Opbouw middendraf/ uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Opbouw middendraf/ uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 18:30

euhm Hoi Lachen
hoe bereiden jullie de middendraf/uitgestrekte draf voor, bouwen jullie hem op en werken jullie hem af?
Ik hoor namelijk weer eens 2 verschillende verhalen van mijn lesgevers...
de een: Span hem op als een soort veertje en knal het er dan op de lange zijde uit. Gevolg: Hij wordt helemaal heet door dat 'opspannen' maar strekt daardoor wel goed, niet altijd overigens.
de ander: Bouw het rustig op tot E (in het geval van middendraf op de lange zijde), niet wegstormen dus, en hou het dan hetzelfde. Gevolg: hij is veel beter in balans, meer regelmaat, maar geeft niet alles.

bvd *LOL*
Laatst bijgewerkt door Lenn op 26-11-03 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt


Lieke

Berichten: 11347
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 18:58

Ik bouw rustig op en rustig af, maar niet helemaal tot aan E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:09

Als je paard de oefening goed beheerst en dus sterk genoeg is kun je een spectaculaire uitgestrekte draf laten zien. Tot die tijd rij je alles rustig en beheerst.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:16

Voor de letter dat je moet afwenden/lange zijde, maak ik m wel al attent van dat er iets aangaat komen, vervolgens gaat hij mooi in de middendraf.En niet opeens knal als een idioot weg, want dan wordt t nooit mooi.En ook niet opeens abrupt terugschakelen, maar voor de E wil ik het al wel hebben opgebouwd, dat gaat wel sneller.Vanaf bv. de H moeten de passen wel al duidelijk ruimer zijn.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:46

Hangt van de klasse af, tot de M zou ik zeggen rustig opbouwen, vanaf M/Z hoor je een hele diagonaal of lange zijde uit te strekken. Dat hoort, zeker in de Z, niet meer progressief te zijn maar moet het ''knallen'

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 19:49

Ja maar hoe doen jullie het/hoort het Knipoog,
ik wil elke stap *LOL* Knipoog

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:11

Maar in de M/Z rijd jezelf ook al beter, dus zal dat ook beter gaan, nu doe ik t liever op safe Haha! (L1 ga nu L2 dus nog lang geen M/Z Haha!) en ik scoor altijd 7 af en toe een 8 dus in de lagere klassen zal dat nog wel genoeg zijn.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:23

uiteindelijk ga je voor die knallende midden/uitgestrekte draf, maar daar zit natuurlijk wel heel wat oefening voor.
Ook in mijn training ga ik niet meteen voluit, maar bouwen we het op met steeds ietsjes meer (meteen mooi goed-op-het-been maak moment) door te schakelen, korte stukjes, ietsjes meer, dan weer rustig en weer meer (en dat op 1 lange zijde). Dus voor de middendraf goed 'wakker zijn'.
Wanneer we verder in de training zijn en meer verzameld gaan we stukjes 'knallen' (niet dat mijn paard dat heel goed kan, strekken is niet haar sterkste punt), maar niet teveel, dus eerst tot E en dan weer terugnemen (dat ook opbouwen, eerst in 3 passen en dan steeds vlotter terug 'meer overgang laten zien').
Tenslotte kun je dus, mits je paard dat beheerst (en jij dat kan uitzitten Knipoog ) een gehele lange zijde voluit gaan, dus goed voor het been de hoek uitkomen (wat natuurlijk al vanzelfsprekend is Knipoog ), naar je hand toe rijden, nog iets tegenhouden, van hand veranderen of rechtuit gaan, en dan iets meegeven, door alle voorwaartse 'spanning' hoort je paard nu vooruit te 'knallen'. En vlak voor het eind neem je hem weer net zo snel terug op het achterbeen.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:57

Ik zoek de tussenweg.
Opspannen als een veertje vind ik niks, dan wordt ie knetter. Ik laat hem wel merken dat ie zo mag gaan (om het maar ff zo te zeggen) en hoef ik m'n handen maar iets openen en hij gaat.
Die van mij houdt wel van wat actie Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 18:45

ja maar de achterhand moet er ook nog aan de voorkant uitknallen Haha!, als je alleen opent is dat denk ik toch niet echt het geval?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:05

als het op een diagonaal is begin ik met voor te bereiden voor de wending.
dat voorbereiden is eigenlijk gewoon keurig diep zitten en een ophoudinkje. meestal zie je aan z'n oortjes dat ie het begrepen heeft en gaat ie vanzelf in een mooie middendraf.
als ie wèèt wat er komt doet ie het. die optie zit er dus goed op Haha!

nu ben je mss zoekende, maar probeer het wel consequent iedere keer hetzelfde voor te bereiden, zodat ie door heeft wat er moet komen.
succes alvast!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:31

Lenn schreef:
ja maar de achterhand moet er ook nog aan de voorkant uitknallen Haha!, als je alleen opent is dat denk ik toch niet echt het geval?


Maar door de opbouw die je al eerder in je training gedaan hebt, en de opbouw van oprichting en activering van de achterhand 'knalt' je paard na een kleine opening van achter naar voren de midden/gestrekte draf in. Het draait al om het actief hebben en houden van de achterhand.. Je rijdt van achter naar voor, voor geef je dan iets waardoor hij via achter naar voren gaat..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 00:44

Dat houdt dus in dat mijn paard als een gek achter mijn hand aan gaat rennen zodra ik wat geef? Ik hoop dat je vergeten bent erbij te zetten dat beenhulpen er ook bij te pas komen?
Als ik gewoon open vraag ik (in onze verstandhouding Haha!) of hij de teugels gewoon mee wil nemen en er daardoor zijn neus wat uitbrengt zonder dat het tempo überhaupt veranderd Verward

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:52

Been is vanzelfsprekend, die hou je er altijd bij. (anders krijg je ook nooit een actieve achterhand).
Maar ik heb het over 'wat je er van achteren instopt, hou je van voren tegen', dit versterk je dan iets voor de midden/gestrekte draf (door meer been dus), waardoor je bij de oefening alleen iets hoeft te openen met hetzelfde been gebruik.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:03

Je ziet heel vaak dat als je al vanaf H er uit knalt dat je het niet vol kan houden tot K, en dan zie je je midden/uitgestrekte draf afzwakken.
Daarom geef ik De eerste helft nog niet alles, zodat ik die tweede helft net zo mooi energiek blijf.
Voor ik wegrijd bouw ik wel wat meer spanning op, en als ik terugrij probeer ikeen hele duidelijke overgang te laten zien, anders lijkt het snel of je paard niet mooi terugkomt.

Misschien is dit nog niet helemaal zoals het moet, maar voor mij is dit wel de manier om een mooie en knallende midden/uitgestrekte draf te laten zien.


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 13:40

Ja ik ga ook vort wat meer opbouwen denk ik Lachen

Citaat:
Been is vanzelfsprekend, die hou je er altijd bij. (anders krijg je ook nooit een actieve achterhand).

Hmm ik probeer Haha! wat dat betreft liever volgens het anky principe te rijden: Geef alleen hulpen (-> been) als er wat veranderd moet worden.

Citaat:
Maar ik heb het over 'wat je er van achteren instopt, hou je van voren tegen', dit versterk je dan iets voor de midden/gestrekte draf (door meer been dus), waardoor je bij de oefening alleen iets hoeft te openen met hetzelfde been gebruik.

Je geeft dus wel van tevoren met je been aan dat er wat gaat komen.. nee dan snap ik wat je bedoelt! Maar ik kan er niet teveel van achtere instoppen en van voren tegenhouden, dan wordt het namelijk een wandelende bom, vooral in de proef Scheve mond als ik dan íets teveel doe met m'n been wordt het er niet mooier op. Ik probeer dan maar via telepathie de hulpen te geven Haha!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:24

Lenn"]
[quote]Been is vanzelfsprekend, die hou je er altijd bij. (anders krijg je ook nooit een actieve achterhand).
[/quote]
Hmm ik probeer Haha! wat dat betreft liever volgens het anky principe te rijden: Geef alleen hulpen (-> been) als er wat veranderd moet worden.
[/quote]

Met been erbij houden bedoel ik niet de hele tijd drijven, maar eraan houden zodat je snel kan reageren wanneer nodig. (en dus niet te laat bent en dan nog eens met been komt). Ik ben het met je eens dat je alleen been geeft wanneer nodig (en dat probeer ik ook *LOL* ).

[quote]
Maar ik heb het over 'wat je er van achteren instopt, hou je van voren tegen', dit versterk je dan iets voor de midden/gestrekte draf (door meer been dus), waardoor je bij de oefening alleen iets hoeft te openen met hetzelfde been gebruik.
[/quote]

[quote="lenn"]
Je geeft dus wel van tevoren met je been aan dat er wat gaat komen..
[/quote]

ja, dat is ook meer van 'let op, er gaan wat komen', even scherp maken, dit kan al met 1x been geven, hoeft dus niet met heel veel spanningen te gebeuren.

[quote="Lenn schreef:
nee dan snap ik wat je bedoelt! Maar ik kan er niet teveel van achtere instoppen en van voren tegenhouden, dan wordt het namelijk een wandelende bom, vooral in de proef Scheve mond als ik dan íets teveel doe met m'n been wordt het er niet mooier op. Ik probeer dan maar via telepathie de hulpen te geven Haha!


Je moet ook niet teveel in 1 keer willen en in de training opbouwen. In de proef kun je wel even dat 'alert maken' in de hoek voor de oefening.
En ik weet wat je bedoelt met dat wandelende bommetje, heb er hier nog een, maar dan meer met de middengalop.. als het net even teveel is krijg ik een stuiterballetje onder mn kont.. haha

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 12:31

Citaat:
En ik weet wat je bedoelt met dat wandelende bommetje, heb er hier nog een, maar dan meer met de middengalop.. als het net even teveel is krijg ik een stuiterballetje onder mn kont.. haha

Ja met de middengalop geef ik ook geen been, maar open ik en piel ik wat met m'n zit, kweet niet precies wat. (Ik doe duidelijk maar wat Haha! )
Nouja, ik ga rijden Knipoog Kzal proberen wat meer van achter naar voren te rijden zonder dat ik hem gek maak Scheve mond

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:44

Ik richt me extra op, ik maak me lang, ga wat actiever rijden, vraag meer gebruik van het achterbeen maar ze mag niet harder. Ik probeer het rustig op te bouwen, je voelt direct hoe ze is, of je meer kan vragen of dat ze dan ontploft of in galop valt.
Ik probeer het wel goed te verdelen, dus op een lange zijde bijvoorbeeld 2 'aanlooppassen' en ook weer 2 'terugneempassen' zodat het goed verdeeld is. Hoe verder we komen des te minder aanloop en terugneem passen ik verlang. Maar nu gaat het erom om dus echt op het midden van zo'n zijde of diagonaal het gevraagde te tonen en het goed op te bouwen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Alfi2010 en 16 bezoekers