Okki rijden; van kwaad tot erger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Okki rijden; van kwaad tot erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:03

Het rijden met Okki gaat eigenlijk alleen maar slechter en slechter. Hij luistert niet naar me en al ga ik op m'n kop staan, dan doet hij nog gewoon waar hij zelf zin in heeft.

Vorige week is hij er vandoor gegaan op Meyendel, niet zo'n ramp, omdat ie daar bijna nergens heen kan. We zaten in een galopje en toen ging hij er opeens van tussen. Ik kreeg hem niet meer terug en dan na te gaan dat ik hem die dag met een ongebroken pelham met ketting reed. Hij had er gewoon schijt aan! Uiteindelijk wel terug gekregen gelukkig, maar met veel pijn en moeite.

Dit voorval heb ik besproken met de eigenaresse en door nog wat andere kleine voorvalletjes hebben we besloten dat ze mij de komende tijd wat lesjes gaat geven.

Afgelopen zaterdag heeft ze me een lesje gegeven en wat tips gegeven. 't Ging niet slecht hoor. Ik moet hem met wat meer aanleuning rijden, kwam het op neer.

Zo gezegd zo gedaan, gisteren (zondag) ging ik vol goede moed met Okki naar buiten. Verder dan 500 meter ben ik niet gekomen, toen vond ik het echt te gevaarlijk worden. Hij zag iets wat zogenaamd eng was, dus hij remde af, ik gaf meer druk, hij draaide om. Weer de goede kant op gedraaid en nog meer druk gegeven, toen draaide hij om en ging er in volle galop vandoor. Ik heb hem weer teruggekregen door hem bijna tegen een boom te laten lopen, hij is natuurlijk ook niet gek. Weer de goede kant op gedraaid en hem met een paar tikken langs het "enge" putje gereden. Zo'n 50 meter verder begon het ge-etter echter weer van voor af aan. Uiteindelijk weer omdraaien en er tussen uit gaan. Toen vond ik het wel genoeg. Ik geef niet gauw op, maar ik ben niet levensmoe.

De andere bijrijdster kan hem de laatste tijd ook amper rijden, heb ik begrepen. Hij draait om en luistert niet. Zij durft sowieso niet meer te galoperen om hem buiten.

Eerst dacht ik dat het aan mijn rij-onkunde lag, maar daar begin ik meer en meer aan te twijfelen. Wat ik ook doe, hoe ik hem ook rij, hij zit gewoon de boel te bedonderen. Hij is veel te druk buiten, krijgt het meeste voer van alle paarden op stal. 2 kg bix en 2,5-3 kg meusli met haver per dag. Voor de arbeid die hij doet, vind ik dat echt niet nodig. Hij heeft al voldoende pit van zichzelf. Dan kan dat beetje extra wel lekker zijn voor in de bak, maar buiten is hij niet te rijden.



Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:09

Wat en etterbakje, pfoe wat te doen. Mischien longeren voordat je weggaat en hem flink aanpakken en mischien iemand meenemen op je buitenritten zodat je wat meer "mans" bent

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:13

Longeren helpt niet, dat heb ik al een poosje geprobeerd (vorige week nog, toen hij er ook vandoor ging). Met longeren raakt hij amper energie kwijt, hoe aktief ik hem ook laat lopen.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:20

Nee, hier word je niet vrolijk van!
Hoe is hij dan als je met iemand anders naar buiten gaat?

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:22

Nou dat zijn ook geen ontspannen ritjes,zo is de lol er snel af!
De paardjes zijn nu wel wat drukker met dit weer maar als je hem niet meer onder controle hebt lijkt me dat gewoon doodeng en gevaarlijk!
Je zou toch 2 lessen per week op Okkie krijgen?
Nog steeds geen ander bijrijdpaard op het oog??
Groetjes Patricia

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:26

Misschien ligt het idd aan het voer... Heb je trouwens al eens geprobeerd met hem te wandelen buiten? Misschien vindt hij de dingen dan minder eng als je ernaast loopt?

Mijn paard de workaholic Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:28

sannah"]
Nee, hier word je niet vrolijk van!
Hoe is hij dan als je met iemand anders naar buiten gaat?
[/quote]

[quote="Tessebes schreef:
De andere bijrijdster kan hem de laatste tijd ook amper rijden, heb ik begrepen. Hij draait om en luistert niet. Zij durft sowieso niet meer te galoperen om hem buiten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:29

superstarry schreef:
Misschien ligt het idd aan het voer... Heb je trouwens al eens geprobeerd met hem te wandelen buiten? Misschien vindt hij de dingen dan minder eng als je ernaast loopt?


Wandelen is geen probleem. Hij vindt die dingen niet echt eng, hij zit mij gewoon voor de gek te houden. Kliko's waar we al tig keer langs gereden zijn, daar sloeg hij nou van op hol. Verward

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:33

Tessebes, ik denk dat Sannah MET een ander paard bedoelt. Dus met nog een combinatie. Gaat ie dan niet braaf achter dat paard aan of heeft ie dan nog dat haantjesgedrag?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:36

Een paard veilig buiten kunnen rijden heeft alles met controle te maken. Dat is ook waar je aan werkt tijdens de dressuurlessen. Daarmee heb je het dus wel degelijk over een rijtechnisch aspect. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat niet ieder paard even makkelijk is buiten.

Verder vraag ik me af waarom je met een paard naar buiten gaat terwijl dat eigenlijk onverantwoord is?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:36

de hoeveelheid voer die hij krijgt lijkt me idd wel ècht hoog, ja. als je mijn paard zoiets zou geven ontploft hij ter plaatse Haha! ! dan krijg je het effekt die je bij jezelf zou kunnen vergelijken met het gevoel nadat je liters sterke koffie hebt gedronken. dan voel je jezelf héél explosief en onbedwingbaar zenuwachtig, en bij een paard vertaalt zich zoiets snel in vluchtgedrag. je kan het gedrag dan wel ge-etter noemen, maar het beest víndt dan echt vanalles eng, dat zit ie niet te faken.
maar zoals je het beschrijft is het wel echt gevaarlijk, dat zijn geen plezierritjes meer....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:41

Jippie schreef:
Verder vraag ik me af waarom je met een paard naar buiten gaat terwijl dat eigenlijk onverantwoord is?


That's part of the deal... ik rij hem 1x per week buiten voor de "ontspanning". Verder is het al tig keer wel goed gegaan. Het uitproberen hebben we al geruime tijd achter de rug.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:41

Kleintje schreef:
Tessebes, ik denk dat Sannah MET een ander paard bedoelt


ja, inderdaad...ik vraag me af hoe hij zich gedraagt als je achter een ander paard aangaat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:42

Kleintje schreef:
Tessebes, ik denk dat Sannah MET een ander paard bedoelt. Dus met nog een combinatie. Gaat ie dan niet braaf achter dat paard aan of heeft ie dan nog dat haantjesgedrag?


Ow zo! Sorry. Haha!
Nee, hij moet voorop lopen, dus ik denk niet dat dat helpt.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:54

Tessebes schreef:
Nee, hij moet voorop lopen, dus ik denk niet dat dat helpt.


Je denkt niet dat dat helpt Verward Lijkt me toch een van de dingen die je meteen gaat proberen als het alleen niet wil lukken!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 14:01

sannah"]
[quote="Tessebes schreef:
Nee, hij moet voorop lopen, dus ik denk niet dat dat helpt.


Je denkt niet dat dat helpt Verward Lijkt me toch een van de dingen die je meteen gaat proberen als het alleen niet wil lukken!
[/quote]

Wat heeft het voor nut om met een ander paard op stap te gaan, als Okki alleen maar voorop kan lopen?! Hij schijnt de hele weg dan te hinneken en met z'n piemel eruit te lopen. Scheve mond Lijkt me niet echt een vooruitgang.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:11

Als hij voorop loopt en vindt iets eng, dan kan je altijd de ander even voor laten gaan om hetgeen wat eng is te passeren? En dan zelf weer verder voorop.

1 april | Hestabelle | Prinz K3 x Arabelle ster, PROK, IBOP v. Scandic x Samber
[KS-ITP] 1 april....Hestabelle (Prinz K3 x Scandic x Samber)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:21

Lastig en vooral heel vervelend!!

Heeft het er niet mee te maken misschien dat hij door 3 verschillende personen wordt gereden? Iedereen rijdt toch op zijn eigen manier en Lusitano's zijn hele gevoelige paarden wat dat betreft...

Het is hem misschien met een van jullie een keer gelukt en nu blijft hij proberen, en het blijft hem keer op keer toch min of meer lukken...

Als hij de hele week dezelfde ruiter zou hebben zou je hem consequent elke dag op dezelfde manier aan kunnen pakken, zodat hij weet waar hij aan toe is.

Dat je een paard dat op pelham met kinketting loopt echt niet meer kunt houden is toch niet helemaal normaal...

Ik zou hem ook de komende tijd even niet buiten rijden, maar eerst proberen in de bak dressuurmatig goed onder controle te krijgen. Dat heb je buiten ook wat dingen achter de hand die je in kunt zetten als hij weer lastig wordt, bijv extra in laten buigen of een stuk schouderbinnenwaarts laten lopen, etc...
Maar dan moeten jullie dat beide natuurlijk wel in de bak beheersen, anders maak je het alleen maar lastiger...

Door hem buiten oefeningen te laten doen heeft hij het druk met jou en geen minder tijd om te gaan klieren.

Sterkte en succes!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:28

Hmm... dat is niet leuk...
Rij jij hem niet intussen al een hele tijd? En deed hij dit vroeger niet? Of ligt het misschien aan het seizoen...

Ik heb het geluk dat mijn hengst wel netjes mee met een ander paard naar buiten kan, het enige wat hij doet is, als we langs andere paarden komen (die vrolijk meegalopperen langs de omheinig Tong uitsteken) eens goed van zich laten horen. Maar hij blijft steeds controleerbaar.
Dat omdraaigedrag klinkt dan wel weer bekend. Terwij mijn hafruin gewoon stopte als hij iets eng vond, draait Licor zich abrupt de andere kant om (aanleg voor pirouette, dat wel Haha!).

Maar ik denk ook dat Okki veeeeeel te hoog in het voer staat. Iberiërs hebben al niet veel krachtvoer nodig, dus 4 tot 5 kilo is ECHT overdreven. Licor krijgt maar 2 kilo onderhoudsvoer per dag, en hij heeft meer dan voldoende energie.

Gaat de eigenaresse soms met hem naar buiten? Dan kan je meteen zien of het een dominantieprobleem is...
Laatst bijgewerkt door Idra op 01-12-03 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 17:28

Nouvel schreef:
Ik zou hem ook de komende tijd even niet buiten rijden, maar eerst proberen in de bak dressuurmatig goed onder controle te krijgen. Dat heb je buiten ook wat dingen achter de hand die je in kunt zetten als hij weer lastig wordt, bijv extra in laten buigen of een stuk schouderbinnenwaarts laten lopen, etc...
Maar dan moeten jullie dat beide natuurlijk wel in de bak beheersen, anders maak je het alleen maar lastiger...


In de bak is hij juist een luie sukkel. Dat schouderbinnenwaarts rijden e.d. dat deed ik al buiten, maar op zo'n moment luistert hij daar echt niet meer naar.

De eigenaresse zou vandaag met hem naar buiten gaan, ben benieuwd hoe dat gaat...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 17:37

Idra schreef:
Rij jij hem niet intussen al een hele tijd? En deed hij dit vroeger niet?


Ik rij hem sinds 1 maart. In het begin heeft hij me ook wel een beetje uit getest door om te draaien, maar dat was na een aantal keren over. Zo erg als nu is het nog nooit geweest.

Wat betreft het voer ben ik het helemaal met je eens. Iedereen verklaart haar voor gek, dat ze er zoveel ingooit. Haver? Waar is dat in godsnaam voor nodig?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:47

Mijn advies??? veel en veel ste veel voer!! mijn merrie kreeg tot voor kort 2 kilo gewone onderhoudsbrokken per dag, was geen rijden, nu krijgt ze twee keer de helft ervan en het is een heel ander paard!
Jou paard heeft veel te veel energie, weg haver en muslie! Maar dat is mijn mening hoor!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:44

ik denk dat de eigenaresse er toch ook rekening zou moeten mee houden dat als hij nu, helemaal opgefokt door de energie-boost, ondekt dat hij buiten eigenlijk gewoon kan doen waar hij zin in heeft (en laten we eerlijk zijn, dat kan elk paard, maar ze weten het niet Haha! ), hij zichzelf slechte gewoontes aanleert waar hij later misschien maar heel moeilijk weer van af te brengen is!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:14

Idra schreef:
Hmm... dat is niet leuk...
Maar ik denk ook dat Okki veeeeeel te hoog in het voer staat. Iberiërs hebben al niet veel krachtvoer nodig, dus 4 tot 5 kilo is ECHT overdreven. Licor krijgt maar 2 kilo onderhoudsvoer per dag, en hij heeft meer dan voldoende energie.




Ik denk inderdaad dat je daar gelijk in hebt. daar had ik een beetje overheen gelezen...
Ik heb jaren voor iemand Lusitano's gereden en die kregen ook nooit meer dan 3 kilo krachtvoer per dag, eerder minder dan meer. En die zagen er altijd perfect uit en hadden energie zat!

Misschien toch eens overleggen of dat wat geminderd kan worden, misschien ruil voor wat meer ruwvoer...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:24

waarom gaan jij en die andere bijrijdster nog met hem naar buiten terwijl jullie diep van binnen geen van 2en hem echt aan durven pakken?

is niet onlogisch hoor, snap best dt je niet levensmoe bent

maar als hij bij de ander mag omdraaien en terug naar huis loopt, dan s het een kwstie van tijd voor hij dat bij jou ook gaat doen, en ik heb zelf dus ook een paard die dat doet, samen met flink wat gesteiger enz, kan je vertellen, met paard en al tegen een vrachtwagen aan en samen de sloot in raacd ik niemand aan

blij dan gewoon in de bak, en maak dat leuker voor hem

rij wat dressuuroefeningen, maak hem vlugger voor je been, zorg dat je een goede constante aanleuning krijgt

en als afwisseling wat baljes draven en een keer wat springen

wat ook een leuke en goed eoefening is dat is ditr:
leg 2 baljes neer op de lange zijde, en ga daar in galop overheen, eerst in 4 galopsprongen, probeer daarna te verruimen zodat hij 3 passen tussen de 2 baljes maakt, probeer hem dan terug te rijden zodat je 5 galopsprongen tussen de 2 balkjes hebt

zo leer je om hem beter terug te rijden en onder controle te hpouden

en een paar lesjes zijn ook nooit weg, daar kan je aleen maar op vooruitgaan!

btw mijn E-pony(1,56 Holsteiner merrie) kreeg altijd 3-4 kilo brok per dag + 1 schep muesli, mn paard(BWP ruin van 1.70) krijgt 4-5 kilo sportbrok en 2-3 scheppen muesli
terwijl ik ook paarden van 1.70 ken die met 2 kilo voldoende hebben, dus die 4 kilo hoeft niet perse te veel te zijn hoor!maar probeer het anders eens uit, minder wat met voer, rij wat meer in de bak(geldt ook voor de andere bijrijdster, zeker omdat ie buiten dus gewoon zn eigen gang gaat met haar) neem wat lesjes, en probeer het dan nog een keer om buiten te rijden
in t begin samen met een ander paard, dat wil wel eens helpen!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flavlip, herous, Plus_en_Min, Riviera87 en 133 bezoekers