Dekens: luxe of noodzaak?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Dekens: luxe of noodzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 19:44

Dit artikel vond ik in de bit en ik wou even weten wat jullie ervan vinden. Ik denk er namelijk hard over na om de dekens dan maar weg te doen.

Het artikel:

Dekens: Luxe of noodzaak?

Dekens. We gebruiken ze te pas en te onpas. Medisch fysioloog Eric van Breda is geen voorstander van dekens. Hij legt uit wanneer het paard het eigenlijk koud heeft.

Dr. Eric van Breda is betrokken bij de begeleiding van vele A – en B – kaderleden van verschillende disciplines binnen de KNHS. Als medisch fysioloog weet hij hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft. Wat vindt hij van dekens op het paardenlijf? ,,We moeten in ons achterhoofd houden dat een deken geen comfortproduct is voor het paard. Het is eerder onhandig en lastig. Paarden hebben van nature een prima mechanisme om zich tegen kou te beschermen. Ze hebben een vetlaag op hun huid (huidsmeer) met daarop haar. Wanneer ze hun haren rechtop zetten kan er lucht tussen komen. Deze lucht werkt isolerend.’’ Bij geschoren paarden is deze isolatie weggehaald. ,,Daarom hebben geschoren paarden een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius.’’ Hoewel paarden het zeker koud kunnen hebben, komt het in het Nederlandse klimaat met de milde winters nauwelijks voor dat ongeschoren paarden het koud krijgen. ,,Voor ongeschoren paarden zijn dekens naar mijn idee overbodig. Pas wanneer het tien tot vijftien graden vriest, zou je een deken kunnen overwegen. Als het dier werkelijk rilt van de kou, kan een deken uitkomst bieden. De enige juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de temperatuur.’’ Als je een ongeschoren paard een deken opdoet, druk je de haren plat. ,,En dan druk je tevens de isolatielaag weg. Poetsen zie ik niet als opwarming van de spieren, maar meer als stimulans voor de huiddoorbloeding. Te grondig poetsen tast zelfs de natuurlijke beschermlaag aan. Vuil is namelijk een extra isolatie voor het paard. Dat is waarom je zelfs als het erg koud is paarden ziet rollen in de wei.’’ Veel paarden krijgen na het zweten door bijvoorbeeld een training of wedstrijd een deken op. ,,Zweetdekens zijn eigenlijk onnodig. Zweten is net als bij mensen bedoeld om het lichaam te koelen. Het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in de huid af. Dit bloed gaat vervolgens het hele lichaam door waardoor de temperatuur daalt. Wanneer je een deken gebruikt, wordt de verdamping tegengegaan en blijven de spieren (te lang te) warm. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten.’’ Van Breda denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. ,,Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’
© Bit Nummer 103 december 2003

Dus: Wat vinden jullie??

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:59

Ik ben het wel met dit artikel eens. Mijn verzorgpony is niet geschoren en zweet dus heel snel. Je zou uren kunnen stappen en nog zweet ze. Dus ik stap gewoon goed in en uit maar als ie op stal gaat is ie nog bezweet.
Na het rollen gaat ze gewoon lekker op de koud, vochtige bakgrond liggen om uitgebreid te rollen. Ze is dan ipv zwart-wit bont donkerbruin-zwart bont. Heel smerig dus maar ik ga dr dan niet meer poetsen en zet haar lekker vies op stal. Dat poets ik de keer erna er wel weer af.

Maar soms heb ik heel erg de neiging om een zweetdeken aan te schaffen. Het ziet er namelijk zo koud uit dat bezwete vachtje. En een dekentje lijkt wel lekker omdat wij dat ook lekker vinden.

Het is nu denk ik nog niet nodig maar miscchien als het echt winter word.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:23

Ik ben het ook met dit artikel eens.

op www.paardnatuurlijk.nl staat het zelfs nog iets uitgebreider beschreven.

Ik stap ze goed uit, zet ze dan toch nog even een half uurtje onder een deken en gooi ze dan weer naar buiten.

Nooit problemen mee en mijn stalgenoten met ijslanders den het ook zo en die hebben ook nooit zieke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:28

Ik vindt een zweetdeken wel hadig hoor, je kan je paard op stal zetten zonder dat ie al te nat is, hij koelt dat niet zo snel af en het zweet komt op de deken te liggen, zodoende heeft hij minder kans op spierpijn wat bij te snellle afkoeling wel kan gebeuren!
Maar verder wacht ik met een winterdeken zo lang mogelijk, mijn paard is gelukkiger zonder deken, dat merk ik gewoon, en nu het nog geen 10 graden vriest, gaat het nog prima zonder, zolang ze maar niet in langdurige regen en wind staat.
Mijn merrie is vrij gehard en is nooit ziek!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:04

Ik ben het gedeeltelijk eens. Toch staan mijn pony ingepakt. En wordt geschoren.
Vorig jaar was hij ongeschoren. Maar ik rijd vrij fanatiek, en ook mijn pony is fanatiek. Hij zweet zo verschrikkelijk, dat ik uren kan gaan uitstappen. Zelfs na 6 uur op stal was hij nog niet droog.

Mocht je niet te fanatiek rijden kun je denk beter zonder dekens doen. Maar dat geld niet voor elke pony. Mijn verzorgpony moet na het rijden een zweetdeken om, anders vat hij kou.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:07

helaas is het bij mij wel noodzakelijk Knipoog
dus ik heb lekker me dekentjes voor mickey.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:14

Mijn paard is geschoren, dus ik pieker er niet over om hem zonder deken te zetten .

Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat veel paarden te dik staan ingepakt. Ze hebben het echt niet snel koud. Mijn paard mag kiezen of hij binnen of buiten slaapt (hij heeft box met uitloop en de boxdeur staat bijna altijd open) en negen van de tien keer slaapt hij buiten. Alleen als er een extreem koude wind is of het regent de hele nacht sluit ik hem op. (omdat hij een deken op heeft denkt hij dat hij niet nat kan worden en gaat dus rustig in de stromende regen buiten staan Haha! )

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:20

ik ben het er niet mee eens. Als een paard moet werken is zo'n dikke vacht echt niet handig, die heb ik er daarom maar af geschoren, dus moet hij een deken op. En toen hij zn dikke vacht nog had, en hij zweette, had ik ook een zweetdeken op. Ik heb hem één keer te vroeg naar buiten gegooid (hij was nog een beetje nat) en de volgende dag was hij snipverkouden. Wel dekens voor mij dus!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:46

Mander staat ook met deken, maar ik denk ook wel dat het luxe is. Het dient meer voor mijn gemak dan voor hem. Als ik geen deken opdoe komt ie lekker lang in zijn vacht en is ie niet droog te krijgen.......

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:53

Ik ben het wel met het artikel eens. Mijn paard heeft geen deken. Ik ga er wel 1 voor hem kopen, een ongevoerde regendeken, zodat hij droog is als ik wil rijden, en schoon blijft (hij heeft de gewoonte om in de modder te gaan liggen rollen Schijnheilig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:27

Luck heeft geen deken,
we rijden niet fanatiek (helemaal niet zelfs) hehe
Soms vind ik het ook wel een beetje een onzin. Maar iedreeen wil het beste voor zijn paardje!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:22

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens..
zweetdekens vind ik absoluut niet overbodig, en als een paard geschoren is is een deken gewoon noodzakelijk..

Wel vind ik dat mensen hun paard wel erg vaak super dik inpakken.. een paard heeft het inderedaad een stuk minder snel koud dan de mens.

DhrMistral

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:06

mijn paard is geschoren, dus voor mij zijn dekens wel noodzakelijk

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:12

voor een geschoren paard is een (zweet)deken een noodzaak, maar veel mensen leggen er idd veel te veel dekens op.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:28

Het is maar hoe je het artikel leest. Een deken is niet nodig om je paard WARM te houden. Klopt helemaal, de natuur regelt dat wel. Een deken is wel nodig om je paard korter in het haar te houden. Hierdoor kan je meer aan het werk gaan, hoef je minder lang droog te stappen en vat het paard niet zo gemakkelijk kou.

In Bit waren mensen aan het woord die hun paard bij het huis hebben staan. Sja, dan is het anders, dan wrijf je hem droog, dan doe je allemaal stro op het beestje met eventueel even een zweetdeken en daarna haal je de deken af.
Als je op een pensionstal staat, dan kost dit je enorm veel tijd. Daarom hebben de meeste mensen hun paard een deken op. Niet omdat ie het koud heeft, maar om de lange haren die zorgen dat hij het niet koud krijgt tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:51

Idd Kleintje, mijn gedachte.

Een paard wat ik niet rij, of heel weinig, zou ik nooit een deken opdoen.
Want zelfs midden in de winter, in de vrieskou hebben ze het niet koud.
Kijk maar eens naar paarden die ook gewoon in de winter in de opfok staan, die gaan vrolijk liggen rollen in de sneeuw Lachen

Maar met intensief rijden, zitten al die haren gewoon in de weg.
Paard heeft niet eens zin om aktief te werken, want hij kan zijn warmte niet goed kwijt.
Plus je krijgt ze gewoon niet drooggestapt, al doe je dat een uur.
Dus dan is een deken ter preventie van die dikke haren zeker makkelijk.

Maar ik ben elke keer weer blij als het weer tijd is dat de dekens in de kast mogen Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:14

mijn oudje heb ik sinds vorige winter voor het eerst een dek op gedaan. dit omdat hij midden in de winter ziek werd en toen hup een deken erop en tja dan kun je het niet maken om hem eraf te halen.
Ik had een deken opdoen als tip gekregen omdat hij dan minder energie zou moeten verbranden om zich warm te houden. door dit soort artikelen ga ik dan toch weer twijfelen of hij niet beter af is zonder dek.

vorig jaar stond hij vaak in t land in de stromende regen en stond dan te bibberen als hij op stal stond. vond ik ook een rotgezicht maar ja aan de andere kant door bibberen krijgen ze het warm.

nu vind ik aan de andere kant zo'n dek wel handig omdat zor in de winter vaak in de modder rolt en ik hem dan soms een week ofzo niet kan poetsen omdat ik hem iedere dag nat van de blub aantref. ik vind het dan zo'n rotgezicht als hij zo eruitziet net of ik hem niet goed verzorg ofzo.... ik rijd er niet meer op dus ik hoef hem niet te zadelen want dan zou ik helemaal een probleem hebben met zn vieze rug.

dus ik hou mn paard maar onder dek. een volgend paard (rijpaard) denk ik niet meer want mijn vorige (jonge)paarden had ik ook altijd zonder dek.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:03

Als ik het ooit nog eens leuk vind om alleen recreatief te rijden op een tinker ofzo, hoeft hij van mij geen deken. Maar zo lang ik rij met het oog op de sport komen er dekens aan te pas. Vanwege het dikke pak haar, tijdens het droogstappen, maar vooral vanwege de warme spieren. Wanneer een paard zonder deken staat en je gaat vervolgens rijden, kost het veel meer moeite om die koude spieren op te warmen. Wanneer ik ga rijden haal ik dan ook de staldeken er af, poetsen en snel weer een wollen deken erop. Bovendien ken ik paarden die het wel degelijk echt koud hebben in de winter.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:16

misschien dat ik een gek paard heb, maar dolly vermoord me echt als ze geen deken omkrijgt!
Ze is niet geschoren, maar maakt na een tijdje gewoon niet meer haar aan, dus dan krijgt ze het koud(er). Ze gaat dan bijten, steigeren, wegrennen, enz. als het buiten onder een graad of 5 is doe ik daarom bij in- en uistappen een dekentje erop, scheelt heel wat gezeik (ik ben laatst bijna door de stenen muur langs de buitenbak gegaan, en nee, dat was geen leuke ervaring...).
Als ze klaar is, en ze d'r staldeken(s) omkrijgt, is ze super blij. Als ze het gat ziet probeert ze op alle mogelijke manieren haar hoofd erdoorheen te krijgen, dus je kan mij niet wijsmaken dat ze die deken maar een rotding vind...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:05

Naar mijn mening is een deken niet overbodig. Ik rijd wedstrijden en dan is het wel zo handig als mijn paard geen dikke wintervacht heeft. Ze heeft nu dus een lekker dun vachtje en ik snel droog als ze bezweet is, een zweetdeken leg ik toch altijd op haar kont. Aangezien dat de grootste spier is is het erg vervelend als die stijf is omdat ze teveel afkoeld. Maar goed dat is mijn mening.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:49

Ik gebruik geen deken bij Tinka, sja ze is niet geschoren dus waarom zou ik? Bij geschoren paarden is het een ander verhaal.

Maar iemand bij ons op de manege had het paard 2 dekens opgelegd en dat paard was echt zeiknat van de zweet! Ik snap echt niet waar sommige mensen dan mee bezig zijn. Maar wel een goed artikel.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:30

Ben het met het artikel eens, maar zoals kleintje het beschrijft kan ik dat ook begrijpen. Wel denk ik dat er te gemakkelijk naar een deken gegrepen word..

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:48

sommige mensen begrijpen me wel een beetje verkeerd geloof ik. Ik heb geen deken op om hem warm te houden, maar ik wil geen dikke vacht, want dan zweet ze zo snel, en het duurt dan zo verschrikkelijk lang voordat ze droog is. Als ik haar met een dikke vacht 's avonds in het zweet rijdt, is ze 's ochtends vaak nog niet droog. En niet zeggen, rijdt hem dan niet bezweet, want ze zweet met een dikke vacht al na 5 minuten draven.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 08:18

Ik gebruik voor mijn beestjes geen deken. Als ze geschoren worden natuurlijk wel.
Ik ben het wel met het artikel eens maarja die vacht zit met rijden gewoon in de weg.. Ze zweten dan echt te erg. Ik kan me dus wel voorstellen dat je een deken om doet om ze kort in de vacht te houden.

Het is alleen denk ik wel zo dat mensen gewoon soms overdrijven. Ik denk dat vier dekens met per stuk weet ikveel hoeveel grams vulling en een hals wel ligtelijk overdreven is. Je ziet toch erg vaak mensen die zoiets hebben van ik heb het koud dus mijn paard krijgt een deken op.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:24

Amethyst schreef:
,,Zweetdekens zijn eigenlijk onnodig. Zweten is net als bij mensen bedoeld om het lichaam te koelen. Het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in de huid af. Dit bloed gaat vervolgens het hele lichaam door waardoor de temperatuur daalt. Wanneer je een deken gebruikt, wordt de verdamping tegengegaan en blijven de spieren (te lang te) warm. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten.’’

© Bit Nummer 103 december 2003

Dus: Wat vinden jullie??


grmbl, de rest van het verhaal is mijn mening ook maar hier raak ik dus weer van in de war... Verward