Zadel kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gina_oud
Berichten: 117
Geregistreerd: 09-08-01

Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 09:08

Het klinkt voor jullie paardenkenners waarschijnlijk waanzinnig dom, maar ik heb een leuk paard voor mijn dochter gevonden, tot ons aller opluchting is hij goed gekeurd, maar er moet een nieuw zadel op omdat de eigenaar het zadel dat zij nu heeft al heeft verkocht. Voor ons heel lastig, want ik heb er niet zoveel verstand van. Het is een paardje van 1.64 m. Maar waar moet ik nu op letten als ik een zadel koop? Ik zie bij de eenmaal-andermaal steeds iets van boom 1, boom 2, of 18 inch.......wat vertelt me nu of het goed past op de rug van het paard????? Help! Verward


FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:27

Er zijn zadel makers die komen met een zadel pas service aan huis.
Ik zou zoiets laten komen.
Dan kan je verschillende zadels even uitproberen hoe ze liggen op je paard en hoe je er zelf op zit.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:31

De belangrijkste tip: een goede zadelmaker zoeken (waar woon je ergens) en daar een zadel (kan ook prima 2ehands) kopen; hij kan dan meekijken en ziet of het goed past.

Maar wat tips:
- 18 inch, 17 inch etc: grootte van de zitting, en die hangt af van de maat van je eigen bips Knipoog Anky heeft een 17 inch, Sugar Lee Hooper een 20 inch (voorbeeldjes Knipoog
- boommaat: dit heeft te maken met de vorm van je paard. Een volbloed arabier heeft een smallere boom nodig dan een shire.

Hoe zie je of het past:
- er moeten tenminste drie vingers tussen de kamer en de schoft passen zonder knellen als je erop zit.
- je moet van achter naar voren door de kamer heen kunnen kijken, het mag nergens de rug raken.
- de kussens moeten mooi vlak aansluiten op zijn lichaam.
- je moet er zelf gewoon fijn op zitten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:33

Het zadel mag ook niet te lang zijn, zodat het de bewegingen niet hinderd Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:34

ik zou een zadelmaker laten komen van divoza ofzow of van eenadnere zaak..die weet precies wat voor zadel er op je paard moet en onder het kontje

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:41

heike op bokt heeft ooit in een topic (ik zou echt niet meer weten welke!) een hele lijst met dingen neergezet waar je op moet letten (puntsgewijs).
Misschien dat je haar kunt pb-en?

gina_oud
Berichten: 117
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 10:11

Sorry voor de late reactie, ik had niet eerder tijd. Bedankt voor jullie reacties. Ik neem het zadel dat er bij zit mee naar de ruitersportzaak en zal kijken wat ze er daar van zeggen. Mijn dochter zegt dat het niet lekker zit, dus er zal toch een ander zadel op moeten, dan kunnen ze het misschien op het paard komen passen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers