Al 3 weken diaree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Al 3 weken diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 09:17

De haflinger van mijn buurvrouw heeft al meer dan 3 weken diaree. De veearts is al een aantal keer geweest maar weet volgens mij niet wat hij heeft. Eerst was het zand in de darmen. Mest gebracht maar er zat geen zand in en ook geen wormen. Toen moest het van het stro zijn. Ander stro gehaald maar het ging niet over. Bloed onderzoek gedaan , kwam ook niets uit. Toen weer mest onderzoek en daar kwam wel zand uit. Dus nu krijgt hij sand clear. Maar omdat er uit het eerste mestonderzoek geen zand kwam denken wij dat hij later pas zand is gaan eten want al wat hij de laatste weken heeft gegeten kwam er meteen weer achter uit dus misschien is hij zand gaan eten van pijn of honger. Heeft iemand raad. Want de veearts weet het gewoon niet en meer dan 3 weken diaree is toch wel erg slecht voor zij gezondheid.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:42

3 weken diaree? dan is ie toch kei mager??
iig gekookte lijnzaad gaan geven om de darmen te beschermen en veel ruwvoer geven
misschien een onbekend virus oid?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:18

Kun je misschien het voerschema neerzetten? Misschien is het dan makkelijker voor iedereen om je te helpen met het zoeken naar een oplossing??

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:24

Zorg wel dat ie water blijft drinken anders is de pony binnen de kortste keren dood. Prbeer de kliniek in utrecht of die de oplossing kunnen vinden

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:13

ik weet ook nie zo wat er aan de hand is maar ik wil je wel zeggen als het paardje zand heeft gegeten en je geeft hem sand claer dasn kan het wel een maand duren voordat het zand helemaal weg is (ligt ook aan de hoeveelheid zand die het paard gegetenheeft succes ermee

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:26

Andere dierenarts proberen?
Alleen hooi geven?

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:15

Ze hebben bij de paardendrogist ook iets voor diarree geloof ik.
Het is jammer dat ik mijn boekje essentiele olieen voor honden en paarden heb uitgeleend. Daar stond ook iets voor diarree, misschien dat andere bokkers dat willen opzoeken?

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:45

krijgt hij veel kuilgras? mijn paardje had ook diaree, niet 3 weken maar een week. het kwam omdat hij te veel kuil ophad.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:04

Ik zou eerst alleen zeer goede kwaliteit hooi geven (ook geen brok) En mocht niet niet snel overgaan, dan naar een 2e of 3e lijns kliniek. Dit kan zo niet langer.

Een paard wordt alleen mager van diarree als het dunne darm diarree is. Dan kunnen ze voedingsstoffen niet meer opnemen. Bij dikke darm diarree is dat pas na hele lange tijd.
Maar ik zou echt een andere DA raadplegen.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:38

zand in de darmen kan inderdaad fikse diarree veroorzaken die iedere keer weer terugkomt
als dat zo is laat je Da haar maar flink doorspoelen met parrafine
ik heb vroeger een echte zandeter gehad en mijn eigen da liet haar constant doorlopen met de ene koliek na de andere en aanhoudende diarree
keer een 2e opinie tijdens zo aanval door een andere DA ,die ging gelijk haar doorspoelen met parafine
je zag zand echt met bakkenvol er uit komen met de mest de volgende dag
haar kolieken verdwenen en haar mest keerde eindelijk terug naar normaal
sandclear had ze ook al gehad en daar kwam haast niks van af ,ze reageerde daar niet zo op (we zagen wel een beetje maar niet veel) maar met die parrafine echt bakkenvol

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:19

kan ook een bacteriele infectie zijn...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:17

misschien krijgt hij wel teveel water binnen, Sluit het water af en geef 4 keer per dag een emmer water. 4 keer per dag is genoeg water voor een paard, kijk dit dan even een paar dagen aan.

Wel het huidje in de gaten houden, als je het vel beetpakt en je trekt het uit en het gaat niet gelijk weer in de plooi dan heeft ie vocht te kort en moet je meer geven.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:48

Dit vind ik met een paard met diarree erg gevaarlijk om het te doen zonder dierenarts begeleiding. Zo'n paard hoort onwijs veel te plassen en ik denk dat ze dat er dan wel bij had gezet. Ik zelf zou dat iig niet proberen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:51

wij hebben ook een merrie die zoveel drinkt dat ze daarvan aan de diaree gaat, zo af en toe proberen we het of ze maat kan houden maar dan is ze binnen een paar dagen weer aan de dunne. Teveel drinken is voor een paard net zo slecht als te weinig drinken

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 23:11

De Haf krijgt s'morgens halve schep brok en hooi. Sávond het zelfde. Ook krijgt hij elke dag een beetje lijnzaadolie want heeft een paar jaar geleden koliek gehad en sinds dien krijgt hij de lijnzaadolie. Hij drinkt genoeg. Heeft geen automatische drinkbak dus ze kunnen goed in de gaten houden of hij genoeg drinkt. Normaal staat hij elke dag in de wei maar moet nu van de veearts binnen blijven.
Hij is niet erg veel afgevallen, wel een beetje en heeft een lage temperatuur (36,6). Heeft nu een dun dekentje op.

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:58

Bij ons had Bouwina hetzelfde. Het bleek dat het door wortels kwam die ik haar gaf. Ze kan zelfs niet tegen 1 wortel! Daar krijgt ze al de sch**terij van. Misschien is het dus iets in het voer waar het Haffie niet tegen kan? In ieder geval sterkte ermee!

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 08:44

Het vreemde is dat er niks veranderd is. De zelfde brok, hooi en stro.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:43

gijsenkim schreef:
misschien krijgt hij wel teveel water binnen, Sluit het water af en geef 4 keer per dag een emmer water. 4 keer per dag is genoeg water voor een paard, kijk dit dan even een paar dagen aan.


Als het paard dan dorst heeft en hij drinkt in één keer die hele emmer leeg, dan lijkt dat me ook niet de gezondste situatie die je je kunt indenken...

Net als Mikey vind ik het ook nogal gevaarlijk; ik zou voordat je zoiets probeert toch eerst even de DA bellen (die is er al bijgeweest, en kent de situatie dus) om te vragen of dit verstandig is. Het kán natuurlijk dat het hiervan komt, maar het kan ook iets anders zijn, en dan moet je natuurlijk wel heel goed opletten voordat je hem van zijn drinken af gaat halen.

Karon, ik zou toch een andere dierenarts ernaar laten kijken. Een DA is ook maar een mens, en niemand weet álles, en het kan nooit kwaad om een 'second opinion' te vragen, toch?
Is er al bloed afgenomen en onderzocht? Anders kunnen ze dat misschien ook nog doen, om te controleren of hij geen stofwisselingsziekte heeft ofzo.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:14

ik zou er ook een da bij halen mijn paard is ook vaak en lang aan de diarree maar bij hem is het de ouderdom is gebleken. bij een jonger dier kan het een bacterie in de darmen zijn en daar kun je dan poeder voor krijgen zodat het overgaat en toch blijven checken op worminfectie. ik ontwormde mijn paard regelmatig maar toch had hij een infectie gekregen. succes ermee

dunga
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:31

Hallo, ik ben de eigenaar van de haflinger.
Ik wil even laten weten dat het erg goed met hem gaat!!!

Hij krijgt sinds zaterdag sand-relieve en zaterdagavond was zijn temperatuur weer normaal (37.5)
Zondag had hij nog steeds diarree met, zichtbaar en voelbaar tussen je vingers, veel zand.

Zijn temperatuur was zowel 's morgens als 's avonds goed.
Zondag avond werd zijn mest al vaster en gisteren en vandaag ziet het er gewoon mooi uit!
Nog wel met zand

De uitslag van het bacterieel onderzoek was negatief dus ik hou het toch maar op oorzaak zand

Jullie allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!!