Scheikundigen: Hoe universeel indicator maken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Scheikundigen: Hoe universeel indicator maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 21:30

Wij kregen de opdracht een werkplan te schrijven over hoe een universele indicator te maken...

Je mocht niet naar de winkel gaan om PH-strookjes te kopen..( wat ik natuurlijk even check Cool )

De te maken universeel indicator hoeft geen exacte PH waarde te geven maar moet een onderscheid maken tussen:
Sterk zuur, zwak zuur, neutraal, zwakke base, sterke base..

Ik heb tuurlijk wat opgeschreven.. alleen heb ik een heel "stappenplan" gemaakt: Je gooit eerst dit erbij, als het kleur A wordt is het dat, als het kleur B word moet je er die stof bij gooien, blablabla
Maar toch heb ik het idee dat dit niet de bedoeling is..

Het niveau is 5 VWO scheikunde.

Iemand een idee, lerares helpt niet... en het is voor een cijfer... Schijnheilig


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:33

dat lijkt me nou juist exact de bedoeling. Maar je kunt het zelf testen. Laat iemand je een vloeistof geven en volg je stappenplan. Als je eruit bent, vraag je de "iemand" of het klopt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:44

Als het ook wat langer mag duren, en je een combi mag maken met biologie, dan kan je ook een serie hortensia's op een rijtje zetten.
Bij mijn weten gaat die kleurschakering als volgt: wit groeit in neutrale grond/voeding/water, blauw is basisch en rood is zuur (laat er maar eens 1 de zomer buiten op je balkon......).

Dus: zet een serie witte hortensia's op een rij, voer ze een tijdje met je oplossing, en kijk welke kleur ze gaan bloeien. Zwak zuur en zwak basisch geven tussenkleuren.....

Een beetje onderwijzeres kan zo'n grapje wel waarderen, maar voor je cijfer zou ik toch je eigenlijke plan inleveren. Dat levert meer op denk ik.... Haha!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:44

Ehm ja je zou iets kunnen gebruiken als fenolrood, deze is geel, slaat bij een PH van 7 om in oranje en een hogere PH wordt hij rood, bij een sterke base is de kleur donkerder. Fenolftaleine kan ook, deze is eerst kleurloos en slaat om bij een PH groter dan 7, dan wordt hij paars.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:18

Als ik heel diep graaf heeft bietensap ook een dergelijke werking, maar ik kan me vergissen Verward Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:23

Rode kool!!
Als je het in het sop (basisch) wordt het van rood blauw.
Zo heb je nog een aantal van die huis tuin en keuken dingen die verkleuren. Zal even voor je nadenken.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:39

Per wanneer is het? Ik heb dit ook gehad, en heb nog een mooi schema opgeschreven, maar ik kom pas volgend weekend weer thuis.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:49

Sjimmy schreef:
Rode kool!!
Als je het in het sop (basisch) wordt het van rood blauw.


Klopt OK dan!


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:03

ukkie"]
[quote="Sjimmy schreef:
Rode kool!!
Als je het in het sop (basisch) wordt het van rood blauw.


Klopt OK dan!
[/quote]
zat ik ook aan te denken.

Ik heb ook ooit in een grijs ver verleden zelf een keer indicatoren gemaakt, maar dat is niet iets wat je zo in een half uurtje gedaan hebt.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:40

Ow ik zit nou in vwo 4 sk te vernaaien maar nou ik dit hoor word ik helemaal bang!

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:10

srry zit in havo-5 maar ik zat ook te denken aan rode kool (sap)
ik heb verder mijn binas niet bij me, ben namelijk bij me vriend Lachen

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 19:58

Het plan is al ingeleverd, je komt in de les: oke nu gaan jullie ene plan maken om een universele indicator te maken, iedereen uitelkaar en er wordt niet gepraat, heb nog snel een Binas uit de kast geplukt.. fenolrood en thymoblauw dat soort dingen staan er wel in bij mij.. Maar ik vind het nog steeds zo´n rare opdracht. De lerares zal alleen mensen die heel fout zaten zal ze bijsturen.. Ik wacht dit cijfer wel weer af, had me PO´s vorig jaar heel goed 8,5 en 9. Maar dan was het gewoon een opdracht en dan haalde je je punten wel met een goed verslag schrijven, en als je dat best leuk vind dan haal je wel leuke cijfers Knipoog

Maar allemaal in ieder geval bedankt.. Krijg een stuk beter gevoel erover.. Het is nog steeds ene mysterie wanneer we de "proef" moeten uitvoeren...

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:03

in het universeel papier dat je in de winkel koopt zitten verschillende indicatoren, misschien leuk om 3 indicatoren bij elkaar te gooien en kijken wat er gebeurt Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie