Wat kan ik Ynskje voeren zodat ze feller wordt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Wat kan ik Ynskje voeren zodat ze feller wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 22:45

De titel zegt het al....
Wat kan ik Ynskje voeren zodat ze een stuk pittiger wordt. Van haver wordt ze niet pittiger. Ze krijgt nu per dag 4 kilo basisbrok van subli en 2 kilo ongeplette haver. En nog is ze niet echt pittig. Ze loopt wel, en is wel actief, maar niet actief genoeg.
Ze moet over een week het IBOP doen en ze is er wel klaar voor, maar we zien haar het liefst wat pittiger, ook Suzanne, die op dit moment haar rijdt, zou dat graag zien. Het is geen rijtechnisch fout, maar zo is Ynskje gewoon.
Toen ze keuringsklaar gemaakt werd kregen hun haar ook niet echt heet.
Ynskje is zeg ik altijd, te nuchter.
Weet iemand een supplement of voer waarvan paarden echt heter worden?

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:59

ik heb het verplaatst naar vmr omdat dit forum meer bedoeld is voor de hongerige bokkers onder ons.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 08:31

MAXH, vitaminen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 08:41

Je voert al 6 kilo voer per dag Ziek
Wat presteert dat paard op een dag allemaal zeg Verward

Wel grappig, ik probeer alles om mijn paard rustig te krijgen en jij probeert hem heet te krijgen..... Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:08

geef hem vlak voor de ibop,3 dagen lang vitaminesuplement van de boerenbond, dat is een klein flesje met een donkere vloeistof erin

geef je hem de haver apart? of samen met de brok?als je alletwee tegelijk in een bak geeft dan heeft de haver weinig nut, op brok hoeven ze veel minder goed te kauwen ,waardoor de haver niet goed word gekauwd en niet optimaal verteerd word dus
je kunt zelf de haver gaan pletten , of iig de haver apart van de brok geven
basisbrok zit ook vrj weinig in, misschien is sportbrok een optie?
ook is te overwegen om hem ipv brok granenmix te geven(geen muesli!!!)
staat ie op gras?dat kan ook "vertragend" werken!

maar als een paard echt lui is van zichzelf, dan is er verder vrij weinig aan te veranderen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 12:19

Krijgt hij wel genoeg ruwvoer?
Ik heb zelf ook het hele traject van supplementen en sportbrokken gehad omdat mijn paard echt een slome was. Hij staat nu op een stal waar hij bijna onbeperkt hooi krijgt en maar heel weinig brok (eigenlijk alleen voor de vitamines enzo) en hij is echt niet meer te herkennen. Zo ontzettend actief Haha! Niet altijd even fijn zo'n stuiterballetje maar na 3 uur intensief rijden wil hij nog en dat hoefde ik voorheen niet te proberen toen was hij liever lui dan moe.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 13:17

Ze krijgt veel Kuil voer 2x per dag. Tja en veel hoeft ze niet te werken- 1uur dressuur per dag.
En binnen houden doen we haar ook ivm de IBOP.
Met rijden rijden we ook enorm veel overgangen, mar zoals ik zei, ze is er heel nuchter onder Verward
Ik zal een bij de BB nagaan voor die supplementen! bedankt!
Brok en Haver voeren we ook idd tegelijk! Dus het is beter voor de werking van haver om die apart te voeren? Hoe zit dat in elkaar?
Alsvat bedankt voor jullie hulp!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:08

van kuilvoer krijgen ze vaak een beetje een grasbuik,wat ook niet bevoordelijk is voor de sport, voordrooghooi,zo droog mogelijk ,dat is dan beter om te voeren, of gewoon hooi

en de haver, daar moet een paard beter op kauwen als op brok, brok valt al snel uit elkaar met wat speeksel, haver moeten ze veel meer en veel langer kauwen als brok, geef je dit samen, dan word de haver samen met de brok te vroeg doorgeslikt, waardoor niet alle stoffen benut kunnen worden vand e haver

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:04

Misschien krachvoer ? Had mijn verzorgpony ook een hele tijd --> een weekend op menkamp, ze moest er heel pittig voor zijn en groot uithoudings vermogen hebben... Maar als ik er dan op reed was ze na anderhalf uur nog aan het stuiteren. terwijl k toch echt alleen maar in galop had gezeten. Echt een stuiterbal was het toen Verward

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:40

Flutterby: Krachtvoer is bix,muesli enzovoorts.
Ruwvoer is hooi en kuil.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:36

jemig wat krijgtie veel misschien minderenmet zo'nvolle buik word je juist slomer lijkt mij

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:18

Je schrijft zelf dat je paard gewoon zo is; waarom neem je haar dan ook niet gewoon zoals ze is? Voor de hoeveelheid werk die ze verricht krijgt ze al flink wat voer.

Waarom is dat eigenlijk, dat ze binnen moet blijven voor de IBOP??
Paarden die lekker buiten kunnen lopen zijn vaak veel levenslustiger.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:38

ellenlouise schreef:
Je schrijft zelf dat je paard gewoon zo is; waarom neem je haar dan ook niet gewoon zoals ze is? Voor de hoeveelheid werk die ze verricht krijgt ze al flink wat voer.

Waarom is dat eigenlijk, dat ze binnen moet blijven voor de IBOP??
Paarden die lekker buiten kunnen lopen zijn vaak veel levenslustiger.


lijkt me vrij logisch op de IBOP moet ze goed presteren en niet sloom zijn.. en als ze niet in de wei staat heeft ze meer energie over lijkt mij, mijn pony is ook minder druk als hij in de wei heeft gestaan.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:42

Wij hadden een Fries die ook abslouut niet vooruit te branden was. Je kon voeren wat je wilde, maar actiever werd ze er niet van.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:43

Zoals je zelf al zegt is ze gewoon zo. Ze krijgt al brok en haver als dat niet bij haar werkt dan vrees ik dat je er verder weinig aan kunt doen. Wel zou je de basisbrok nog kunnen vervangen door sportbrok.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:51

sophie_kurk"]
[quote="ellenlouise schreef:
Je schrijft zelf dat je paard gewoon zo is; waarom neem je haar dan ook niet gewoon zoals ze is? Voor de hoeveelheid werk die ze verricht krijgt ze al flink wat voer.

Waarom is dat eigenlijk, dat ze binnen moet blijven voor de IBOP??
Paarden die lekker buiten kunnen lopen zijn vaak veel levenslustiger.


lijkt me vrij logisch op de IBOP moet ze goed presteren en niet sloom zijn.. en als ze niet in de wei staat heeft ze meer energie over lijkt mij, mijn pony is ook minder druk als hij in de wei heeft gestaan.
[/quote]

Dat was mijn vraag dus niet.........

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:18

ik heb mijn welshje voor de keuring toen ook iets extra's gegeven zodat hij zich beter zou laten zien....

ik weet uit mijn hoofd niet meer precies hoe het heette....
maar het was een voedingssuplement van pavo...
verkrijgbaar bij de ruitersportzaak...

in een ronde bus... met een blauw/paarse sticker...
zorgt voor extra temperament en is erg goed voor een glanzende vacht...

werkte echt super!!! OK dan!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:24

Ik zou iig niet qua hoeveelheden omhoog gaan, je voert echt ontzettend veel. Overweeg eens een sportbrok ipv basisbrok. Pavo-1 of 2 bijvoorbeeld.