Beugelblokjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Beugelblokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 01:31

Ik vraag me af wat het nut van beugel blokjes is en dan vooral de scheve. Wat is het voordeel van scheve t.o.v rechte en andersom?
Ik reed bij mijn verzorgpony altijd met scheve beugelblokjes en dan het hoge gedeelte aan de binnenkant en het lage gedeelte aan de buitenkant.
Nu heb ik gisteren die blokjes eens eruit gehaald want mijn voeten zaten er heel vreemd in. Nu vond ik dit weer fijner zitten Verward . Maar een andere keer kan ik net zo goed die schuine fijner vinden zitten. Ligt er ook aan of ik met chaps of met laarzen rijd (rubberen laarzen en leren jodhpurs)

Ik rijd heel erg met mijn tenen naar buiten (x-benen) maar heb ook het gevoel dat mijn voet scheef in de beugel staat.

Ik ben aan het experimenteren maar wist het nut er niet van. En wat kan ik het beste proberen?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:00

Ik heb altijd geleerd dat de hoge kant van die schuine beugelblokjes aan de buitenkant hoort, en de lage kant binnen. Hierdoor worden je tenen al iets naar binnen `gedwongen` waardoor je voet netter ligt.
Maar misschien heb ik het wel fout hoor, dan is er vast iemand die me kan corrigeren.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:01

Verward Ik heb ze ook gewoon met de hoge kant aan de buitenkant. Als ik in het weiland rij, rij ik met scheve, buitenritte doe ik met platte. Heb een keer een buitenrit van twee uur gemaaktt met die scheve en dan loopt je naderhand niet zo lekker meer Schijnheilig

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 12:05

De blokjes zitten zo in de beugel maar ik heb beide kanten al geprobeerd. Ik kwam er echt niet uit hoe het nou echt moest. Maar ik zal eens proberen ze andersom te dragen tijdens het rijden.

Ik heb nog even opgezocht en zo heb ik die blokjes dus:
Afbeelding

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:04

Hmmm, doe mij maar RVS-beugelblokjes en (dubbel)-asymmetrische beugels. Hoewel ik nu met gewone beugels en gewone rubber blokjes rijd, mijn houding veranderd er niet door. Het gaat misschien wat makkelijker met a-symmetrische dingen. De RVS-blokjes zijn echt goed anti-slip, dat is echt een aanrader.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:10

Fleury schreef:
Ik heb nog even opgezocht en zo heb ik die blokjes dus

Zo horen ze niet. Andersom dacht ik.

- Offline -

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:52

volgens mij horen ze met de hoge kant naar buiten. Ik reed er altijd mee omdatm ijn kniebanden dan wat minder belast werden, die zijn niet zo nieuw meer namelijk!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:02

hoge kant buiten en lage kant binnen *LOL*

Maar wat het nut is van beugelblokjes moet je mij ook niet vragen Bloos!

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:34

Het nut van normale beugelblokjes in anti-slip; van die scheve heb ik ook geen benul. Mijn beste vriendin heeft scheve beugels (zaten al aan haar zadel), en om dat te compenseren doet ze er beugelblokjes in zodat het alles bij elkaar toch weer recht zit. Lekker nuttig dan weer. Haha!

Fleury, wat een súperleuke foto, zeg! Je pony ziet er echt ontzettend leuk uit! (y)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:11

haha idd de hoge kant hoort aan de buitenkant in biede beugels Haha!

ik heb ze ook,tja wat heft echt voor een nut heeft weet ik niet echt?
maar ik vind het wel fijn zitten Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:16

Volgens mij wordt het nut van deze blokjes al in de 1e reactie gegeven door Odin:

Citaat:
Ik heb altijd geleerd dat de hoge kant van die schuine beugelblokjes aan de buitenkant hoort, en de lage kant binnen. Hierdoor worden je tenen al iets naar binnen `gedwongen` waardoor je voet netter ligt.

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:10

Ja klopt, de hoge kant moet buiten, zodat je tenen automatisch meer naar binnen gaan en het dus netter staat.. Ook is het antislip er-ug handig! Clown

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:21

Idd je hebt ze verkeerd om, even omdraaien, dan zit het ook al lekkerder. En ja als jij het lekkerder vind om zonder te rijden, dan moet je dan voral doen. Wat je wel kan doen is van die platte blokjes erin zetten, dat is tegen het antislip

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:51

ik heb vanmiddag er even op gelet hoe mijn voeten in de beugels staan bij de schuine beugelblokjes.

volgens mij zijn ze schuin om je hak mooier en beter naar beneden te krijgen, omdat je tenen dan hoger zitten dan de hak.

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:16

je hebt ook nog andere schuine blokjes. niet in de lengte maar in de breedte.........volgen jullie nog?


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:22

Doordat het blokje scheef is, komt je grote teen net wat lager te liggen dan je kleine teen.
Ga eens op een stoel zitten, laat je voet naar beneden hangen en je knie ook vrij. Doe dan eens je kleine teen verder naar beneden en daarna je grote teen verder naar beneden. Het verschil zit hem in hoe je been aan het paard ligt. Je knie ligt dan meer tegen het zadel, waardoor je onderbeen ook mooier, rechter en beter afhangt. Daardoor gaan je tenen naar binnen.
Als je blokjes andersom doet, dan rij je dus met open knieën. Niet echt handig dus.

Die blokjes waar kattebeest het over heeft, die horen dan aan de voorkant hoger te zijn en het achterste lager. Daardoor word je al gedwongen om je hak laag te houden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:40

ja kleintje heeft m'n uitleg over m'n blokjes begrepen!
idd die horen aan de voorkant het hoogst te zitten.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:25

Eerst zaten ze bij Herman ook met de hoge kant naar binnen en de lage kant naar buiten, maar toen gingen m'n voeten altijd heel raar in de beugels zitten, toen zei de eigenaresse van volgens mij horen die anders te zitten dus toen hebben we ze omgedraaid en dat zat gelijk een stuk beter Haha!

    If you can dream it, you can do it ...

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:21

Ik heb ook een tijdje een paard gereden met die schuine beugelblokjes had. En de hoge kant zat aan de buiten kant. M'n been lag idd iets mooier maar ik kreeg last van m'n enkels daar door. Met rechte beugelblokjes niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:48

die ga ik ook maar eens kopen ik zit namenlijk ook altijd met mijn tenen naar buiten kan ze niet naar binnen toe draaien

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 08:20

Ja misschien ga ik ze ook eens een keertje gebruiken. Misschien dat mijn voeten dan wel netjes liggen *LOL*

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:48

dobbel schreef:
die ga ik ook maar eens kopen ik zit namenlijk ook altijd met mijn tenen naar buiten kan ze niet naar binnen toe draaien

Dit is dus een vergissing van zo veel ruiters. Je tenen MOET je niet naar binnen draaien. Je been moet je naar binnen draaien. Veel mensen zitten op de achterkant van hun bovenbeen, dus dan staat je knie al open en dan bungelt je onderbeen er los bij. Als je nu je bekken meer kantelt, je heup laat aansluiten, dan kan je op de binnenkant van je bovenbeen gaan zitten. Dan sluit je knie beter aan, hangen je onderbenen niet te los omdat je knie mooi in het zadel zit en tadaa, je voeten staan gelijk al beter.

Let hier maar eens op, hoe je in het zadel zit. Want als je echt zo zit, dan krijg je zo'n verschrikkelijke last van je enkels en voeten als je ze naar buiten hebt. Het ligt dan veel natuurlijker om je tenen naar voren te hebben.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

barbara8aug
Berichten: 404
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:47

hoi hi,

ik heb de hoge kant van de scheve blokjes aan de buitenkant zitten zeg maar anders kan ik er echt niet mee rijden. maar zonder blokjes rijden vidn ik ook weer niet fijn want dan denk ik elke keer dat mijn beugels ongelijk zitten :S

groetjes barbara

SHIVA IS MIJN STOERE MAFLINGER Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:41

Inderdaad, ze horen met de hoge kant naar buiten.
Deze blokjes helpen je als het waren je tenen naar binnen te dwingen.
Zo als je nu op de foto ziet zit je heel ver met je tenen naar buiten gestoken, dat krijg je als je de blokjes verkeerd om er in doet

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:32

Kleintje"]
[quote="dobbel schreef:
die ga ik ook maar eens kopen ik zit namenlijk ook altijd met mijn tenen naar buiten kan ze niet naar binnen toe draaien

Dit is dus een vergissing van zo veel ruiters. Je tenen MOET je niet naar binnen draaien. Je been moet je naar binnen draaien. Veel mensen zitten op de achterkant van hun bovenbeen, dus dan staat je knie al open en dan bungelt je onderbeen er los bij. Als je nu je bekken meer kantelt, je heup laat aansluiten, dan kan je op de binnenkant van je bovenbeen gaan zitten. Dan sluit je knie beter aan, hangen je onderbenen niet te los omdat je knie mooi in het zadel zit en tadaa, je voeten staan gelijk al beter.

Let hier maar eens op, hoe je in het zadel zit. Want als je echt zo zit, dan krijg je zo'n verschrikkelijke last van je enkels en voeten als je ze naar buiten hebt. Het ligt dan veel natuurlijker om je tenen naar voren te hebben.
[/quote]

He ik ga dat eens proberen zal me wel niet in een keer lukken maar badankt voor de tip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 61 bezoekers