wel melken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

wel melken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 18:08

ik was benieuwd of je een merrie die net van haar veulen af is de eerste dag nou een beetje moet melken of niet?? de 1 zegt dat je eraf moet blijven de ander zegt dat je de dag na het scheiden de druk op de uiers af kan laten nemen door de merrie een beetje te melken.en na hoeveel dagen moeten de uiers gaan slinken?? en wanneer kan je zien of een merrie uierontsteking heeft??

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:28

Altijd vanaf blijven ,krachtvoer verminderen. Na een paar dagen wordt het ier al soepel. Het paard veel beweging geven(veel stappen).
Als een paard uieronsteking heeft merk je dat gelijk,het kan heel pijnlijk zijn en het uier wordt keihard.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:55

Niet gaan melken!!! Dan blijft de melkproductie juist op gang en dat is dus niet de bedoeling.
Zoals al gezegd werd: krachtvoer sterk verminderen en veel beweging geven. Als het paard een kale wei op kan, is dat ideaal. Er staat niet veel voedingrijk gras meer en het paard blijft een beetje aan het lopen. Als dat niet kan is 3 keer per dag beweging eigenlijk noodzakelijk. Na een paar dagen gaan de uiers al slinken.
Wanneer een merrie uierontsteking heeft is het uier erg gezwollen en hard. Vaak aan een kant meer dan aan de andere kant. Het uier is dan heel erg gevoelig en na beweging wordt het uier meestal niet minder. De merrie gaat dan vaak ook kreupel lopen (raar lopen) omdat het uier pijn doet als ze loopt. Bij uierontsteking altijd een dierenarts bellen!

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:19

ik sluit mij helemaal aan bij taverno en emem

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:31

Niet melken!!Weinig krachtvoer en wat meer hooi.
Bij uierontsteking kan ze ook koorts krijgen.En verder..zie boven.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:40

Als je gaat melken dan blijf je de melkstroom stimuleren, niet doen dus! De merrie in beweging houden, dan slinkt het vanzelf allemaal

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 02:23

oke,ik ben verder niet aan de uiers gekomen.en geef haar veel beweging.het is nu zeg maar de 2de dag en ze zijn nog behoorlijk maar ik vond ze na het rijden wel wat minder worden.ze krijgt maar 2 kleine handjes bix over de hele dag verdeeld.ik moet dus nu een week wachten ongev.???verder veel wortels en kuil.het is dus nu afwachten.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:17

Weet je wat mooi was geweest als je de merrie en veuelen langszaam wat van elkaar was gaan afhouden daar wennen de uiers dan ook langzaam aan en je heb een hoop minder geschreeuw op stal en idd niet melken, je paard gewoon blijven voeren en beweging geven de overtollige melk komt eruit en na beweging slinkt het uire ook weer, succes

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:18

oja en het verschilt per merrie hoe het met het uier gaat, dus is geen standaard tijd aan te knopen, maar je ziet het vazelf wel. gewoon er van afblijven de natuur doet zijn werk wel!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 18:42

dat klopt niet bij mij..ik heb mijn merrie en veulen heel vaak van elkaar gescheiden.in het begin van 5 min. na 2 uur appart houden.dat heeft bij hun dus niks uitgemaakt of ze minder gillen of niet.en wat de uiers betrefd die beginnen al veel minder te worden vooral na het rijden.en ze bleren ook niet meer naar elkaar.ik had niet verwacht dat het in 1x zo goed kon gaan.het is echt dag en nacht verschil met de eerste dag en de vierde dag.het lost zich zelf wel redelijk goed op.ik ben vandaag lekker naar het bos geweest met een vriendin en dat was super Haha! .mijn merrie staat nu met een ander vriendje op de wei en dat gaat ook erg goed. OK dan!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:36

Alhoewel de gouden regel is niet melken, moet je toch rekening houden met o.a. mogelijke uierontsteking.
Bij mijn jongere merrie en eerste keer moeder dit jaar, heb ik haar wel 'savond de 'druk' eraf gemolken. Haar uier en tepels (!) waren zeer warm en pijnlijk en om een ontsteking voor te zijn heb ik de druk eraf gehaald. Er is geen grote hoeveelheid eraf gehaald maar net genoeg om de pijn tegen te gaan. Zij is 'smorgens gecontroleerd en verder 'melking' was niet nodig.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:59

Ik melk ze niet, als de druk te groot wordt spuit het er vanzelf wel uit. ik laat de natuur het regelen... Ze spuiten bij mij alleen de eerste 2 dagen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 12:08

en wanneer zou ik het voer(bis) weer op kunnen voeren naar meer?? haar uiers zijn wel minder maar nog niet zoals het hoort.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:01

Bij mij heeft ze een week op aanraden van de da op de wei gestaan zonder bijvoeren alleen hooi, daarna mocht ze weer naar binnen en kreeg ze sober voer, slobber in dit geval.... pas 2 weken na afspenen ging ze weer op bix. Veel hooi blijven bijvoeren is erg belangrijk..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:31

Langzaam afspenen (zo is mij verteld) dat je begint met ze s'nachts gescheiden te zetten en overdag bijelkaar.
Na een week (bij mij was het na 2 weken) ook overdag gescheiden gehouden, heb het kachtvoer niet aangepast... nu na ruim 1 week verder te zijn is het uier zo goed als strak en laat de merrie het veulen er ook niet meer onder...