beleren op 1 jaar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

beleren op 1 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 19:54

ik geef dus les aan een vriendin of rijd haar paard.
zit ze met een echte probleem pony!

je zet je voet in de stijbeugel, en hij schopt naar je;
hij vermoord de hoefsmid bijna
heeft iemand al 3 gebroken ribben geslaan
ruiters zijn ook niet veilig (die zien meestal de grond)
tijdens het rijden gata ie steigeren of bokken of rondjes draaien tot aan de poetsplaats (platvorm met balk voor je paard vast te zetten) en je dan van zijn rug schuren door aan die paal te schuren
(in je been bijten)
(ze rijd op de wei)


tot ik de oorzaak wist, di earme pony is beleerd op zijn 1 jaar!!!
(was toen nog niet van mijn vriendin) nu is hij 3 jaar en je kunt zien dat hij trauma aan heeft overgehouden, door al zijn stoute manieren.

dus vandaag ging ik les geven, en ja daar gaat ie weer...
heb ik er ff opgereden, heeft hij 1X geprobeerd maar dan ging het goed, en heb ik hem uitbundig beloond en mocht hij stoppen.

bij het buitenrijden is hij superbraaf kan je er eender wie opzetten
(toen dat meisje die hem heeft opgeleerd, er voor het eerst opgereden heeft, is ze gewoon gaan wandelen.

deze pony hefet er een echte trauma aan overgehouden.

lola_lovster

Berichten: 318
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: glanerbrug ligt bij enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:02

wat sielig Verdrietig
en die mensen die hem zo vroeg beleren Boos! moet je ophangen

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 20:07

ja ik ken die mensen niet , nog nooit gezien. anders zou ik het wel is zeggen. mijn vriendin hefet al een uitbrander gehad , maar ja het is haar schuld niet

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:20

ik zou hem nog een jaartje of 2 op de wei zetten en als hij 5/6 jaar is opnieuw beginnen met inrijden en dan zorgen dat je heel rustig aan begint en zorgen dat het een goed ervaring voor hem wordt.
ook zou ik de dierenarts laten kijken of het geen schade aan zijn rug heeft opgeleverd dat vroege inrijden.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:26

Tjonge, dan zie je toch weer hoe erg je paarden hiermee kunt verpesten!! Iig moet je vriendin alles rustig aandoen en goed belonen, zodat hij wat meer vertrouwen zal krijgen in de mensen!! Succes!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:30

Ik zou hem inderdaad nog een jaar de polder (oid) ingooien. Laat die nog maar even klein zijn, volgens mij is alles nu geestelijk te veel voor dat dier. Daarna heel rustig en geleidelijk weer wat mee gaan doen.

En ik zou 'm inderdaad maar eens laten doorlichten, want als hij nu bv een rugbeschading heeft en daardoor pijn, is het geen wonder dat 'ie niets met mensen moet. Dan zijn mensen = rijden onherroepelijk verbonden met pijn.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:30

IcePrincess schreef:
ik zou hem nog een jaartje of 2 op de wei zetten en als hij 5/6 jaar is opnieuw beginnen met inrijden en dan zorgen dat je heel rustig aan begint en zorgen dat het een goed ervaring voor hem wordt.
ook zou ik de dierenarts laten kijken of het geen schade aan zijn rug heeft opgeleverd dat vroege inrijden.


Je haalt de woorden uit m'n mond Haha!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:40

Dat zou idd waarschijnlijk het beste zijn voor dat paard....

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 20:41

ja maar dat vind ik dan zo oneerlijk dor defout van een ander verliest zij wel het plezier aan haa rpony, maar het rare is dat hij buiten superbraaf is, totaal een andere. nu begint ze rustig met op de wei rijden , en uitbundig te belonen wanneer hij iets goed doet , en niet telang rijden half uurtje of zo

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:48

marahorse schreef:
ja maar dat vind ik dan zo oneerlijk dor defout van een ander verliest zij wel het plezier aan haa rpony, maar het rare is dat hij buiten superbraaf is, totaal een andere. nu begint ze rustig met op de wei rijden , en uitbundig te belonen wanneer hij iets goed doet , en niet telang rijden half uurtje of zo


Een halfuurtje is voor een 3jarige eigenlijk al te lang. (ligt er ook wel aan van welke maand hij is)

Ze kan hem beter 2 jaar het land indoen. Als ze zo door blijft gaan krijg je echt ongelukken!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:52

Owh dit is vreselijk zeg! Als ik je vriendin was, en zoals meerdere bokkers al hebben gezegd, zou ik hem 1 of 2 jaar rust gunnen (op een weiland met andere pony's) en hem daarna opnieuw inrijden!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:52

Het is erg banketstaaf idd dat ze door de fout van een ander de consequenties moet ondervinden... Maar vanuit oogount voor de pony is rust toch echt het beste. En met verzórgen en wandelen enz. kun je ook veel plezier beleven

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:54

IcePrincess schreef:
ik zou hem nog een jaartje of 2 op de wei zetten en als hij 5/6 jaar is opnieuw beginnen met inrijden en dan zorgen dat je heel rustig aan begint en zorgen dat het een goed ervaring voor hem wordt.
ook zou ik de dierenarts laten kijken of het geen schade aan zijn rug heeft opgeleverd dat vroege inrijden.


Ben het hier helemaal mee eens, een andere oplosing kan ik haast niet bedenken, dit paard is verpest en kun je door helemaal opnieuw te beginnen misschien nog helpen.

Een vraagje hoe komt jou vrienddin aan deze pony?

veel succes voor de pony en jullie

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 20:54

ja maar voor een 3 jaars is een half uur te lang, maar dat vorige meisje die heb dus beleerd hefet ging daar 2 uur mee wandelen , dus ik denk dat dat half uurtje tog een minimum is , niet?
en erg veel rijd ze er ook niet mee is de woensdag en de zaterdag geloof ik

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:31

ik ken een paard dat op zuhn 2e is beleerd.toen hij 3 was is die verkochtr en hadden de nieuwe eigenaren.er het eerste jaar alleen mee gewandelt en gelongeerd... daarna werd hij weer rustig onder zadel gebracht het is nu een goed lief paardje!!

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:52

Wat ontzettend zielig ook banketstaaf als je er achter komt dat je een paardje hebt wat op z'n 1e is beleerd... Boos!
Ik heb ooit een verzorgpony gehad die beet ook alleen maar en kon echt niet lief doen maar die was pas 2 en we reden er niet op.Misschien is die ook wel veel te vroeg bereden ofzo......helaas was die ineens verkocht

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:53

Gek dat is toch niet normaal... Op 1 jarige leeftijd rij je geen paard in dat weet bijna iedereen! Ik zou nu even niks met hem/haar doen en even de wei ingooien en daarna weer helemaal opnieuwd inrijden...
Succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:19

marahorse schreef:
ja maar dat vind ik dan zo oneerlijk dor defout van een ander verliest zij wel het plezier aan haa rpony


Dat is heel jammer, maar wel beter voor het dier. Ik denk dat ze er heel wat meer jaren plezier mee gaat hebben in de toekomst als ze hem nu nog een jaartje jeugd-inhalen kan gunnen. 3 jaar vind ik zowieso al jong om met een pony te gaan rijden, ik wacht liever tot ze 4 zijn.

En ik zeg opnieuw: laten doorlichten zo'n dier. Zou me niets verbazen als hij ergens flink pijn heeft door zo'n jonge belasting.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 11:30

nou het is winter dus hij heeft geluk, veel op de wei, want het ligt toch te nat om te rijden en ze schakelt over naar haar ander paard indien ze toch wilt rijden

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:15

marahorse schreef:
ja maar dat vind ik dan zo oneerlijk dor defout van een ander verliest zij wel het plezier aan haa rpony,


Dus?? Is haar eigen plezier belangrijker dan dat van die pony?? Dat beesje heeft nooit jong kunnen zijn, die zit echt niet lekker in zn vel hoor, hij geeft t toch zelf aan? Waarom dan nog doorrijden? Als ze m nu een jaar t land in gooit en laat controleren door een Va heeft ze er waarschijnlijk later meer plezier aan...
Heeft ze alleen plezier aan die pony door te rijden dan?

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:30

Dat is wat ik zei Lachen

Ik doe met Leo ook al anderhalf jaar lang niets anders dan wandelen en poetsen en betuttelen, en de band met je pony word daardoor alleen maar sterker Lachen Dat lukt niet met alleen 'plezier beleven aan rijden'.

Ik vind dat ze ten eerste gewoon aan die pony moet denken, niet aan zichzelf. Het komt er mss banketstaaf uit, maar het lijkt mij dat ze toch het beste wil voor die pony? Niet dat hij nog meer te lijden heeft?

En over het met 1 jaar beleren; het is natuurlijk algemeen bekend dat het in principe niet kan, maar in de wereld van de rensport werd / word het wel gedaan. En aangezien renpaarden officieel op januari 1 jaar ouder worden, worden sommige late veulens ook wel op een leeftijd van 6 / 7 maanden ingereden Frusty
Dat verklaard ook waarom renpaardjes vroeger zo snel versleten waren. Met Man o' War was het ook zo, maar omdat hij slechts twee jaar lang geracet heeft, en daarna uit de routine is genomen, heeft hij toch de meer dan acceptabele leeftijd van 30 behaald Lachen

Dus rust zal wonderen doen

xXfamkeXx

Berichten: 129
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: de wilgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:24

marahorse schreef:
nou het is winter dus hij heeft geluk, veel op de wei, want het ligt toch te nat om te rijden en ze schakelt over naar haar ander paard indien ze toch wilt rijden


Verward Dit snap ik niet, wil ze haar hem geen rust geven ofzo? Zodat hij weer lekker zich zelf kan worden?
Want het lijkt nu net dat ze hem alleen rust geeft omdat het het vies weer is.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 14:14

ja en nee, ze hefet hem rust omdat het winter is en dna toch zowieso niet rijd en als ze toch wilt rijden rijd ze met haar ander paard voro een paar maanden

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 15:18

Nou, als ze nog een paard heeft, kan ze deze pony toch wel zijn rust gunnen? Als ze dit niet doet is hij op zijn tiende compleet versleten en dan kun je 'm afschrijven
Je moet behalve geestelijk ook lichamelijk aan het dier denken

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 15:32

Ik vind dit allemaal een beetje vaag hoor Verward
Ze kan hem geen rust geven, omdat ze dan geen plezier meer heeft van haar paardje (wat blijft er dan over van het plezier van het paardje zelf), maar als het weer toevallig niet mee werkt, dan is rust ineens geen probleem meer. Vraag me af wat dan het verschil is tussen de vorige eigenaar en je vriendin.
Het dier heeft duidelijk pijn!! Omdat hij dit niet kan zeggen krijg je dus de problemen die jij beschrijft
Gun deze pony nog een stukje jeugd, zodat hij zichzelf weer terug kan vinden doormiddel van een jaartje (weide)rust en ga het dan weer rustig opbouwen. Als je nu zo doorgaat, dan komt het nooit meer goed en heeft je vriendin ZEKER geen plezier van haar pony!