Vervolg: hoeveel uur per dag staan jullie paarden buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 07:36

Als ik de berichten op dit forum lees, lijkt het wel alsof bijna iedereen beschikt over een weiland of een paddock. En dat jullie paarden dus het grootste gedeelte van de dag buiten staan. Mijne dus niet! Huilen

Daida en Munji worden 's morgens door mijn moeder buiten gezet in het weiland. Ongeveer 1,5 tot 2 uur. Daarna staan ze op stal. Verdrietig Als ik geluk heb, worden ze 's middags ook nog even buiten gezet. Als ik er 's avonds om een uurtje of 6 kom, staan ze meestal al in de bak en dan zet ik ze in het weiland waarna ik Daida nog een uur rijd. En om een uurtje of 9 weer naar binnen!

Lady rijdt ik een aantal keer per week. In duin, strand of in de bak. Luxe he! Haha! En zij komt een uurtje of 3 per dag buiten. In het weekend natuurlijk langer. Oh ja, op de andere dagen wordt ze gereden door mijn zusje of mijn moeder!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 07:59

Die van ons staan vier dagen per week de hele dag op stal, tot wij 's avonds komen en dan zijn ze er uit van 19.30 tot ongeveer 22.00 uur.
De andere dagen (weekeinde en mijn vrije dag) komen ze er langer uit, en bij mooi weer staan ze dan een tijdje in de roundpenn, anders in de binnenbak.
Voor ons helaas ook geen paddock of weiland. In de zomer gelukkig wel, 24/7, wat hier in de buurt ook al pure luxe is! Tja, Randstad he.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:01

Die van mij staan elke dag buiten zolang het licht is,
of het moet echt stinkmodder weer zijn,
dan zet ik ze vaak in de loop van de middag binnen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:06

Die van mij 24uur op 24. Dat heeft inderdaad een hoop nadelen (nat paard, wintervacht, soms eens modderpootjes) maar ik heb het er graag voor over. Paarden zijn buitendieren, dus ze moeten buiten kunnen staan. *LOL*

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 08:12

Het is natuurlijk het beste voor het paard om zoveel mogelijk buiten te staan (al vinden die van mij het totaaaaaal niet erg om na een rit weer de stal in te 'moeten' hoor!

Maar inderdaad, in de Randstad is het gewoon niet anders. Ben wel op zoek naar een stukje grond, maar naast het feit dat het zo duur is ben ik gewoon ook nog niets tegengekomen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:18

Die van mij staan in de zomer dag en nacht buiten. Hinke het veulen staat nu nog steeds dag en nacht buiten en dat wil ik eigenlijk de hele winter zo houden LachenMaarja ze wordt in Januarie pas gespeend dus als mams naar stal geet moet ze wel mee.

Lodewijk staat sinds half september 's nachts op stal.
Eerst kwam hij samen met 2 andere paarden buiten en dan gingen ze tegen 9.00 en tegen 17.00 binnen.
Op ditbmoment kan 1 van die paarden er niet bij in staan dus die gaat eerst van 9 tot 12 en daarna Lodewijk en het andere paard van 12 tot 5.
En ik voel me echt schuldig dat ie nu zoveel op stal staat....
Ik zorg altijd dat ik op tijden rijd dat hij binnen staat zodat ik 'm niet uit de wei moet plukken.Dan komt ie nog een keer extra zijn box uit.Met wedstrijden wildat wel eens mis lopen maar danmag ie als ik thuis kom vaak nog even een uurtje in de bak of alleen in het land

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:48

Ik vind dat jouw paarden nog veel buiten komen in verhouding tot die van mij.
Helaas hebben wij zelfs geen weiland of paddock waar ze in kunnen, dus Fitz is veroordeeld om als stalpaard door het leven te gaan.
Balen, maar in de Randstad is er nu eenmaal geen plek.

En het weiland is Fitz van de zomer nou ook niet bepaald goed bevallen, hij is het meest op zijn gemak op stal.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 08:54

Bij ons gaan de paarden om 9.00 uur naar buiten en komen om 15.00 uur weer binnen. Soms doe ik ze in de avond ook nog even eruit.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:05

Gelukkig beschikken wij zelf over 8000m2 land maar dat wil niet zeggen dat mijn paarden de hele dag buiten staan. Als ik dat doe kan ik ze 's avonds beter niet meer rijden, dan zijn ze al op. Bovendien werk ik ook 40 uur per week en als ik op mijn werk zit staan ze gewoon op stal en met het weer van de laatste tijd vinden ze dat helemaal niet erg.
In de zomer wil ik ze wel op de dagen dat ze niet moeten werken de hele dag het land in hebben. Gelukkig hebben we een hele aardige buurman (ook paardengek) en die houdt een oogje in het zeil overdag.
Op dit moment komen ze alleen 's avond buiten.
Om 18:00 eentje rijden en de andere al in de wei en na het rijden gaat de volgende het land in en rijd ik de volgende. Zo komen ze toch elke dag minstens 2 uur in de wei en worden een uur gereden. Dus, dat gaat wat mij betreft wel goed.
Het lijkt mij inderdaad ook K** als je in de Randstad woont en geen weidegang tot je beschikking hebt.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:15

Ik woon in de randstad en ik prijs mijzelf gelukkig dat mijn paard op het land kan. In de zomer staan ze dag en nacht op het land. Nu zet ik ze zodra ik een beetje wakker ben Haha! om een uurtje of 8 buiten. Nu het eerder donker is gaan ze vaak al om 6 uur op stal, maar soms ook later. We hebben hier echt heel veel land, en nu de koeien op stal staan kunnen de paarden dus erg ver lopen. Dat is soms een nadeel, dat je echt moet zoeken waar ze zijn en dan staan ze echt helemaal achteraan. Tsja en dan moet je 20 minuten lopen...Maar verder ideaal, ik zou niets anders meer kunnen en willen. Voor een paard met stofallergie zoals die van mij heb ik gewoon land nodig. Er is dus geen dag dat die op stal blijft, weer of geen weer hij gaat naar buiten!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:31

Een uur of 4 per dag mits het weer het toelaat. Hij wordt door de manege met een groepje in de wei gezet. Zondags moeten we ze zelf in de wei zetten.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:38

Mijn pony's staan 24/7 buiten, 365 dagen per jaar (tenzij het schrikkeljaar is Knipoog ).

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:44

Fie staat zomers bijna de hele dag buiten op een klein landje van ong. 20 x 40, daar staat ook haar stal op, dus ze kan dan in en uit lopen. Tegen haar landje aan is een iets groter stukje, daar loopt Quieta met haar moeder en haar tante overdags op. 's Nachts staan ze allemaal op stal.
In de winter staan ze op stal, dan lopen ze om de beurt een paar uur overdags in de bak als 't goed weer is (de ene de ochtend, de ander de middag).
Verder heeft Fie van de zomer 6 weken dag en nacht op 't land gelopen bij een boer in buurt, lekker in een klein koppeltje, om weer even tussen de andere paarden te lopen. Dat vond ze heerlijk!

Maar wat de anderen ook al zeiden, in de randstad is het vreselijk moeilijk om iets (betaalbaars) te vinden waar je paard fijn staat en ook nog naar buiten kan. Ik ben heel blij dat Fie nog zoveel naar buiten kan, er zijn hier zat paarden in de buurt die op manege's gestald staan en die nog nooit een sprietje gras van dichtbij gezien hebben... die staan 23 uur per dag in een box, dat vind ik best zielig.

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:46

Mijn paard en shet gaan om 9.00 uur naar buiten en om 18.00 uur (straks met de wintertijd 17.00 uur) weer naar binnen. De Welshpony's staan dag en nacht buiten maar hebben wel een grote schuilstal tot hun beschikking. De shet staat 's-avonds en 's-nachts binnen omdat hij anders nog wel eens uitbreekt tegen het ochtendgloren Boos! . Ik heb een boerderij met weiland gelukkig. Vroeger heb ik ook in de randstad gewoond. Mocht ik blij zijn als ik in de zomer voor een paar maanden een wei kon vinden.

Groetjes Alexandra

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:55

Breek me de bek niet open. Als de stalhouder ze buiten zet mogen ze maar een half uurtje naar buiten. En dat is maar 3x in de week. Ik zelf als ik kan zet ze 2 uur buiten. Nu komt de winter er aan en nu wroden ze niet meer buiten gezet. Het mag wel, maar de mensen van stal doen het niet meer. En zelf kan ik het niet. Ik moet werken. Dat moet om het stalgeld te kunnen betalen........

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:00

onze paarden staan met koud of slecht weer binnen anders altijd buiten. en als het weiland niet te nat is staan ze daar anders in de bak. en 's middags staan ze zowieso van 3 tot 6 (zomers tot het donker word 8 of 9 uur ong) binnen of in het weiland omdat er dan gereden word in de bak.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:01

Die van mij staan nu ook nog 24 uur per dag buiten, maar ze hebben wel een lekkere stal waar ze altijd in kunnen gaan...
Weet nog niet hoe ik het ga doen van de winter,
hoop dat het gras het toelaat om haar dan ook lekker buiten te laten staan...

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:03

Barley gaat iedere dag van half negen tot een uur of drie naar buiten. daarna lekker longeren en dan staat ze op stal.

's avonds komt ze er vaak nog een keer uit.

Ik heb haar dit weekend niet buiten kunnen zetten omdat het wedstrijd was en alle weides bezet waren. jeetje dat merk ik toch wel hoor. 's maandags was ze echt heel erg druk aan het doen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:07

zolang het licht is staat het tuig buiten!

paarden zijn "gemaakt" om te bewegen en imo beperk je ze zowel lichamelijk als geestelijk als je ze die beweging niet geeft. Dat neemt niet weg dat ik ook wel inzien dat het helaas niet voor iedereen mogelijk is hoor!

Daarnaast probeer ik elke avond te rijden, maar dat loopt helaas wel vaak mis, grinnik, dus vaker dan 4-5 keer in de week hoeft meneer niet te werken!!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:08

Helaas is Bolivia ook een stalpaard. In de zomer gaat ze 4 uur per dag op de wei, maar vanaf 1 oktober houdt dat op. Ze staat dus nu op stal als ik er niet ben. Whaaaaa kan wel klagen over de Randstad maar wil toch niet in Drenthe wonen.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:10

In de zomer dag en nacht en in de winter van ongeveer 9 tot 5.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:33

Die van ons staan in de winter ook elke dag van 9 tot 5 buiten, waarvan 3x in de week op de wei en de rest in een paddock zo groot als een grote buitenbak Lachen
Daarna gaan ze op stal.

In de zomer staan ze altijd buiten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:11

Kaminka en Toon staan nu nog van 9 tot 5 in de wei, in het weekend wat langer.

Zodra de paarden van het gras af moeten (wat toch echt binnenkort zal gebeuren) komen ze overdag in een paddock te staan, allemaal apart van elkaar of in kleine groepjes die het goed met elkaar kunnen vinden.

Dat betekent wel dat het hele dagen buiten lopen over is. Een paar uur per dag in ieder geval wel, gelukkig!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:21

Wat is dat toch een luxe als je dat zelf kunt regelen, zucht!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:32

24/7 Lachen
Maar er is mogelijkheid om ze in de stal te zetten, maar ik vind dat die kleintjes gewoon lekker moeten kunnen lopen!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, furioso en 89 bezoekers