Eenvoudig dressuurproefje met alleen onderdelen in stap en draf, er moet een slalom gereden worden en tussen balkjes doorgedraafd worden.
Het is toegestaan om de pony te leiden en bij het op-en afstijgen te helpen.

A dressuur
Een dressuurproefje in stap en draf met iets moeilijkere dressuuroefeningen, er moet over cavaletti’s gedraafd worden.

B1 dressuur
Een dressuurproefje met galop, voorbereiding op een B dressurproef.

Springen:

Het springparcours voor de klassen AA en A springen is vastgesteld en blijft gedurende de klasse gelijk. De parcourstekeningen zijn op http://www.knhs.nl te vinden.
AA springen
Het is toegestaan de pony te leiden of bij te springen indien nodig. ER wordt een slalom gereden en balkjes gedraafd. Het eerste hindernisje wordt met drafbalk gesprongen, de andere hindernissen mogen uit draf of galop gesprongen worden.

A Springen
Dit parcours mag geheel in galop afgelegd worden en er worden geen spelonderdelen gevraagd.
Klasse AA klasse A

Cat A 20 cm 30 cm
Cat B 30 cm 40 cm
Cat C 40 cm 50 cm
Cat D 50 cm 60 cm
Cat E 60 cm 70 cm


Begeleidingsproef

De begeleidingsproef is meer een spelonderdeel dan een wedstrijdonderdeel en wordt daarom niet zo vaak op wedstrijden uitgeschreven. Het is wel een uitstekend hulpmiddel om de allerjongste ponyruitertjes spelenderwijs voor te bereiden.
Tijdens deze proef mag de begeleider met de pony meelopen en de ruiter aanwijzingen geven. De verschillende onderdelen zijn balkjes draven, slalom rijden, door een poortje rijden, grote volte rijden, op- en afstijgen.

Ponyspellen

Ook ponyspellen zijn spelonderdelen die niet vaak op wedstrijd uitgeschreven worden. Ze worden wel gebruikt tijdens speciale ponyspel-dagen of tijdens ponykampen.
Enkele voorbeelden: Stoelendans, aardappelrace, Tally Ho, kledingrace.

Welke officials zijn er nodig?

Zowel de Bixie-dressuur als Bixie-springen worden door officiële juryleden, instructeurs of geregistreerde Bixie-juryleden beoordeeld. Deze personen worden geselecteerd op deskundigheid en goede omgang met kinderen.

Voetnoten
Dispensatie: schriftelijke toestemming van de KNHS om deel te nemen aan een bepaald onderdeel of klasse waar anders onder normale omstandigheden niet aan deelgenomen had mogen worden.
Meetbriefje: verouderde term. Voor iedere pony die deelnam aan wedstrijden moest de ruiter een meetbriefje kunnen tonen waarop de stokmaat vermeld staat. Tegenwoordig wordt de stokmaat van de pony verplicht in het paspoort genoteerd. Tot en met het jaar waarin de pony 8 wordt is het verplicht om 1x per jaar te laten meten door een door de KNHS geregistreerde pony-meeter. Deze vult de gegevens in in het paspoort en ondertekent.
Vraagprogramma:



Bronvermelding: KNHS Bixie-informatieboekje, http://www.knhs.nl

Plato: SGW M+1, Spr L+1, Dr Z1+4
Handgemaakte halsters en hoofdstellen van het beste Engelse Rundsleer, op maat en naar wens gemaakt!
http://www.zadelopmaat.nl Zadelpasser MSFC + zadelmaker
https://sites.google.com/site/leersnijkunstnl/ Figure carving, Tooling, Stalplaten en meer ...
Facebook.com - Leersnijkunst: voor voorbeelden van mijn werk


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bixie Vaardigheids proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:55

goed artikel wat mij betreft. Sommige begrippen bestaan al in de wiki meen ik, zoals meetbriefje, daar kan dan gewoon naar verwezen woorden.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Bixie Vaardigheids proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:56



Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: Bixie Vaardigheids proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-07 15:37

Je was met net voor Lielle, anders had ik de tekst vanmiddag zelf geplaatst Haha! Dank je wel voor de moeite.

Plato: SGW M+1, Spr L+1, Dr Z1+4
Handgemaakte halsters en hoofdstellen van het beste Engelse Rundsleer, op maat en naar wens gemaakt!
http://www.zadelopmaat.nl Zadelpasser MSFC + zadelmaker
https://sites.google.com/site/leersnijkunstnl/ Figure carving, Tooling, Stalplaten en meer ...
Facebook.com - Leersnijkunst: voor voorbeelden van mijn werk

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bixie Vaardigheids proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:34

Het stukje bij promoveren/degraderen snap ik niet. Vanaf 10 stempels MOET je een klasse hoger, maar eigenlijk mag je altijd kiezen of je al eerder een klasse hoger gaat?

Het volgende stukje raak ik helemaal niet aan uit, heb ook helemaal geen ervaring met Bixieproefjes.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: Bixie Vaardigheids proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-07 15:37

Bixie-proeven zijn geheel vrijblijvend, een ruitertje kan elke zondag zelf beslissen welk proef hij rijdt. Als het dressuurproefje met galop vorige week niet goed ging, kan hij deze week beslissen om het dressuurproefje zonder galop te rijden. Het promotiesysteem is ingevoerd om een zekere doorstroming te creeren maar er is geen verplichting. Enkel de leeftijd bepaalt wanneer een ruiter niet meer aan de Bixie mag deelnemen.

Plato: SGW M+1, Spr L+1, Dr Z1+4
Handgemaakte halsters en hoofdstellen van het beste Engelse Rundsleer, op maat en naar wens gemaakt!
http://www.zadelopmaat.nl Zadelpasser MSFC + zadelmaker
https://sites.google.com/site/leersnijkunstnl/ Figure carving, Tooling, Stalplaten en meer ...
Facebook.com - Leersnijkunst: voor voorbeelden van mijn werk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers