gisteren ontwormd..vandaag overleden...verband??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

gisteren ontwormd..vandaag overleden...verband??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 19:05

De jaarling van een kennis van ons is plotseling vanmiddag overleden , gisteren had ze een wormenkuur gehad (wel na en behoorlijk aantal maaden pas weer) en vanmiddag lag ze dood in de stal.....vreselijk toch!
Zou er een verband kunnen zijn met het toedienen van de wormenkuur??
Ze hebben verder deze week niets aan haar gemerkt.....


8horses
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Creil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:37

was de jaarling niet dun dan???
misschien zaten de wormen al in de buik.
misschien kon niet ze niet tegen die wormkuur, was de laatste wormkuur heel lang geleden dan???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:40

Nou ik denk niet echt dat het iets met de wormenkuur te maken heeft gehad....... Als het paard daar last van zou hebben dan had zoiets al eerder aan het ligt gekomen! Kan van alles geweest zijn. Misschien wordt er wel autopsie gedaan en dan weet je het


helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:41

jeetje das rot.
je zou een mest onderzoek kunnen laten doen.

ik heb het nooit gehoord dat dit kan, maar haal anders een verhaal bij de leverancier, en misschien heeft ze een overdosis gehad? veulen worden vaak te hoog in geschat kwa gewicht.

nou sterkte

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:42

ik denk ook niet dat dat er iets mee te maken heeft. wel erg zeg!
veel sterkte!

Profiel update!!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:56

Tjee, wat erg voor die arme jaarling en de eigenaren. Maar lag ze zomaar opeens dood in de stal dan ? of werd ze ineens ziek o.i.d.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:01

wat erg heel veel sterkte

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:45

Tja, het zóu kunnen, maar dan zou het paard al een behoorlijke besmetting gehad moeten hebben, of er is teveel wormenkuur gegeven. Je komt er alleen achter als je autopsie laat doen denk ik.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:51

het zou kunnen, maar dan zou hij hele ernstige koliek gehad moeten hebben. En of ze dan al in een paar uur dood zijn... Geen idee. Wat mij wel geleerd is dat als je een veulen hebt wat al een tijd niet ontwormd is, je het beste kunt ontwormen onder begeleiding van een DA (eerst onderzoek hoe hoog de besmetting is, is die hoog dan na het ontwormen parafine er in, en dan heb je veel minder kans op koliek)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:58

De eerste eigenaren van mijn vorige paard hebben ook een veulen verloren aan een overdosis wormenmiddel. Het is wel degelijk mogelijk om een veulen een overdosis te geven van dit spul en ja ze kunnen daar dood aangaan. Dus een mogelijk verband is er waarschijnlijk wel.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:20

ik heb ook een jaarling en die krijgt altijd een hele wormekuur op advies van de DA dus geloof ik niet echt dat ze daaraan is overleden maar regelmatig ontwormen zijn juist voor die kleintjes zo belangrijk omdat ze veel gevoeliger zijn voor wormen maar hoop dat jullie er nog achter komen

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:35

welke wormenkuur had je en wat voor ras was het veulen?
Ik heb namelijk gehoort dat friezen overgevoelig kunnen reageren op equist/ equigel

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:17

Dat was mijn eerste ingeving ook Barvrouwke, wat voor een wormenkuur, want bepaalde zijn volgens mij niet erg geschikt voor jonge beesten. Ook bijvoorbeeld Equest, die moet je niet geven als ze op stal staan, krijgen ze erge koliek van Scheve mond

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:21

dat klopt. van equest is bekend dat dat slecht is voor veulens. stond volgens mij zelfs op de verpakking.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 09:25

Vanaf welke leeftijd is Equest geschikt?? Ik zal eens informeren met welk middel ze ontwormd is!

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:47

Equest mag je niet eens gebruiken voor veulens, dat is er door mijn DA wel ingeramd.
Maar waar komt het vandaan dat ze tijdens het stalseizoen last krijgen van koliek als je ze ontwormd met Equest?
Ik heb die van mij 2 weken terug ontwormd met equest maar NIKS aan de hand.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 11:48

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, op de verpakking staat vanf 4 maanden, en een jaarling van bijna 1,5 jaar , is toch geen klein veulen meer?? Wie weet hoe het zit met Equest???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:49

Ik ontworm ook gewoon met Equest als ze op stal staan hoor!
Je moet alleen niet overdoseren. En Equest mag pas worden gegeven na een half jaar.
Maar als het een shet jaarling was, en ze hebben er een spuit voor 550 kg ingedaan, dan is dat duidelijk teveel geweest.

Je suis Charlie.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 11:51

Nee het was een kwpn-jaarling van 18 maanden....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:54

Hoe zwaar is het paard? En hoeveel hebben ze gegeven, en van welke wormenkuur?
En idd, zoals al eerder is gezegd, ze moeten sectie laten plegen. Dan weet je het zeker.

Je suis Charlie.

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:17

Het kan zijn dat als ie al een tijd niet is ontwormt en wel wormen heeft dat ie koliekverschijnselen krijgt nba het geven van een wormnenkuur dus tja het kan weldat er wel een verband tussen het overlijden en het geven van een wormenkuur bestaat.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:04

Ik geloof wel dat t verband houdt met elkaar maar geloof zeker niet dat t door overdosering zou komen. Ik geef zelfs mijn shetlandhengstje van nog geen 95 cm.. gewoon een hele spuit. of t nou Equest of Eqvalan of wat dan ook is... en ik heb bij geen van mijn paarden ooit koliek gehad.
Wel is t bekend dat als er een zware worminfectie aanwezig is in t paard (en dat hoef je niet altijd met t blote oog te kunnen zien) en je geeft t dier dan een wormkuur dat er een plotselinge sterfte onder de wormen kan optreden die een verstopping of verscheuring van darmen of zelfs aderen kunnen veroorzaken (afhankelijk van t soort worm). Dat lijkt mij in dit geval dus meer t geval. Zeker weten doe je t niet tenzij je inderdaad autoptie laat verrichten.. succes...

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 14:40

Ze hebben Eqvalan gegeven, de normale dosering, volgens de DA kan het niet aan een wormenspuit liggen??? Ja waaraan dan?? Ik geloof niet dat ze autopsie laten plegen , is wel erg duur.......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:16

Dus dan ga je het nooit weten als je geen autopsie laat plegen.
Is het paard niet verzekerd geweest dan? De verzekering wil toch wel weten wat de doodsoorzaak is geweest?

Je suis Charlie.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 19:37

Ik weet er ook het fijne nog niet van, hoorde alleen dat het paardje opeens dood in zijn stal lag....hopelijk komen ze er i.d. via autopsie nog achter!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, 3heathcliff5, b000tje, Benazir, Bentotoet, boemel, criollo_yess, Eepie, Elin_, Fly_high, Jasia, Kabayo, lina1998, Miran, nobility, Rupser, Sanet, Supertje en 85 bezoekers