Heb gisteren soort western gereden (vind ik)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 12:09

Ik reed op Jur en ze was niet zo lekker aan mijn been. Toen ben ik met lange teugel gaan rijden, 1 hand aan de teugels en mijn andere arm liet ik gewoon hangen. En allemaal overgangen; stap - galop etc, en dan heel ontspannen en rustig. Het was net western pleasure ofzo! Lachen

Ik vond het eigenlijk wel stoer! Er waren een paar mensen aan het rijden en de eigenaar stond te kijken. Ik pakte Jur op het laatst nog even op en toen zei hij: Dit is geen dresuur he! Waar dat nou weer op sloeg??

Ik vind Jur zo mat met het rijden. Ik krijg haar niet eens echt nageeflijk, en dat voor een Z paard. Ik vind het echt diep triest, maar ik weet gewoon niet wat ik eraan kan doen. Ik voer al een week geen vitaminen meer, omdat ze op zijn. Zou dat er mee te maken kunnen hebben??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 12:33

Krijgt ze ook haver? (in muesli ofzo?)
Muzefee danst erover als ze elke dag een kleine portie haver krijgt.
Sinds wanneer is ze dan zo mat? Ik denk dat ik wel weet wat je er mee bedoelt, tenminste als ik kijk naar Muzefee. Ze loopt de figuren netjes, doet ook wel wat er gevraagd wordt, maar de schwung ontbreekt. Dat ene beetje extra, die uitstraling.
Eh... bedoel je dat?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 13:06

Nee alleen biks en muesli (van mij). Maar misschien is dat wel een idee. Ik durf alleen niet te vragen of ze dat erbij mag, dus ik moet het zelf maar kopen denk ik. Weet je een goed merk? Maakt het ook dik?

Ze glanst erover, dus ze is wel gezond, lijkt me. Ja en dat matte is steeds met periodes. Een paar weken geleden was ze ineens weer helemaal fit, dat had ik toen nog hier neer gezet. Maar ze wil gewoon helemaal niet voorwaarts. Draven is oke, maar op haar tempo en harder wil ze gewoon niet. Ik vind het zo raar. Ja en inderdaad, er is geen swung en uitstraling. Dus ik denk dat ik ongeveer hetzelfde bedoel.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 13:39

Wij geven muesli waar haver doorheen zit. Ik zit me te bedenken welk merk dat is, maar ik weet het zo even niet. Je kunt ook los haver voeren. Ze worden er niet dikker van en je moet ook niet teveel voeren omdat ze dan juist te fel kunnen worden. Vooral op stal is dat erg vervelend. Muzefee heeft een piephak door het slaan in de stal. Ik weet niet welk merk goed is...
Waar Muzefee ook zo 'mat' van wordt, is als ze hengstig is. Dan kleeft ze aan mijn been en is slecht voorwaarts te rijden.

Overgangen willen wel eens helpen en dan echt flink de achterhand eronder rijden. En dan ook echt elke vijf meter een ander tempo. En van verzameld naar uitgestrekt en terug in stap, in galop, halthouden,... maar goed, dat zal wel per paard verschillen.

Wel leuk trouwens dat je geprobeerd hebt op een andere manier te rijden. Ik denk dat een andere manier van rijden best wel eens ontspannen kan werken op een paard en dat ze misschien volgende keer veel beter reageert omdat ze er weer echt zin in heeft. Rijd je ook buiten? Afwisseling is erg belangrijk voor een paard om lol in het werk te houden, maar dat zal je zelf ook wel weten.

Succes!

Groetjes Kitty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 14:13

Lekker he ff zo rijden. Ach ze lopen niet opde acherhand, maar ja dat was de bedoeling ook niet.
Je hebt een merrie en dus zouden die matte periodes met haar cyclus te maken kunnen hebben, probeer een bij te houden hoe het verloopt.
Die vitamines tellen zeker mee!
Voor de zekerheid kun je bloed laten prikken.
Voor bloedarmoede bekijk je de slijmvliezen boven haar tandvlees. ALs het tandvlees zelf al wit-grijzig is dan kan ze ba hebben, extra ijzer is dan uiteraard noodzakelijk.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 17:21

Ja vindt Waldo ook een beetje mat. Hij wordt pas echt actief en blij als ie buiten aan t rijden is, dat vind ie t allerleukste (en springen natuurlijk) ik heb me er bij neergelegd dat ie niet veel dressuuraanleg heeft en ook weinig intresse erin Tong uitsteken maar probeer toch wel een beetje bezig te blijven met rek en strek enzo. Bij Kwallie heeft het ook erg te maken met het weer, misschien is dat bij de jouwe ook? Als het kouder wordt is ie echt af en toe aan t bokken gewoon,en als het warmer wordt is ie wat loom enzo. Nu bij die wisselende temperaturen snapt ie t niet zo Verward en heeft ie er een beetje last van (dof in t haar, niet veel aandacht. luiig) Ik heb m de afgelopen weken aan de vitaminestoot gehad en dat heeft wel iets geholpen. Groetjes van Laura!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 19:23

Is ze misschien erg in de rui? Dat kost veel energie. Trammelant wordt daar ook altijd wat mat van. In dat geval kun je haar gekookte lijnzaad voeren, zodat ze er sneller door heen is. En misschien eens wat andere dingen doen met rijden, balkjes draven, slalom om staanders en zo. Of krijg je dan echt problemen op stal?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 19:26

Ik geef Orry 1/2 kilo Equiral
Structuur-mix per dag naast
onderhoudsbiks 1/2 per dag.
Sinds ik die Equiral bij voer is zijn
vacht mooier geworden en
heeft hij genoeg VROEM *LOL*

In die mix zit ook geplette haver en granen
het is een soort van muesli/granenmix die ook
geschikt is als hoofdvoer....
het heeft wel 960 VEP...sportbrok 900 VEP ongeveer... *LOL* *LOL* *LOL*

Verder voer ik hem MaxH mineralen, sporenelementen e.d alles wat hij nodig heeft, hij voelt zich er zeker lekker bij! Lachen
Hij begint zelfs praatjes te krijgen...
vooral naar de dames toe. Knipoog

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 20:34

Fitz had dat aan het einde van de zomer ook een beetje en we hebben hem toen haver bijgevoerd. Dat werkte als een speer, in de wintermaanden is hij gek genoeg, maar ik vond hem heel toevallig de laatste week ook weer wat matter. Misschien zit het in het weer?? Als hij zo blijft ga ik ook weer haver bijvoeren. Het lijkt me voor Jura dus ook een goede oplossing.
Fitz krijgt trouwens iedere dag ongeveer 3/4 schep Equiral structuurmix naast zijn gewone eten, hij glimt daar wel mooi door. Maar dat tikje x-tra dat haal ik dan ook uit de haver.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 20:38

Misschien niet het juiste moment om het voor te stellen, maar eens in het bos ongezouten gas geven wil wel eens wonderen verrichten. En dan niet een beetje doorgalloperen, maar gewoon vol gas, zo hard als ze kan. Niet te vaak doen en zeker niet steeds op de zelfde plaats, maar dat zijn open deuren denk ik.
Mijn paard leeft ervan om met regelmaat plank gas te mogen geven, ach ze vergeet graag dat ze 27 is.

Groeten Gery

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 20:57

Haha... dat heb ik vandaag heel even in de bak gedaan. Even 60 meter in volle galop! En toen moest ik eerst weer flink werken voordat ze weer normaal liep. Maar ze werd er wel lekker ontspannen van!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 20:57

Klopt zat pas gelden in zo'n dip en dat leverde opeens een ontploffing op vanuit het niets, daarna mee naar de hei flink racen tot ie niet meer kon (het pad was nog niet eens afgelopen hehe)
en hij was een totaal ander paard daarna helaas ondanks mijn voornemen wat vaker naar buiten te gaan moet ie nu wer verplicht dressuren vanwege de MKZ maarja sommige hebben niet het paard of de mogelijkheden om naar buiten te gaan of om hard te kunnen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-01 22:34

Lekker he, westernachtig rijden. Buiten doe ik dat ook altijd, lekker lang teugeltje en helemaal zonder druk rijden. Voor Lamanda hebben we speciaal een westernzadel gekocht voor de lange buitenritten. En er meteen maar een westernhoofdstel bijgekocht en die hebben teugels van 2 meter elk!

Van matheid heb ik nog niets gemerkt. Meestal heeft ze maar één snelheid, zeker met buitenritten, en dat is hard! Vandaag heeft mijn vriend een eindje op haar buitengereden voor de eerste keer. Nou, dat vond ie wel wat anders dan de manegepaarden waar hij normaal op lest *LOL*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 08:10

Hoi!
Mijn merrie heeft het ook wel eens hoor, zo'n periode dat ze net niet helemaal lekker in haar velletje zit. Ik heb drie oorzaken gevonden bij haar, die het kunnen zijn (alle 3 ook hierboven al genoemd, in verschillende berichten). Ik zal je mijn oplossingen geven, misschien heb je er wat aan:

1.Hengstigheid
Als ze hengstig moet worden, zit ze niet helemaal lekker in haar velletje (is bij die van mij twee dagen voordat ze daadwerkelijk hengstig is). Ik laat haar dan wat meer met rust, train niet al te intensief en werk vooral (nog meer!) naar ontspanning toe. Ik masseer voor en na het rijden de accupressuurpunten van de nieren. Is erg moeilijk te beschrijven waar ze precies zitten, dus vraag dat even aan iemand in je omgeving, want als je niet precies de goede plek hebt, heb je er niks aan. Ik masseer ze dan vijf minuutjes aan elke kant; daardoor stimuleer je de bloedsomloop, afvoer van afvalstoffen en de aanmaak van hormonen, waardoor de hengstigheid wat makkelijker "doorbreekt". Je zou ter ondersteuning evt. ook druppels van VSM kunnen geven ter ondersteuning.

2. Verharing in het voor- en najaar
Ik train wel gewoon door, maar geef haar twee keer per week gekookte lijnzaad (15 minuten laten koken!) en de andere dagen 1 eetlepel lijnzaadolie door het eten.

3. Ze heeft tijdelijk te weinig lol in haar werk.
Dan ga ik haar ook niet te veel pushen, want zij is mijn grote hobby en ik wil ook de hare zijn. Een dikke week niet aan haar kop zeuren met moeilijke oefeningen doet wonderen. Lekker tutten, wandelen, fietsen, zonder zadel met alleen een halster om keihard door de bak scheuren, freestylen, (los) springen, lekker een paar uurtjes het land op, los in de bak met een paar andere beessies zodat ze lekker achterlijk kunnen doen, buitenritjes..... ga zo maar door. Eigenlijk dus gewoon lekker een weekje vakantie, maar WEL beweging blijven geven natuurlijk he!
Je zult zien dat je daarna zelf ook ineens weer veeeeel lekkerder rijdt!

Nou, ik hoop dat je wat aan dit ellenlange verhaal hebt. Geef haar maar een lekkere knuffel van me!

Liefs, Sonja.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 08:16

Leys is ook een beetje mat. Maar mijn spring intructuer vindt hem geweldig want nu is hij eindelijk ontspannen.

Volgens mij ligt het gewoon aan het weer. Dan is het weer 19 graden en dan weer 11. Ze staan allemaal nog met een redelijk dikke deken. Ik merk wanneer het zo kwakkelend weer is dat Leys altijd anders is.

Vitamine werken zeker. Op advies gebruik ik Lysine, Vitamine E en Selenium van de paardendrogist. Hier zit eigenlijk alles in voor een sportpaard. Ik gebruik het nu 2.5 jaar bij Leys en heb het een keer een maand niet gebruikt en ik merkte verschil.

Weet niet wat jij gebruikt?

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 09:55

Fitz....er zit al haver in de Equiral Structuur mix, geplette haver dus...
Geef jij daarboven op nog extra ? Lachen

Groetjes. Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 10:04

Ik geef sportmuesli van Havens, zit ook best veel haver in vind ik

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-01 10:45

Allemaal bedankt voor de tips enzo!

Kitty, ja dat met die overgangen doe ik altijd veel. Vooral met Jur omdat ze dan beter aan mijn been wordt. En helemaal toen ik nog Z reed (waar nu niets meer van te zien is). Ik rij ook wel buiten, maar wij hebben alleen maar gevaarlijke plekken om te rijden. Mijn paard is erg mak buiten, maar ze springt ook weleens plotseling opzij, zo heb ik dus al eens op een auto gezeten met haar. Daarom rij ik alleen met anderen buiten, maar dat is altijd hetzelfde saaie rondje en we kunnen alleen maar stappen (langs de dijk en op een fietspad). Dus lekker in het bos voluit gaan, kan alleen als ik op vakantie met haar ga, en dan doe ik elk jaar een keer.

Lovely, ja misschien heeft het wel met haar cyclus te maken. Het wordt lente dus is alles een beetje ontregeld (denk ik).

Lielle, mijn paard is eigenlijk klaar met het ergste verharen. Ze zit altijd dun in het haar, dus dat er nog zoveel haar afkwam vond ik al heel bijzonder. Maar ze zit ontzettend kort in het haar en glimt enorm. Of zou het juist komen dat het verharen over is dat ze slomig is?

Orri, ik denk ook dat ik dat MAxH eens ga proberen. Maar wat zou nou het allerbeste zijn, MaxH, Vitaminen van de Paardendrogist of bijv. Pavo Seleen?

Kitty, ook al rij ik met lange teugel, voluit in de bak zal ze niet zomaar gaan, als ik haar aanspoor om hard te gaan doet ze het gewoon niet, ik vind het zo raar!

Sonja, wat hengstigheid betreft zou het heel goed kunnen. Ik begrijp die grillen van Jur toch nooit zo goed met die cyclus. Ik heb een boekje over acupressuur bij paarden, maar ik heb er te weinig geduld voor om te proberen, want ik heb altijd het gevoel dat het toch niet werkt ofzo.
Lijnzaad is niet nodig bij haar denk ik, omdat ze nauwelijks haar heeft. Ze heeft een hele korte vacht en glimt ontzettend. Voor Frulana zou het wel wat zijn want die is nu enorm aan het verharen en krijgt allemaal rare plekken ervan.
Niet rijden doe ik al om haar even wat anders te laten doen. Helaas kan er bij ons niet veel. Ik kan haar alleen losgooien in een klein binnenbakje (er is geen mogelijkheid om dat buiten te doen), de wei in kan al helemaal niet, pas in mei en als de eigenaar het zelf doet, hij zet onze paarden buiten, wij mogen dat niet zelf doen. Alleen longeren kan in de buitenbak, maar verder blijft er weinig over.

Prisca, ik gebruik altijd weer iets anders. Ik heb net een pot Pavo seleen op en daarvoor had ik iets soortgelijks van een ander merk en daarvoor iets van een dierenarts dat een kennis ook gebruikt. Ik weet ook niet goed welk merk of welke vitaminen nou het beste zijn!

Mijn paard krijgt krijgt nu: 's ochtends 1 kilo Havens biks en hooi, 's middags (half 5) hetzelfde en verder niets van de eigenaar meer. Daarom voer ik haar nog om een uur of 9/ 10 's avonds, ze krijgt dan een kwart schep muesli en wortels. Maar ik ga ook wat haver aanschaffen en daar geef ik dan ook nog een kwart schep van bij denk ik. Wat vinden jullie van dit voerschema?

Verder als ik rij, is ze altijd wat 'struikelig'. Meestal vanuit de schouder. Ik ben ontzettend bang dat ze over de kop gaat met rijden, dat ze valt. Daarom durf ik normaal niet met losse teugel te galopperen, eergisteren dus wel gedaan. Zouden vitaminen hier iets aan kunnen verbeteren?

Als laatste: ik wandel veel met haar, maar het enige wat ze interessant vindt is eten. Alle grassprietjes tussen de stenen of bij de bak ziet ze. Ik wordt er weleens gek van. Ik laat haar ook weleen grazen onderaan de dijk, net buiten het hek. Als een paard zo obsesssief met eten bezig is, zegt dit dan ook iets? Nou, dit verhaal is erg lang geworden!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:23

Houdt wel rekening mee dat je bij de meeste vitaminen pas na 3 maanden resultaat ziet en merkt. Om een goed reultaat te hebben moet Je wel een goed schema hebben met trainen en zo gelijkmatig mogelijk. Begin met een basisvitamine (houdt deze dan ook altijd) en breid dit dan langzaam uit met extra omdat hij het nodig heeft. Ik heb een hekel aan die mensen die hun paard volproppen met allerlei vitaminen maar ja als het werkt en je paard gaat zich goed voelen is het ook niet erg. Ik heb geluk dat Leys niet veel extra nodig heeft om zich goed te voelen.

Wat je ook nog kan doen is de paardendrogist bellen en je probleem uitleggen ze hebben vast we een idee wat je kan doen.

Succes. Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-01 11:41

Echt? Dat wist ik niet! En wat voor basis vitaminen zou je dan gebruiken? Heeft iemand even het nummer van de paardendrogist voor mij, want dat heb ik hier niet.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:45

Hoi gery, ja, dat ken ik, van mijn oude pony. Die heb ik ook gereden tot z'n 30-ste ofzo en die moest en zou ook regelmatig even de beentjes strekken ( ook al loopt hij 24 uur in het land)! Vond ik atijd wel een goed teken, hij galoppert nu nog in de wei, maar meestal eeen normale galop en niet een renbaangalop, zoals onder t zadel..*LOL*

tja, niet dat jij er nu veel aan kan doen hoor jura ( eeh je heet geen jura, maar dat zit gebakken in m'n hoofd Lachen ), maar ik zou er als paard denk ik niet beter van worden om minstens 20 uur in een box te staan van 4 bij 4 (of minder). Ze kan als ik het goed begrijp niet of weinig naar buiten en dat staat ver van een paard z'n 'aard' of hoe zeg je dat. Ze 'moeten' lopen en buiten zijn. En dat kan ze helaas niet. Misschien dat ze daarom ook wat lusteloos kan zijn, ondanks dat de meeste paarden een gat in de lucht kunnen springen als ze dan juist wel mogen lopen (rijden dus)..
Maar niet iedereen heeft die mogelijkheden, dat weet ik ook. Maar ik zou een stal denk ik selecteren ( proberen) op weidegang en eigen intiatief/keuzes, ipv dat 'de baas' alleen bepaalt wat er gebeurt met jouw paard..
Sta je nu trouwens op dezelfde stal nog als voorheen, of ben je toch verhuisd van stal ( heb misschien iets gemist hoor..)?
succes!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:47

Hoi Orri, ja, als Fitz mat wordt geven we hem nog x-tra haver naast de Structuurmix.
Hij moet wel een beetje 'pit'hebben, en dan is blijkbaar die Struktuurmix nog niet genoeg.
Ik geef dan liever x-tra haver dan dat ik met scherpere sporen ga rijden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:49

Wat ik gebruik is een vitamine voor een paard wat redelijk tot hard moet werken.
Lysine, Viatmine E en Selenium van de paarden drogist kost fl. 122,50 voor 3 kg.

Ik heb helaas dat nummer niet bij de hand. Maar volgens mij zitten ze in langelo of zo?

Succes

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 11:54

Heb het nummer ook niet bij me, maar dacht dat ze verhuisd waren naar Roden (drenthe)??
Maar waarom probeer je niet eerst beetje haver??

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-01 12:42

Madelein, ik sta nog steeds op dezelfde stal. Ik heb nog niets anders gevonden.
Ik ga de haver zeker proberen, als ik weet waar ik dat kan krijgen, want ik weet niet of de Welkoop bij ons het heeft.

Ik zit op de site van jordenshippo te kijken en ze hebben zoveeeeeeeel producten...zucht...dat maakt het kiezen alleen maar moeilijker. En er zijn er zoveel die erg duur zijn. Ik weet echt niet wat ik meot kiezen. Voor Razinda heb ik ook al een aantal dingen gezien. Wat ik (denk ik) zeker ga bestellen is iets voor het lymfesysteem omdat ze hele dikke en opgezette klieren heeft onder haar kin en aan de zijkant.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BritHittepit, Rinkex en 35 bezoekers