Update Meagan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Update Meagan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 21:33

Meagan is 14 oktober in de kliniek in Utrecht opgenomen met een grote wond in haar borst. 30 Oktober mocht ze gelukkig weer mee naar huis en sinds 7 november zijn we onder begeleiding van een fysiotherapeute (Solange Schrijer) bezig met revalideren.

Solange is vandaag voor de tweede keer geweest en vond Meagan sinds begin November erg vooruit gegaan. Ze is geen ´patiëntje´ meer, maar weer een normaal gezond paard dat hoognodig weer in training moet komen, ze begint wat last te krijgen van een gebrek aan spieren. Sinds begin november ben ik aan het stappen en op dit moment zit ik op een maal 1/2 uur stappen (met kleine stukjes draf) en een maal 15 minuten stappen of klassiek werk aan de hand in de bak. Dat gaat prima, Meagan is wat springerig maar verder erg braaf.

De komende week moet ik hiermee doorgaan, mag ook nog iets verder uitbouwen. De week daarna mag ik beginnen met iedere dag longeren (beginnend met 5 minuten) en dat in twee weken uitbouwen naar een halfuur. Rond het longeren moet ik dan steeds 10 minuten in-en uitstappen en draven aan de hand op het harde. Ze mag gewoon aan de dubbele longe gelukkig.

Er is een belangrijke voorwaarde aan het beginnen met longeren: de korst moet van de wond af zijn. Nu ziet het er heel goed uit, ik denk dat de laatste korst er deze week gaat afvallen. In ieder geval verloopt het genezingsproces volgens het boekje en hoeven we van Solange niet bang te zijn voor terugval of andere narigheid.

Het enige minpuntje is dat er toch iets verminderde bewegelijkheid in het ellebooggewricht is geconstateerd en dat het naar voren brengen van het been iets minder is. Dit is waarschijnlijk blijvend en kan betekenen dat Meagan bij grote vermoeidheid (bijv. na een bosrit) op ongelijke bodem zich minder gemakkelijk kan corrigeren en sneller zou kunnen struikelen.

Eind december komt ze weer en dan mag ik Meagan waarschijnlijk onder zadel gaan opbouwen.

Nog even een paar foto´s, een van 29 oktober en een van vandaag...

Afbeelding

Afbeelding

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:07

Tsjonge, dat is toch prachtig opgeknapt. Ik heb nog niet eerder gereageerd, maar wel je topics gevolgd. Ik heb ooit een paard gekend die ook een erg diepe wond had, maar dan in haar lies, je kon er een vuist in stoppen. Paardje loopt tegenwoordig gewoon weer in de sport, dus wie weet voor Meagan OK dan!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:47

Ze is behoorlijk opgeknapt ja, maar jammer dat ze een mankementje blijft houden. Aan de andere kant, als dat alles is valt het nog mee, niet?
Fijn dat het de goede kant opgaat

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:08

goed dat je weer aan de slag mag! wie weet is de verminderde bewegelijkheid in het ellebooggewricht er wel uit te trainen? in ieder geval echt heel fijn dat alles voorspoedig gaat en ik vind het toch eigenlijk wel erg mooi hoe het is genezen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:36

dát ziet er mooi uit!!
en dat trainingsschema, ik blijf het een gedegen stukje vinden. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:40

Gatver die eerste wond, was alweer vergeten dat het er zo erg uit zag. Je ziet er inmiddels al vrij weinig van, mooi zo! Lachen Mooi dat je van die goede begeleiding krijgt waar je ook echt wat aan hebt. Jammer van dat ellebooggewricht, maar het lijkt me zo dat ze daar wel mee kan leren leven, en het had altijd erger gekund. Dus ja Lachen
Wel leuk dat je even een update plaatst, ik volg je topics ook allemaal, je moet er toch niet aan denken dat het je zelf overkomt. Maar nu zie je tenminste ook hoe het goed kan aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:44

Fijn dat het weer beter gaat met haar. Dat verminderde beweging in het ellebooggewricht is natuurlijk niet heel raar. Als jezelf je been flink openhaald moet je ook volledig revalideren. Dat het niet goed komt, geloof ik eigenlijk niet zo in. Zijn er pezen of spieren destijds geraakt?

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:44

De wond ziet er gelukkig al veel beter uit. Ik hoop dat ze snel geneest, zodat jullie weer snel samen op stap kunnen!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:45

gaaf hoor!!!!!!!!!!!!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:19

Gelukkig gaat het toch weer goed met haar, de wond ziet er trouwens netjes uit, is mooi geheeld.
Ik denk ook net als Pipo dat met de tijd de beweging ook wel weer terugkomt, het was niet niets natuurlijk..

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:31

Dat ziet er goed uit, Abby, heel mooi genezen!

Ze zit trouwens dik in haar wintervacht voor zover ik kan zien.

Komt de gewone DA er ook nog bij of houd je het bij Solange?

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:32

De wond is inderdaad heel mooi aan het genezen!! Fijn dat je weer wat mag gaan doen!! Beterschap nog!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 01:29

Dat is al mooi opgeknapt!
Super fijn zeg!
Zo te zien zit er nog wel aardig wat vocht, zowiezo is het voor het oog te zien, maar wellicht zal er ook rond het gewricht wat zitten. Waarschijnlijk zal dat ook al een deel van de beweeglijkheid belemmeren.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:30

Fijn zeg, top dat het zo goed gaat en je haar weer op kunt pakken in training!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 20:31

Dank jullie wel voor jullie reacties! Lovers

Ik kan alweer een kleine update doen: de korst die je nog op de foto van gisteren ziet, was er vanmorgen af. Nu zit er nog maar een korstje van 1 bij 2 cm. Nog een weekje schat ik en dan is het echt dicht!

Er zit inderdaad nog behoorlijk wat vocht bij, met name hangend onder de borst, maar wellicht zit het ook meer bij het gewricht, dat is in ieder geval niet te zien of voelen vanaf de buitenkant. Het lijkt er helaas echt op dat het toch een definitieve spierbeschadiging is die voor die verminderde bewegelijkheid zorgt. Natuurlijk zal het door beweging en training wel verbeteren, maar ze zal er toch iets last van houden.

Mijn eigen veearts houd ik op de hoogte van de ontwikkelingen en ik zal deze week even met Utrecht bellen om hen ook van de vorderingen op de hoogte te houden. Voor het revalidatieprogramma vertrouw ik gewoon op Solange en mijn eigen gevoel en waarnemingen.

Meagan heeft inderdaad een mooie winterjas aangetrokken, het is voor het eerst sinds twee winters dat ik haar weer ´bloot´ heb. Het valt me overigens nog mee, ze wordt gelukkig niet helemaal zo´n wolbaaltje!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:21

Het ziet er echt een stuk beter uit!!!!

Lekker dat je weer wat met haar aan het werk mag.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:15

Ziet er netjes uit, veel succes met het opbouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:28

Zo dat ziet er al een heel stuk beter uit Abby, gelukkig maar. Op zich niet vreemd dat ze wat minder activiteit in die elleboog heeft, maar als je door middel van goede revalidatie weer op het goede pad komt, zou het me niets verbazen als je dat handicapje aardig weet weg te werken. Je hebt het grote voordeel dat jij je Tinker behoorlijk in het werk had staan, maar ook de schoudervrijheid flink trainde. Ik denk dat je daardoor veel minder last zult krijgen van een nasleep dan een doorsneepaard Haha! Ik kijk er niet van op als je over een half jaar tot de ontdekking komt dat je nog steeds even goed kunt strekken, dat de Spaanse pas nog steeds even hoog komt etc.
Lekker hoor, weer op de goede weg!
Geef je die twee kanjers van je een knuffel van me?

Grtz!

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:38

Wat goed dat ze vooruit gaat! Je kon wel wat goed nieuws gebruiken. Heel veel sterkte met de revalidatie!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 01:16

Hoi Ilse,
Juist doordat meagan al Spaanse pas kent, zou je het redelijk weg kunnen trainen. Wel oppassen dat je niets forceert natuurlijk maar in overleg met de dierenarts en solange lijkt me dat je al de beste mogeljike adviezen krijgt. Heb je het ook met Nelly besproken?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 09:42

DonM schreef
Citaat:
Heb je het ook met Nelly besproken?

Absoluut!! Er loopt bij tijd en wijle een hot-telefoon- of sms-lijntje naar Portugal. Ik heb met haar vooral de manier van opbouwen in het werk besproken; ik ga veel aan de hand doen, eerst zonder bijzet en dan als het longeren goed gaat, ook licht bijgezet. Zo is ze lekker los en soepel als ik er weer op mag, heeft ze weer iets meer spieren en is ze de ergste frustratie van het niets mogen doen ook kwijt.