rollen in vreemde omgeving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

rollen in vreemde omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 00:49

Vandaag heb ik mijn paard verhuisd naar een nieuwe stal. Het ging wat minder goed dan de vorige keer, ze had zich erg druk gemaakt onderweg, waarschijnlijk omdat we het laatste stuk over echt ontiegelijk veel drempels hobbels en toestanden moesten, maar goed. Nadat ze een poosje op stal had gestaan ben ik vanavond terug gegaan en heb met dr gewandeld in de bak en dr wat gelongeerd aan het halster, ze vond de wanden wel erg spannend, kleurverschil he Schijnheilig das mega eng, maar later liep ze toch braaf met me mee. Ik heb dr daarna even los gegespt en meteen graven en bots daar lag mevrouw te rollen.
Nu bedacht ik me ineens dat ik wel eens gehoord heb dat het onnatuurlijk is voor paarden om in een vreemde omgeving toch te gaan rollen, omdat ze niet zeker zijn van de omgeving en ze liggend natuurlijk kwetsbaar zijn. En dat dit zelfs voor ons huisdierpaard nog zou gelden. Er was een paard bij emiel voest die daar ook meteen ging rollen in de bak en toen zei Emiel Voest kijk wij denken paard is op zn gemak gaat gelijk rollen maar dat is niet zo want dat is heel onnatuurlijk gedrag omdat het niet eens de moeite heeft genomen te kijken waar het is. Nou is dat niet helemaal hetzelfde aangezien ze wel wat aan de bak gewend was en we al een half uur erin waren, maar toch... ze was er voort eerst in.
Aan de andere kant denk ik misschien had ze gewoon mega jeuk van al het gezweet op de wagen en vond ze dat ik dat er niet goed afgepoest had? Hoe zit dat nou met rollen en vertrouwen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:17

Onze pony deed hetzelfde toen we hem net gekocht hadden. Van de trailer en direct gaan rollen.
Nog steeds doet hij dit als we hem van wei wisselen. Eén rondje gek doen en dan meteen rollen. Ik maak me er niet druk over. Misschien een soort afreageren van de spanning?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:25

Ik zou me niet druk maken.
Misschien heeft je paardje veel vertrouwen in jou,??
En misschien zoals Marreke ook al zegt, even afreageren van de spanning.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:31

Dat noemen ze een oversprongreactie.

There is no reality, only perception.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:43

idd wat ellenlouise zegt, het paard gaat rollen terwijl hij zich niet op zijn gemak voelt. Dit is dus precies wat Emiel Voest heeft gezegd.
Het kan ook gewoon zijn dat je paard jou volledig vertrouwd en dus verwacht dat jij hem wel waarschuwd mocht er iets engs gebeuren. Iig zou ik me er niet te veel zorgen over maken, zolang er geen andere rare dingen optreden.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:49

toen we gisteren shadow en happy bij hun nieuwe stal in de wei zetten (ze hadden eerst een uurtje op stal gestaan) ging shadow ook meteen rollen... daarna met z'n 2en nog lekker gek doen Haha!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:20

mijn paardje deed het ook direct toen ik hem net gekocht had,komt het niet ,omdat hij zij gewend is om te verhuizen of dat ze vaak opo vreemde plekken komt zoals bijvoorbeeld wedstrijden?


Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:23

Het zou inderdaad ook heel goed door het zweten kunnen komen! Dat jeukt natuurlijk behoorlijk ...

Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:42

Oversprong gedrag... paard is niet op zijn gemak, maar weet zich geen houding te geven en gaat dus rollen. Een ander paard gaat lopen bulderen en ander keihard rennen. Verder niks aan de hand, behalve dan dat ze gewoon nog even moet wennen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:37

Het zou goed door de opwinding/zweten (=jeuk) kunnen komen. Vooral omdat het je nog niet eerder is opgevallen.
Mijn paard had drie jaar lang vaak "oversprong gedrag".
Het viel me op na zijn eerste nacht toen ik mijn andere pony even uit de stal haalde. Meneer begon meteen te rollen, omdat hij het eng vond dat de andere pony uit zijn stal kwam.
Toen deed hij het bij alles wat hij eng vond, maar dit niet wilde laten zien. Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen langs kwam ging hij direct daarna rollen en wel zo overdreven dat hij gewoon naast me neerviel.
Nu is het gelukkig zo goed als over. Soms merk ik aan hem dat graag zou willen rollen bij een enge situatie (hij gaat dan met zijn hoofd schudden en zijn neus wil richting grond), maar hij doet dit nu niet meer.
Monty Roberts noemde mijn paard unnatural (ik had het aan hem uitgelegd omdat ik me zorgen maakte) en dat hij het paard eerst zou moeten zien om een conclusie te kunnen trekken.
Emiel Voest is de enige die het wel eens vermeld.
Ik zou me er zeker niet druk om maken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers