[CT] clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

[CT] clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 19:32

hoe doe je dit als je ermee begint. en heb je daar een speciaal dingetje voor nodig of is het dat je met je vingersklikt.in elk geval kan het bij mijn paard en pony niet met de tong want dat beteknd dat ze harder moeten lopen. wil hun dit graag leren zodat ze beter optijd een beloning krijgen omdat dat beter werkt met VD.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:06

Je hebt er een dingetje voor nodig, een ding voor honden, een soort belonings dingetje (een plastic hoesje met een ijzeren staafje dat je steeds naar beneden drukt)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 20:35

Sting schreef:
Je hebt er een dingetje voor nodig, een ding voor honden, een soort belonings dingetje (een plastic hoesje met een ijzeren staafje dat je steeds naar beneden drukt)


thx waar haal je zo'n ding bij de dierenspeciaalzaak?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:54

Ben je gek Haha! Gewoon in de speelgoedwinkel, 4 voor een euro ofzo Haha! (van die kikkertjes)

Ik ben gister na lange tijd ook weer begonnen met targettraining en dat pikte jamaica heel leuk op

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:23

kan ook bij de dierenwinkel voor 2 euro geloof ik

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:24

wat kunnen jullie ponys al?
mijn shet kan nu voetballen buigen appoteren, op dingen gaan staan en ik ben bezig met de spaanse pas.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:46

Heb de mijnes bij Pet's Place gekocht voor 1,50 geloof ik Knipoog.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:29

ik heb de mijne ook bij de dierenwinkel gekocht, 1,95 geloof ik....
maar wat Stef zegt... je kan ook die kikkertjes uit de speelgoedwinkel gebruiken... Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:33

Ik heb mijne ook bij Pet's Place gekocht.
Alleen hij klikt zo super hard Scheve mond

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 00:16

bedankt super jonggens kunnen jullie ook uitleggen hoe je ermee moet beginnen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:20

wat ik via via (aantal bokkers en lezen) begrepen heb (en waar ik dus nu mee bezig ben) is dat je met target training begint.
Je pakt dus iets wat als target kan dienen (een bal, een pion, een (lege) fles, verzin maar wat). Dit hou je in een rustige omgeving (bijv de stal) voor het hoofd van je paard. Op het moment dat hij hier (perongeluk) met zijn neus tegen aan stoot, klik je, en beloon je. Dit hou je zo een tijdje vol. Dan ga je eens kijken of hij hem ook aan wil raken als het target op een andere plaats houdt (opzij/omlaag/omhoog etc). Als ze dat door hebben kan je er weer een commando aan verbinden.
Verder ben ik nog niet Haha!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 00:23

oke de beloning is in het begin een snoepje?
ik had ook een keer ergens gelezen deed iemand klikje snopeje gheven en dat een paar keer. wat is beter

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:27

click wordt altijd door een snoepje gevolgd (toch vera????) dat is een uitgestelde beloning zeg maar
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 01-12-03 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:27

je bedoelt het goed... Lachen

De click is de beloning, en het snoepje is de bevestiging van de beloning... Lachen

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:51

Feetje schreef:
Ik heb mijne ook bij Pet's Place gekocht.
Alleen hij klikt zo super hard Scheve mond


Inderdaad, dat weerhoudt mij er ook van om met clickertraining te beginnen Verdrietig .Ik sta namelijk op een dressuurstal, en in de paddock oefenen gaat nogal lastig, omdat dat naast de bak ligt. en al die verwende dressuurknollen Haha! Schijnheilig dan aan de haal gaan door die clicker. Dus doe ik het maar in stal(voor het geval ik word overstroomd mer reactie's, ik weet dat hij in de stal vrij moet zijn. Maar hij doet het hartstikke goed, en let perfect op)
Maar als ik daar dan keihard ga klickeren....... Haha! Weet iemand een alternatief voor clicker of zachtere clicker? geluiden met stem trapt ie niet in Boos!

Roan
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:41

Er zijn tegenwoordig ook clickers waarvan je het geluid kan regelen, die kun je dus op zacht zetten.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:40

Ik sluit mij aan bij het verhaal van Stef. Misschien helpt het je als je je voorstelt dat je een foto maakt van het goede moment. Je klik is dan het afdrukken. Timing is n.l. heel belangrijk bij het klickeren.

Als zachte klicker kan je zoals ik in het andere topic al zei ook een pen gebruiken.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:08

Om te beginnen heb je een clicker nodig Haha!
Zoals Stef al zegt kun je een 'klikkikker' halen. De ófficiele' clickers zijn wat duurder (ong 2 euro). Ik heb er 1 bij de Pet's Place gehaald maar die is in de beerput gevallen en nu heb ik er 1 van de martin gaus acedemy (jaja *LOL* )

Je begint met het conditioneren van de clicker. Ga voor je pony staan. Click en geef dan een snoepje. Even rust, nog een keer. Click en een snoepje. Dit doe je ongeveer 7 keer.

Daarna kun je kiezen uit een gedrag aanklikken (bv links kijken) of targettraining (ik ga voor targettraining). Hou iets vast en zodra de pony ernaar kijkt click je. (met beloning uiteraard dit moet ALTIJD na de click). De volgende click geef je zodra de pony met zijn hoofd richting de fles gaat en weer een snoepje uiteraard. En zo bouw je het uit tot de pony het aanraakt en de keer erop als je hem op een andere plaats houdt of zelf verder weg gaat staan.
Na de target training heeft de pony als het goed is compleet door wat een click betekend en kun je gaan beginnen met dingen aanleren dmv de clicker

Succes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:10

SmithsGirl schreef:
je bedoelt het goed... Lachen

De click is de beloning, en het snoepje is de bevestiging van de beloning... Lachen


Imo is het net andersom.
De click is de bevestiging van goed gedrag en het snoepje de beloning voor dat goede gedrag. Een click is namelijk niet echt 'belonend', dit zegt het dier alleen maar dat hij nu een snoepje krijgt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:23

Pinky_girl schreef:
... Een click is namelijk niet echt 'belonend', dit zegt het dier alleen maar dat hij nu een snoepje krijgt.

mijn clicker-lerares heeft het zo uitgelegd... click is de eigenlijke beloning... de tractatie is slechts de bevestiging... Haha!

Ik zie bij ons op stal een veelgemaakte fout... er doen meerdere mensen aan CT.... en er zijn er een aantal van mening dat je na een tijdje het lekker wel weg kan laten.....

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 19:01

SmithsGirl"]
[quote="Pinky_girl schreef:
... Een click is namelijk niet echt 'belonend', dit zegt het dier alleen maar dat hij nu een snoepje krijgt.

mijn clicker-lerares heeft het zo uitgelegd... click is de eigenlijke beloning... de tractatie is slechts de bevestiging... Haha!

Ik zie bij ons op stal een veelgemaakte fout... er doen meerdere mensen aan CT.... en er zijn er een aantal van mening dat je na een tijdje het lekker wel weg kan laten.....
[/quote]
ik wou eigenlijk ook gaan clickeren want dacht dan hoef ik me pony geen snoepje te geven want dan word hij bagger vet. dus je moet altijd een snoepje geven. das dan toch nog steeds lastig als je gaat VDen?

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:57

Alikesflame schreef:
ik wou eigenlijk ook gaan clickeren want dacht dan hoef ik me pony geen snoepje te geven want dan word hij bagger vet. dus je moet altijd een snoepje geven. das dan toch nog steeds lastig als je gaat VDen?


Als je paard het gedrag toont wat jij wilt,dan Click je met je clicker,dit geluid betekend nu voor jou paard "goed gedaan,kom nu maar je beloning halen".
je moet altijd wat lekkers blijven geven,want dat is uiteindelijk waar het paard het voor doet,als je dit weg laat,en het paard krijgt dit door dan zal hij ook niet het gewenste gedrag blijven vertonen.
en over dat bagger vet: je kunt ook elke keer een klein stukje wortel geven,of een brokje...dik worden ze er niet van,het hoeft ook niet een mega grote beloning te zijn.
ook aandacht geven zoals een dikke knuffel en een aai,en toejuichen geeft ook een voldaan gevoel voor het dier.

het allerbelangrijkste is eerst: dat het paard de link legt: "click"--> Beloning.

dit doe je door steeds te clicken met je clicker,en bij elke click je je paard een snoepje geeft.
als je dit hebt bereikt kun je beginnen met de echte trainingen.
je kunt niet zomaar beginnen te trainen met een clicker,terwijl het dier hier niets van begrijpt.
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 11-12-03 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:01

zoals iedereen al vertelt
een clicker is een plastic doosje met daarin een staafje, als je daarop drukt clickt hij.
het is te koop in de dierenspeciaalzaak,
waarom een clicker? en geen stem? nou dat is heel makkelijk, je stem kan op hele andere tonen belonen, dat verward het dier, een clicker heeft 1 toon, en dan weet het dier precies waar hij aan toe is.

hoe begin je zn training?
als eerste begin je met clicken, en daarna meteen een snoepje, dat doe je een aantal keer achter elkaar, elke keer als je clickt MOET je belonen, een click betekent voor het dier "beloning"

als het dier doorheeft dat ie een beloning krijgt, elke keer als hij een click hoort, kun je het uitbreiden, en dus het dier iets gaan aanleren.

let wel op WAT je het dier laat doen, je kan geen dingen laten doen, wat hij in de natuur ook niet doet.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:45

Alikesflame"]
[quote="SmithsGirl"][quote="Pinky_girl schreef:
... Een click is namelijk niet echt 'belonend', dit zegt het dier alleen maar dat hij nu een snoepje krijgt.

mijn clicker-lerares heeft het zo uitgelegd... click is de eigenlijke beloning... de tractatie is slechts de bevestiging... Haha!

Ik zie bij ons op stal een veelgemaakte fout... er doen meerdere mensen aan CT.... en er zijn er een aantal van mening dat je na een tijdje het lekker wel weg kan laten.....
[/quote]
ik wou eigenlijk ook gaan clickeren want dacht dan hoef ik me pony geen snoepje te geven want dan word hij bagger vet. dus je moet altijd een snoepje geven. das dan toch nog steeds lastig als je gaat VDen?
[/quote]

Na een click volgt ALTIJD een snoepje. Of je pony/hond het nou 100 jaar kent of nog niet, een click is daarna een snoepje en niet anders!!

Wel bouw je af met clicken zodra de pony/hond de oefening onder de knie heeft.

Smithgirl:
Ik heb het vandaag nog eens nagevraagd en volgens de martin gaus clickmethode is het snoepje de beloning en de click 'het bevriezen van goed gedrag'.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 22:59

oke begrijp het nu dacht dan moet je altijd een snoepje geven als hij iets doet maar als je idd dus het clicken afbouwd. beetje warrige zin maar weet ff niet hoe je het anders zegt. heb van jolanda BeNGeL hier op bokt het boek gekregen clickertrainng voor paarden dus ben die helemaal aan het doorlezen. allemaal super bedankt BTW heb ook al een clicker. dus dat word binnen kort oefenen.