Quarter Horse!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Quarter Horse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 19:51

Ikzelf ben misschien van plan om in de toekomst een Quarter Horse te kopen. Ik kan alleen niet zoveel vinden over het karakter van deze paarden. Heeft iemand misschien ervaring met deze paarden of weet iemand miss wat meer over het karakter, dan hoor ik dat graag.

P.s.: Plaatjes stel ik ook zeer op prijs! Haha!


appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:08

over de quarter zelf kan ik je niet zo heel erg veel vertellen
vooral omdat het karakter ook erg afhankelijk is van afstamming en opvoeding...

maar voor de algemene informatie hier dan een stukje...

De Quarter Horse is buitengewoon gedwee en dicht bij de mens. Daardoor is hij het ideale recreatiepaard. Door zijn sterkte en atletische bouw, is hij de ideale vriend voor lange wandelingen. Hij kan onmiddellijk antwoorden op gelijk welke vraag van zijn ruiter. Maar de meest gewaardeerde kwaliteit van dit paard is ongetwijfeld zijn positieve ingesteldheid. Uiterst licht gereden begrijpt hij onmiddellijk wat zijn ruiter van hem vraagt.

Bij de oorsprong voldeet het kleine, robuuste, sterk gespierde paard aan de vereisten voor het cowboy-werk. Het was immers rustig, supersnel wanneer gevraagd en in staat zware lasten te dragen. De hedendaagse fokkers werken echter aan een diversificatie van het ras in functie van de betrokken discipline.

Door de grote verscheidenheid van het ras, is het een ideaal familiepaard. Door zijn positieve ingesteldheid is de Quarter Horse de beste en veiligste vriend voor onze jonge ruiters.

Door zijn "spirit" kan het paard ook vaders of moeders beste competitiepaard worden of door zijn "gemoedelijkheid" hun liefste wandelpaard.

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 20:12

Kun je mij dan ook wat vertellen over de verschillende afstammingen en hun karakter? Kinkt trouwens wel erg goed... Paard voor het hele gezin!

O ja, de Paint is toch eigenlijk precies het zelfde als een Quarter Horse, behalve dan dat ie bont is en niet in het Quarter Horse stamboek wordt opgenomen?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:12

paint en quarter horen gelijk te zijn, maar ik krijg vaak het idee dat er toch wel verschillen zijn behalve uiterlijk. Het kakarter is erg verschillend per paard, als je een echt gezinspaard wil zou ik op zoek gaan naar een leuk ruintje, mijn ervaring is inmiddels dat die het beste daarvoor geschikt zijn. Bij western staat veel meer over quarters, afstamming e.d. en daar krijg je misschien ook meer reacties..

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:26

misschien leuk om te weten dat de bereden politie een tijdje Quarters heeft gehad als proef en dat ze met valg en winmpel zijn geslaagd voor de bombproofheid, maar dat ze te klein waren om indrukwekkend genoeg te zijn in de praktijk..

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:03

al mijn ervaringen met Quaters zijn zeer positief. op de manege waar ik rijd, staan hengsten en merries gewoon naast elkaar en hebben een buitengewoon lief karakter. je kunt er goed western mee rijden maar ook dressuur en dergelijk.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:26

Ik heb (en rijd nog af en toe) een poos op een quarter gereden. Erg dominant paardje is het, maar als je zover kon krijgen om voor je te werken, dan deed ze alles voor je. Op buitenrit is ze nergens bang voor ( echt koel in dr koppie), maar fokt ze zich onwijs op, dribbelen ed, ze wilt harder draven, galopperen, stappen ed. Dit is niet altijd leuk.
Verder een leuk paardje!

Met een paint heb ik niet echt goede ervaring, maar dat kwam meer door de eigenaar zelf. Beest kreeg 10 appelsienen op een dag, waren het er 9, dan was ze zo chago als weet niet wat. Was onwijs lui, dominant, een echte bitcherige merrie. Verwend gewoon!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 09:33

Yessy schreef:
paint en quarter horen gelijk te zijn, maar ik krijg vaak het idee dat er toch wel verschillen zijn behalve uiterlijk. Het kakarter is erg verschillend per paard, als je een echt gezinspaard wil zou ik op zoek gaan naar een leuk ruintje, mijn ervaring is inmiddels dat die het beste daarvoor geschikt zijn. Bij western staat veel meer over quarters, afstamming e.d. en daar krijg je misschien ook meer reacties..


Ja, dat bedacht ik me later pas. Scheve mond Was misschien indd wel logischer geweest, maar ik dacht dit is rassenpraat dus. *LOL*


zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:46

Mijn quarter is idd ook bom proof. gisteren waren we met 3 vrouw sterk aan het rijden in de bak en er gaat toch een enorme harde knal af ( tja het is weer vuurwerktijd). en de 2 andere paarden gaan aan de kletter en die van mij loopt rustig verder.

Ik kan haar 100% vertrouwen. mijn 2 kinderen hebben op haar los gereden toen ze 4 waren en ze zal nooit wat doen. Nu moet je niet denken dat het een watje is want zodra we naar buiten gaan is het een volbloed van 4 jaar. En asl ze moet werken is zo ook geen rustige tante.
Je kan onder haar buik door lopen etc. kortom van alle paarden die ik gehaden heb gereden ( zijn er heel wat) heb is de quarter het meest betrouwbare die ik ooit meegemaakt.

LilAngel
Berichten: 222
Geregistreerd: 29-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:23

Soort: warmbloed
Herkomst: Verenigde Staten




Over het Quarter Horse
De Quarter Horse is het eerste echte Amerikaanse ras, maar werd pas laat als zodanig erkend. Het behoort eigenlijk tot de groep Western Horses. Het paard zou kunnen "vliegen zo lang als het zijn adem in kan houden", en "draaien op een dubbeltje".
Het bijzondere voskleurige paard Copper Bottom is verwekt door de beroemde Engels Volbloed Sir Archy. Hij werd geboren in 1828 en is gefokt door Edward Parker in Lancaster, Pennsylvania. Copper Bottom werd tweeëndertig jaar. De Amerikaanse Generaal Sam Houston nam hem mee naar Texas in 1839. Copper Bottom heeft de Texaanse Quarter Horse sterk beïnvloed.
De meeste bekende Amerikaanse kwartmijlsrace is de 'All-American Futurity', die gehouden wordt op de Ruisodo Downs in New Mexico. Een paar jaar geleden werd de Breeders Cup ingesteld, waarbij de hoogste Amerikaanse geldprijs te behalen valt. De Quarter-Horse rennen van 1988 werden gehouden op 5 september in Ruisode Downs. De grote favoriet, Sig Hanson, bleek echter niet in topvorm te zijn en was weerspannig bij de start. Winnaar Murganser sleepte de prijs van 1 miljoen dollar in de wacht. Het merrieveulen See Me Do It won 350.000 dollar met de tweede prijs. De derde prijs van 100.000 dollar werd gedeeld door Super DeKas en Sky Fire, die tegelijkertijd finishten. Elke deelnemer won een geldbedrag.
Om mee te doen aan deze race, moet het paard al topprestaties hebben geleverd bij de Quarter-Horse rennen. Drie befaamde hengsten die deze races in het verleden gewonnen hebben zijn Dash to Cash, Easy Jet en Go Man Go. Toen de namen van de ouders van de tien deelnemende paarden werden genoemd, werden deze ex-winnaars minstens twee keer genoemd.


Karakter en verzorging
Het ras heeft een intelligent, evenwichtig en gevoelig karakter en is actief en levendig van aard. Ook is hij betrouwbaar en rustig in de omgang met mensen.


Gebruiksmogelijkheden
Het Quarter Horse heeft zich in de loop van de tijd onderscheiden als een taaie, snelle sprinter met een snelle start, maar bleek ook een heel veelzijdig paard te zijn, die veel meer kon dan alleen racen. Het paard is gebruikt als boeren-, trek-, cowboy-, tuig- en rijpaard. Hij is in het Wilde Westen ingezet bij het drijven van de kuddes koeien. Het paard heeft een zogenaamde cow sense (aangeboren gevoel voor het cowboywerk) en is bovendien heel goed wendbaar. Veel westernrijders prefereren het Quarter Horse.


Exterieur
Er zijn drie types Quarter Horses: het zware 'bulldog' type, het Engels Volbloedtype en het populaire 'tussenproduct'. De bulldog heeft enorme spierpartijen, een breedgebouwde achterhand en schouder en een aanzienlijke romp. Het Engelse Volbloedtype is slanker gespierd en mooi gestroomlijnd. Het tussenproduct is aanzienlijk gespierd, met een korte rug en een ruime, diepe romp. Het Quarter Horse heeft een kort en breed hoofd en een laag aangezette hals; de oren zijn klein. De voor- en achterhand zijn krachtig en gespierd.
De stokmaat van het Quarter Horses varieert van 1.52 tot 1.63 m. Het ras komt voor alle kleuren, ook bont. Echter, het Quarter Stamboek erkent geen bonte paarden. Deze moeten dan verhuizen naar de "Paint", een stamboek dat speciaal opgericht is voor bonte Quarters.
Quarter horses zijn er in verschillende kleuren, zoals sorrel, chestnut, bay, dun, buckskin, palomino, gray en black. Alle effen kleuren zijn toegestaan. De kleuren op een rijtje:


Bay

Black


Buckskin

Chestnut


Dun

Gray


Palomino
Sorrel


Geschiedenis
Het Quarter Horse werd ontwikkeld in de 17e eeuw, toen Britse en Europese kolonisten hun paarden meenamen naar het nieuwe land Amerika. De Iberische en oosterse paarden die in de 15e en 16e eeuw meegenomen waren door de conquistadores, hadden in de kolonies al een grote plaats ingenomen, in het wild en tam gemaakt.
Vanwege het gevarieerde Noord-Amerikaanse klimaat, kan elk ras wat er bestaat wel overleven. Vele kolonisten hadden hun interesse voor paardenrennen uit geboorteland meegenomen, en lieten hun paarden en pony's over de dorpstraten en paden tegen elkaar racen. Deze races duurden ongeveer een kwart (quart) mijl, vandaan ook de naam "Quarter Horse".
De paarden moesten aanvankelijk een aantal eigenschappen ontwikkelen, maar in de loop der tijd begon men meer een type te fokken (met de paarden van de kolonisten), die zo snel mogelijk vanuit start een korte afstand konden sprinten. De beste paarden die zo konden springen noemde men 'Quarter Pathers', en werden speciaal voor de fok van dergelijke paarden. Later liet men deze paarden op speciale korte renbanen sprinten.
De paarden werden bekend om hun cow sence; ze leken instinctief te weten hoe ze vee moesten hoeden. Daarom begon men steeds meer met de paarden veewerk te doen. Hoewel vroeger het paard veel voor dergelijk werk werd gebruikt, wordt hij tegenwoordig meestal voor de show gebruikt. Het echte veedrijven gebeurt al lang niet meer.
Geschiedkundigen houden vol dat het paard afstamt van Spaanse Paarden, Cayuses, Galloways, Hobbies, en ga zo maar door. Je kunt in elk geval wel stellen dat het paard onder invloed heeft gestaan van meerdere rassen.


Bekende stamvaders
Enkele hengsten die veel invloed op het Quarter Horse ras hebben gehad:

Naam: Janus
Kleur: sorrel
Bijzonderheden: In feite is Janus de stamvader van het Quarter Horse. Janus was een in het midden van de 18e eeuw geïmporteerde, kleine Engelse Volbloedhengst. Hoewel Janus uitblonk in het racen van afstanden van 4 mijl (6,5 km.), was hij toch de vader van vele korteafstandsprinters, Engelse Volbloeden en Quarter Pathers.

Naam: Bar Flit
Kleur: buckskin
Vader: Fritz Command
Moeder: Saucy Bar Flit
Bijzonderheden: Bar Flit is een zeer goed paard op westerngebied; hij behaalde 3 de eerste prijs keer het wereldkampioenschappen westernriding. Zijn bekendste nakomeling is Commander Flit Fritz.

Naam: Doc Bar
Kleur: sorrel
Vader: ?
Moeder: ??, moeders moeder Music Mount
Bijzonderheden: Doc Bar behaalde zeer goede resultaten bij het western onderdeel cowcutting. Zijn bekendste nakomeling is Docs Cinch Bet.


Invloeden

Spaanse Paard
Engels Volbloed

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:42

Doc bar 1956
0076136 chesnut

sir: Lightning Bar 1951
0037566 sorrel

dam : Dandy Doll 1948
0026556 chesnut

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:56

Een goed gefokte Paint is inderdaad een Quarter met vlekken. Helaas is het zo, dan toen de Paints uit het Quarterstamboek gegooid werden, de mensen Paints meer op kleur zijn gaan fokken, waarbij het lichaam en het karakter niet als prioriteit zijn gesteld. De beste Paints zijn nog altijd de cropouts (Quarter x Quarter, maar er kwam een Paint uit). Natuurlijk zijn daar ook weer uitzonderingen en er zijn nog genoeg Paints (met veel Paints als voorouders) die wel deugen...zoals de mijne Haha!

Ideale paarden! Je hebt er ook etterbakken tussenzitten, zoals bij elk ras, dus laat je niet misleiden!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers