mama en baby uitelkaar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

mama en baby uitelkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 18:45

nou het was zo ver vandaag: merrie en veulen zijn uitelkaar.
mijn merrie staat op stal en mijn veulen staat een heel eind verder op
een erg groot weiland met nog 3 andere veulens.
wat blijkt ze horen mekaar dus hinneken........ Ach gut
ik had dat dus echt niet verwacht.ze zou eerst naar een andere opfok gaan maar uit eindelijk blijft ze bij ons op stal staan.
mijn veulen vond die andee veulens super eng.ze bleef maar van ze vandaan rennen......echt zielig........ Verdrietig
hoelang zou ik dit moeten aankijken? ik bedoel als ze blijven gillen blijven ze elkaar horen.en zijn ze waarschijnlijk iedere dag gestresd.ik ga proberen te regelen dat ze misschien nog verder kan komen te staan.maar
hoelang mogen ze mekaar niet horen?hoelang moeten ze gescheiden zijn
voordat ze weer normaal bij elkaar kunnen staan? ik heb gehoord dat het na een jaar kan.iedereen zegt iets anders.het is echt moeilijk om de goeie beslissing te nemen.......help Verward

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:46

waarschijnlijk komene ze na een tijdje wel tot rust, gun ze de tijd!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 19:01

het is dus niet erg dat ze elkaar horen gillen?

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:08

bij onze club zijn ook ieder jaar weer nieuwe veulens die ook worden afgespeent nou die staan dan misschien 200 meter van de moeder vandaan in het begin is het inderdaad een hoop gegil maar het word echt minder.... bij sommige paarden duurt het alleen wat langer

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 19:10

ik weet niet hoeveel meter ze van elkaar af staan maar het is een behoorlijk end.maar ze horen mekaar toch in de verte die grote gilt behoorlijk. daar maak ik me een beetje zorgen om.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 19:28

Na een tijdje houd het wel op. Het is vreselijk zielig om te horen, maar de een heeft er meer moeite mee dan de ander..
Het beste is idd als ze elkaar niet kunnen horen, maar dit zal ook wel goed komen

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 06:57

nou ik ben rond half 11 nog wezen kijken gisteravond en het ging wel met mijn knollies.mijn bijrijdster had geprobeerd te rijden 3 uur nadat ze gescheiden waren en dat ging niet echt natuurlijk.karma bleef maar hinneken naar haar veulen en om haar heen kijken.....toen we gingen kijken stond mijn veulen alleen.de andere 3 stonden helemaal achteraan en waren niet eens meer te zien.ze mogen voorlopig buiten blijven want de grote stal voor de veulens is nog niet helemaal klaar.ik weet dat ze van buiten staan lekker hard worden maar het was echt hartverscheurend Ach gut dat gehinnek van mijn kleine ding.vooral toen ik wegliep.....echt zo van: laat me niet in de steek! Huilen ik voel me erg schuldig maarja het is beter zo he.
met mijn merrie ging het wel die was teminste niet helemaal bezweet,die stond wel te hinneken waarschijnlijk omdat ze dacht van: mijn baasje heeft vast mijn kind bij zich.nou helaas.

ik kan er nu gewoon niet van slapen ik werd net wakker en het zal nog wel ff duren voordat ik weer kan pitten Gaaaap .ik heb nog geprobeerd mijn vriend wakker te schuden maar dat lukte niet Slapen en mijn hond kwam uit eindelijk wel naar beneden tippel tippel tippel......met 1 hangend oor en een staand oor zovan: je hoort in bed,maar omdat jij het bent kom ik wel bij je op je schoot verder slapen. Dromen

maargoed over een paar uurtjes ga ik er weer heen om zelf proberen te rijden en te controleren.het valt me in elk geval mee dat mijn veulen binnen het schrikdraad is gebleven OK dan!

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 09:53

tis even door de zure appel heen bijten....
probeer het veulen ook een beetje met rust te laten zodat hij ook kan wennen aan de groep, niet dat als jij er bent hij nhaar jou komt en de groep laat links liggen...
En ze wennen er heus wel aan!

en nog lekker geslapen Haha!

Dag lieve mama...

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 11:12

nou ik doe mijn best om me in te houden.maar ik ga er nu heen.
ik voel me zo rot Frusty dat ze vannacht heeft buiten gestaan...ze zal nu wel een verzopen katje zijn. Verdrietig

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:31

Tsja...afspenen, tell me about it...Pffffft. Ik was er gisteravond helaas niet (zag pas laat je sms'jes Haha! ) maar de keren dat ik er wel ben zal ik kijken bij je kleine wurm hoor! Wat je ook nog wel eens kan doen om het wat soepeler te laten verlopen (ik spreek uit ervaring Knipoog ) is haar met 1 van de andere veulens een paar daagjes op stal zetten zodat ze zich een beetje aan elkaar kunnen gaan hechten. Dat was de enige manier waarop het bij Eclipse ging, we hebben het eerst buiten geprobeerd maar meneer stoof iedere keer door het schrikdraar heen of er onder door en stond in een mum van tijd weer voor mams Scheve mond . Toen hebben we hem een paar daagjes met Texas op stal gezet en het is uiteindelijk helemaal goed gekomen... Maar als het een troost is; over een tijdje herken je Angel niet meer terug, het is zo ontzettend goed voor die kleintjes om in een groep op te groeien, daar groeien ze emotioneel echt enorm van. Clip is bij lange na niet meer het watje dat hij vroeger was Haha!, dus voor je het weet heeft Angel vast vriendjes gemaakt.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 12:51

Ilkkah is ook fokmerrie (geweest dan dit jaar was haar laatste veulen) en als we het veulen hebben afgespeend zette we het altijd in de box naast haar zodat ze nog wel naar elkaar konden kijken en snuffelen, maar we zette ze niet meer saampjes op de weide.
Altijd eerst moeders, en daarna pas het kind.
Ilkkah was altijd de eerste tijd onrustig, dat hoort erbij, dat heeft elke merrie toch wel.
Gewoon afwachten, het gaat vanzelf wel weer de goede kant op, maar geef ze wat tijd Lachen
Suc6

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 15:14

luckyzeven schreef:
het is dus niet erg dat ze elkaar horen gillen?


volgens mij is dat geen probleem hoor. Het veulen en zijn moeder bij mijn verzorgpaard zijn uit elkaar gehaald en stonden naast elkaar in een stal, wel met gesloten deur zeg maar, en dat gaat ook prima....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:00

het paard van mijn zus is drachtig..
en als ze het veulen heeft en afgespeent moet worden mag hij/zij bij vrienden staan en das wel een eindje weg....
is niet eens in het zzelfd dorp Scheve mond
dus zou er zeker niet elke dag heen kunnen... mar hoelang duurt het afspenen???????


Groetjes Christiane Lachen

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 18:20

tanx jasja!! ik was dus gisteravond laat zelf wezen kijken en het was hartverscheurend. en toen ik er vannachtend was ging het wel met karma,ik had gereden ze maakte het eerste kwartier zich alleen maar erg sterk en bleef maar gillen naar alles wat bewoog.maar na dat kwartier ik ze grotendeels haar aandacht bij mij.ze was weer behoorlijk loperig.....ik heb weer mijn oude karmasutraatje terug. Lovers
gisteravond was ze bijna niet te houden bij mijn bijrijdster maar ze is erop blijven zitten.

angel(mijn veulen) stond vandaag al wel bij de groep helemaal achter in het land.ik was weer zo eigenwijs om er heen te gaan om te spieken.....dat had ik beter niet kunnen doen.ze zag me van een afstand en kwam op me af gerend als een dolle stier die kon hinneken.de rest kwam ook mee als aanhang.ik heb haar wat bix gegeven en bleef nog ff staan kijken Ach gut .ze bleef maar achter mij aan lopen.wat ik ook zag was dat ze bij 1 van de veulens (een 1jarige hengst,van manon) probeerde te drinken maar werd natuurlijk steeds weggejacht.dat was echt ziellig. Verdrietig uiteindelijk is ze dat hele end weer achter mij aangerend en bleef bij de uitgang een tijd staan hinneken ze rende weer terug naar de groep. 2 uur later stond daar weer te roepen..ik denk dat ik haar een paar dagen gewoon met rust laat.en hopelijk kunnen ze snel naar binnen.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:39

Als je veulen in een bestaande koppel komt kan het best wel even duren voor ze haar plek daar heeft gevonden. Omdat de andere veulens al samen zijn is er voor hen niet zo veel noodzaak om ook met die van jou op te trekken. Wat dat betreft is het voorstel van Vikki denk ik niet slecht, probeer een paar dagen die van jou samen met een ander veulen te zetten. Het liefst op stal, eventueel in de wei. Dan hebben ze alleen elkaar en gaat het eigenlijk altijd goed.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 19:53

ik heb trouwens vandaag bij mijn merrie een beetje van haar melk gepikt want ze stond echt op knappen.het mag toch maar 1x.en moeten haar dikke uiers nou over 7 dagen over zijn?? hoe zit dat nou??

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:58

ik raad je aan de merrie vaak beweging te geven, liefst drie keer per dag daar slinken de uiers van. Ook zou ik haar voerrantsoen op zn minst halveren......

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 20:10

ze staat een paar uur op het land en ik rijd haar nu weer vaker.en ik had al meer dan een week geleden haar voer gelijdelijk laten minderen.ze krijgt nu 2 handjes bix over de dag.en genoeg hooi. en veel wortels.ik hoor namelijk van veel mensen dat ze eigenlijk geen bix mogen de eerste 3 dagen. en als ze helemaal niks krijgt springt ze bijna over de uitloop heen dus krijgt ze voor de smaak een handje.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:28

christiane schreef:
het paard van mijn zus is drachtig..
en als ze het veulen heeft en afgespeent moet worden mag hij/zij bij vrienden staan en das wel een eindje weg....
is niet eens in het zzelfd dorp Scheve mond
dus zou er zeker niet elke dag heen kunnen... mar hoelang duurt het afspenen???????


Groetjes Christiane Lachen


na 6 maanden mag je hem bij hnata weghalen maar je moet het gwoon eerst rustig aan doen dan een uurtje dan een middagje bij zijn moeder weg enz. OK dan! snap je

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 20:37

zo heb ik het ook gedaan dat rustig opbouwen maar toch is er erg veel stres.ik heb het met 5 maanden gedaan ik vond dat een mooie leeftijd.ik vond 4 maanden te vroeg en 6 maanden net wat te lang.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:37

Hey luckyseven!
Ik heb juist hetzelfde verhaaltje, maar dan van een paar weken geleden . Veulen is ook weggegaan en staat nu met z'n vriendinnetje en 3 jaarlingen in een grote wei. Ook hij hoorde z'n moeder hinniken en omgekeerd Ach gut , en ook ik heb daarvan wakker gelegen en heb mij allerlei vragen gesteld hoor Scheve mond . Maar ik moet toegeven; 3 dagen later ging alles weer z'n normale gang... De 2 kleintjes werden in't begin ook achterna gezeten door die 3 jaarlingen, maar nu komen ze echt wel beter overeen Lachen . Moedertje had het wel het moeilijkste moet ik zeggen, was ook echt hartverscheurend aant hinniken Huilen , maar dat duurt maar een paar dagen. De andere merrie nam zelfs gewoon dadelijk weer de draad op, alsof er heel niks gebeurd was Verward . En wat de uier betreft: daar ben ik gewoon af gebleven, dat leek mij het beste. De merrie heeft wel de eerste dagen minder te eten gekregen, en ook minder eiwitrijk eten dus die had maar heel weinig last van haar uier. Maar ik weet hoe je je voelt nu.

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:38

ja 4 maanden is net ffies toch vroeg maar 6 maanden kan toch opzich wel?

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:41

Ja, denk ik ook . Wij hebben zelfs op 7 maanden gespeend. Als je het te vroeg doet heb je volgens mij echt wel veel meer problemen...

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:42

ja want dan zijn ze er nog niet echt klaar voor om al zo vroeg bij hun moeder weg gehaald te worden

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:53

Ik heb trouwens ook niks gedaan aan Escala's uier... even doorbijten en dan wordt het vanzelf minder. Ik heb haar wel een paar dagen op alleen hooi (en hooguit een half handje biks voor het idee, eerder een paar korrels geloof ik) gehad om de melkproductie af te remmen. Melken heb ik niet gedaan omdat je de productie dan toch weer stimuleert.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, BlueStocking, daiswees, Devitootje, Facebook, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Ilayla, Martje80, massiemas, Plus_en_Min, Sanne_zepp, Sokje_6, SUSANNEx, Tigress, Vagabondo en 148 bezoekers