Tapas...!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 13:55

Ik heb een tijdje in Spanje gezeten in een gastgezin..heel gezellig en 's avonds lekker Tapas..mmm, ik vind ze niet allemaal lekker hoor maar toch wel een aantal. Op school is het binnenkort weer tapasavond voor alle spaans klassen. De bedoeling is dan dat ieder wat zelfgemaakt meebrengt (tapas).. heeft iemand nog speciale ideeen.

En wat vinden jullie er eigenlijk van?

!Update profiel!


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:12

Geweldig! Gemarineerde olijven, gamba's (afgelopen zondag leren pellen Haha! ) en crostino's met zoute ham...
Als je bij de boekhandel kijkt, staan er vaak wel van die kleine boekjes met tapasrecepten. Kosten niet meer dan 2 euro. Ik heb een Spaans kookboek meegenomen, Engelstalig. Alles wat ik daaruit gemaakt heb, lukt prima... Verward
Maar hier in huis maak ik er niemand blij mee. Het is of te pittig, teveel kruiden, het mannetje lust geen olijven, geen gevulde paprika...
Mijn favo recept is champignons, gebakken met.... sherry en pijnboompitten... *kwijl* Afbeelding Ook leuk als bijgerecht. Als je wilt, wil ik het recept wel opzoeken.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:39

Elles schreef:
Mijn favo recept is champignons, gebakken met.... sherry en pijnboompitten... *kwijl* Afbeelding Ook leuk als bijgerecht. Als je wilt, wil ik het recept wel opzoeken.


Ik weet niet of Matti het wil maar je zou iig mij blij maken met het recept! En nog blijer als je me kan vertellen waar je dergelijke kookboekjes in het Engels (dan kan Simon het tenminste ook lezen) kan vinden... in van die witte boekenmarkt boekwinkeltjes ofzo?

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:21

Tortilla! (Oftewel aardappel omelet)
Een aardappel of 6 (geen kleintjes) schillen, wassen en in stukjes snijden.
Flink wat olie in een diepe(re) koekenpan, heet laten worden, en dan aardappeltjes erin. Vuur redelijk laag zetten, de aardappeltjes moeten niet knapperig worden, maar de olie moet nog wel pruttelen.
Als de aardappeltjes zacht worden (20 mins), dan eruit scheppen met zo'n schuimspaan, en even uit laten lekken op keukenpapier.
In een schaal een ei of 7 klutsen, flinke snuf zout erop, aarappelen erbij.
In een koekepan olie goed heet laten worden (anders gaat het mis). Omelet mengsel erin, even gelijk verdelen (aardappeltjes) en vuur redelijk zacht zetten. Als het aan de bovenkant redelijk droog is een bord op de koekenpan en dan pan omkeren (zodat het omelet op het bord ligt). Daarna glijdt je het omelet er weer in, zodat de onderkant ook gaar wordt. Je kunt dit een aantal keer herhalen, maar hoeft niet. Als het omelet gaar is (minuutje of 8-10), dan eruit halen en een beetje af laten koelen. Je eet een tortilla lauw of koud, nooit warm.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:00

vikki"]
[quote="Elles schreef:
Mijn favo recept is champignons, gebakken met.... sherry en pijnboompitten... *kwijl* Afbeelding Ook leuk als bijgerecht. Als je wilt, wil ik het recept wel opzoeken.


Ik weet niet of Matti het wil maar je zou iig mij blij maken met het recept! En nog blijer als je me kan vertellen waar je dergelijke kookboekjes in het Engels (dan kan Simon het tenminste ook lezen) kan vinden... in van die witte boekenmarkt boekwinkeltjes ofzo?
[/quote]

Wil je het recept in het Engels? Beter, hoef ik het niet te vertalen, kan ik het zo overtypen... Tong uitsteken Dat boek heb ik gekocht in (ik dacht) Barcelona op het vliegveld. Het isbn nummer van mijn boek is 1-84065-045-1, The book of tapas and Spanish cooking. Ik vind het echt een aanrader. Staan tapas in, maar ook van allerlei gerechten die heel goed te maken zijn.

Afbeelding

Mushrooms with garlic (serves 4)

3 tablespoons olive oil
2 cloves garlic, finely chopped
450 g (1 lb) mushrooms, cut into large pieces
4 tablespoons fino sherry
55 g (2 oz) pine nuts
squeeze lemon juice
salt and freshly ground black pepper
2 tablespoons chopped fresh parsley

---------------------------------------------------

In a large frying pan, heat oil, add garlic and cook over a fairly high heat for about 3 minutes until just beginning to brown.

Stir mushrooms, sherry and pine nuts into pan and continue to cook until mushroom juices have almost evaporated. Add lemon juice and seasonings to taste, then stir in parsley and serve.


En 't is ook zo lekker simpel...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:08

jummie, ik ben dol op tapas. Lekker met een glaasje sherry.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:13

en de vertaling:

Champignons met knoflook (4 personen)

3 eetlepels olijfolie
2 teentje knoflook, fijngesneden
450 g (1 lb) champignons, in grote stukken
4 eetlepels fino sherry
55 g (2 oz) pijnboompitten
scheutje citroensap
zout en vers gemalen zwarte peper
2 eetlepels fijngehakte verse peterselie

---------------------------------------------------


Verhit de olie in een grote koekenpan, voeg de knofllok toe en fruit deze 3 minuten op redelijk hoog vuur tot ze juist bruin begint te worden. Roer de champignons, sherry en pijnboompitten erdoor en bak het mengsel tot het vocht van de champignons vrijwel is verdampt. Breng het op smaak met zout, peper en citroensap, roer de peterselie erdoor en serveer het.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:35

elles en de gamba's. Als ik me het goed herrinner de GEPLETTE gamba Tong uitsteken

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:41

ohohohohohhhhh vind het zoooo lekker tappa´s. Ik ga morgen die champignonnen gelijk maken....... water loopt me in de mond...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:01

Gefrituurde pepers gevuld met roomkaas zijn zoooo lekker, ze schijnen ze nu ook gewoon te verkopen, bij de groothandel iig

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:11

Flutterby schreef:
elles en de gamba's. Als ik me het goed herrinner de GEPLETTE gamba Tong uitsteken

Oohhhh... hou óp, schei uit... Bloos!

Haha!

Begin trouwens zin te krijgen een tapasfeestje... Tong uitsteken

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 22:16

vikki"]
[quote="Elles schreef:
Mijn favo recept is champignons, gebakken met.... sherry en pijnboompitten... *kwijl* Afbeelding Ook leuk als bijgerecht. Als je wilt, wil ik het recept wel opzoeken.


Ik weet niet of Matti het wil maar je zou iig mij blij maken met het recept! En nog blijer als je me kan vertellen waar je dergelijke kookboekjes in het Engels (dan kan Simon het tenminste ook lezen) kan vinden... in van die witte boekenmarkt boekwinkeltjes ofzo?
[/quote]

Tuurlijk.. mag het, het gaat gewoon over het hele onderwerp Knipoog

Tortillas zijn ook lekker ja..daar heb je zoveel verschillende van. Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel erg dol op de vistapas.., komt doordat ik gefrituurde sardientjes met kop en staart voorgeschoteld kreeg. Ik durfde niet te weigeren maar ben daarna toch wel ...mjaa he Bloos

!Update profiel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:23

Tapas met sherry!! jummie

Toen we een paar weken terug in Sevilla waren bestelden wij bij de Tapas bar Vino-tinto --> rode wijn.
De ober pakte een fles met een schroefdop waar witte wijn uit kwam. "Ach het zal wel traditie zijn" zei ik. Ht schap achter de bar stond vol met die flessen. We kregen een redelijk glas en het was eeen stevig maar heerlijk wijntje. Toen we om een 2de glas vroegen keken we meteen op het etiket: 15% en het spul heette FINO.
Thuis gekomen zagen we dat FINO = sherry en VINO = wijn *LOL*

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:58

Jippie schreef:
Toen we om een 2de glas vroegen keken we meteen op het etiket: 15% en het spul heette FINO.
Thuis gekomen zagen we dat FINO = sherry en VINO = wijn *LOL*

Haha, wat zullen jullie en lol gehad hebben! *hips* Haha! Tapas werden volgens mij oorspronkelijk ook geserveerd met sherry...

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:44

ik ben ook gek op tapas maar thuis lust niemand dat. ik vind de griekse tapas erg lekker. doolma's en tomaatjes of pepertjes gevuld met feta en peppadews met roomkaas mjammie. maar tapenade op een chiabatta is ook erg lekker

Terence en Yoanna. mijn rijkdom.
Vykan, Soete en Sophie love you 4-ever.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:42

ik heb op mijn vorige verjaardag ook allemaal tapas gemaakt, is wel veel werk hoor vind ik.... maar het is dan wel lekker.

een aantal dingen die ik gemaakt had :

chorizo met brood :

Ingrediënten
250 gr. pittige chorizo - 3 el olijfolie - 2 teentjes knoflook (in plakjes) - 1 tl gedroogde spaanse pepertjes - 2 plakken beoerenbrood in blokjes

Bereiding
Snijd de chorizo in plakjes van ½cm. Verhit de olie in een pan en laat de knoflook en peper gedurende 1 minuut zachtjes bakken. Verwijder de knoflook en peper als ze bruin beginnen te worden.
Bak de chorizo in de achtergbleven olie tot ze beginnen te kleuren. Schep ze uit de pan. Schep de blokjes brood in de olie en laat ze uitlekken op keukenpapier. Leg op ieder plakje chorizo een blokje brood en prik het vast met een cocktail-prikkertje. Direct Serveren.

kastanje champignons gevuld met gehakt :

Ingrediënten
325 gr middelgrote kastanjechampignons, schoongeborsteld - vers citroensap - 5 el boter - 3 el gehakte ui - 1 teentje knoflook, geplet of uitgeperst - 125 gr mager varkensgehakt - versgemalen peper en zout - 3 el paneerpeel - 1/2 tl Spaanse brandy of cognac - 1 el gehakte peterselie - 1 el fijngehakte pijnboompitten

Bereiding
Verwarm de oven voor op 175° C. Haal de steeltjes van de paddestoelen en snijd deze fijn. Besprenkel de hoedjes met citroensap. Verhit 4 el van de boter in een middelgrote pan en fruit hierin de ui en de knoflook tot de ui glazig is. Voeg het gehakt, zout en peper toe en laat dit al roerend bakken tot het gehakt grijs wordt. Voeg dan de gehakte paddestoelsteeltjes toe en laat het geheel 3 minuten pruttelen. Draai dan de warmtebron uit en roer paneermeel, brandy, peterselie, pijnboompitten en zo nodig nog wat specerijen erdoor (het gerecht moet flink gekruid zijn). Vul de paddestoelhoedjes met dit mengsel, waarbij u met de bolle kant van een theelepel een bergje vormt. Leg er tenslotte iets van de resterende boter op.

Bak de gevulde kastanjeboleten in de voorverwarmde oven van 175° C in 15 a 20 minuten goudbruin.


amandeltaart ( nagerecht ) :

Ingrediënten
4 eieren - 200 gr. suiker - 200 gr. gemalen amandelen - 1 tl kaneelpoeder - schil van 1 citroen, geraspt - boter - bloem om te bestrooien - 50 gr. poedersuiker

Bereiding
Verwarm de oven voor op 150° C.
Klop in een kom de eieren, suiker, citroenschil en kaneel tot een lobbige massa. Roer de amandelen er voorzichtig doorheen.
Vet een bakvorm goed in met de boter en bestrooi deze met de bloem. Giet het mengsel in de vorm en bak het geheel gedurende 30 minutenin de voorverwarmde oven.
Bestrooi de taart met poedersuiker.



ook had ik gedroogde vijgen gevuld met blauwaderkaas en geitenkaas. maar ook daar moet je van houden..... en zo heb je nog tal van andere recepten kijk maar eens op : http://www.giessenborch.com/tapas.htm

:+: R.I.P Lieve Arno en Orisse en Gipsy en Don we zullen jullie nooit vergeten ! :+:
Allerliefste Joey we missen je 28-01-2003/ 22-01-2016 ❤️

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:46

blackpegasus schreef:
ik ben ook gek op tapas maar thuis lust niemand dat. ik vind de griekse tapas erg lekker. doolma's en tomaatjes of pepertjes gevuld met feta en peppadews met roomkaas mjammie. maar tapenade op een chiabatta is ook erg lekker


hoe lekker dit ook klinkt, even een kleinecorrectie
Tapas zijn Spaanse borrelhapjes, Griekse tapas bestaan dus niet Ik ken dat onder de naam Mezze (Mezza?), en de Italiaanse variant heet antipasti

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:52

idd het zijn allemaal kleine hapjes ja.....

:+: R.I.P Lieve Arno en Orisse en Gipsy en Don we zullen jullie nooit vergeten ! :+:
Allerliefste Joey we missen je 28-01-2003/ 22-01-2016 ❤️

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:33

sorry lielle dat wist ik niet. . ik dacht dat dat ook tapas heette. maar het idee is hetzelfde toch. als het maar lekker is

Terence en Yoanna. mijn rijkdom.
Vykan, Soete en Sophie love you 4-ever.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:35

Enigsinds offtopic, maar het is dus meze, of mezedes in het Grieks. Zie ook wikipedia (engels). Errug lekker, net zoals de tapas. Moet toch binnenkort weer eens tapas gaan eten in Geldrop, daar was het goed te hebben

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

combo

Berichten: 141
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Re: Tapas...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:15

Leuke tips. Ben van plan met sinterklaas wat kleine hapjes te doen en zat te denken aan tapas.

Hier heb ik wel wat aan!

Iskander is mijn beschermer

Gecertificeerd paarden sportmassage therapeut! Je paard kan arbeid beter aan en heeft een sneller herstel na wedstrijd of training.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers