Verzamelde draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Verzamelde draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 04:01

Wij hebben 2 dravers gehad, een heeft 11 jaar op de baan gelopen. De andere weet ik zijn afkomst niet maar hij is nagenoeg blind aan 1 oog. De baandraver liep ook lekker aan de teugel. De draver die ik nu nog heb, was super scheef toen ik hem kreeg. Hij bokte ook tijdens de galop en had die echte nare drafgang. Inmiddels gaat het heel goed met hem en is hij heerlijk nageeflijk. Ik gebruik hem voor de prive les en de mensen vinden het heerlijk om die nageeflijkheid te ervaren. Ook bokt hij niet meer in de galop. Overigens is hij buiten super braaf.

Wie er ook een draver om op te rijden en wat zijn jullie ervaringen?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:47

Mijn vader heeft ze al zo'n twintig jaar, de laatste 8 jaar ofzo rij ik er ook op. Ik ben begonnen met onze fokmerrie, Ilana. Dressuur deed ik niet echt aan, maar zij kon wel echt super lopen, netjes aan de teugel, etc. Leonie, haar volle zus, was een ramp. Die liep als ze wou lopen en kon eigenlijk heel slecht tegen het bit. Hercules was leuk, daar ging je op zitten en ... die bleef staan. En was met geen mogelijkheid vooruit te krijgen Haha!
Ik ben nu behoorlikjk fanatiek met Ofir bezig (zoon van Ilana) en die kan ook heerlijk lopen (staat een topic op ITP met foto's) en een vriendin, Maaike (bloemkooltje op bokt) rijdt nu Rival. Hoe gemakkelijk ofir is, zo moeilijk is Rival. Op Ofir ben ik gewoon gestapt, zonder zadel, en ben begonnen met rijden.
Rival had last van haar rug, kniebanden probleempje, en nog steeds last van haar schoft. Als het haar niet zint, gooit ze haar hoofd in de lucht, gaat ze met haar oren flapperen en neemt ze een run zijwaarts. En dan is het knap als je haar net voor het draad weer voorwaarts kan krijgen Gelukkig gaat het al wel wat beter nu. Maaike doet alles in stap, en dan loopt ze ook heel netjes. Als alles een beetje meezit willen we in het voorjaar endurance gaan rijden met de twee monsters Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 09:52

Dat vinden ze echt leuk, heb ik al eens gehoord. Zelf trekt het mij voorals nog niet, om gezondheidsredenen. Je moet ze voor endurance goed trainen. Er zijn daar ook controles, heb ik gehoord. Een goede zaak vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:56

Op de stal waar Kawa staat staan ook 2 dravers en daar word ook op gereden.
1 pas sinds een paar weken en die koerst nog, dus word er geen galop op geoefent, maar de stap en de draf begint ze steeds beter te doen. Ook de wendingen en hoeken die ze eerst nog moeilijk vond.

De ander word al wat langer gereden en loopt ook netjes nageeflijk, als je die ziet lopen zou je niet zeggen dat het om een draver gaat en hij zou zeker in de ring geen gek figuur slaan, maar ook bij een buiten rit is hij heel braaf.

Vroeger heb ik zelf een tijd een draver gereden op een handelsstal.
De draf ging netjes en 1 galop ook, de andere galop heeft wat langer geduurd om goed aan te leren, maar uiteindelijk pakte hij die ook goed op.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 09:59

runningkawa schreef:
Op de stal waar Kawa staat staan ook 2 dravers en daar word ook op gereden.
1 pas sinds een paar weken en die koerst nog, dus word er geen galop op geoefent, maar de stap en de draf begint ze steeds beter te doen. Ook de wendingen en hoeken die ze eerst nog moeilijk vond.

De ander word al wat langer gereden en loopt ook netjes nageeflijk, als je die ziet lopen zou je niet zeggen dat het om een draver gaat en hij zou zeker in de ring geen gek figuur slaan, maar ook bij een buiten rit is hij heel braaf.

Vroeger heb ik zelf een tijd een draver gereden op een handelsstal.
De draf ging netjes en 1 galop ook, de andere galop heeft wat langer geduurd om goed aan te leren, maar uiteindelijk pakte hij die ook goed op.


Ja, bij dat "blinde"dravertje zou je het ook niet zeggen. Mensen staan verbaast als ze het prutsmutsen. Mijn vriendin is helemaal weg van hem en wil hem gaan starten. Ik ben benieuwd.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:59

Ofir ziet er alleen als een draver uit als ie goed dun is. En dat is ie nu dus niet Schijnheilig Rival is helemaal rijtypischer gebouwd als de gemiddelde draver, maar dat was ook geen succes voor de sulky. Ofir heeft nog aardig wat verdiend (6000 gulden geloof ik) alleen vanwege peesproblemen moest die stoppen met koersen. We hebben nu nog wel twee tweejarigen, een in training, en een op rust, die heeft van de zomer gekoerst. Daar begin ik ook verder niet aan te knutselen (volgend jaar zijn ze drie) die rijden we alleen voor de kar uit. ofir en Rival maakt niet meer uit, dus daar rijden we wel gewoon op.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:47

Ik heb een draver en rijd haar westernachtig (zie onderschrift en mix het met western *LOL* ). Ze kan super lopen en nu ze wat voller is geworden kan je ook niet meer zien dat het een draver is als je het niet weet. Ik rijd haar niet veel aan de teugel maar ze kan het wel en doet het super. Maar ik ben nu vooral bezig met lage hoofdhouding en tolt en telgang, is met western ook anders als met 'normaal' rijden denk ik...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 12:55

Leuk om te horen! Kennelijk zijn deze paardjes tot veel in staat en zijn ze dus werkwillig te noemen, denk ik.

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:30

Aqua8horse schreef:
Leuk om te horen! Kennelijk zijn deze paardjes tot veel in staat en zijn ze dus werkwillig te noemen, denk ik.


Zekers! Star vind sommige dingen erg moeilijk maar zet zich altijd voor 100 % in! Ik vind dravers fijne paarden, ze zijn cool maar gevoelig (met de juiste opvoeding dan Knipoog ), ik vind star net een gespierde arabier soms Haha! ze is ook meer een 'rijtype', klein maar gespierd zal ik maar zeggen...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:28

Ik rij ook wel eens op dravers, als ze op stal staan.
Het zijn zeker fijne paardjes en willen graag voor je werken, ze zijn ook erg veelzijdig!

Wat Wendy al zegt, als ze dik zijn zeg je van sommige echt niet dat het dravers zijn, vooral niet met een dikke wintervacht

JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:09

Mijn nieuwste aanwinst is ook een draver. Ze doet het geweldig tijdens de trainingen (western) en is met buitenrijden heel cool
Ik vind het echt een heel fijn paard om mee te werken. Ze is altijd bij de les en probeert het me altijd naar de zin te maken. Lovers
Ze is heel licht te rijden, is heel aktief en leert heel erg snel.

Ik ben nu 3 weken met haar bezig met 2 trainingen per week (de rest van de week rijd ik haar buiten) en ze draait nu al een correcte spin (in een laag tempo) loopt een nette verzamelde jog, verzamelde galop links en rechts ook geen probleem en de stop snapt ze ook al vanuit de stap en draf...... OK dan!

Ik heb al heel wat paarden gereden, maar dit is echt erg snel

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 05:32

Na al deze geweldige reacties, krijg ik sterk het gevoel dat deze unieke soort paarden toch nog teveel worden ondergewaardeerd! Jammer eigenlijk want ze zijn uitermate plezierig om mee te werken en ze verdienen dus om gewaardeerd te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:58

Zijn ze dan zo ondergewaardeerd?

Ik ben gewoon van mening dat elk paard, wat voor ras ook, alle basis dingen aan te leren is.
Bij de 1 zal een mooie draf wat langer duren, bij de ander de galop, maar alle paarden hebben van nature die gang, dus uiteindelijk is er dat onder het zadel ook uit te krijgen.

Of elke ruiter daar het geduld voor heeft is een andere vraag.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 11:01

Ja, ik heb die ervaring wel. Ze staan versteld als ze mijn draver zien lopen als ze horen dat het een draver is. Ook maken ze vaak de opmerling "Dat kan je (gelukkig) helemaal niet zien" Of, dat heb ik ook eens mee gemaakt dat ik de manen kort moest knippen, dan zag je het zeker niet. Bovendien is er toch wel wat een vooroordeel met het aan de teugel lopen. Persoonlijk mag iedereen weten dat het een draver is, als hij maar goed loopt! En dat doet hij en hij is nog super braaf ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:05

Maar dat vind ik nog zo'n vooroordeel.
Dat een draver heet zou zijn.
Ik heb gereden naast een draver stal, dus liep je ook wel eens op en neer.
Nou heb ik net zoveel hete wpn-ers gezien als dravers.
Ook de dravers nu op stal zijn wakkere paarden, maar heet, nee niet meer als een gewone wpn-er.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 13:08

Nee, die van ons is niet heet, die vorige overigens ook niet. Ze zijn beide wel werklustig.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:25

ik kende een hele lieve draver. had maar tot een jaar of 6 gekoerst en was dan naar een dressuuramazone vertrokken.

in begin beetje problemen met galop (ja wat wil je, eerst mag je niet en nu moet je galopperen!) maar met geduld galoppeerde ze erg netjes.

ze liep er aardig (L1) mee op wedstrijd. netjes nageeflijk.

probleem was wel: als die een uurtje gereden heeft, kwam die op gang en kwam die race-aard terug naar boven.

op zich niet erg, alleen als de proef uitliep en ze langer moest inrijden kon hij wel niet keurig halthouden op x. de jury heeft meermaals opzij moeten springen dan! Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:14

runningkawa schreef:
Zijn ze dan zo ondergewaardeerd?

Ik ben gewoon van mening dat elk paard, wat voor ras ook, alle basis dingen aan te leren is.
Bij de 1 zal een mooie draf wat langer duren, bij de ander de galop, maar alle paarden hebben van nature die gang, dus uiteindelijk is er dat onder het zadel ook uit te krijgen.

Of elke ruiter daar het geduld voor heeft is een andere vraag.


Kawa heeft gelijk.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 01:39

Ik heb tijden een draver gereden maar kon hem helaas niet meer als 1x per week rijden, (mocht gewoon niet vaker komen) hij had inderdaad ook een hele moeilijke draf, maar omdat ik zo weinig kwam kon ik hem gewoon niet trainen op een rustige draf, hetzelfde gold voor gallop, niet te geloven, wat kunnen die paarden snel! Maar ik heb hem ook nooit echt nageeflijk kunnen rijden, ook dusomdat ik zo weinig mocht komen... maar echt, het zijn wereldpaarden!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:15

Wij hebben heel wat dravers op stal.
Mijn pensionhouder heeft zelf ook dravers, hij koerst ermee(niet onverdienstelijk trouwens) en als ze zijn uitgekoerst komen ze naar stal.
En dan vind ie altijd wel iemand die erop wilt rijden en dan worden ze rijpaard.

Vorig jaar heeft ie nog de draver van de buurman overgekocht, echt een geweldig beest die het zeker super zou doen in de endurance.
helaas wegens blessure's, droes , zadelproblemen en griepjes van de verzorgster nog niet zo veel mee gedaan.

Een ander iemand heeft vorig jaar ook een draver(nu 20 jaar) gekocht en die rijd western. En dat beestje is na de nodige behandelingen van een ostheopaat, een goed zadel en goede training heel erg vooruit gegaan.

Dan zijn er nog 2 mensen met dravers die gewoon recreatie rijden.
Een van de 2 heeft vorig jaar een veulen gehad en die gaat met een maand of 2 in training en volgend jaar de baan op.

Vroeger had ik een meisje bij de ponyclub die Z reed met haar draver.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 20:14

Ik denk dat Lumanda hem ook gaat uitbrengen op wedstrijden. Maar wij rijden er ook buiten mee en geven er les op aan oa. beginners. Hij is echt zo braaf, terwijl hij aan een oog min of meer blind is!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:35

van de zomer heb ik ook een draver gehad voor de (hobby)verkoop, deze draver had nooit op de baan gekoerst maar is als 3-jarige in een manege ''ingereden'' en afgecrost op het strand in de verhuur.

daarna heeft een mevrouw hem gekocht om hem dressuurmatig op nieuw in te rijden en zo kon hij heel leuk stap.draf en galop nageeflijk rondgereden worden.

ik heb daar mee doorgeoefend,het zal altijd een typische galop blijven maar dit paardje kan best wat worden!!
daarbij was hij ook een schimmel wat niet vaak voorkomt in de dravers(heb ik mij laten vertellen) dus hij was een leuke verschijning om te zien..
(trouwens hij staat in de mooieste draver verkiezing op bokt met een foto!!)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:46

Tijdje meegelezen, en nu toch maar van plan om te reageren Haha! .
Ik heb ook een draver, een kleintje van 4 jaar. Het is echt een geweldig beest, hij kan gewoonweg alles! Springt met gemak 1.10m (al durf ik niet hoger Bloos ), kan leuk dressuren enzo. Het rijden gaat heel lekker, op dit moment hebben we weer vooruitgang geboekt (in mijn profiel staan foto's van voor de vooruitgang). Hij loopt bijna niet meer te diep en gaat zijn kont lekker gebruiken in de galop.
Het is echt een fijn beest, en ik weet zeker dat we er iets van gaan maken!

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:52

Ik heb ook 2 dravers Aqua, de jongste koerst nog, de oudste is 17, die heeft gekoerst, daar heb ik 3 jaar dressuur mee gereden (ook landelijk gestart, niet onverdienstelijk) en nu doe ik PNH met haar. Mijn man is altijd dravertrainer geweest, ik heb er honderden gekend en tientallen gereden Lachen.

Het zijn hele fijne, werkwillige paarden, die uiteraard nooit ZZ zullen worden, maar L2 moet met elke draver wel haalbaar zijn. Voor endurance zijn het ook superpaarden .

Het paard van Ilse, die ik ook een keer heb mogen rijden Lachen, is een heel fijn paard waar ze ver mee kan komen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:06

Ik heb op meerdere dravers gereden. Allemaal konden ze gewoon lekker nageeflijk lopen en ontspannen. Galop was na verloop van tijd ook geen probleem meer. Over het algemeen vond ik het fijne strandpaarden Lachen.