kuilen graven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

kuilen graven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 23:22

Het valt me de laatste dagen op dat onze paardjes aan het graven zijn in het land .
Echt grote kuilen..... Scheve mond
Nu ben ik dus bang dat ze dus ook vinnig zand aan het likken zijn...*help*.
Zou dat zandgraven/likken een vitamine gebrek kunnen zijn?
Wat zou ik ze dan het beste kunnen voeren zodat het zandgraven/likken minder word?
Het gaat hier vooral om de fjorden (ze kregen elke dag behoorlijk wat hooi, en ik geef ze nu sinds een aantal dagen ook een flinke schep biks) en ik begin deze week ook maar weer met een sand clear kuurtje Scheve mond
Iemand enig idee hoe ik dit een beetje kan voorkomen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 04:21

Ik heb ook een paard die dat doet, maar die doet het in de bak. Fjorden zijn erg leuk maar ze willen altijd maar eten. Waarschijnlijk zijn ze op zoek naar worteltjes onder de grond. Wat je er aan kan doen, weet ik zo niet. Misschien kan je eens zo'n ding proberen waar je brokjes in moet doen. Daar moeten ze dan mee rollen om een brokje te krijgen. Dat houdt ze in ieder geval bezig. Die dingen kan je ook op proef krijgen, volgens mij. Verder verdeeld wat voeren zodat ze zich niet verevelen.
Het lijkt me een moeilijk probleem. Misschien kan je ze nog beter in een bak zetten omdat daar geen worteltjes te vinden zijn. Zit er zand in hun mest?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 06:59

Als ze inderdaad misschien op zoek zijn naar bepaalde mineralen kun je ze ook een tijdje zeewier bijvoeren.
Dit heeft hier heel erg goed geholpen, sommige paardjes begonnen mest te eten, andere stonden idd aan het zand te likken, nu ik zeewier bijvoer zie ik ze dit niet meer doen....
Succes!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:37

Wij voeren altijd standaard zeewier met rozebottel en dat bevalt ons prima. Ik zie ze ook nooit graven terwijl wij kale landjes hebben. Misschien is dat een goede oplossing.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:38

vervelend! bij ons deed een pony het ook, die at echt zand. Die is er meegestopt toen hij Max H kreeg. Begrijp dat ze het bij jou normaal niet doen? Verder iets veranderd, waardoor ze zich meer vervelen? Zou anders proberen wat ze doen als je ze (tijdelijk) wat vitamine bijgeeft.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 14:16

Hartstikke bedankt
Ik ga in ieder geval zeewier proberen (heb nog een zak liggen) en dan zal ik eens gaan kijken of het minder word en inderdaad is het ook een optie om medere keren per dag te gaan voeren.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:56

wij hebben er ook wel wat die gaten graven volgens mij doen ze dat puur uit verveling gewoon afstraffen zou ik zeggen (bij ons dan )

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:44

roosaatje schreef:
wij hebben er ook wel wat die gaten graven volgens mij doen ze dat puur uit verveling gewoon afstraffen zou ik zeggen (bij ons dan )

Bij mijn paard is het inderdaad verveling. Hij doet het alleen als hij in de bak staat. Graaft met gemak een gat van een meter bij 40 cm diep. Heel vervelend.
Hoe straf jij dat dan af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:10

Händell mocht ook altijd graag gaten graven als hij in Putten in de bak stond.
Hij deed het puur uit verveling cq balbadigheid en kon behoorlijk diep spitten.
Hij deed het alleen met z´n voorbenen, ik heb hem nooit zand zien eten.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:24

Ik denk ook dat het verveling is.... die van mij maken zich daar ook wel eens schuldig aan, ondanks al het speelgoed dat ze hebben, en de wortels die ik in de bak "verstop" om ze bezig te houden. In zo'n kuil die ze gegraven hebben gooi ik dan hun eigen mest....dan is de lol er snel vanaf

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:28

hoe ik ze afstraf nou als ik het zie schreeuw ik en dan stoppen ze meestal wel en anders staat er meestal wel een longeer zweep daar klap ik een keer mee zodatie schrikt maar ik sla ze ni8et ofzo
en dan maar weer harken en slepen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:01

roosaatje schreef:
hoe ik ze afstraf nou als ik het zie schreeuw ik en dan stoppen ze meestal wel en anders staat er meestal wel een longeer zweep daar klap ik een keer mee zodatie schrikt maar ik sla ze ni8et ofzo
en dan maar weer harken en slepen


Dat van die mast ga ik proberen want hij doet het vaak op een plek, voor de uitgang
Als ik roep luistert hij ook wel...even dan, zodra ik weer uitzicht ben, begint hij gewoon opnieuw. Gewoon moeilijk en erg vervelend..dat gehark enzo Boos!

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:11

idd nou veel suc6 Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 00:15

Het probleem is eigenlijk dat ik het bijna nooit zie.
Soms betrap ik er 1 maar meestal zie ik het niet....ik kan ook niet afstraffen watn ik woon er niet bij en als ik aan het einde van de dag kom dan zie ik dat er een onwijs grote zandplek bij is gekomen.
Ik merk wel als ik kom voeren dat ze uit ongeduld beginnen te schrapen maar dat straf ik inderdaad ook af......
Maar ik ga de hierboven genoemde dingen even proberen en anders moet ik maar eens een dag op de loer gaan liggen om te kijken of ze ook daadwerkelijk zand likken ~~}>

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:24

misschien is een zoutblok ofzo ook wel iets ik denk dat je iets van een speeltje voor hem/haar moet verzinnen Verward