wat te doen? help aub

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

wat te doen? help aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:25

oke na een paar verhalen is dit hoop ik mijn laaste.
kimmy is een hele lieve merrie.
ze is gezond verklaard door de veearts. ze heeft nieuwe ijzers. ze is ingeent.
en nog heb ik met kimmy geen lol.
als we gaan rijden en ik wil links dan wiolt zij rechts.
elke keer is het weer zover dat ik ruzie met haar krijg en op een gegeven moment afstap omdat ik gewoon heel boos word dat ik het rijden niet meer leuk vind.
kimmy is heel lief, echt waar.
maar waarom wil het rijden dan niet gaan????
elke keer is er weer iets.
elke dag. niet rijden helpt niet, meer rijden helpt niet.
les nemen helpt niet.
het klikt gewoon niet.
nu vanavond heb ik weer (15 min) gereden.
ik wilde op een dijk naar beneden, maar kimmy wilde niet. dus gewoon doorzetten dacht ik. nou echt niet. mn moeder haar beethouden, en kom maar kim het is goed. en bam omhoog omkeren en volle galop naar stal.
poeh ik ben nog net blijven zitten.
eenmaal toen mijn moeder weer terug op stal was., (die dus terug moest lopen)
toen ben ik echt helemaal over mijn toeren gegaan.
ik heb kimmy al bijna 3 ,maanden en nog geen 1 x plezier gehad met rijden. want elke keer is er weer iets dat het verpest.
wat moet ik nu? haar verkopen?????? (dat wil ik niet want ik doe niet zo lang met mijn paarden volgens bepaalde mensen) ik wil het niet opgeven.
maar kim kost mij zoveel geld. ik heb een nieuw zadel gekocht wat ik over een week krijg nieuw hoofdstel nieuwe dekens dekjes bitten bontje.
en ik heb er gewoon geen lol meer in.
ik vind het nu zelfs best eng om te rijden, want elke keer gebeurt er iets.
wat nu???? Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:26

sorry voor mijn lange verhaal
jullie kunnen ook via pb reageren, maar vertel aub wat jij in deze situatie zou doen. Huilen Huilen Huilen

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:31

jeetje.. wat vervelend zeg.. tja t zou moeilijk zijn maar misschien zou ik haar toch gaan verkopen en er een leuke pony voor terug kopen. Je hebt dan meer plezier met rijden en andere mensen kunnen misschien beter met haar overweg. Maar 1 ding denk er goed over na

veel suc6!!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:32

Je hebt haar 'pas' 3 maanden. 3 maanden in de relatie met een paard is helemaal niets.

Probeer niet alleen te kijken naar wat er verkeerd gaat, maar ook naar wat er goed gaat. Ga verder even geen dingen doen waarvan je weet dat Kimmy daar moeilijk over kan gaan doen (zoals: alleen van het erf af). Gewoon eerst lekker dressuurmatig aan de gang in de bak. Veel aan de hand doen, vertrouwen opbouwen tussen jou en Kimmy. Zoek desnoods een bijrijder voor 1 a 2 dagen in de week zodat je wat meer afstand kunt nemen.
Verder: wil niet te veel, en te snel. Het komt allemaal vanzelf als jullie band beter wordt.

Ik heb je foto's gezien van het vrijheidsdressuur. Op die manier ben je ook leuk met haar bezig.

En over het geld: ja, paarden kosten geld. Daar kan Kimmy niets aan veranderen.

_Marjon_
Berichten: 10663
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:32

Hmm erg vervelend... Verkopen is denk ik niet echt een optie.. ik denk dat jullie samen gewoon rustig aan vertrouwen moeten opbouwen. Misschien klikt het nog niet zo tussen jullie door het vertrouwen.

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:35

ja oke maar als elke avond iets gebeurt. ervandoor gaan ofzo. sorry maar vd gaat leuk hoor. maar dat is ook het enige. en ik verwacht niks van haar. maar als ik een beginner pony koop. verkeersmak. doet niks. echt eigenlijk te mooi om waar et zijn. dan verwacht je toch dat het zo is.
toen ik naar kimmy ging kijken was kiki an het rijden. we zagen haar onderrweg. ind e bak doet kimmy nog vervelender. les nemen doe ik. ik wil gewoon lekker buitenrijden met mijn pony die verkeersmak zou zijn. maar dat is e dus niet.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:36

ik kocht haar dus als beginners pony.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:38

Bepaalde dingen zoals het omdraaien herken ik wel. Op voorwaarde dat ze medisch gezien nergens last van heeft en goed in haar vel zit (als je dus zeker weet dat het puur ballen is) aanpakken die handel. Nee, is niet leuk, maar als je plezier met je pony wilt hebben zal je er even door moeten. Moet ik ook. Het gaat nu al beter, maar ik heb er wel weken voor mijn knol door de bak moeten meppen/schoppen/trekken. Geloof me, dan is de lol in het rijden er idd snel af. Maar je krijgt er zoveel voor terug!
Dat nieuwe zadel, ben je er 100% zeker van het past?

Begin er in iedergeval mee om als je zelf al niet happy bent, niet te gaan rijden, dat wekt alleen maar meer en meer frustratie.
Pb mag

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:38

Om eerlijk te zeggen zal ik het dan toch verkopen...
Het kan wel leuk zijn dat ze allemaal lief en aardig doet met poetsen maar op een gegeven moment word dat ook saai. Terwijl rijden toch belangrijk is. Omdat jullie allebei geen lol hebben jij niet omdat je er geen plezier mee hebt, geen lol erin geen lust.
Het leven is hard zoals iedereen zegt maar je zal toch een stap moeten zetten. Als je Kimmy zou verkopen en je hebt allemaal nieuwe spullen gekocht kan je het beste natuurlijk voor en pony zorgen die net zo groot is en de maten van Kimmy heeft...
Veel suc6 hou me op de hoogte Knipoog

Shanti Kusje

Moreno Kusje

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:38

Kun je ook met anderen buitenrijden? Mijn paard is ook verkeersmak en erg braaf buiten (mits er minimaal 1 vriendje bij is). Alleen is toch vaak een heel ander verhaal en dan zou ik hem niet meer 'mak' willen noemen. Voor Kimmy gaat wellicht hetzelfde op (en dan ook nog een nieuwe omgeving voor haar, andere personen om haar heen).

Nogmaals: 3 maanden is echt niets!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:39

Pasja schreef:
Om eerlijk te zeggen zal ik het dan toch verkopen...


De weg van de minste weerstand. Zo kom je nooit ergens als je alleen maar opgeeft en je zo makkelijk uit het veld laat slaan

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:42

ik wil haar dus echt niet verkopen dat staat ook in mijn verhaal ik vraag alleen wat ik nu moet doen.
ik rijd soms met een ander buiten. maar kimmy is gewend aleen buiten te lopen omdat kiki (vorige eigenaar) ook altijd alleen reed.
maar ja ik weet nu eerlkijk egzegd nietw at ik nog moet geloven.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:44

stef"]
[quote="Pasja schreef:
Om eerlijk te zeggen zal ik het dan toch verkopen...


De weg van de minste weerstand. Zo kom je nooit ergens als je alleen maar opgeeft en je zo makkelijk uit het veld laat slaan
[/quote]

Maar als je de andere topics hebt gelezen dat ze altijd maar steigerd enz...
Op een geven moment is de moed op. Ze doet het niet alleen met buitenrijden maar ook binnen.
Net zoals Pjotr zei heeft ze er al zoveel aan gedaan en het lost niks op.
( maar het is ook mijn mening... als jullie een andere hebben mag je die natuurlijk zeggen maar dat betekent niet dat ik ook fout zit toch? Bloos )

Shanti Kusje

Moreno Kusje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:49

Je hoeft mij niks te vertellen over het echt niet meer zien zitten met je pony, know that, been there....
Alleen IK heb volgehouden, en ben nog steeds aan het volhouden. De aanhouder wint tenslotte

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:49

stef ik heb je een pb gestuurd met het hele verhaal. heb geen zin om eht hier neer te zetten want meestal word het tegen mij gebruikt.
sorry

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:49

Wat zegt de vorige eigenaar van haar gedrag,, was ze daar anders?
En waarom is dat dan?


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:55

Als je alleen met de pony buiten gaat rijden dan komt alles op jou aan. Wellicht straalde de vorige eigenaresse meer vertrouwen uit waardoor het wel makkelijk ging Lachen. Ik ken ook meer dan genoeg paarden die met de ene ruiter wel makkelijk alleen naar buiten gaan en met de andere ruiter niet.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:48

Heb je ook les, of iemand die (verstand van paarden heeft en) je begeleidt ?
Als ik de foto's in je profiel bekijk krijg ik een beetje het idee dat ze je gewoon nog aan het "uitproberen" is namelijk.....maar daar kan ik helemaal naast zitten.
Wat zegt jouw gevoel ?

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 22:26

ik heb les.
en via msn van iemand op bokt ook nog wat tips gekregen.
ik ga voorlopoig nog even doorzetten.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:37

als ik jou was,zou ik eerst gewoon een tijdje prive les nemen,en kijken hoe het dan gaat en samen met diegene buiten rijden oefenen,niet meteen opgeven,of verkopen..ze is waarschijnlijk de baas over jou,ik heb ook zoiets gehad met mn paard,Pb maar als je vragen hebt,succes
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 28-11-03 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:38

Mag ik vragen of je al hebt gevragen aan de vorige eigenaar of hij/zij jou wil helpen? Die zou het paard toch goed genoeg moeten kennen om jou uit te leggen waar het probleem ligt.
Daarnaast vind ik het vreemd dat jou instructeur jou niet kan helpen, als er tijdens het rijden problemen zich voordoen dan kan een goede instructeur jou erdoor heen helpen. En neem gerust een een maandje 2 of 3 keer in de week les. Zodoende rijd je dus alleen als je les krijgt en doe je de rest van de week andere dingen zoals longeren, poetsen, en gewoon op de grond oefeningen.
Er is altijd een probleem dat je op kan lossen met hulp van een ervaren iemand. Als alles na een hele poos nog niet lukt is het helemaal niet erg om te zeggen, kimmy past niet bij mij. Niet iedereen vind in 1 keer de perfecte pony hoor, want als het niet past dan past het niet.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 23:30

ik heb meestal 1 a 2 x per week les.
longeren kan ze niet dan gaat ze dreigen. (aanvallen)
vorige eigenaar is een paar keer geweest.
les lukt maar zodra ik alleen ga lukt het niet.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 23:30

Lianne007 schreef:
als ik jou was,zou ik eerst gewoon een tijdje prive les nemen,en kijken hoe het dan gaat en samen met diegene buiten rijden oefenen,niet meteen opgeven,of verkopen..ze is waarschijnlijk de baas over jou,ik heb ook zoiets gehad met mn paard,Pb maar als je vragen hebt,succes


ik heb prive les.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:05

pjotr schreef:
ik heb meestal 1 a 2 x per week les.
longeren kan ze niet dan gaat ze dreigen. (aanvallen)
vorige eigenaar is een paar keer geweest.
les lukt maar zodra ik alleen ga lukt het niet.


Daar zit dus al het probleem!
Het dier heeft blijkbaar geen respect voor jou,of begrijp je niet of wordt onzeker door jou en daar zal je aan moeten gaan werken.
Grondoefeningen,basiswerk.
Probeer hier dus hulp bij te krijgen van iemand die hier mee overweg kan.
Als het respect op de grond is gewonnen dan ga je het rustig opbouwen.
Aan de longe oefeningen doen met jou erop en iemand die het dier vanaf de bodem rustig begeleid.
Daarna ga je rustig aan steeds weer iets nieuws van je pony vragen en bouw je het rustig op naar het rijden.
Blijf zelfverzekerd en geduldig maar zeker concequent!
Doe veel afwisselende dingen met je dier om het leuk te houden.
Vraag niet veel en doe niets te lang.
Goed gedrag altijd belonen,stout gedrag proberen te negeren,gemeen gedrag afstraffen maar eerlijk blijven.

Als eerste sluit eerst zeker weten uit dat het dier niets mankeerd of dat het dier iets dwarszit.

Op deze manier zal je je pony beter leren kennen en de pony jou ook en daarvanuit kan je gaan werken aan wederzijds respect en vertrouwen en zal je zien dat het allemaal toch nog leuk kan worden.
Probeer dus ook vrolijk te blijven,dit zal overslaan op je pony.
Stress en spanning en angst voelt het dier ook en dat zal je merken doordat het dier onzeker wordt en een onzeker paard zal willen vluchten of aanvallen.

Wat al eerder gezegt is,3 maanden is niets.
Jullie hebben langer nodig om elkaar te leren kennen en als je nu bij het begin gaat beginnen,dus even terug naar de basis en daarvanuit rustig,eerlijk maar concequent opbouwen.

Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:26

Ik sluit me volledig aan bij @smousje. Ik denk dat grondwerk idd een goed idee is. Emiel Voest heeft daar een heel goed boek over geschreven nl.: Freestyle fase 1 OK dan! wat bijna helemaal over het grondwerk met paarden gaat. Wamt als het al zo duidelijk is dat ze totaal geen respect voor je heeft en je zelfs aanvalt, hoe kan ze je dan geloven als jij haar verteld dat iets niet eng is (die dijk bv.)? Jij bent immers haar leider helemaal niet en DUS wil ze niet voor je werken. Vind ik wel logisch. Iig succes en ik ben blij dat je nog even door wilt zetten want je klonk zo enthousiast over je pony!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 bezoekers