[Tinker] is Jumper vals,wat kan ik doen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

[Tinker] is Jumper vals,wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 18:31

W hebben drie tinkers,twee heb ik zelf zonder problemen ingereden,en met de derde,Jumper ben ik nu bezig.
laatst ging ik er in alle rust na het longeren op hangen,ze stond heel rustig en mijn moeder had haar vast.
ineens begint ze te bokken,pleurt mijn moeder met haar buik in het hek en gooi mij eraf...ik lig op de grond,wil net overeind komen als ze met beide achterbenen achteruit trapt en ik nog net kan bukken.
sinds die dag doet ze weer heel lief,maar achter je rug om valt ze je aan!
je loopt in de wei en ze komt lief snuffelen,en even later draait ze zich om en valt me keihard aan!
is ze vals? waardoor komt dit?
hoe moet ik verder?
wie helpt mij of heeft dit ook meegemaakt???

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


    Caira
    Berichten: 26044
    Geregistreerd: 20-07-02
    Woonplaats: Schoorl

    Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:33

    Nee ze heeft een dominantie probleem en ziet jouw niet als leider van de kudde.

    KiWiKo

    Berichten: 51672
    Geregistreerd: 19-10-02
    Woonplaats: Killstraight

    Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:34

    das idd het voorbeeld van een niet eerlijk paard. In iedergeval een paard die je nooit kan vertrouwen.

    Tivoli

    Berichten: 8709
    Geregistreerd: 16-09-03
    Woonplaats: Leidse Achterhoeker

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 18:36

    nee dat ik haar niet kan vertrouwen was ik al achter Bloos
    maar de eerste weken heb ik gewoon met haar gewerkt znder dit gedrag....sinds ze me eraf heeft gegooid doet ze zo "vals"....
    en hoe moet ik verder met inrijden? ik kan nauwelijks op haar rug drukken..... ze word snel kwaad en haalt echt uit om mij te raken.... ik snap dat paard niet meer... Verward

      Jasper 121017

      ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


      Caira
      Berichten: 26044
      Geregistreerd: 20-07-02
      Woonplaats: Schoorl

      Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:37

      Hmm heb je haar wel eens na laten kijken door een da?

      Eline

      Berichten: 72938
      Geregistreerd: 07-10-03
      Woonplaats: Delft

      Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:39

      Hmm... ik ben totaal geen expert, maar zou terugslaan niet helpen? *niet meteen gaan proberen, wat vinden anderen?* zo van, blijkbaar heeft ze jou 'overwonnen' en denkt ze dat zij de baas is ipv jij?

      Tivoli

      Berichten: 8709
      Geregistreerd: 16-09-03
      Woonplaats: Leidse Achterhoeker

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 18:49

      nou,ze heeft flink op haar donder gehad van mij toenze me aanviel,maar als ik echt ga slaan,ik ben bang dat ze dit juist doet omdat ze onzeker is en wat heeft meegemaakt...vandaar....

        Jasper 121017

        ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

        KiWiKo

        Berichten: 51672
        Geregistreerd: 19-10-02
        Woonplaats: Killstraight

        Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:57

        turbotinker schreef:
        nou,ze heeft flink op haar donder gehad van mij toenze me aanviel,maar als ik echt ga slaan,ik ben bang dat ze dit juist doet omdat ze onzeker is en wat heeft meegemaakt...vandaar....


        wees maar niet bang hoor, dit paard lacht je vierkant uit en is jou de baas......

        mijn advies is pak een end hout en als ze je aanvalt dan sla je dr eens flink met dat end hout op dr kont... denk erom bij paarden is geen excuus een goed excuus voor aanvallen of bijten of trappen!!

        Beter in een keer een goed pak op dr sodemieter en dat ze weet dat er grenzen zijn dan dat je dit paard dadelijk in de worst kan stoppen

        Tivoli

        Berichten: 8709
        Geregistreerd: 16-09-03
        Woonplaats: Leidse Achterhoeker

        Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 19:01

        okie,zal ik een sproberen,het gevaarlijke vind ik namelijk dat er ook veel kinderen langs de weides oplopen,zoon kindje zal er maar de wei inlopen! het moet echt ophouden.....maar aan de andere kant.... volgens mij haat ze me pas echt als ik haar naar haar idee "zwaar mishandeld heb"

          Jasper 121017

          ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

          KiWiKo

          Berichten: 51672
          Geregistreerd: 19-10-02
          Woonplaats: Killstraight

          Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:06

          turbotinker schreef:
          okie,zal ik een sproberen,het gevaarlijke vind ik namelijk dat er ook veel kinderen langs de weides oplopen,zoon kindje zal er maar de wei inlopen! het moet echt ophouden.....maar aan de andere kant.... volgens mij haat ze me pas echt als ik haar naar haar idee "zwaar mishandeld heb"


          je zou voor de grap eens moeten kijken hoe de leider van een kudde paarden zo een opstandig dier aanpakt......... dat kunnen wij niet hoor Knipoog . De merrie moet nodig eens wat respect krijgen voor mensen. Met andere kindjes moet je geen rekening houden, die horen niet in dat land te komen en doen ze dat wel dan kan het verkeerd aflopen, daar zou ik me nou niet zo druk om maken. Ik zou me wel druk maken om een onhandelbaar paard, die mits nu opgevoed straks naar de slager kan omdat hij-zij mensen aanvalt

          Mariska_28

          Berichten: 10486
          Geregistreerd: 19-01-03
          Woonplaats: Ees (Drenthe)

          Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:27

          Hoe doet ze met longeren? Dat is een machtsspelletje bij uitstek. Zorg met longeren dat jij bepaalt welke kant ze op gaat en hoe hard ze gaat. En als ze het dan goed doet veel belonen. Echt erop gaan slaan zou ik alleen op HET moment zelf doen, dus als ze bijt of trapt, maar probeer verder zelf zo rustig mogelijk te blijven...
          Succes ermee!!

          griebels

          Berichten: 15354
          Geregistreerd: 10-12-01
          Woonplaats: Regio Eindhoven

          Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:37

          Zolang ze niet uit angst handeld, zou ik ook flink op die kont meppen met alles wat ik pakken kan!!!

          Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
          Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

          Tivoli

          Berichten: 8709
          Geregistreerd: 16-09-03
          Woonplaats: Leidse Achterhoeker

          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 21:29

          Mariska_28 schreef:
          Hoe doet ze met longeren? Dat is een machtsspelletje bij uitstek. Zorg met longeren dat jij bepaalt welke kant ze op gaat en hoe hard ze gaat. En als ze het dan goed doet veel belonen. Echt erop gaan slaan zou ik alleen op HET moment zelf doen, dus als ze bijt of trapt, maar probeer verder zelf zo rustig mogelijk te blijven...
          Succes ermee!!


          ja dat met longeren gaat goed,ze werkt zelfs erg graag...loopt netjes en briest veel...maar zodra ze los is,in haar wei of stal of als je teveel aan haar zit,gaat het knopje om.... ik weet zeker wel dat ik haar nu moet opvoeden,vandaar juiust dit topic mensen... Knipoog
          de vraag is,wat kan ik doen behalve slaan,en veel grondwerk(freestyle)
          zodat ze weer een beetje handelbaar wordt? leuke dingen doen lijkt me geen optie,ze ziet tog niet in dat ik dan lief voor haar ben.....
          wat denk jij?

            Jasper 121017

            ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

            josien
            Berichten: 2554
            Geregistreerd: 15-08-03
            Woonplaats: Uddel (veluwe)

            Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:08

            Ik geloof niet dat ze vals is. Een paard dat daarvoor gewoon lief is geweest. Word niet in een keer vals.

            Laat haar in iedere geval na kijken. Is er niks, dan moet je gaan kijken wanneer ze je aanvalt.

            Onzekerheid en vals zijn. Zijn moeilijk van elkaar te scheiden. Mijn pony is net zo. Door haar onzekerheid valt ze nogsteeds vreemden aan.

            Zelf als ik iets vreems doet of te snel ga. Dan kijkt ze ook boos naar mij.

            Geduld en kijken. Daar kom je een heel eind mee. En vooral er niet op slaan. Het resultaat is nooit zoals je hem zou willen hebben. Daarbij krijg je zo niet de juiste relatie met je paard. Er is niks ergers dan een paard dat wel luisterd. Maar voor de rest helemaal niet bij jouw is met zijn gedachten.

            Trouwens freestylen is helemaal niet verkeerd. Ga vandaar uit verder.

            Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

            Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

            Billy

            Berichten: 20699
            Geregistreerd: 06-07-01
            Woonplaats: Gemeente Tholen

            Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:16

            turbotinker schreef:
            ik kan nauwelijks op haar rug drukken..... ze word snel kwaad en haalt echt uit om mij te raken....


            Als ik dit lees zou ik eerst de veearts er eens bijhalen.
            Als ze lichamelijk niks mankeert zou ik haar erg hard aanpakken, maar dit klinkt of het dier vergaat van de rugpijn

            Goedgekeurd onderschrift :)

            Tivoli

            Berichten: 8709
            Geregistreerd: 16-09-03
            Woonplaats: Leidse Achterhoeker

            Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 22:20

            we hebben naar haar rug laten kijken,is niets mee aan de hand...
            ze vertrekt niet van de pijn als je erop drukt,maar als er druk ontstaat op haar rug,dan word ze gewoon lijp...

              Jasper 121017

              ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

              Cars

              Berichten: 1929
              Geregistreerd: 29-12-02
              Woonplaats: Brabant

              Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:59

              Zou toch een d.a laten kijken.....
              Als er niets aan de hand is rustig opbouwen met inrijden en als ze je aan wil vallen een rottrap(klap) geven......jij bent de baas.

              trouwens ik kijk net in je profiel en ik ken fristi nog van haar vorige eigenaar(mn nicht)...was zo een schatje ...geen wonder dat die zo ingereden was ,een zadel erop voor de eerste keer en ze heeft nooit een stap fout gezet.
              Het was dat ik geen tink bij kon maar anders.......

              Lyonesse

              Berichten: 13091
              Geregistreerd: 19-06-02
              Woonplaats: Westerwolde

              Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:29

              Wat al gezegd is: Of pijn Of gewoon ontzettend dominant.

              Toch echt een dierenarts of liever nog paardenfysio naar haar rug laten kijken. Als dit niks opleverd misschien ook nog foto's laten maken van de ruggewervels en spieren/zenuwen. Dit lijkt me het meest waarschijnlijk, aangezien ze altijd lief was voor je erop ging hangen. Dat ze dan nou ook op andere momenten aanvalt kan dan gewoon uit angst zijn, dat je weer op haar gaat zitten/hangen. Dat ze je wegjaagt, zodat ze maar geen pijn heeft. In dat geval betekend het ook niet meteen dat het geen eerlijk paard is.

              Maar als het echt een dominantiespelletje is, helpt echt alleen, haar goed op haar flikker geven, op het moment dat ze het doet. En dan kan imo zo'n paal idd geen kwaad. En dan is er dus wel duidelijk sprake van een oneerlijk paard.

              Het moet hoe dan ook op gelostworden anders wordt ze straks ook italiaanse salami. Maar dat zal je zelf ook wel door hebben. Knipoog

              Tivoli

              Berichten: 8709
              Geregistreerd: 16-09-03
              Woonplaats: Leidse Achterhoeker

              Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 14:25

              ik denk toch echt dat het puur dominantie is,ze doet het ook naar de andere paarden...

                Jasper 121017

                ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596


                Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

                Wie is er online

                Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers