Haflingerstamboek.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Haflingerstamboek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 11:57

Op fokkerij en afstamming staan altijd razend interessante discusies over KWPNhengsten. Helaas kan ik daar nooit over meepraten omdat die hengsten mij niet zo interesseren, en ik er dus ook weinig van weet. Mijn vraag: Waarom wordt er bij de haflingers (waar ik dus stukken meer van weet en dus wel zou kunnen meepraten) zo anders gekeurd/gewerkt?

Daar bedoel ik mee:
* de afstamming doet er maar weinig toe.
* er bestaan geen lijnen, op de klassieke oostenrijkse lijnen, zoals A-B enz na. Die trouwens absoluut ook niks inbrengen en waar geen duidelijk verschil in zit.
* er zijn absoluut geen andere fokdoelen, als slanker, moderner, beter presteren. Ergens moet toch een stop zitten? Waar houden deze doelen op? En wat is beter presteren?

Graag mee fantaseren en meningen over dit onderwerp. Haha!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 14:01

Heerlijk inderdaad eens iets over de Haflinge fokkerij!!! OK dan!
Wat mij opvalt is dat de jongere (lees hengsten tussen de 3 en 9 jaar) bijna allemaal gefokt zijn in het buitenland..of die een buitenlandse vader hebben..
En wat mij ook opvalt is dat er bijna wel degelijk gekeken wordt naar afstamming/fokker...
Kijk maar op de meeste keuringen...meestal staan de fokproducten van 1 a 2 dezelfde fokkers bovenaan...terwijl er toch wel zeker ook goede Haflingers rond lopen van de zogeheten "hobbyfokkers.."
Kijk ook maar naar de "tophengsten.." dan weer een x aantal keuring Wallenstein nakomelingen bovenaan, en dan is het weer Alcantara, Nobleman, Allacher, Wolkenstein-B, Abel en ga zo maar door.
In het verleden hadden we weer Star, Altjo van de Kenterstreek, Stroganov en nog een paar...
En er is ook wel verschil te vinden in de diverse lijnen neem nou de W-lijn..qwa uiterlijk vaak rasypische Haflingers en de A-lijn zijn vaak ruimer in hun beweging..ook qwa karakter zijn er enigzins wel wat verschillen..(al heb ik dat nog niet in het echt meegemaakt want ik heb er maar 1..)
En ja het fokdoel....
De huidige KWPNer kan je niet vergelijken met die van 20 jaar geleden..uitzonderingen daargelaten..hetzelfde met de Haflinger..al zijn ze in het buitenland wel al verder..goed uiterlijk en beweging daar ligt het doel voor de fokkerij..en dat is met elk ras zo..het met verkoopbaar zijn en dat doe je alleen maar met beweging..en maat!
(geef mij persoonlijk maar een middenmaatje..)
Gelukkig zijn de Haflinger's ook nog echt een Haflinger..de kleur vos met blonde manen is de enigste bekende (terwijl er wel degelijk bruine enz rondlopen..) en er zijn de typische raskenmerken..
Al lopen er helaas wel Haflingers rond die als je de manen zou trekken en de sokken eraf zou halen net welshjes zijn....
Maarja dat is maar net wat de markt wil...
Ik hoef persoonlijk ook geen KWPNer van boven de 1.70 maar die worden wel zo gefokt puur voor de markt...
Hoop dat dit stukje ook weer genoeg stof is om over door te praten...
Ik blijf in iedergeval dit onderwerp volgen!!!

Groetjes en ik hoop op meer reacties!!!

Angenita (sorry voor het lange stukje... Haha! ..)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:47

Misschien is het alleen maar beter dat de afstamming er bij Haflingers niet zo enorm toe doet, zoals dat bij KWPN wel zo is. Paarden die genoemd worden bij de vaders naam Verward Ik vind dat echt de grootste onzin.

Verder weet ik ook niet zo heel veel van Haflingerhengsten, de bekendsten ken ik wel en weet meestal uit mijn hoofd de ouders wel. Maar daar houd het bij mij wel op. Meer hoef ik niet te weten, heb ik niet zoveel aan. Ik weet wel precies hoe ik ze graag zie, grof met goede bewegingen (wat wel degelijk samen gaat, zolang die dieren maar goed gereden worden). Zo. Haha!

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:57

Volgens mij worden er 2 types Haflingers gefokt de slanke 'tirolse' Haflinger en de zwaardere Haflinger. Ik zelf vind dat bij al die overdreven slanke dingen het Haflinger er een beetje uit gaat. Heb nu zelf ook een Haflinger, maar in de toekomst zal ik gaan uitkijken naar een 'Schwärzwalder' of een 'Noriker'

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:13

Amulet schreef:
Misschien is het alleen maar beter dat de afstamming er bij Haflingers niet zo enorm toe doet, zoals dat bij KWPN wel zo is. Paarden die genoemd worden bij de vaders naam Verward Ik vind dat echt de grootste onzin.



Ik vind dat altijd ook zo erg. Ze noemen niet gewoon het paard, maar zijn afstamming... Ik vraag me dan altijd af of het paard geen naam heeft Verward

Wat betreft de afstamming vind ik het opzich nog meevallen, ik vind dat het gaat om het beesie zelf en niet om zijn vader (of moeder), maar er zou net wat meer over kunnen zijn idd.

Wat betreft de lijnen vind ik idd ook dat er niet echt structuur in zit. Maar dan vraag ik me af of dat nodig is...
Ze zeggen idd dat de A lijn het meest rijtypisch is, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij en zijn in alle lijnen volgens mij hengsten die wat moderner zijn enzo...
Er word op keuring wel gekeken naar fokkers, maar daarbij is er ook een gedeelte vriendjespolitiek volgens mij, maar daar heb ik niet directe kijk op...

Ik denk wel dat de vraag steeds meer word naar het rytipische model, maar dan wel met de specifieke haflingerkenmerken. En ik denk ook gewoon dat het haflinger mee moet gaan met de tijd, maar daar moet ook niet in overdreven worden... Maar de grote vraag is idd dan, tot hoever gaan we door?

En dan heb ik nog een vraag: Wat vinden jullie van het kvth blad?
Het lijkt me leuk dat daar ook wat verder in door zou gaan met afstamming en lijnen enzo...

BTW Leuk topic Haha!

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:59

Tot hoever gaan we door met de modernisering van de Haflinger..
Zover als de consument hem wilt hebben..gelukkig merkte ik een maandje geleden tijdens een gezellige avond van de afdeling Friesland/Flevoland dat de meeste fokkers (stal Seadrift, Fam. Gerbens en nog een aantal hobby matige fokkers) ook graag de wat minder luxe Haflingers ziet inderdaad met beweging...Maarja je fokt om je fokproduct aan de man te brengen en dan heb je wel luxe en modern nodig want grof wilt bijna niemand meer en dan belandt zo'n veulen uiteindelijk bij de slacht..en wie wilt dat nou..

Hoi Leetje,

Groot gelijk over dat KVTH blad...
Het enigste wat er nu staat over bloedvoering is iets over het Trekpaard....
Misschien als me massaal mailtjes sturen naar de KVTH....
Een tijdje geleden stond er wel in "de aangespannen Haflinger" een stukje over Strizzi en er zou nog meer volgen over de diverse Haflinger's..al heb ik daar nog niets van vernomen..wel jammer eigenlijk...

En dan had ook ik een vraagje...

Als ik kijk naar dat bekende Haflingerboek (heb hem zelf niet maar heb hem eens geleend van de fokker van Woes..) en ik de hengsten vergelijk van 20 jaar geleden uit Tirol met de hengsten van nu in Nederland zie ik eigenlijk niet zo'n verschil...Als je goed zoekt op site's uit Amerika dan heb je daar een aantal fokkers van het echte berg Haflingertje...
maar om nou te zeggen dat ik die mooi vindt....
Dus wat vinden jullie nou een typisch "modern" en "ouderwetse" Haflinger......

Groetjes en tot snel!!!

Angenita

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:11

Wat gezellig veel dingen over Haflingers op BOKT deze avond! Wat een feest! (zie ook: WN)
Persoonlijk denk ik, dat de heren (of dames) fokkers wel in het oog moeten houden dat 't wel een familiepaard blijft.
Niet van die superhete dingen die inderdaad Welsh/Arabierachtig aandoen.
Maar gewoon een paardje met een prettig karakter dat graag voor je werkt...en alsjeblieft niet groter dan de toegestane 1.55. Dat vind ik persoonlijk al best hoog...
We hebben van één oerpaard al zoveel verschillende soorten gemaakt, nu is er onderhand toch wel voor elk wat wils?
Jullie snappen: ik ben erg blij met mijn Haflinger. OK dan!
Groeten van Donjaja.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:29

Mijn pony komt van moeders en vaders kant uit een S -stam (Strizzi is de vader, Starwin de vader van de moeder)
Starwin is eigenlijk een beetje een tegenpool van Striz, die mee slanker is dat hij. Daarom vraag ik me toch wel af of het wel zo klapt allemaal met: "De A-stam heeft zus en zo kenmerken, de W-stam dit en dat" Tja...

Dat bij Kwpn zo op afstamming gekeken word vind ik ook een beetje (beetje erg) onzin. Er komen ook heus wel klasse paardjes uit een slechtere lijn. Bovendien; alle goede lijnen moeten toch ergens beginnen Verward Scheve mond

Een haflinger die erg rijtypisch is vind ik persoonlijk minder mooi dan een originele. Strizzie daaraantegen vind ik wel weer mooi, niet TE slank. Ik heb wel eens hafs gezien waarvan ik dacht...
Bijvoorbeeld Abel, die vind ik ook veels te slank Scheve mond

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:03

Weet dat de foto plaatsen niet mag....
Dus ik zal netjes alleen het internet adres plaatsen en waar ze vandaan komen... Cool maar even ter vergelijking van de verschillende types

http://www.odahaflingers.com/images/Abundio%20LCO.jpg
Amerikaanse goedgekeurde dekhengst Abundio LCO van Haflinger fokkerij ODA, geboren in 1996

http://members.tirol.com/fohlenhof.ebbs ... afghan2.jg
De Afghan II geboren in 1980 en zit in vele bloedlijnen..
(foto van Haflinger pferdezuchtverband Tirol)

http://members.tirol.com/fohlenhof.ebbs ... chberg.jpg
De goedgekeurde hengst Buchberg geboren in 1999
(foto van Haflinger pferdezuchtverband Tirol)

http://www.tudoroaksfarm.com/images/Dut ... ldo_25.jpg
Where's Waldo/Waldo van de Bloemendaal, foto van Tudot Oaks Farm geboren in 1998

Zelf vind ik Abundio niet mooi (veel te grof) en Where's Waldo (vindt deze naam vel leuker dan de naam waarmee hij hier n Nederland bekend mee staat..) te luxe...

Groetjes....

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:22

Ik vind de eerste ook niet mooi, kon de tweede niet zien en de derde is echt lelijk vind ik

De vierde is mooi, maar wel slank ja.... Ik vind z'n koppie erg mooi en sprekend

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:04

Leetje"]
[quote="Amulet schreef:
Misschien is het alleen maar beter dat de afstamming er bij Haflingers niet zo enorm toe doet, zoals dat bij KWPN wel zo is. Paarden die genoemd worden bij de vaders naam Verward Ik vind dat echt de grootste onzin.



Ik vind dat altijd ook zo erg. Ze noemen niet gewoon het paard, maar zijn afstamming... Ik vraag me dan altijd af of het paard geen naam heeft Verward
[/quote]


ja, ik vind dat altijd net lijken alsof ze het beest alleen voor de afstamming hebben. Haast een beetje respectloos.


Maar waarom willen mensen eigenlijk geen 'zware' ('gewone') Haflinger die goed kan bewegen, want die zijn er echt wel. Dàt vraag ik mij dus weleens af, want zolang die beestjes correct gereden worden.......

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:50

Woestein schreef:
En dan had ook ik een vraagje...

Als ik kijk naar dat bekende Haflingerboek (heb hem zelf niet maar heb hem eens geleend van de fokker van Woes..) en ik de hengsten vergelijk van 20 jaar geleden uit Tirol met de hengsten van nu in Nederland zie ik eigenlijk niet zo'n verschil...Als je goed zoekt op site's uit Amerika dan heb je daar een aantal fokkers van het echte berg Haflingertje...
maar om nou te zeggen dat ik die mooi vindt....
Dus wat vinden jullie nou een typisch "modern" en "ouderwetse" Haflinger......

Groetjes en tot snel!!!

Angenita


Ik zie ook niet echt een groot verschil tussen de "ouderwetse" en "moderne" haflinger... (de uitzonderingen daar gelaten) En idd vind ik Amerikaanse hafligers vaak of Te lux of te zwaar, vooral dat laatste zie je veel en dan ook nog andere kleuren ( bruiner ofsow Verward ) Kijk maar naar die eerste foto die je plaatste, dat vind ik nou dus niet echt "haflinger" meer...
Een typisch modern paardje vind ik Nobelman, maar of ik dat mooi vind is te tweede vraag, ik denk dat ik hem Te vind...
Het ouderwertse zie je nog wel in Hemmingway, Star, beetje van die oudere hengsten. Maar ik vind de hengsten die er tussen in zitten (Wallenstein, Argentan, maar Sturm vind ik ook nog wel meevallen) tog de mooiste... Maar daarin zie je ook dat dat meestal de geimporteerde haflingers zijn...

En leo_ke over die lijnen, ikzie daar ook niet echt structuur in, neem arizona bijv, en Abel, allebei A lijn terwijl Arizona nog redelijk "ouderwerts" is, en abel absoluut niet, En dat zelfde zie je bij Star en Sturm...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:49

de eerste is een prachtig paard,maar haflinger?nee.

de tweede kon ik niet zien .
de derde is een modern type.
de vierde is het mooist!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 20:12

Ik vind de a-b-m-n-h-s-st en wlijn gewoon te ouderwets. Tegenwoordig vind je geen 1 paard meer wat uit 1 lijn komt. Ewalda heeft alle lijnen, behalve de h en s lijnen. Als er nou eens iets van de prestaties zou komen te staan, zoals in belgie en duitsland. In belgie zijn het weliswaar alleen de behaalde premies, maar in duitsland ook echt sportprestatie's. Kijk naar nebos 1. Superhengst!!!
Hoe weet je anders wat een goede hengst is en wat niet? Als ze goedegekeurd zijn, maakt ze dat nog niet tot goede hengst. En hoe moet je in hemelsnaam erachter komen wat de hengsten vererven en of dat goed is of niet? Dat alleen al zou de fokkerij ten goede komen in mijn ogen. De hengsten hier in nederland voeren over het algemeen geen ene klap uit. Ook het importeren van hengsten uit oostenrijk vind ik over het algemeen geen goede zaak. Bij de europese kampioenschappen van dit jaar, zijn alleen maar oostenrijkse hengsten, bovenaan geklasseerd. Bij elk land dat meedeed. Ik vnd dat echt te gek voor woorden...

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:28

Verder niemand meer wat te zeggen? Jammer dat het zo snel verdwijnt...

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:17

Goh ikke wel reageren... Haha!

Dat de hengsten hier in nederland geen ene klap uitvoeren komt omdat er nog te veel "hobby" matig gereden wordt met ze..zijn maar weinig hengstenhouders die geld willen uitgeven aan goede ruiters om de hengsten uit te brengen..
En zeg nou zelf die goede ruiters willen weer niet op zo'n "minderwaardig" ponytje rijden..en een Haflingerhengst met een kind de pony sport in sturen staat me nu ook weer niet aan....
En de Hafhengsten die weer wel wat uitvoeren..(de hengsten van Klaas de Haan bijvoorbeeld..) zijn weer niet goedgekeurd vanwege ene jaar te lang in de rug en ander jaar weer te kort in de rug.. Verward .(te heet gewassen door zijn vrouw zegt hij nu maar zelf...)en als je dan als goede gebruiker er weer elke keer tegen een muur aan loopt dan biedt je je hengsten gewoon niet meer aan... Scheve mond
En ja dat Oostenrijk vaak bovenaan staat...kijk maar eens naar het achterbeen gebruik...vaak vallen daardoor de Nederlandse hengsten in het niet...Duitse hengsten zijn weer ruim en groot in hun beweging omdat ze daar nog steeds hengsten goedkeuren met een naar Nederlands inzien teveel aan percentage Arabisch bloed in hun aderen....
Ben nu wel benieuwd hoe het er dit jaar aan toe gaat op de Hengsten keuring...waarschijnlijk zullen er wel weer 3 3-jarige goedgekeurd gaan worden..1 Duits 1 Oostenrijks en 1 Nederlands fokproduct....
We zullen zien..

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:10

Het valt mij op dat sommige mensen zo aan die lijnen hangen. Sheril komt uit de A-lijn, maar als je wat verder kijkt in haar afstamming komen bijna alle lijnen erin terug binnen een paar generaties. De genen van de vader zijn niet sterker dan die van de moeder, dus haar karakter en exterieur kan van alle lijnen komen. In hengsten uit de A-lijn zit vaak, bijna altijd liz. Afghan, die veel rijtypische/moderne hengsten voortgebracht heeft. Als liz. Afghan niet geboren was geweest, had het hengstenbestand er nu heel anders uitgezien.
Wat mij betreft, ik vind het type zoals Sheril is, het mooiste. Wel stevig, maar niet zwaar, met superbewegingen, een vlot karakter en een mooi hoofdje. Ik kan er als volwassene prima op (ze is 1,44, ik ben 1,75), maar ze is wel lenig genoeg om goed te kunnen werken, wat ik vaak mis bij de echte brede Haflingers. Het is dan misschien geen kinderpony (al is ze absoluut niet gemeen, ze is gewoon in voor een lolletje zo nu en dan), maar Haflingers worden ook heel anders gehouden tegenwoordig. Vroeger werkten ze op het land, en werden heel anders gevoerd. Nu staan ze meer uren stil, en krijgen toch meer krachtvoer. Ook daardoor wordt een paard pittiger.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 19:29

Woestein schreef:
Goh ikke wel reageren... Haha!

Dat de hengsten hier in nederland geen ene klap uitvoeren komt omdat er nog te veel "hobby" matig gereden wordt met ze.. zijn maar weinig hengstenhouders die geld willen uitgeven aan goede ruiters om de hengsten uit te brengen..


En dat vind ik nou juist zo jammer, daardoor worden de hengsten niet interessant gemaakt. Vaak wordt bij de keuring een foto gemaakt, en jaren later nog gebruikt.

Citaat:
En de Hafhengsten die weer wel wat uitvoeren..(de hengsten van Klaas de Haan bijvoorbeeld..) zijn weer niet goedgekeurd vanwege ene jaar te lang in de rug en ander jaar weer te kort in de rug.. Verward .(te heet gewassen door zijn vrouw zegt hij nu maar zelf...)


Welke hengsten heeft die dan? Ken ik namelijk niet, maar wel interessant.

Citaat:
En ja dat Oostenrijk vaak bovenaan staat...kijk maar eens naar het achterbeen gebruik...vaak vallen daardoor de Nederlandse hengsten in het niet...


Ik denk dat dat wel kan veranderen als je met die hengsten, doelgericht doorfokt. Maar die kans bestaat bijna niet, doordat er steeds maar weer hengsten geimporteerd worden. Jammer.

Citaat:
Ben nu wel benieuwd hoe het er dit jaar aan toe gaat op de Hengsten keuring...waarschijnlijk zullen er wel weer 3 3-jarige goedgekeurd gaan worden..1 Duits 1 Oostenrijks en 1 Nederlands fokproduct....
We zullen zien..

Ben idd ook erg benieuwd. Daarom ga ik ook zeker kijken. Haha!
[/quote]

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:56

Mystica"]
[quote="Woestein"]Goh ikke wel reageren... Haha!

Dat de hengsten hier in nederland geen ene klap uitvoeren komt omdat er nog te veel "hobby" matig gereden wordt met ze.. zijn maar weinig hengstenhouders die geld willen uitgeven aan goede ruiters om de hengsten uit te brengen..
[/quote]

En dat vind ik nou juist zo jammer, daardoor worden de hengsten niet interessant gemaakt. Vaak wordt bij de keuring een foto gemaakt, en jaren later nog gebruikt.
[/quote]

inderdaad ja, en juist als ze ze zouden trainen worden ze veel bekender en weer interessanter....en een op de juiste plaatsen bespierd paard is ook mooier om te zien...

[quote="woestein"]
En de Hafhengsten die weer wel wat uitvoeren..(de hengsten van Klaas de Haan bijvoorbeeld..) zijn weer niet goedgekeurd vanwege ene jaar te lang in de rug en ander jaar weer te kort in de rug.. Verward .(te heet gewassen door zijn vrouw zegt hij nu maar zelf...)

[quote="Mystica"]
Welke hengsten heeft die dan? Ken ik namelijk niet, maar wel interessant.
[/quote][/quote]

Voor zover ik weet rijd hij nu met 2 hengsten Z aangespannen..zowel enkel als dubbelspan..
Hij was laatst bij ons op de manege met ze om een clinic te geven voor de afdeling Friesland/Fleveland...
Die beesies konden sjouwen... Lovers
Weet alleen ff niet hoe ze heten...(zal even gaan opzoeken.. Haha! )
Maar hij rijd ze super...Al zegt hij wel zelf over de enen dat als hij daar de manen vanaf haalt en de sokken scheert dat je dan een Welsh over houdt...dus die vindt hij weer eigenlijk te luxe..ook vindt hij de hedendaagse Haf te groot aan het worden...zijn maximum is ongeveer 1.44/1.45...ikke blij met mijn Haf van 1.43....

[quote="Mystica"]
[quote="woestein"]En ja dat Oostenrijk vaak bovenaan staat...kijk maar eens naar het achterbeen gebruik...vaak vallen daardoor de Nederlandse hengsten in het niet...
[/quote]

Ik denk dat dat wel kan veranderen als je met die hengsten, doelgericht doorfokt. Maar die kans bestaat bijna niet, doordat er steeds maar weer hengsten geimporteerd worden. Jammer.

[quote="woestein schreef:
Ben nu wel benieuwd hoe het er dit jaar aan toe gaat op de Hengsten keuring...waarschijnlijk zullen er wel weer 3 3-jarige goedgekeurd gaan worden..1 Duits 1 Oostenrijks en 1 Nederlands fokproduct....
We zullen zien..


Ben idd ook erg benieuwd. Daarom ga ik ook zeker kijken. Haha!
[/quote]

Wie weet komen we elkaar wel tegen want ik wil het nu wel eens mee maken..!!
(natuurlijk wil ik speciaal Wallenstein in et echt bewonderen.... Schijnheilig ..)

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:24

oke ff de hengstennamen opgezocht.... Haha!

Klaas de Haan was dit jaar op de KNHS kampioenschappen ZZ dressuur enkelspan 3e met Almkoning fan it Ruge Fjild v. Almkoning en hij was 4e met Minstreel v. Master Imladris

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:40

Ik ga om te kijken hoe watson vooruit is gegaan, en plaatjes te schieten van de nieuwe/onbekendere hengsten. Haha! (en een beetje voor alcatan, ben benieuwd of hij er door komt) Zal even zoeken naar de hengsten die jij noemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:05

Hey, ik kijk bijna nooit op Rassenpraat, nu ff gedaan, en maar goed ook.
Ik heb op het moment een haflinger van de A-lijn, ik vind haar daar een typisch geval voor. Hangt tussen het oude en nieuwe type in, ze is zowel grof als licht gebouwd. Die lijnen zeggen mij niet zoveel, op het feit na dat ik vermoed dat de M en W lijn de redelijk zware zijn. En de rest hangt ertussen of zijn de lichte. Ik vind het zware type mooi, haflingers boven de 1.45 vind ik geen haflingers meer. Meer een slap aftreksel van het oorspronkelijke ras. Dat zijn vaak de lichte iele gevalletjes die meer een pony zijn, wat toevallig op een haflinger lijkt Bloos!

Enneh, de H-lijn Verward Die ken ik niet, heeft iemand daar een voorbeeld van?

Verder vind ik het stamboekblad al enorm verbeterd, het is nog niet helemaal super, maar het is al een stuk vlotter. Daarnaast interesseer ik (en mijn opa en vader) me ook wel voor de trekpaarden, daar staan wel vaak leuke verhalen over oude hengsten. En ook vaak over de kleurschakeringen en vererfelijkheid, dat is nog niet echt van toepassing op de Haflingers Haha!

Ik heb nu ff geen tijd om verder te typen, maar ik vind t wel een intresant topic

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 14:51

In italië krijgen de hengsten elk jaar een naam met een vaste letter. Zo is de H lijn dus onstaan.
Een hengst uit de italiaanse H jaargang maar afstamde van de N lijn (Hofmeister, geb. in 1956) werd verkocht naar duitsland waar zijn zonen ook een naam kregen beginnende met een H. En omdat ze in duitsland wel namen geven met de beginletter van de vader is er dus ook een H-lijn.


Voorbeelden van de h-lijn:

Afbeelding
Hallmark

Afbeelding
Haron van de milt.

Afbeelding
Herbstwald

Afbeelding
Hitchock van de hoogenweg

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 15:05

Maare, ik dacht zo: plaats een plaatje van elke lijn. Kijken of we verschillen kunnen ontdekken. Haha!

A-lijn: Altjo van de kenterstreek:
Afbeelding

B-lijn: Barkas
Afbeelding

H-lijn: Herkules
Afbeelding

M-lijn: Mario uit de polder
Afbeelding

N-lijn: liz. Necho (ewalda's broertje. Haha! )
Afbeelding

S-lijn: Silberstern
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/178008/incoming/silberstern(1).jpg[/img]

St-lijn: Sturm
Afbeelding

w-lijn: Wallenstein
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/178008/incoming/wallenstein(2).jpg[/img]

En dan ook nog maar even de duitse d lijn: Delfo
Afbeelding

Kom maar op met de verschillen en evt lijn kenmerken. Haha!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 22:17

Niemand een gokje wagen?;(