Pas problemen zadel, te smalle schouder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Pas problemen zadel, te smalle schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 10:18

Ik heb een vrij ronde NRPS pony met weinig schouder, maar steeds meer schoft.

Toen het leren zadel wat ik voor haar had naar voren ging schuiven heb ik er een Wintec zadel met de smalste boom opgelegd. Dit paste altijd prima, toen ze wat breder werd heb ik de iets bredere boom ingezet en lag het zadel weer goed.

Laatst schoof het zadel met de bredere boom een stuk naar voren. Ik heb de smalle er weer ingezet, maar toen lag het zadel veel te hoog. Ooteman heeft toen het zadel opgevuld, en wilde de smalste boom iets smaller maken. Hij heeft dat niet gedaan omdat het zadel met het opvullen ook al weer smaller is geworden.

Probleem is nu dat het zadel echt niet meer past.. met de boom die hij heeft aangeraden past het zadel helemaal niet, ligt echt boven de schoft en de rug. Met de bredere boom schuift het zadel, maar ligt in stilstand redelijk netjes.

Omdat ze zo weinig schouder heeft moet het zadel vrij strak zitten, maar omdat ze vrij veel buik heeft is dat erg moeilijk voor elkaar te krijgen. Voor de mooie ligging moet de boom iets breder zijn, maar dan schuift het over de schouder..

Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad.. hoe houd ik dit zadel netjes op haar rug? Heeft iemand hier ervaring mee?

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:22

als ik jou was, zou ik een nieuw zadel op maat laten maken, hoe oud is je paard??

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:35

ik zou eenzadle op maat laten maken het kost eenbetje maar dan heb je ok wat ik laat het nu ok doen en ik ben in totaal 1416 euro kwijt en dan word hij elke keer weer vermaakt als hij niet goed ligt voor de 1e eigenaar is dat gratis

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 10:40

Fleur is 4.. wat is het nut van een nieuw zadel? Wintec is het meest verstelbare zadel, dus het mooist op maat te maken.
Een leren zadel zal het probleem alleen maar groter maken, een ander Wintec zadel voegt weinig toe.

Heeft iemand tips voor een goede zadelmaker reqio Amsterdam, of andere ideeen om het zadel passend te maken?
Ik zit zelf ook een beetje aan een voorsingel te denken.. iemand ervaring daarmee?

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:06

Nou ik vind het prutdingen die plastic zadels. Ze liggen nooit goed en er is altijd geklooi mee. Het geld wat je nou aan die bomen besteed kun je beter opsparen voor een net op maat gemaakt zadeltje!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 11:18

Een leren zadel is dus geen optie. Ze is pas 4, en zal nog vaak van bouw veranderen.. een leren zadel is moeilijk te verstellen, dus zal het probleem alleen nog maar groter maken.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:27

ik zou toch gewoon een zadel op maat laten maken hoor!!! dat is het beste voor je paard en omdat ze nog zo jong is!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:38

xcynthiax schreef:
ik zou toch gewoon een zadel op maat laten maken hoor!!! dat is het beste voor je paard en omdat ze nog zo jong is!!

Ik heb het zadel door Ooteman op maat laten maken, maar blijkbaar kan hij het ook niet..

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:40


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 13:56

Sjimmy schreef:
laat van rijs www.vanrijs.nl eens langskomen.

Die komt niet naar Amsterdam Scheve mond
iig bedankt!

Maar niemand heeft ervaring met dit soort ruggen?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:14

wintecjes zijn wat dat betreft bagger hoor..
die van mij past absoluut geen wintec.. welke boom je er ookin doet..
nou moet ik zeggen dat ik met leren zadels ook wel wat problemen heb gehad.. maar heb er nu eindelijk 1 die wel goed zit.. was ook een zoektocht..
mijn paard heeft een ruggegraat die uitsteekt, maar heeft weinig schouders en is van boven heel smal(ingevallen)
maar hij heeft ook een dikke buik, waardoor dat weerbreed moet zijn.
er ligt nu een passier op en die past lekker..
maarkiefer paste ookniet..

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:20

Juist een zadel met een boom die, op welke manier dan ook, versteld kan worden past heel moeilijk. Dit doordat de boom niet vormvast is, juist een Wintec rekt gewoon mee. Het zelfde geldt bijv. voor Ainsley's met verstelbare boom. Sowieso een zadel aanpassen aan het paard is volgens mij niet ok, je moet gewoon net zolang doorzoeken tot je een zadel hebt dat in z'n originele vorm past op je paard. Een zadel met Flair is misschien nog een idee???

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 14:24

gekke_koei schreef:
wintecjes zijn wat dat betreft bagger hoor..
die van mij past absoluut geen wintec.. welke boom je er ookin doet..
nou moet ik zeggen dat ik met leren zadels ook wel wat problemen heb gehad.. maar heb er nu eindelijk 1 die wel goed zit.. was ook een zoektocht..
mijn paard heeft een ruggegraat die uitsteekt, maar heeft weinig schouders en is van boven heel smal(ingevallen)
maar hij heeft ook een dikke buik, waardoor dat weerbreed moet zijn.
er ligt nu een passier op en die past lekker..
maarkiefer paste ookniet..

Ik heb de Passier Grand Gilbert in 2 maten gepast.. maar die sluit echt op geen enkel punt aan.
Wintec past in beginsel best goed.. als ik er geen boom in stop en haar stil laat staan ligt íe prachtig.. Een nieuw zadel zou het probleem denk ik echt alleen maar groter maken vrees ik..
Inmiddels ook Ooteman gebeld om te zeggen dat het zadel nu helemaal niet past, ik ben benieuwd.

Maar niemand ervaring met voorsingels?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 14:34

Aimee schreef:
Juist een zadel met een boom die, op welke manier dan ook, versteld kan worden past heel moeilijk. Dit doordat de boom niet vormvast is, juist een Wintec rekt gewoon mee. Het zelfde geldt bijv. voor Ainsley's met verstelbare boom. Sowieso een zadel aanpassen aan het paard is volgens mij niet ok, je moet gewoon net zolang doorzoeken tot je een zadel hebt dat in z'n originele vorm past op je paard. Een zadel met Flair is misschien nog een idee???

Een Wintec kan versteld worden omdat er een compleet andere boom in kan. Als de boom er eenmaal inzit is deze net zo stevig als een standaard boom. Een vergelijking met de Ainsley is dus niet juist, omdat deze echt verstelbaar zijn.
Er zit al Flair in het zadel, al heet dat bij Wintec Cair.

Vrijwel alle zadels die voor dit soort pony's gekocht worden moeten aangepast worden omdat het extreem moeilijke ruggen zijn. Was het maar zo simpel dat ik gewoon een nieuw zadeltje kon kopen..

Maar goed, ik wil heel graag van iemand horen die ervaring heeft met dit soort problemen..

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:13

batje"]
[quote="xcynthiax schreef:
ik zou toch gewoon een zadel op maat laten maken hoor!!! dat is het beste voor je paard en omdat ze nog zo jong is!!

Ik heb het zadel door Ooteman op maat laten maken, maar blijkbaar kan hij het ook niet..
[/quote]

ow, das minder, kan je niet door iemand anders laten doen dan?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:58

iemand bij mij op stal had ook last van een schuivend zadel. die heeft toen een voorsingel gebruikt. zadel lag meteen beter. nu heeft ze meer bespiering(beesie is 5,5) en heeft ze de voorsingel er af gehaald. zadelligt een stuk beter.
je kan het wel proberen, maar ik geloof dat die dingen ook niet zo goedkoop zijn.
een boomloos zadel is ook geen oplossing.. das voor de western alleen toch?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:36

Wintec is best goed, maar iedereen staart zich helemaal blind op dat merk omdat die bomen verwisseld kunnen worden en dus altijd zou passen.

Het nadeel is dat eigenlijk alleen de voorkant breder of smaller wordt gemaakt terwijl men de achterkant vergeet.

Geen een paard is het zelfde en geen een zadel zal een paardenleven lang meegaan.

Ik denk dat je toch eens moet gaan kijken voor een ander merk zadel.
Elk merk heeft toch wel weer zijn eigen pasvorm.
Misschien kun je 2e hands iets krijgen.

Ik zou zelf ook nog niks op maat laten maken, het paard gaat nog veel te veel groeien.
Dan kun je beter je geld in een zadel stoppen wat zijn waarde nog wat houd(Kieffer, Stubben o.i.d) dan is het altijd nog reeel in kosten om hem later nog eens in te ruilen.

PS: ga ook eens naar een andere zaak, ooteman schijnt ook niet zo heel best te zijn. Een zadel dat hoog ligt nog smaller te maken vond ik wel erg raar Verward

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 17:46

gekke_koei schreef:
iemand bij mij op stal had ook last van een schuivend zadel. die heeft toen een voorsingel gebruikt. zadel lag meteen beter. nu heeft ze meer bespiering(beesie is 5,5) en heeft ze de voorsingel er af gehaald. zadelligt een stuk beter.
je kan het wel proberen, maar ik geloof dat die dingen ook niet zo goedkoop zijn.
een boomloos zadel is ook geen oplossing.. das voor de western alleen toch?

Die voorsingel vind ik inderdaad steeds beter klinken.. hou niet van dat soort dingen, maar het geschuif is ook niets..
Boomloos vind ik een beetje laatste optie.. maar bedankt voor het meedenken! Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 17:49

Cowgirl schreef:
Wintec is best goed, maar iedereen staart zich helemaal blind op dat merk omdat die bomen verwisseld kunnen worden en dus altijd zou passen.

Het nadeel is dat eigenlijk alleen de voorkant breder of smaller wordt gemaakt terwijl men de achterkant vergeet.

Geen een paard is het zelfde en geen een zadel zal een paardenleven lang meegaan.

Ik denk dat je toch eens moet gaan kijken voor een ander merk zadel.
Elk merk heeft toch wel weer zijn eigen pasvorm.
Misschien kun je 2e hands iets krijgen.

Ik zou zelf ook nog niks op maat laten maken, het paard gaat nog veel te veel groeien.
Dan kun je beter je geld in een zadel stoppen wat zijn waarde nog wat houd(Kieffer, Stubben o.i.d) dan is het altijd nog reeel in kosten om hem later nog eens in te ruilen.

PS: ga ook eens naar een andere zaak, ooteman schijnt ook niet zo heel best te zijn. Een zadel dat hoog ligt nog smaller te maken vond ik wel erg raar Verward

De achterkant is ook aangepast hoor.. Lachen
En hoe hard iedereen ook roept dat ik een nieuw zadel nodig heb.. wintec past nu nog steeds op alle punten nog het beste van de zadels die we er allemaal op gelegd hebben Knipoog

Ik zit even te wachten op een telefoontje van Ooteman, maar ik moet zeggen dat ik idd liever geld terug krijg dan dat hij er weer naar gaat kijken.. ben mijn vertrouwen een beetje kwijt Scheve mond

iig weer bedankt voor het meedenken!
(weet jij toevallig een zadelmaker in Noord Holland die beter bekend staat?)

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:06

Ik had hetzelfde probleem, maar bij mijn paard past de Passier Grand Gilbert wel. Ik heb zelf wel een ander type Passier gekocht.
Het schijnt dat er ook dekjes te koop zijn met een anti-slip onderkant.
Misschien dat zoiets wil helpen.

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:14

Ik heb ook een paard waar geen zadel goed op ligt.Kentaur past nog het beste.Met mijn andere zadel reed ik met een voorsingel.Prima hoor.Zadel bleef goed liggen.
Afgelopen zomer op een buitenwedstrijd viel het mij op hoeveel mensen er met een voorsingel rijden.Dat zijn er best veel.
Nu heb je voorsingels ook in meerdere maten.Ik had niet zo'n hele grote,eentje van ca 70 of 80 euro.
Die hele dure die in de divoza gids staan zijn hartstikke groot.Lijkt bijna op een voltige singel.