Wat krijg je dan waarschijnlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Wat krijg je dan waarschijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 10:11

Hallo, ik heb een vraagje op het gebied van erfelijkheid in kleuren...

Ik heb een sorrel overo merrietje en ik zou haar graag een keer laten dekken, niet komend jaar maar misschien een jaartje verder. Ik zou daar graag een goede pleasure hengst op willen zetten en nou was ik helemaal weg van deze: (Zippo Pine Glow)

http://www.softcom.net/users/hodgesranc ... neglow.htm

Wat zou het resultaat kunnen zijn?

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:25

Vraagje voor Jeddah of Paintje!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:30

kijk eens op sites die de kleuren beschrijven, misschien vind je er iets over vererving.

www.equinecolor.com

Er zijn er meer genoemd hier op bokt, maar die kan ik niet terug vinden.

Het blijft toch een verrassing wat eruit komt. Is altijd heel moeilijk te voorspellen.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:34


De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 10:41

Tanx!! Ik kom er alleen niet helemaal uit... Ben niet zo goed in Engels/Amerikaans...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:00

Je moet kijken naar de kleuren van de ouders (van de merrie en hengst), dus de opa's en oma's van het toekomstige veulen.
(Als die goed op papier staan Lachen )

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:03

Gave hengst Kwijl !

Red Roan (= Red Roan x Sorrel) x Sorrel Overo

x eaO eao
R ReaO Reao
r reaO reao

25 % Red Roan Overo, 25 % Red Roan Solid,
25 % Sorrel Overo, 25 % Sorrel Solid

Mee eens, Jeddah?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 11:10

Zo! Gaaf! Daar heb ik wat aan! Dank je! Lachen Nou maar stil bidden voor een red roan overo... gaaf!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 11:11

Ja hè! Waanzinnige hengst hè! Echt liefde op het eerste (on-line)gezicht...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:11

DJQuarter schreef:
Zo! Gaaf! Daar heb ik wat aan! Dank je! Lachen Nou maar stil bidden voor een red roan overo... gaaf!

En dan nog een hengstje, zou helemaal mooi zijn! Voor de toekomst zeg maar Haha! !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 11:13

Ja inderdaad! Ik heb er gelijk helemaal zin in... Nou effe nog een jaartje wachten. Ik heb volgens mij nog nooit een red roan overo op de wedstrijden gezien hier... Of heb ik het fout?

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:17

DJQuarter schreef:
Ik heb volgens mij nog nooit een red roan overo op de wedstrijden gezien hier... Of heb ik het fout?

Weet ik niet.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet zoveel hengsten, met vlekken, met die bloedlijnen hier gezien. Maar dat zou ik ook mis kunnen hebben ??

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:36

Paintje schreef:
Gave hengst Kwijl !

Red Roan (= Red Roan x Sorrel) x Sorrel Overo

x eaO eao
R ReaO Reao
r reaO reao

25 % Red Roan Overo, 25 % Red Roan Solid,
25 % Sorrel Overo, 25 % Sorrel Solid

Mee eens, Jeddah?


Klopt als een bus Paintje!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:38

Leg uit.
Behalve dat ik weet dat sorrel ressesief is, snap ik er ff nix van.
wat is wat en wat betekenen alle lettercodes

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:54

De lettercodes hoef je in principe niet echt te weten, ik doe alles zonder lettercodes, maar veel mensen doen het met.
Elke kleur heeft zijn "genetische code".

Maar goed, zolang je weet dat vos ressesief is, en dan Red roan gewoon vos is maar dan met de Roan gen "erop" dan weet je dat vos X vos altijd vos is. Want een ressesieve gen kan tenslotte niets verbergen dus heeft ook geen andere gen dan Vos om aan het veulen te geven.

En dan de roan factor. Roan komt nooit in homozygote vorm voor, dat betekend dat elke roan ook een niet-roan gen heeft en dus of zijn roan gen geeft aan zijn veulen, of zijn niet-roan gen. 50% kans dus dat hij de roan gen geeft. Hetzelfde geldt voor de overo gen.

Vandaar dat het makkelijk is, vos X vos = vos, het veulen wordt dus 100% zeker vos. Dan is er een 50% kans dat het de roan gen van de vader krijgt en een 50% kans dat het de overo gen van de moeder krijgt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:04

Schitterende hengst!! Wel een behoorlijk bedrag voor een dekking, maar dan krijg je onbeperkt rietjes? Als je deze plannen daadwerkelijk wilt uitvoeren, ben ik misschien wel geinteresseerd om ook enkele rietjes te bestellen, misschien kostenbesparing????

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:37

Wat gebeurd er dan als roan hetrozygote is?
(stel je kruist roan X roan)
Is dat net zoiets als het verblekingsgen bij palomino's en buckskins? Dat wordt dan toch cremello of perlino?
En twee maal overo-gen = lethal white?
Ik weet iets van kleurvererving maar ben altijd in voor een bijles!

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 07:39

Peppysan, de door mij gebruikte lettercodes zijn niet de officiële genetische codes, behalve die voor ea = sorrel.
Bij de APHA kun je een boekje downloaden over Coat Color Genetics waar echt veel in staat OK dan! .

PeppySan"]
Wat gebeurd er dan als roan hetrozygote is?
(stel je kruist roan X roan)
[/quote]
Bedoel je homozygoot, dus de Roan-factor van beide ouders geerfd? Deze vorm schijnt zelden voor te komen.
Volgens de APHA:
Homozygous roans are extremely rare. Though it was once believed that the RnRnRnRn combination was lethal, the existence of a few homozygous roans disproves this theory.

[quote="PeppySan"]
Is dat net zoiets als het verblekingsgen bij palomino's en buckskins? Dat wordt dan toch cremello of perlino?
[/quote]
Dat van de dubbele verblekingsfactor klopt. Ik heb dat van de dubbele Roanfactor wel eens gevraagd op een kleurenforum, maar niemand kon het echt goed vertellen Verward .

[quote="PeppySan schreef:
En twee maal overo-gen = lethal white?

Nee! Niet per definitie! Overo is een verzamelnaam voor minstens 3 vlekkenpatronen, Frame, Sabino en Splash. Hoogst waarschijnlijk is alleen de Frame gelinkt met OLWS en levert alleen Frame x Frame voor 25 % een Lethal White.
Daarom dus is het verstandig je Paint op OLWS te laten testen en je keuze voor een hengst daar op te baseren .

Zie ook OLWS en de artikelen die daarin genoemd worden.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:53

Ik heb ooit 1 Homozygote Roan gezien (op internet, ter dekking) en hij zag er "gewoon" uit als een roan. Of het wel of niet in homozygote vorm voorkomt is nog steeds niet bewezen.

De hengst die ter dekkking staat heeft nog niet voldoende veulens om het echt te bewijzen.

In principe is het nu zo dat men zegt dat een homozygote roan niet bestaat, dat die geabsorbeerd wordt in de merrie.

Wat LW betreft, net als Paintje schreef, als je Frame overo met Frame overo kruist is er 25% kans op een LW veulen.
Dit is theoretisch want er worden niet zoveel LW veulens geboren uit deze combinatie. Er wordt hier ook geloofd dat een deel wordt geabsorbeerd. In praktijk blijkt dat er "maar" 1-2% daadwerkelijk als LW veulen geboren wordt.
Maar met het testen van beide ouders hoeft dit dus absuluut geen probleem te zijn.

In Zweden is het bij de wet verboden om met een hengst te dekken die LW positief is. Belachelijk vind ik dat, want zo fok je juist de mooie frame overo's eruit.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:10

DJQuarter schreef:
Ja inderdaad! Ik heb er gelijk helemaal zin in... Nou effe nog een jaartje wachten. Ik heb volgens mij nog nooit een red roan overo op de wedstrijden gezien hier... Of heb ik het fout?


Overo heb ik nog niet gezien, maar tobiano zie ik bijna elke dag Cool Mijn eigenste Pluizenbaal! Lovers Kwijl

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:12

FlyingHigh schreef:
Schitterende hengst!! Wel een behoorlijk bedrag voor een dekking, maar dan krijg je onbeperkt rietjes? Als je deze plannen daadwerkelijk wilt uitvoeren, ben ik misschien wel geinteresseerd om ook enkele rietjes te bestellen, misschien kostenbesparing????


Onbeberkt krijg je meestal niet, ik ben nu ook bezig met een hengst van www.devonfarm.com en het schijnt "normaal" te zijn, ook volgens Holstud in Stroe, dat je 3 doses krijgt. Voldoende dus om 3 hengstigheden te insemineren. Wat, weer volgens Holstud, voldoende moet zijn als de hengst goed vriest.
Ik krijg ook een leven veulen garantie, dus als het niet lukt hoef ik alleen de verzend kosten te betalen voor meer doses.
Misschien ook wat voor jou FH? Om het $$ hoef je het niet te laten, ik betaal, inclusief verzend kosten, voor de hengst FPF Lethal Weapon $750 dus zo'n €650!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:14

jeddah schreef:
In Zweden is het bij de wet verboden om met een hengst te dekken die LW positief is. Belachelijk vind ik dat, want zo fok je juist de mooie frame overo's eruit.


Verward Dat kan best zo zijn, maar ik zie het toch meer in het kader van het HYPP verhaal. Je krijgt er prachtig gespierde paarden van, maar ach, ze kunnen dood gaan.

Ik weet niet of je met een heterozygote OLWS drager ook moet uitkijken of dat dit alleen in homozygote vorm gevaar oplevert.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:13

jeddah"]
In Zweden is het bij de wet verboden om met een hengst te dekken die LW positief is. Belachelijk vind ik dat, want zo fok je juist de mooie frame overo's eruit.
[/quote]
Ik vind het goed dat Zweden verder kijkt als menig land, maar dit is wel een beetje cru.

[quote="farichta schreef:
Ik weet niet of je met een heterozygote OLWS drager ook moet uitkijken of dat dit alleen in homozygote vorm gevaar oplevert.

Nope, OLWS is in homozygote vorm dodelijk. Dragers hebben nergens last van, je moet ze alleen niet kruisen.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:56

jeddah schreef:
In principe is het nu zo dat men zegt dat een homozygote roan niet bestaat, dat die geabsorbeerd wordt in de merrie.
.

Idd komen homozygote Roans weinig voor omdat de dekking vaak niet 'pakt'. Van absorberen door de merrie is echter geen sprake, het vruchtje wordt gewoon afgestoten en er volgt een abortie.

De Roan-factor is eigenlijk een genetische 'afwijking' waardoor de haren per seizoen snel 'verouderen' en dus wit worden. De kleur grey (schimmel) kun je hier ook mee vergelijken alleen gaat dit over de levensjaren tot 10 jaar en niet per seizoen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:38

jeddah"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Schitterende hengst!! Wel een behoorlijk bedrag voor een dekking, maar dan krijg je onbeperkt rietjes? Als je deze plannen daadwerkelijk wilt uitvoeren, ben ik misschien wel geinteresseerd om ook enkele rietjes te bestellen, misschien kostenbesparing????


Onbeberkt krijg je meestal niet, ik ben nu ook bezig met een hengst van www.devonfarm.com en het schijnt "normaal" te zijn, ook volgens Holstud in Stroe, dat je 3 doses krijgt. Voldoende dus om 3 hengstigheden te insemineren. Wat, weer volgens Holstud, voldoende moet zijn als de hengst goed vriest.
Ik krijg ook een leven veulen garantie, dus als het niet lukt hoef ik alleen de verzend kosten te betalen voor meer doses.
Misschien ook wat voor jou FH? Om het $$ hoef je het niet te laten, ik betaal, inclusief verzend kosten, voor de hengst FPF Lethal Weapon $750 dus zo'n €650!!
[/quote]
Beetje off-topic, maar goed ... ik ga dus ook voor deze hengst. Ik vind het echt een buitenkans voor dat geld. Drie rietjes is meer dan redelijk. Ik ben bezig geweest met het importeren van sperma van Skipa Heathen (vind 'm nog steeds geweldig Kwijl ), maar dat is helaas wegens gebrek aan internationale belangstelling niet gelukt. Daar boden ze overigens maar twee rietjes per shipment. Ook daar werd gezegd dat dat normaal gesproken al genoeg moet zijn. Overigens waren de kosten voor het shipment en het regelen ervan ook voor mijn rekening gekomen. Het ligt er dus ook maar net aan hoe graag de hengstenhouder zijn hengst internationaal op de kaart wil zetten ...

Skipa Heathen ziet er ook "roanerig" uit, maar dat is dus sabino. Overigens is hij OLWS negatief.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaraatje en 10 bezoekers