afleren bit vasthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

afleren bit vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 00:17

Gam heeft dankzij mijn onoplettendheid een lange poos (denk aan 5 maanden) rondgereden met een irriterend wolfstandje. Met het bezoekje van de tandenfee bleek deze wat los te zitten en tegen zijn kies te drukken. Dé oorzaak dat Gam op rechts het bit vasthield en op links (welliswaar in 1 hoek van de bak) zo goed als haaks door de bocht ging om de druk op het bit maar te ontwijken.

Nu wil ik hem dus leren dat het geen pijn meer doet en dat hij het bit los mag laten en weer normaal door die hoek kan lopen. Het is natuurlijk een kwestie van tijd geven maar zijn er nog tips om het te voorspoedigen? Want wie weet hoe hij vasthoud aan dit aangeleerd gedrag?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:20

Ik zou haar eerst op gewicht en lichaamshulpen rijden. Als dat goed gaat, gaat ze automatische in de juiste stelling. En dan heb je het bit al minder nodig.
Als het goed gaat op lichaamshulpen, kun je heel zacht gaan vragen met je handen. Pakt ze vast, dan drijf je haar er vooruit uit. En probeer het opnieuw.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:34

Als je paard vasthoudt aan een kant houd jij ook vast. Zodra jezelf de tijd neemt om regelmatig je hand te ontspannen en goed met je benen en zit te rijden komt het wel goed. Veel voltes rijden beide kanten op en niet teveel stelling vragen. De buiging moet door het hele lichaam zijn en niet alleen in de hals. Je paard dus echt laten buigen om je binnenbeen en begrenzen met je buitenhand en buitenbeen. Binnenhand geeft alleen de richting maar aan en is zoveel mogelijk ontspannen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 22:42

is allemaal nog zo lastig als je paardje haaks door de bocht wil... Lachen vandaag ging het wel redelijk moet ik zeggen maar het is erg lastig als hij zijn hoofd ineens naar rechts gooit, dan heb ik niks meer in de hand.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:52

Een volte rijden vlak voor de betreffende bocht en in de volte goed aan het werk houden wil ook nog wel eens helpen.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 01:05

Ik heb met Jordy hetzelfde probleem gehad.
Hij wilde niet linksom lopen, dan draaide hij om en ging als een idioot de andere kant oprennen. Hij had dit 'trucje' echter al zo lang dat het een gewoonte was geworden (hij wil het nu zelfs nog een enkele keer doen).
Wat Josien zegt heeft bij mij oo erg geholpen, voornamelijk op zit, benen en gewicht sturen, en veel vwnw laten lopen, met weinig druk. Je hand heb je alleen maar nodig om de richting aan te geven.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 10:09

kee, ik ga het straks weer ff oefenen. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:26

het ging weer best redelijk alleen na een half uur had hij er genoeg van en ging zo linksom weer zo debiel doen (racen, bochten afsnijden) dat nog wat rechtsom heb gereden, stelling naar buiten heb gevraagd en ben opgehouden. Ik moet ook niet teveel dagen achter elkaar in de bak werken want dan wordt hij steeds kliederiger. Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Lanoca, Selima en 14 bezoekers