Veel slappe mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Veel slappe mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 22:00

Mijn paardje (arabier) staat sinds een poosje weer ´s nachts op stal. Overdag op het weiland. Ze krijgt dan hooi en een kilo Equiral.
Maar nu begint het me weer op te vallen, ze mest op zo´n nacht toch wel erg veel, ik kan de mesthopen helaas niet tellen omdat ze alles verspreid door de box, maar je kan wel duidelijk verschil zien met de andere arabier die op stal staat.

Ze heeft ook erg slappe mest, soms diarree, maar vaker gewoon slappe ballen.

Ik heb vorige winter de DA erbij gehaald, die heeft antibiotica voorgeschreven maar dit hielp niet veel.
Ze wordt regelmatig ontwormd.

Heeft iemand enig idee wat er mis met haar zou kunnen zijn.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:08

Wat krijgt ze verder ? hooi of kuil ...lucerne ?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 22:34

Ze krijgt in principe kuil, maar als ze diarree heeft schakel ik over op hooi. Ze krijgt ook wortelen en zeewier. Geen lucerne.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:36

Misschien een idee om een tijdje alleen (onbeperkt) hooi te geven. Als de diarree/dunne mest over is, heel voorzichtig elke dag een handje brok extra geven. En het zo langzaam opvoeren. Het kan namelijk zijn dat ze die diarree krijgt van brok, maar meestal moet je dan wel meer brok voeren om dunne mest te krijgen, maar niet elk paard is hetzelfde. Mocht dit niet helpen, dan zou ik de DA bellen.

Nog even een vraag: vermagert ze ook? Dit vraag ik omdat je zegt dat ze in verhouding heel erg veel mest.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 12:05

Groot probleem is bij mij dat ze overdag op de wei staat, wat echt nodig is wil ze haar energie kwijtraken. Ik heb niet de beschikking over een paddock, wat volgens mij ook niet zo goed is want ze heeft de neiging om zand te eten.
Ik wist niet dat paarden door brok ook slappe mest kregen, het is overigens geen brok maar zo´n structuurmuesli.
Vorig jaar toen ze ook veel slappe mest had, is ze wel erg afgevallen. Ik heb haar toen een deken opgedaan, omdat ze toch wel moeite had om zichzelf warm te houden. Dit jaar heeft ze veelvuldig een deken op en van gewichtsverlies is tot nu toe geen sprake.

Ik denk zelf dat het ook kan komen door de weidegang, maar heb helaas geen andere mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:10

Van nattekuil en wortelen krijgen paarden ook dunnere mest.
Dus ik zou zeker meer hooi gaan geven en geen kuil en wortelen meer.
Vaak helpt dat wel.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:58

Mijn paard had ook al een tijdje last van slappe mest. Niet echt diaree, maar wel te slap. Wij voeren dus ook kuil (kleine baaltjes). Op een gegeven moment hadden we een "slechter" baaltje ertussen zitten. Normaal hebben we langstengelig, zoet en een tikje vochtige kuil, maar dit baaltje was wat fijner en vooral veel droger. Toen ze van dit baaltje ging eten is haar mest langzaam overgegaan naar mooie vaste mest, echte drollen zegmaar. Nou, baaltje was op en dus weer onze normale kuil gaan voeren en..... weer slappe mest.
Het probleem met mijn paard is dat ze last heeft van haar luchtwegen en dus afhankelijk is van kuil, maar nu hebben we een adresje gevonden waar de kuil langer gedroogd wordt en zo goed als droog de baal ingaat, dus dat gaan we nu eerst proberen en anders wordt het toch weer hooi nat maken Scheve mond

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:08

Mijn kleine veulen bowie heeft ook snel last van slappe mest/diaree.
ik steek het ook op wortelen.
gsiteren heeft hij er een paar gehad, vannacht dus aan de dunne geweest en hij is nog niet echt fit.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 18:21

Vanaf gisteren heb ik geen wortelen gegeven, wel sneu want ze is er zo gek op. Wanneer zou je resultaat kunnen zien?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:25

Mijn grote paard is ook gevoelig voor (te) natte kuil. Toch vinden ze het gigantisch lekker en kan ik eigenlijk niet anders, omdat ik de balen buiten op kan slaan (nu mijn opslagruimte is omgetoverd tot 3e stal)
Dus ben ik gedeeltelijk overgegaan op Lucerne. Ze krijgen bij mij nu 2x perdag kuil en 1x Lucerne omdat dit een stuk "droger" is. Sindsdien is de mest precieeeeeeees goed !

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:43

ik kan bij mijn pony goed merken als ik kuil voer, ze loopt de hele dag te winden en haar mest is iets dunner als met hooi
waarom voer je niet altijd hooi, maar alleen als ze diarree heeft???

ik zou misschien ook even een bloedmonster laten nemen, als het nog steeds voorduurt. maar ik zou eerst haar gewoon overzetten op hooi en dan kijken hoe ze daar op reageerd.

dat buiten lopen is juist wel goed, lekker in beweging is altijd goed voor de organen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 19:00

Helga, ik heb bij mijn paard op stal staan bij de buren, heb veel over de voeding te zeggen, maar helaas niet alles. Het land wordt 1 keer per jaar gemaaid en daar wordt kuil van gemaakt. Ze heeft nu hooi geregeld, wanneer dit binnen is kan ze altijd hooi eten.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:19

is het dunne of dikkemest???

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:43

Coby schreef:

Ze heeft ook erg slappe mest, soms diarree, maar vaker gewoon slappe ballen
.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:47

Coby schreef:
ze heeft de neiging om zand te eten.
Ik wist niet dat paarden door brok ook slappe mest kregen, het is overigens geen brok maar zo´n structuurmuesli.
Vorig jaar toen ze ook veel slappe mest had, is ze wel erg afgevallen. .


zou zeggen teveel zand in de darmen
ze is al eens eerder afgevallen ,heeft neiging om zand te eten (dus kan er nog zand zitten in darmen) en de mest is slap
echte zand in de darmen syptomen .
doe eens een zandtest zou ik zeggen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:09

alleen hooi geven,maakt de mest ook weer "steviger" van kuil kan het juist wat slapper worden.
Je kunt ook een kuurtje sandclear proberen,dit neemt het zand mee wat naar binnen is gekomen,maar dit moet je alleen geven als je zeker weet dat er zand in de darmen zit.
dit kun je doen door wat mestballen in een emmer water te leggen,en deze te laten oplossen,zo kun je zien of er ook zand in de darmen zit,want het zand ligt dan op de bodem