Plassen op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Plassen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 23:17

Sox moet vaak wel een keer plassen op buitenrit, ik merk het als ze moet aan haar bewegingen. Zeg dan "plassen?" en zet haar in de berm. Van de week moest ze zelfs 2x. Is dit normaal? Het zijn vaak wel langere ritten en het is best koud. Haar urine ziet er normaal uit en het zijn geen kleine plasjes zodat ik niet aan een nierafwijking denk. Het is beslist geen pismerrie. Wie kent dit??


YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:32

Is niet zo vreemd hoor, Tjody moet ook wel eens plassen tijdens een endurancerit. Wees blij dat je paard het niet op gaat houden totdat ze thuis komt, dat is namelijk helemaal niet lekker. En plassen en poepen onderweg is natuurlijk ook een teken van (ont)spanning

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:36

Kevin durfde eerst niet te plassen op buitenrit. Ondertussen heeft hij door dat het een stuk fijner is als hij gewoon even gaat staan. Meestal na ongeveer anderhalf uur rijden Lachen.

Ik geloof trouwens wel dat ruinen wat makkelijker plassen onder zadel dan merries.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 23:42

Oh, gelukkig vinden jullie het niet raar. Met poepen heeft ze ook helemaal geen moeite Knipoog , en voor plassen geef ik haar ook altijd gelegenheid dus. Misschien klinkt het gek, maar ze begrijpt echt sommige woorden, zoals appel, plassen, koekje Lachen, doggies en nog wat termen. Des te knapper omdat ik haar vorig jaar maart uit Ierland heb geïmporteerd. Ze is dus een allochtoon die heel goed haar cursus Nederlands heeft gevolgd Knipoog Maar ik praat meestal half Engels/half Nederlands met haar. En natuurlijk geen ellenlange zinnen. In ieder geval: bij een merrie moet je wel goed uit het zadel naar voren willen ze kunnen plassen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:50

Hahaha Sox, wat vertel je dat leuk.
Over het plassen tijdens een buitenrit::::::::
Beloon
haar heel uitvoerig als ze dat doet.Stimuleer t plassen door zachtjes te fluiten.
Er komen veel problemen van als een paard zijn plas te lang ophoud, en t is super dat ze dat gewoon doet tijdens een buitenrit!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:23

*meldt twee plassende paarden aan* Meagan doet het ook gewoon midden op straat: als ze moet, dan moet ze...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:29

Miro plast ook altijd vlak nadat we van het erf af zijn (of ik er nu opzit of naast loop) en ook ik beloon hem er uitvoerig voor OK dan! Als we echt lang gaan rijden doet het vaak ook nog 1x

**Look where all this talking got us baby!!**

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:52

Morrie plast ook altijd, en nog wel op vaste punten.

Overigens mest ie ook veel en niet als teken van ontspanning, bij hem is het echt stressmest, als het eng wordt, gaat ie mesten.

Toen ie pas op deze stal stond had ie het Klein-Duimpje-Syndroom: hij mestte de hele rit door, zodat ie de weg terug kon vinden Haha!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:10

die van mij plast ook altijd.. eerst als hij zelf moet.. en dan na een tijdje als een van de anderen ook moeten plassen kun je er donder op zeggen dat hij mee gaat plassen..! maf beest.. maar het is wel erug makkelijk..

euhm.. Scheve mond

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:36

Nina doet juist het omgekeerde. Mesten doet ze onderweg zonder problemen,maar plassen is een zeldzaamheid. Ik rij haar nu 2 jaar en heb dat pas 2 keer meegemaakt. Wel vervelend voor haar, want je merkt het af en toe wel aan haar dat ze moet en zodra ze weer op stal staat komt de waterval. Dus beter zoals Sox dan als Nina.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 21:41

Nou, ik ben ècht blij met jullie reacties! Ik heb toch behoorlijk veel paardgereden maar sox is de enige die bij mij plast tijdens de rit. Vandaag dus weer, we hadden een ritje van 1 1/2 uur achter de rug en waren 10 minuten van stal af, ik had al een paar keer gevraagd "plassen Sox?" maar ze gaf geen sjoege. Op een gegeven moment stond ze op het zandpad gewoon stil, ik dacht om te mesten (daar gaat ze altijd uitgebreid voor staan) maar er kwam niks, dus ik omhoog uit het zadel en nog niks. Heb haar in de berm gezet waar een dikke laag bladeren ligt en jawel hoor, een ferme straal. Scheelt weer met uitmesten Lachen Nou Abby, op straat spettert wel Lachen . Hopelijk was het niet in een bewoonde straat want dan heb je nog kans op commentaar ook Boos!. Sox heeft het 1x gedaan toen ik haar afzadelde in de stal, jeetje wat een zooi zeg. Ik zadel haar af waar de kruiwagens etc. staan en de vloer loopt daar niet af naar buiten maar juist wat op. En er is geen afvoerputje. Moest dus wel die urine kwijt en natuurlijk ook nog een paar emmers water er overheen. Met een bezem allemaal en een hoop kracht om al dat vocht omhoog en naar buiten te krijgen. Gelukkig had niemand het gezien en het was warm dus het zal redelijk snel opgedroogd zijn, ik heb er nooit iets over gehoord...
Ik rijd wel eens samen met een Friese merrie maar die plast nooit onderweg. Ook niet als Sox 't dus wel doet. Door de eigenaresse van dat paard werd ik onzeker, die dacht dat er wel iets mis met Sox moest zijn...
Haha smurf, ben je toen gelijk weer een rondje terug gaan maken? Zoiets moet je wel belonen, vind je niet? Knipoog

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:08

Citaat:
Haha smurf, ben je toen gelijk weer een rondje terug gaan maken? Zoiets moet je wel belonen, vind je niet


Hij doet het altijd, hij is doodsbang dat ie verdwaald of dat ik hem niet meer terug breng (heeft hij een volgelinge van Cecilia v.d.Drift verteld) Scheve mond

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 22:35

Moritz is gewoon nog een echt oerpaard Nagelbijten / Gniffelen

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:25

Irish doet het nu ook heel vaak, maar ik denk dat dat met de dracht te maken heeft!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:22

Paarden vinden het helemaal niet fijn om op de stenen te wateren, houd daar rekening mee, dat ze het tijdens een buitenrit niet gauw zullen doen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 20:01

Door de dracht komt er extra druk op de blaas, zwangere vrouwen moeten ook vaker plassen.
Op buitenrit rijd je meestal over zandpaden neem ik aan? Misschien kun je het ze ook makkelijker maken door in de berm stil te houden, je kont uit het zadel en wat naar voren leunen en dan ook maar zeggen plassen of zo. Even geduld hebben. Ik weet niet of ieder paard het dan ook doet maar het is wat pogingen waard blijkbaar Knipoog


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:29

Bij Kevin gaat het steeds gemakkelijker. Een van de eerste keren hield hij het de hele buitenrit op, kwam bij de trailer (op de stenen) en daar moest hij toch echt. Tsja, dat was toch flink vervelend.

Later zagen anderen dat hij moest plassen en als ik hem dan stilzette en de rest ook rustig stil stond wilde hij wel gaan plassen.
Nu had ik was ik laatst op buitenrit: haflinger in het gezelschap mocht even een hap gras nemen. Voor ik het goed en wel in de gaten had stond Kev al stil in plasstand Haha!.
Het is dus ook een kwestie van gewenning en vertrouwen. Hij weet nu dat hij kan gaan plassen en dat we daar gewoon alle tijd voor nemen.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:38

andere vraag dan maar, hoe leer je het een paard? Heros houdt het altijd op, tijdje geleden lange wandeling gedaan 4uur en hij wou niet!! Hier wat tips voor?

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 21:41

By-the-way YouKnowWho, je had het over ontspanning en plassen, nou, ik moet ook vaak in het bos nu. Vind ik heel vervelend want de bomen zijn hun blaadjes zowat verloren dus het is zoeken naar een rustig plekje. Als man heb je het dan toch makkelijker, of als paard (als je je tenminste kunt ontspannen Lachen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:03

Dan zal ik nu weer over mijn paard vertellen:
Die had op een gegeven moment door dat ie beloond werd door mij als ie ging plassen tijdens een bosrit.
Nu doet ie het nog steeds:
gaat ie ineens in de berm staan, helemaal of ie moet plassen,ik ga staan, en hem belonen, hij mag een eventueel een hapje gras nemen,..........

Moos heeft dit trucje ZO geleerd dat ie zelfs zijn slurf helemaal in de strijd gooit, terwijl ie HELEMAAL niet moet!!!! Schijnheilig
Maar voorkomen is beter dan genezen!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:08

Ret deed het vandaag nog. Ik reed het bos uit en kwam een bekende tegen die haar tuin aan het schoffelen was. We waren nog geen twee minuten in gesprek of meneer stond al te plassen. Heeft-ie echt geen moeite mee, hoe veel mensen er ook staan te kijken, of hij nou op harde grond staat of op zachte: als-ie moet, dan moet-ie. Haha!

Sommige paarden houden er niet van om op harde grond te plassen, omdat dat zo spettert. Maar Ret boeit dat echt niet. Ik vind het wel makkelijk: een paard dat moet plassen, raakt gespannen, gaat vaak moeilijk lopen, is niet meer vooruit te branden. Bij Ret zie ik dat hij moet plassen wanneer in stap zijn hartslag ineens snel omhoog gaat. Hij gaat dan direct staan, laat zichzelf leeglopen en zijn hartslag zakt meteen weer naar normale waarden.

Tips om een paard te leren plassen heb ik niet, die van mij heeft het altijd al uit zichzelf gedaan. Ik weet dat het paard van Fasel op commando kan plassen, je zou het haar eens kunnen vragen.

En als ik zelf moet plassen, dan ga ik gewoon de bosjes in, met paard en al. Hij blijft wel staan, snapt wel dat hij geen rondjes moet gaan lopen. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:48

Sox schreef
Citaat:
Nou Abby, op straat spettert wel . Hopelijk was het niet in een bewoonde straat want dan heb je nog kans op commentaar ook

Ja hoor... Zelfs een keertje bij mijn ouders voor de deur.
Een andere keer moesten we oversteken bij een kruispunt, maar het stoplicht stond op rood. Net op het moment dat het groen werd, besloot Meagan dat de nood nu toch wel heel hoog werd en deed de kraan vol open. Sta je dan Bloos!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:26

Daar sta je dan idd: loopt je paard leeg. Haha!

Nog genanter is het als ze er ook nog bij kreunen... Bloos!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:35

Haha! ja dat deed Tinka ook altijd. Die plaste ook tijdens een rit wel, voelde het meteen aan haar manier van lopen als ze moest en als ik haar dan liet halthouden ging ze altijd meteen plassen.
En dan kreunen idd, en een blik in haar ogen alsof ze helemaal high was *LOL*

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 22:24

Hahaha, gelukkig kreunt Sox niet, nou ja, een soort van hmmfff als ze klaar is. Hoe kon je haar blik zien Cody? Stapte je eraf en hing je dan wel héél ver naar voren Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers