pony straffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

hoe straf je je pony ?

Poll eindigt op

nooit dat is zielig
Geen stemmen
nou als echt heel stout is een klein tikje maar liever niet
9 (14%)
gewoon als het nodig is een ferme tik zo moetie het toch leren
54 (85%)
gelijk in elkaar rammen als ie wat fout doet zonder medelijden
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 63


roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

pony straffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:07

ik vroeg me af hoe jij je pony straft Verward

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:11

Net zoals bij een paard, je moet consequent zijn.
Gaat je pony bijten, dan laat je merken dat je dat niet wilt. ZElfde met bijvoorbeeld weigeren voor een hindernis. Gaat je pony er braaf over, dan beloon je. Straf moet in redelijkheid zijn uiteraard en direct na de fout/onwil van eht paard. Belonen net zo.
Na 1.5 seconde kan een paard de link tussen straf en fout doen niet meer leggen. Dit is iets wat je in je achterhoofd moet houden. Aarzelen en dus te laat straffen werkt niet.
Opvoeden is een juiste balans tussen straf en beloning. Waarvan beloning vaak vergeten wordt, maar minstens net zo belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door germie op 28-11-03 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:12

wat zijn we allemaal mee gaant haha allemaal het zelfde
xxxx

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:13

Consequent zijn, maar dat hoeft niet altijd met slaan opgelost te worden. Een strenge, harde stem reageren ze vaak ook al super op.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:18

Ik ben volgens mij wel duidelijk tegen mn paardje, als hij iets fout doet weet hij het meestal al als ik een tikje geef, heeft hij het dan nog niet begrepen, dan een dikke tik Haha!

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:23

nou voor een sprong weigeren dat zou ik niet altijd afstraffen want het kan ook zijn dat ie het gewoon nog niet kan enzo en dan is het wel zielig maar idd ik ben ook zeer consequent bij het opvoeden van mijn pony's ik heb een erg happerige welsh cob hengst en elke keer als hij hapt of het probeert krijgt hij een stoot voor zijn harses goed laten zien dat je de baas bent anders wandelt hij zo over je heen precies hetzelfde bij mijn jonge A merrietje!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:24

roosaatje schreef:
nou voor een sprong weigeren dat zou ik niet altijd afstraffen want het kan ook zijn dat ie het gewoon nog niet kan enzo en dan is het wel zielig

Weigeren/spelen met de ruiter of gewoon niet begrijpen moet je uiteraard wel kunnen onderscheiden van elkaar als ruiter.

net zoals je een paard niet in elkaar moet meppen om te straffen, gewoon de stem verheffen kan ook.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 23:35

ok ok

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:46

Nooit. Das zielug

Grapje. Een tik met de zweep geven kan ik beter laten, maar een flinke schop of een tik met mijn hand (op de grond) heeft ze wel gehad hoor.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 00:01

huh dus als straf sla jij de grond Verward Verward Verward Verward Verward

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:08

Ik ben heel consequent, ja is ja, en nee is dan ook echt NEE!!
En dan hoeven ze bij mij geen ja te proberen.
Bij Roduque helpt je stemverheffen heel goed, maar Destiny heeft echt zo iets van: Huh, Hoorde ik nou een vogeltje fluiten??
En ze loopt af en toe dan ook echt dwars door je heen,dus tegen haar ben ik heel duidelijk.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 00:21

ohw zo heb ik ook nog een leuke ik sla haar vrijwel nooit gewoon niet nodig want we zijn zegmaar egt vriendinnen maar als ik haar sla zou ze het ijskoud trugdoen egt zo van: wat flik jij nu joh we zijn toch een team Haha!

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:23

Mijn optie staat er niet echt bij.

Ik ben eerlijk tegenover paarden, en ze krijgen de "straf" die ze verdienen. En ik geef ook elke keer dezelfde straf voor hetzelfde ding.
Niet dat ik ze de ene keer wel straf voor iets, en de andere keer niet.

Meestal doe ik gewoon m'n stem verheffen of een een tik geven.
Ligt eigenlijk helemaal aan het paard.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:35

roosaatje schreef:
huh dus als straf sla jij de grond Verward Verward Verward Verward Verward


GGGG..
Ik bedoel dat ik haar een tik geef vanaf de grond. Dus als ik ernaast sta.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:40

Vende schreef:
Mijn optie staat er niet echt bij.

Ik ben eerlijk tegenover paarden, en ze krijgen de "straf" die ze verdienen. En ik geef ook elke keer dezelfde straf voor hetzelfde ding.
Niet dat ik ze de ene keer wel straf voor iets, en de andere keer niet.

Meestal doe ik gewoon m'n stem verheffen of een een tik geven.
Ligt eigenlijk helemaal aan het paard.


Dat heet consequent Haha!
Mijn pony als ze fout is krijgt ze eerst een stemverheffing ( als ze echt fout is, niet als ze me niet begrijpt, want dan ligt de fout bij mij.)
En als ze dan niet luistert, krijgt ze echt wel een tik.
Is ze echt heel gemeen, zoals trappen ofzo, dan krijgt ze zo'n tik dat ze er niet eens meer aan denkt om dat te doen.

Als ze trouwens ook maar één stapje goed doet van de drie beloon ik haar er ook voor.
Dus ze weet heel goed wat fout en goed is Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:11

gewoon als het nodig is een ferme tik zo moetie het toch leren dit gebeurd alleen als ie het echt fout doet!! Als ik bijvoorbeeld in een parcours zit en me pony weigerd en het is mijn fout dan kan ik hem niet gaan slaan want het was MIJN fout!

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:06

Ik geef Radijs wel eens een knal ja.
Maar niet met de reden van ohh poedersuiker doe toch us en ik ram je in elkaar.
Ze moet gewoon luisteren en anders komt ze nooit aan galloperen toe.
Maar meestal probeer ik eerst zitten been eraan wil ze niet zware stem doen en dan tikje.
Als ze dan nog niet luisterd een harde tik...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:22

Ik verkoop mijn paarden ook wel eens een tik. Hoe hard en zo hangt een beetje van het paard af ook, Prima verschrikt zich al ik mijn stem verhef, Evita reageerd vaak niet op zwaaiende armen dus die moet ik wel af en toe eens straffen. Echt in elkaar rammen doe ik nooit, af en toe als ze echt iets ergs hebben gedaan (me proberen te bijten of stampen of zoe) krijgen ze wel een flinke lel tegen hun buik aan.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 12:09

ja is ja, en nee is nee. Hij weet precies wat ja is en wat nee is. Als ie toch iets doet waarvan ie weet dat het nee is, is het of stemverheffen en bij bijten bijv. is het gelijk een mep. Hij weet om de donder dat het niet mag dus hoeft ie het ook niet te doen.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 12:58

Ik straf alleen als het echt nodig is. Meestal is het dan gelijk stemverheffen, maar ook vaak gelijk een mep. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een mep geeft op het moment dat je paard iets fout doet, want als je het bijv. 30sec of langer later doet, weet je paard al niet meer waarom hij werd gestraft.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:22

Ik straf niet Lachen


Ik corrigeer.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:58

Feetje schreef:
Ik straf niet Lachen


Ik corrigeer.


idd..

Ik heb de eerste gekozen. Maar meestal is bij Junta en Sharir een boos woordje al genoeg. Ik geef altijd 3 keer een waarschuwing van dat ze het niet mogen. meestal iets van hee hou is op. of de naam.. JUUNNTTAAAA Tong uitsteken en als ze dan nog doorgaan is het een mep. en dan weten ze het echt wel. maar gelukkig hoeft het zelden zover te komen.
OK dan!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:51

onder het rijden straf ik niet.
Als ik ernaast loop wel , als meneer weer eens vergeet dat ik er ook nog naast loop. Maar vaak weet hij al dat hij zich maar beter kan gedragen als ik met stem al verhef Haha!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:55

Simpel; ze meot luisteren. Ik ben de baas. Doet ze dat niet zet ik een grote mond op --> ze reageert heel erg goed op stemgeluid. Luisterd ze dan nog niet of begint ze ergens spontaan te bokken krijgt ze een tikje op dr kont.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:27

Heel makkelijk als ze luisterd beloon ik haar als ze niet luisterd krijgt ze een tik. En niet een zachte want dan voelt ze er nog niks van ( nee ik ramhaar niet in elkaar maar 1 tik mag wel )
Soms straf ik ook via mn stem verheffen want dan probeer ik het eerst zo en als ze dan nog niet luisterd dan tik met de zweep