hoe achterhand aan het werk en normale draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

hoe achterhand aan het werk en normale draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 13:18

ik heb sinds kort een bijrijdpaard: Rival, de draver van wkoekoek. helemaal een super beestje maar met rijden kan er nog aan het een en ander getraind worden. rival heeft last van haar schoft en rug. binnenkort komt er (waarschijnlijk) een kraker bij.

onder het rijden heeft ze moeite om haar achterhand eronder te zetten. ik krijg haar nu wel aardig ontspannen met d'r koppie naar beneden en haar passen worden al iets ruimer maar haar achterhand doet ze nog niet veel mee.
nu weet ik dat overgangen rijden goed is. het nadeel is dat rival heel moeilijk draaft: ze schiet vrijwel meteen in de telgang of galop.

mijn vraag is: hebben jullie tips of oefeningen zodat ik in stap met haar aan de slag kan? en haar goed leren draven: is dat iets wat je aan de longe goed kunt oefenen?

alle tips zijn welkom

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:57

Misschien met dubbele longe of pessoa-tuigje longeren?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:03

Balkjes draven! Gewoon een hele rij achter elkaar leggen zodat ze zich moet concentreren. Kan natuurlijk ook in stap en aan de longe. Dubbellongeren is ook een goed idee!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:50

Dubbellonge is geen goed idee, tenzij je levensmoe bent Haha! Gewoon longeren heeft mij een halve nagelriem gekost, een verzwikte enkel en een paar verrekte vingers opgeleverd. Rival is zo'n paardje dat denkt " Hm, ik kan best weg rennen nu, dit is eng" en dan hou jij haar echt niet tegen met zo'n banketstaaf lijntje eraan
van de zomer hebben we wel met slof gelongeerd, en dat gaat goed, zolang je haar rustig houdt. Zodra het haar niet bevalt is ze weg Cool

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:05

Ik zou er ook aan de longe doen met pessoa teugel,
en veel tempo wisselingen maken in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:15

Je zou een stuk in de bak af kunnen zetten ter grootte van een longeercirkel. Als je met pessoa gaat trainen, kun je haar zonder lijn laten lopen, zo doe ik dat altijd en dat gaat prima. In het begin lekker los instellen, zodat ze kan wennen en kan ontspannen.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 21:29

uhm een paar kleine details: onder het zadel overgangen maken wil niet omdat Rival nauwelijks "normaal" kan draven onder het zadel zonder in de telgang of tolt te schieten..

en een stuk in de bak afzetten gaat een beetje moeilijk zonder bak Schijnheilig het land is erg nat en ze heeft soms moeite met de bochten maken dus op nat gras is dat wat link (we rijden in het land)

het gaat mij puur om oefeningen onder het zadel in stap. nog meer tips??

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:28

mijn pony wou met stappen in het begin niet goed dr achterhand eronder zetten en toen heb ik veel balkjes gelopen en steeds de stap blijven oefenen (dus gewoon onder het rijden steedds stappen stukjes) en nu is het een heel stuk verbeterd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:28

Grondwerk die je aan de hand doet, kan je goed helpen om de achterhand er meer bij te krijgen en sterker te maken.

Oefeningen als wending om de voorhand en achterhand. Het wijken, schouderbinnenwaarts tot de traver en nog hoger. Kun je allemaal oefenen aan de hand. Bij de juiste manier gaat het paard zich zelf verzamelen en past zich aan de oefeningen.

Kan hij het op de grond goed. Dan is het onder het zadel veel makkelijker te bereiken. Daarbij is het heel leuk om te doen.

Wil je meer info dan kun je een pb sturen of kijken op mijn site.