ORUN cursus en jullie manier van losrijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-01 09:18

Hoi dames,
Zoals een aantal van jullie wel weten, doe ik de ORUN cursus. Gisteravond heb ik weer met verbazing staan kijken naar mijn medecursisten en de cursusleider. Ik had al eens een aanvaring met hem gehad maar nu moest ik mijn methode van rijden zelfs naar mijn medecursisten verdedigen. Ik vraag me af of ik het nu werkelijk zo verkeerd doe, want ik begin zo langzamerhand aan mezelf te twijfelen. Ik rijd mijn paard dus altijd laag en rond in, ongeveeer iets van 20 minuten, daarna stap ik wat en pas dan stel ik hem hoger in. Maar op die cursus wordt dat dus niet gedaan, iedereen stelt zijn paard direkt hoog in en ik vind dat nogal vreemd. O.k., als je paard dat aankan moet je het zelf weten, maar Fitz kan dat dus gewoon niet aan en komt hevig in verzet. Wat vinden jullie hier nu van?? Is mijn manier van losrijden dan werkelijk zo verkeerd, of zitten die mensen niet helemaal op het goede pad?? Graag jullie reacties!!


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 09:31

nou, het is raar om te oordelen terwijl je er niet bij bent, maar zoals ik het hoor, zou ik het net zo doen als jij! Zeker bij een paar dat het niet aankan, maar in principe zou ik ieder paard eerst even lekker laag en rond instellen. Direct hoog instellen lijkt me in ieder geval erg zwaar voor een paard! Een sporter doet toch ook eerst een warming-up om alle spieren even warm te krijgen en op te rekken? Ik hoor vaker minder positieve dingen over de ORUN, waardoor mijn motivatie om het ooit nog te gaan doen behoorlijk afneemt moet ik zeggen. Waarom moest jij jouw methode voor de hele groep verdedigen dan? Vond je instructeur jouw methode zo vreemd? Ik vind dat mensen sowieso open moeten staan voor elkaar's meningen, zeker bij een instructeurs-cursus! Lekker voorbeeld ben je anders als instructeur! Nee hoor, mijn zegen heb je, grinnik!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 10:32

Ik vraag op het begin ook niet veel van mijn paard lekker rustig voltes stappen aan een redelijk lange teugel. Meteen opgericht aan de teugel lijkt mij niet de manier om in te rijden. Ik zie het zovaak meteen koud in de krul. Niet mijn manier sowieso. Groetjes Lisette

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 11:42

Waar ik ook niet tegen kan.....
Paard dat direct na paar minuten mag beginnen met repertoire aan galopwissels,
Paarden (sommige met onderhals) die maar in de krul getrokken worden met een slof....
Vraag ik me af, als een slof alleen werkt als je hem gebruikt en het paard zonder sterrenkijkt ook na maanden!! Dan zou ik zijn rug laten nakijken of iets proberen te doen aan die spieren in die onderhals?
Is dat zo'n vreemd idee??
Wees jij maar lekker koppig!! Want zoals ik het nu hoor zijn zij van de meest voorkomende soort.....er is 1 manier van rijden en 1 manier waarop je paard dat moet doen, maakt niet uit wat het paard aanbied maakt niet uit of het het beste voor dat paard is. Snelste weg door problemen 'versneld' te verhelpen 'Wat paard niet in de krul, gooi er een slof aan'...Helaas zie ik dat heel vaak, dus als jij klaar bent zie ik liever dat jij mij les geeft!!! Knipoog dan je studiegenoten!!

Groetjes,

Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 12:11

Ik doe het precies zo, eerst laag en diep inrijden en pas later hoger instellen. Het hangt heel erg van het paard af in hoeverre je hem hoog of laag instelt. Het ene paard heeft het nodig om wat dieper gereden te worden en het andere paard moet weer wat hoger. Behalve dat het per paard verschillend is, is het ook per dag verschillend. Misschien heb je de dag ervoor hard getraind en wil je hem alleen maar wat dieper en lager rijden en dan stoppen. Een andere dag rij je misschien wat proefgerichter en stel je hem wat eerder hoog in. Maar zomaar bij voorbaat je paard hoog instellen is volgens mij nooit goed. Hoe kan hij dan lekker door de rug komen en ontspannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 14:15

hoi
ik begin ook altijd met rond en laag in te stellen (veel hals strekken). zodat hij zich lekker ontspant en door de rug loopt.dit doe ik in stap draf en galop.daarna rij ik hem iets hoger maar nog niet opgericht en ga ik veel voltes en tempo wisselingen en zo maken, gaat hij zich dan weer wat op jutten gaat ie weer terug naar diep om de ontspanning weer terug te halen.
pas als hij helemaal ontspannen is (en blijft) in zen hele lijf ga ik hem oprichten.
ik vind het wel raar van het ORUN want zels anky rijd met losrijden heel diep zodat ie lekker door de rug komt en lekker nageeflijk word.

groetjes runningkawa

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 14:45

Hoi Fitzroy!
Ik rijd een paard dat door de eigenaresse met vrij lange teugels wordt gereden, alleen buitenritten en niet in de krul. Daarom alleen al ga ik hem eerst losrijden laag en diep voor zover dat lukt, in elk geval niet meteen in de krul trekken. Ik vind dat je gelijk hebt. Ik ken een instructrice bij wie ik een half jaar geleden in de les reed voor de verandering. Ze is paarden gewend die meteen ingereden werden en geleerd werden om aan de teugel te lopen, terwijl mijn recreatief paard dat helemaal niet zo goed kon, pas na goed losrijden ging het een beetje, en werd hij beter voorwaarts. Van de instructrice moest ik hem vrij snel al hoog instellen, paard werd shagrijnig en er was al snel weinig meer mee te beginnen. Tegenwoordig zorg ik dat ik hem eerst goed losrijd laag en diep zoals je zei, en dat hij attend wordt op mijn been. Daarna ga ik pas meer eisen, hem hoger instellen. Ik kan zelf nog niet zo heel veel, dus we hebben samen nog veel te leren. Maar gelukkig gaat het al beter met het aan de teugel lopen, en is hij ook beter aan het been. Succes met Orun! Groetjes, Dorine.


Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 15:08

ik zal het nog mooier vertellen, ik stel nog helemaal NIET in hihi.. zover ben ik niet met jino.. ben dr nu eerst een cursus ontspanning aan het geven... ben d'r nog aan het omscholen als het ware..
mijn losrijden bestaat nu uit 5 min. aan lange teugelflink voorwaarts stappen, dan teugels opnemen enja dan gewoon aan het werk.. (bestaat nu alleen nog uit recht onder mekrijgen en binnenhand spel houden.. verder doe ik weinig..)

Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 16:10

Nou volgens mij is het zo gek nog niet wat je zegt. Ik stap eerst altijd een kwartiertje aan de lange teugel, met wat wendingen, voltes e.d. Vervolgens even een paar rondjes draf en een rondje galop op beide handen met lange teugel en daarna begin ik hem voorzichtig op te pakken. Vervolgens werkt hij 'maar' een minuut of 20/25 keihard en herhaal ik het ritueel maar dan in omgekeerde richting. Die van mij staat dan nog wel aan het begin van zijn 'cariére' en is nog redelijk jong, maar ik denk dat je alleen echt goed met een paard kan werken met een behoorlijke warming up en een goede cool down. Dus...wat ze hier al eerder schreven jij begint ook niet als een idioot allerlei sportieve fratsen uit te halen als je spieren koud zijn. (oei spierpijn)
Groetjes Erika

Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 16:11

Nou volgens mij is het zo gek nog niet wat je zegt. Ik stap eerst altijd een kwartiertje aan de lange teugel, met wat wendingen, voltes e.d. Vervolgens even een paar rondjes draf en een rondje galop op beide handen met lange teugel en daarna begin ik hem voorzichtig op te pakken. Vervolgens werkt hij 'maar' een minuut of 20/25 keihard en herhaal ik het ritueel maar dan in omgekeerde richting. Die van mij staat dan nog wel aan het begin van zijn 'cariére' en is nog redelijk jong, maar ik denk dat je alleen echt goed met een paard kan werken met een behoorlijke warming up en een goede cool down. Dus...wat ze hier al eerder schreven jij begint ook niet als een idioot allerlei sportieve fratsen uit te halen als je spieren koud zijn. (oei spierpijn)
Groetjes Erika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 17:36

Ik ben verschillende keren als ruiter meegeweest met een kennisje dat de ORUN doet en ik heb me er ook vreselijk over verbaasd. Kom je koud van de trailer de bak in, moet je meteen je paard in de krul trekken en schakeloefeningen in draf en galop doen. Binnen 3 minuten ben je aan het appuyeren, en dat alles duurt 15 minuten. Daarna moest ik een kwartier springen. Daarna kwam de volgende "instructeur-in-spe" en moest ik weer een kwartier dressuren en daarna springen. Never nooit niet meer dus he!
Groetjes, Sonja.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 18:04

zelf stap ik altijd met een uitrijddeken aan een lang teugeltje los 2 rondjes links om 2 rechts om daarna pak ik 'm op voorwaartneerwaarts links inbuigen rechts in buigen slangevoltes met 10 bogen etc.erg overdreven buigen neus richting mijn teen.
daarna gaat de deken af draaf ik aan en doe ik hetzelfde na het inbugen in draf laat ik 'm steeds langer worden maar ik houd 'm wel rond dat ie bijna met z'n neus op z'n kogels loopt dan mag ie ff stappen paar rondjes helemaal lang dan pak ik 'm op en ga dan pas doorzitten Ik stel 'm nu wat hoger in en neem een paar passen wijken etc. mee dan galopeer ik aan Lot laat zich in de draf het beste loswerken vandaar dat ik het galop nog niet echt bij het loswerken betrek paar passen midden galop contra galop en daarna het inbuigen in de galop dat vind ie moeilijk en is nog geen ontspannings oefening dus daarna diep en laag wegwerken in de galop en even lang stappen daarna weer oppakken en hoog instellen wat draf en galop werk veel overgangen etc. schouderbinnenwaarts travers noem het op
daarna ga ik pas weer lichtrijden werk 'm weer diep en laag weg en ga dan uitstappen weer met het dekentje op.
Ik speel onwijs veel met m'n aanleuning steeds controleren of mijn hand wel wordt gevolgd of ie wel goed aan het been is door te schakelen in tempo heb wel eens dat ik 'm meteen oppak bv op wedstrijd als het weer fijn inloopten het ligt aan z'n bui hoe ie dan mee werkt vorige keer ging het goed (169 pnt) maar 9 van de 10 keer zegt ie daag doe het fijn zelf ik hoor steeds vaker nare berichten over de Orun kun je trouwens niet iets eerder op je paard stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 19:11

HOi, ik heb dus les gehad van iemand die fase 3 achter de rug had en inderdaad van laag rijden was geen sprake, ook niet in het begin. Voor alle duidelijkheid wil ik wel zeggen dat te laag en te diep voor mij iets is, wat ik soms erbij pak. Als ik er net op zit begin ik meer voorwaarts neerwaarts, ik rol m dus niet op. Dit om even het verschil aan te duiden.
Van mijn ex-instr. mocht hij zeker niet laag, dat je dit vraagt na het losrijden is logisch, maar niet in het begin.
Mijn paard loopt graag laag (soms helaas). Het viel mij ook heel erg tegen en het resultaat was dat zowel mijn paard als ik erg sjagrijnig werden van de les, daar kwam ruzie van en toen was het opeens mijn ex-instr. Dat mijn paard meer oprichting mag laten zien snap ik en daar werk ik ook hard aan, maar er zijn momenten dat je terug moet naar laag. hetzij om de ontspanning te herstellen, hetzij om makkelijker te beginnen ergens mee. Proefwaardig rijden is iets voor het laatste kwartier van je les, niet het eerste.
Maar het kan erger, tijdens een van mijn lessen moest ik vanuit travers-gericht zijn mijn keertwending in, dit werd een hele discussie. 3 lessen later toch maar weer niet, dit werd weer een hele discussie, ik ben namelijk geen testobject en ook niet achterlijk.
Voor mij is het een raadsel waar ze mee bezig zijn in ermelo, we horen het wel als ze eruit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 19:26

Ik had ook al gehoord dat er heel wat gaande is in dressuurland. Ik hoorde een zelfde soort verhaal van iemand die in Deurne de Masterclass doet. Daar zien ze ook niet graag dat je je paard laag insteld tijdens het losrijden en zeker niet diep en rond. Ik denk dat je gewoon moet blijven rijden zoals je al deed. Dit is voor jou altijd een fijne manier van werken geweest. Er zijn heel veel manieren om een paard los te werken maar jij weet zelf wel wat het beste werkt voor je paard. Laat je dus vooral niet van de wijs Verward brengen maar ga lekker door zoals je al die tijd al hebt gedaan. Succes er mee, en laat je niet van de wijs brengen. Knipoog

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 20:22

Ik rij ook altijd laag in, en daar ben ik wel een half uurtje zoet mee! En veel overgangen en tempowisselingen en wendingen. Dat is ook de enige manier om mijn paard los te rijden. Maar als ze dan onspant gaat het ook echt vanuit de rug! Probeer ik het anders, dan kan ik het shaken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 20:41

hoi
ff een reactie op vanuit de traver stand de keertwending in.
dit moest ik eerst ook doen van mijn instructrice en voor mij hielp het wel om kawa te leren dat hij achter er beter onder moest komen en goed te kruisen. keertwendingen van uit een appuyement zijn daar ook handig voor.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-01 14:24

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat ik toch niet op de verkeerde weg zit. Het valt alleen niet mee om dit vol te houden. Misschien mag ik wel geen examen doen, maar ik vind het toch belangrijker dat mijn paard lekker door zijn lijf loopt dan een opgeprikt diertje dat helemaal in de stress is. Ik zal wel laten weten of ik examen mag doen, zo niet, dan heb ik gewoon pech, maar ik ga mijn paard niet de vernieling inhelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 00:58

nog even voor runningkawa. Ik rijd ze liever vanuit appuyement omdat die schouderbinnenwaarts gericht is. Ik rijd dus nooit meer vanuit travers, omdat het risico dat ie uitstapt heelgroot is. Dus altijd vanuit schouderbinnenwaarts positie.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 15:42

weer een beetje laat...
Zoals jullie wel weten rijd ik weinig dressuur. Maar als ik buiten rijd, wil ik haar ook wel een beetje "aanrijden". Maar als ik dat doe, laat ik haar eerst goed voorwaarts lopen aan de lange teugel en dan langzaamaan, steeds een beetje meer, laat ik haar buigen. Als ik haar direct in de krul ga trekken, kan ik het wel vergeten!

Dit zie ik trouwens ook wel vaak bij aangespannen paarden. Die moeten ook met hun hals hoog lopen en hun hoofd dan knikken, zeg maar. Ik kreeg daar een keer commentaar over. Jij rijd je paard zeker onder het zadel?? Je moet haar eens vastknopen met haar hoofd, dan lijkt het veel beter!
Vastknopen met haar hoofd?? Nee, dacht ik, laat haar maar lekker laag lopen!

Volgens mij moet je gewoon rijden, zoals je je zelf het prettigst voelt. En waarbij je paard zich het fijnste voelt!! Dan komt het wel goed!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers