Weten jullie alles al over zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 21:11

Er zijn hier op bokt nogal wat topics geweest over zadels ,dus ik ga hier geen test neerzetten Verward

Waar ik wel nog even jullie aandacht voor vraag is het volgende rijden op lucht !Voor het eerst gezien op het EK dressuur in Arnhem.
Ik ken al een meisje die na veel problemen met haar paad hiertoe is overgegaan.
Nu heb ik de site eens bekeken en ik ben er echt even voor moeten gaan zitten Lachen
Dus voor diegene die niet te beroerd zijn om even te gaan zitten studeren over een boeiende Engelse zadel met lucht ,en het hoe en waarom..
http://www.flair.uk.com/flair/english/f%20frame.htm

Good luck Knipoog

_________________
Vrouwen ,pauwen en paarden zijn de meest trotse dieren op aarde!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gerrie op 2001-10-24 22:32 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gerrie op 2001-10-24 23:32 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:38

Ik vind het een nogal bedenkelijk systeem met die lucht. Het is ook weer één van de zoveelste 'superzadels', maar ja daar mag je eigenlijk niet naar kijken Lips are sealed .
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat een zadel zo erg 'wipt', ik bedoel dat het als je bij het lichtrijden neerkomt het zo inzakt en dan weer je omhoog wipt. Verward
Je moet de bewegingen van je paard goed kunnen voelen, en toch niet dat wip-effect van een luchtmatras? Verward Ik denk dat het idee van gel in de kussens te steken dan wel beter is *LOL* . Maarja, zo veel weet ik er nu ook weer niet vanaf hoor Knipoog .
Wat denken jullie? Verward

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 22:31

je had eerst luchtkussen zadels met lucht wat in 1 ruimte van voor naar achteren liep, dan heb je dus zeker kans op luchtverplaatsing als je bv.hard achter in het zadel klapt.
De nieuwe zadel met lucht hebben 2 gescheiden kamers (dus 1 voor en 1 achter waardoor het veel stabieler ligt en je dus niet meer de luchtverplaatsing hebt van voor naar achter.

Gr.Dione

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 22:36

Visje het wordt wel aangeraden om eerst de site te bestuderen vooraleer je iets zegt Verward

Het is geen springkussen dat mag wel duidelijk zijn!

Het is een ontwikkeling die gedurfd is ,maar door de vriendelijke zachte werking voor bepaalde paarden of scheefzittende ruiters mogelijk een oplossing biedt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 00:35

Helaas geloof ik er absoluut niet in.
Een luchtbed ligt ook niet lekker immers, dus waarom een zadel met luchtimplantaten dan wel?
Lucht wordt niet warm en vormt zich niet, dat is het voornaamste wat ik er op tegen heb.
Bij ons op stal was laatste een Canades alwetende saddlefitter en die heeft er een aantal verkocht, eentje rijdt er al mee en het is meer dan beroerd.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 01:36

lucht wordt niet warm en vormt zich niet Verward
misschien suffe opmerking hoor(ik heb de site niet gelezen over de zadels) maar hoe komen wij dan aan onze verschillende klimaten en drukgebieden Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:14

Ze bedoelt dat het zadel niet naar de vorm van het paard 'groeit'. Over de warmte, dat wele ik eigenlijk niet zeker.

Het misschien geen springkussen, maar het geeft in elk geval die indruk. Een bal die op de grond komt za toch ook even inzakken dan even uitrekken om vervolgens weer de juiste houding aan te nemen? Verward Het kan toch nooit stabiel blijven liggen en dat is eigenlijk wel min of meer wat ik van een zadel verwacht. Verward Je moet schokken toch absorberen met je lichaam en je zit toch gewoon dichter bij je epaard als er geen lucht tussen zit de de bewegingen van het paard gedemt overgeeft?
Het zou me eerlijk gezegd verbazen als zo' zadel het probleem van scheefzittende ruiters oplost. Scheve mond\ Dat een scheve ruiter zijn rug verkeerd gedragen wordt en dat hij op een verkeerde manier ademhaalt, los je toch al niet op met zo'n zadel. Het probleem heeft zijn wortels veel dieper en je omzeilt ze alleen maar *LOL* .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:57

In Bit heeft eens een artikel gestaan over een meisje dat industriele vormgeving deed, hier op de Technische Universiteit in Eindhoven en die had heel bijzondere zadels ontworpen. Deze hadden een prettige pasvorm en de boom was niet stug maar flexibel. Zo'n zadel kon ontworpen worden in heel snelle kleurtjes. MIj leek dat wel wat maar ik heb er niets meer van gehoord.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:42

Een paar maanden geleden heb ik nog een berichtje van haar gehad. het zadel werd in produktie worden genomen, en is wrsch begin volgend jaar te koop. Zal ca 1000,= gaan kosten....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:51

Ik heb ook mijn bedenkingen bij een met lucht gevuld zadelkussen, maar ik denk dat het wel bepalend is hoe hard je zo'n kussen oppompt! Haha!

Een keihard luchtkussen (dus propvol lucht) vormt zich natuurlijk helemaal niet naar de paardenrug, maar eentje die zacht is natuurlijk wel.

verder durf ik daar mijn mening niet over te geven zonder het geprobeerd te hebben. Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:33

Voor degenen die met eigen ogen een Flair -zadel willen voelen, zien, op zitten....
De ruitersportzaak hier verkoopt ze en je kunt je huidige zadel ook laten 'ombouwen' tot 'lucht' zadel.
Ze hebben een voorbeeld model liggen in de winkel op een bok, dan krijg je nog een beter idee wat ze precies doen...


_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-25 11:42 ]</font>

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 11:39

Het klopt wat Orri zegt,laatst nog een Daaleman gezien met luchtkussens.
Het is trouwens bijna niet te zien dat de kussens met lucht zijn gevuld,je meot er ook flink in knijpen wil je de kussens indrukken.
Ik mag ook een keer op lucht rijden ,zal wel met paard moeten komen en er zelfop moeten gaan zitten om de juiste druk te creeeren.
Ben benieuwd, Lov hoe me dat al of niet gaat bevallen...kwestie van voelen he.?

Ik heb dat zadel ook in de BIT zien staan,maar Passier heeft ook een flexibele boom hoor!


_________________
Vrouwen ,pauwen en paarden zijn de meest trotse dieren op aarde!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gerrie op 2001-10-25 11:44 ]</font>

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:33

Toen we voor een nieuw zadel gingen kijken is het afgeraden door de verkoper. Volgens hem stond het nog in de kinderschoenen en kwam het ook heel precies en ik moet er niet aan denken dat het zadel fout oid ligt. Nee doe mij maar lekker een gewoon zadel.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:38

Erg interessante link! Knipoog
Verklaart denk ik een hoop problemen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 10:28

Ja Sibold, door het lezen van die site (in het engels dus dan vlieg je niet zo over de tekst heen),kreeg ik ook een aha gevoel over me heen.
Zeker met de begeleidende plaatjes deed het me zeer wetenschappelijk verantwoord aan Lachen
Feit blijft bij *nieuwe* produkten zoals dit, dat het een speciale benadering behoeft, die secuur door de daartoe speciaal getrainde zadelmakers toegepast dient te worden.
Ik hoop voor de probleempaarden dat hier misschien een produkt is waar zij iets aan kunnen hebben...
Voor de grote markt zal het nog afwachten zijn.
Maar mijn zadelmaker is *om*terwijl hij er toch een is van de behoudende soort Haha!
Dus dat wil toch wel wat zeggen!
Hij ziet per slot van rekening de paarden waar wat mis mee (of ook niet ) die hier baat bij kunnen hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 10:32

Maar hoe zit het dan als je per ongeluk met je lucht gevulde zadel tegen een spijker aanloopt en er komt een gaatje in? Verward

Ik geloof dat ik het maar bij de 'gewone' zadels hou! Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 21:28

Volgens mij kan een spijker niet *zomaar*een gaatje maken .
Als je wel lek rijdt ,dan moet er een nieuwe luchtzak in Haha!