Hoe lang veulen van de moeder af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Hoe lang veulen van de moeder af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 15:44

Komende vrijdag is Wisecrack 2 weken van Nouska af.
En het gaat harstikke goed!
Maar wanneer kunnen moeder en veulen weer samen de wei in?
De een zegt na 2 weken al de ander na 6 weken, ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet denken. 6 weken lijkt me in ieder geval wel erg lang.


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:51

Beter de lang dan te kort, na 2 weken lijkt mij het risico nog te groot.
Wise is nu bijna een week van zijn mammie af, alleen die komt er nooit meer bij..
Ik zou in iedergeval langer wachten nog..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:57

Wij hebben 8 jaar geleden ook een veulentje gefokt en afgespeent na een aantal maanden de moeder ergens anders gestalt te hebben kwamen ze weer bij elkaar op het zelfde weiland dat we in verschillende stukken verdeelt hadden de een op het ene stuk en de ander op het andere maar het ging even goed fout want veulen lief mocht gewoon weer van moeders bij haar drinken en de melkproductie kwam nog op gang ook.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:28

Wij houden ze vaak 1 tot 2 maanden van de moeder af.

[o]

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:16

Wij doen ze niet meer bij de moeder Knipoog

Maar zonder gekheid, 6 weken is safe. 6 weken houden we aan bij de shets en bij de kwpnners komen ze pas met het beleren weer bij moeder dus dan herkennen ze hun moeder niet eens meer!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 23:26

Ik heb zo'n gek idee dat wisecrack uit de wei gaat springen als ik haar nu weer in de wei zet... mevrouw staat namelijk nu anderhalve week op stal.
Het afspenen ging heel goed, we deden netjes om de beurt 2 paarden naar buiten zodat moeder en dochter niet samen zouden lopen. Maar na 2 dagen had Wisecrack er genoeg van en sprong de wei uit.....
ze staat dus nu op stal, maar moet er echt weer uit, ik denk dat ik nog maar een draadje extra span en dan toch maar weer de wei in, met een ander maatje ofzo misschien dat dat goed gaat!
en 2 weken vond ik ook al aan de krappe kant, maar iemand zei tegen mij dat ze dat al jaren deden met de veulens en er ging nooit iets fout.... ik zal wisecrack dus nog even mooi 4 weken van de moeder afhouden!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:31

Ik kon het zelf ook niet geloven toen ik het hoorde, maar TWEE weken!!! Iemand bij de Hoefsmid had het gedaan bij zijn merrie en veulen. Dat ging prima.

Ik heb het gedaan bij mijn Merrie en haar Zoon, na twee weken dus, sterker nog na 13 dagen! En warempel! Het gaat PRIMA! Hij had even een moment van zal ik maar moeders wilde het absoluut niet! Bij een vriendin van mij is het niet gelukt om ze zo snel weer bij elkaar te zetten.

Maar hou wel in gedachte dat als je merrie en veulen in de buurt houd van elkaar, ookal zit daar maar een weitje tussen dat je ze wel speent van de melk maar niet van elkaar!!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:33

Het ligt heel erg aan je merrie - wij hebben er een die zou je er na 3 dagen weer bij kunnen zetten, ze vindt veulens gewoon niks aan. Maar we heben ook zo'n moederlijk type, die begint volgens mij vrolijk na twee maand nog weer melk te geven. Ik denk dat je onmogelijk 1 lijn kunt trekken, je weet zelf het beste wat voor typ je merrie is.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:43

Fabienne liet haar dochter Loretta zelfs na een maand of 4 afspenen toch weer toe.........dus die konden niet bij elkaar. Ik geloof dat we ze uiteindelijk meer dan een jaar uit elkaar hebben gehouden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:50

Ben het met Fab eens, afspenen is afspenen. Meestal is het heel pijnlijk voor kind en moeder om na de scheiding weer bijelkaar te komen.
Mijn veulens zien pas na de winter hun moeders weer, maar die zijn dan al bezig met het volgende kind en de veulens gewend aan hun maatjes.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:06

sarabande schreef:
Meestal is het heel pijnlijk voor kind en moeder om na de scheiding weer bijelkaar te komen.


Waarom pijnlijk Sarabande?

Ben je een Bokker of een Jokker....



Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 23:07

Ik heb besloten moeder en dochter morgen weer bij elkaar in de wei te zetten. Niet zo lang, eventjes en dat dan opbouwen als het goed gaat. De eerste keren er natuurlijk weer bij blijven en vooral opletten dat het veulen niet weer gaat drinken!
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de moeder het toelaat dat Wisecrack weer gaat drinken, zo toelatend is zei niet..

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 23:32

Ik denk dat het 'een moment opname is', dwz ligt erg aan de merrie en de omstandigheden.
Bij een eerste keer moeder mocht het veulen al na 2 weken niet meer drinken en het veulen vondt het OK.
Bij onze oude merrie is het meestal ook +/- 2 weken maar haar laatste veulen wou zich niet laten spenen en heeft meer dan een jaar erbij gelopen. Wij hebben 3x probeert hem te spenen en zelfs na een 'time-out' van 1.5 maand is de melk productie weer op gang gekomen. 'Oma' heeft zelfs deze zomer als milkbar gedient voor haar jaarling en een kleinzoon!
Nu zijn toch beiden gespeent na 24 dagen apart staan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:00

Ods"]
[quote="sarabande schreef:
Meestal is het heel pijnlijk voor kind en moeder om na de scheiding weer bijelkaar te komen.


Waarom pijnlijk Sarabande?
[/quote]

Bij veel merries, vooral de echte mamma's schiet het uier zo weer vol als het kind terug in de buurt komt.

Het scheiden van moeder en kind lijkt heel gemakkelijk, maar het veulen mist zijn moeder en andersom.
Wanneer ze daar net aan gewend en overheen zijn en gewend aan een nieuwe situatie, draai je de zaak weer terug.

Ik denk, maar dat is mijn idee na heel lang veulens gefokt te hebben, dat dit en de ontwikkeling van het veulen en de gemoedrust van de moeder niet ten goede komt.

Maar iedereen zal wel een mening hebben die zijn eigen ervaringen weergeven

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:51

Bedankt Sarabande, ik was erg benieuwd naar je uitleg wat je daarmee bedoelde.

Ik ben geen voorstander van veulens weer snel bij de merrie terug te zetten, door omstandigheden heb ik het moeten doen. EN ik heb het ook alleen kunnen doen omdat mijn merrie het toelaat. Wat je al zei, de ene merrie is de andere niet, mijn merrie is een goeie moeder maar tot op zekere hoogte, ze hecht erg veel waarde aan zichzelf Knipoog In dit geval gelukkig maar......

Ben je een Bokker of een Jokker....


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 11:27

Ik heb ze net weer bij elkaar in de wei gezet, en het gaat heel goed.
Moeder wijst het veulen af. Het veulen probeerde wel 1x nog bij het uier te komen, maar dat liet moeder niet toe.
Ze zijn wel rustig met elkaar, niks geen gebijt ofzo, moeder keert alleen de kont naar het veulen toe en loopt weg als het haar genoeg wordt. Ze staan heel rustig allebei te grazen.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 16:29

mooi dat het zo goed gaat!!!!
hoelang heb je nou gew8?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers