Alleen gecontroleerde beweging?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Alleen gecontroleerde beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 22:14

Wiens paarden hebben alleen maar gecontroleerde beweging en waarom?

Onder gecontroleerde beweging versta ik:
rijden, bijgezet longeren, stap- of trainingsmolen, of aan de hand stappen.

Aan reacties dat het zielig is heb ik niets, dus gelieve die niet neer te zetten.
Als je geen zin hebt om bokkend Nl. over je heen te krijgen, dan graag per PB, het blijft onder ons. Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:22

Bij ons op stal zijn meerdere paarden die alleen maar gecontroleerde beweging hebben. Voor het ene paard is het beter als voor het andere. Mijn paard gaat elke dag een uurtje los in de binnenbak. Die twee gaan al sinds een jaar dagelijks samen los en dat gaat altijd prima.

Z1+1

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:43

Zuiver alleen gecontroleerde beweging heeft het paard niet, maar wel het merendeel van de week. Op dit moment, winter, snel donker, slechte weersomstandigheden, komt knollebaal weinig los buiten.
De laatste keer dat hij helemaal los iets mocht doen was afgelopen zondag (vrijspringen, loslopen met vriendje, lekker rollen). Ik probeer hem in elk geval elke dag even te laten rollen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:47

Bill eigenlijk, behalve als hij s zomers in het land staat.
Meestal rij ik onder het zadel of aangespannen of spring ik met hem. Hij gaat 2 x per week in de stapmolen.
Hij kan niet in de losgooibak, omdat hij daaruit springt. Aan de hand stappen met hem is niet echt een optie

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:54

Billy schreef:
Aan de hand stappen met hem is niet echt een optie


Dat wordt dan weer van zelf ongecontroleerde beweging, zowel voor Billy als voor Ineke en Lia Tong uitsteken

Toen ik (heeeel lang geleden) op een bekende dressuurstal werkte merkte ik wel dat voor voor sommige paarden een vast dagschema heel goed werkte (maar andere waren aardig neurotisch).
Daar stonden paarden die volgens mij niet eens zouden weten wat hen over kwam als ze los in een weiland werden gegooid Haha!
De achterliggende gedachte was het voorkomen van blessure´s, ze waren dan ook wat meer waard dan mijn eigen paarden zijn.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 02:24

Waar ik nu rijd, komen de paarden in de winter elke dag driekwartier tot een uur in de molen en worden gereden of gelongeerd of aan de hand gestapt. Slechts twee paarden worden af en toe in de paddock gezet. 'Mijn' paard laten ze ook nog wel eens los springen. In de zomer staat wel alles overdag op de wei (dus ongecontroleerde beweging). Op de dressuurstal waar ik voorheen werkte, kwam één van de toppaarden los in de paddock of in de binnenbaan. De rest werd gereden, gelongeerd of aan de hand gestapt. Op een andere dressuurstal waar ik heb gewerkt kwamen alle paarden dagelijks een uurtje of soms twee los in de wei/paddock.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 04:08

Gecontroleerde beweging is ook beweging dus dat lijkt mij goed. Vooral als de beweging met regelmaat plaats vindt. Persoonlijk houd ik niet van een paard die de hele dag op stal moet staan. Dus beweging is bij mij vereiste om belssures en problemen te voorkomen. Dit kunnen zowel lichamelijke als geestelijke problemen zijn. Over het algemeen lopen mijn paarden overdag, als het weer het toelaat buiten met een regenjas. Als dat niet kan, probeer ik ze in ieder geval altijd beweging te geven. Soms longeren, rijden maar ook wel eens los in de binnenbak. Maar ook een wandeling is beweging.
Beweging of het nu gecontroleerd of niet gecontroleerd is, lijkt mij noodzakelijk voor het welzijn van het paard.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:37

Mijn paarden hebben meer ongecontroleerde dan gecontroleerde beweging.

Voorbeeldje:
De paddocks zijn nu vrij nat dus laat ik ze elke dag een uurtje in de bak spelen, kunnen ze lekkerder rollen enzo.
Ozep blijkt wel een redelijk geschikt westernpaard te zijn, alleen heeft hij geen cow-sense, maar Friesian-sense Haha! Die arme Bapke is echt een uur lang de pineut en kan geen kant op. Ozep krijgt haar precies waar hij hebben wil, ondertussen overtuigend 'Iiieeepp iiiiieeeeeeeep' piepend Lovers

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:41

dat heeft de muijne in de wintermaanden als de grond bevroren is

dan komt ie 2x per dag in de stapmolen en wordt ie dagelijks door mij gereden(en af en toe los in de bak, maar dan blifjt ie heel gecontroleerd stilstaan of wordt gecontroleerd door de bak gejaagd door staleigenaar, telt dat ook Knipoog )

hij vind t wel oke voor een tijdje, komt toch 3x per dag zn stal uit

maar lekker hele dag in de wei(hij stat normaal aan huis en heel de dag in de wei, maar als t echt gaat vriezen verhuist ie naar pensionstal met binnenbak) vind ie wel fijnr, alleen mis ik thuis de stapmolen, merk dat dat goed is voor hem
hij wil niet altijd meewerken en in de stapmolen moet ie wel, anders krijgt ie een hek+stroom tegen zn kont Tong uitsteken

maar als t even kan komen de paarden ook op die pensionstal dagelijsk buiten, in hnu eentje paar uurtjes in de wei

hij doet meestal niets als ie buiten staan, geen vreugdebokken, niet rennen, nix, beetje rondsjokken en de wei bekijken en om zich heen kijken enzo, maar toch vind ie t wel lekker geloof ik

maar de tijd dat ie 2x per dag in de stapmolen komt en 1x per dag gereden/gelongeerd wordt, overleeft ie ook makkelijk hoor!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:38

Op dit moment heeft Meagan inderdaad alleen maar puur gecontroleerde beweging (stappen aan de hand) in verband met haar blessure. Zodra ze weer helemaal genezen is, bestaat haar beweging voor het grootste gedeelte uit gecontroleerde beweging. Reden hiervoor is enerzijds de beperkte weidegang en loslaatmogelijkheden bij mij op stal en anderzijds heb ik gemerkt dat het haar meer kwaad dan goed doet als ze een dag niet in het werk staat. Incidenteel maak ik alleen een buitenrit (staprit hier in de omgeving of een bos- / strandrit), maar een dag alleen maar los werkt echt niet voor haar.

Limonero is ontzettend gevoelig op zijn spieren, als hij een dag (of zoals deze week twee dagen) niet heeft gewerkt waarbij zijn lichaam wordt gegymnastiseerd, dan heeft hij daar een paar dagen echt verschrikkelijk veel last van (stijve en pijnlijke spieren). Gelijkmatigheid in de training is voor hem noodzakelijk om verzuring te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:01

Milena is aan het revalideren en krijgt derhalve alleen gecontroleerde beweging. Ik stap haar aan de hand op het binnenplein, maar als ik de weg op ga (beter, rechtuit en op het asfalt) dan ga ik er ondanks de blessure toch op zitten. Aan de hand stappen wordt dan nl. zeeeer ongecontroleerd, want ze staat nu 5 weken stil en is dus zo dol als een kuiken. Dus ze moet ook in een nette werkhouding stappen, niet met de kop omhoog en maar rondkoekeloeren want dan wordt het alsnog een bok- en stuiterpartij en dat kunnen we nu helemaal niet hebben.
Overdag komt ze wel een uurtje buiten, maar in een heel klein paddockje zodat ze het niet in haar hoofd kan gaan halen om te gaan lopen sprinten en bokken.

Pas als ze helemaal hersteld is (en dan nog twee maanden verder, voor de zekerheid), komt ze weer gewoon los en mag ze weer in de wei of grote bak. Eerder absoluut niet, houden we alle beweging gecontroleerd.

Zielig? Welnee, de blessure chronisch maken door haar nu niet kort te houden, zodat ze over een jaar naar de slager moet. DAT is zielig.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:03

Mijn hengst heeft in de wintermaanden ook meer gecontroleerde beweging. De andere twee komen wel elke dag los want die zijn toch redelijk rustig en gaan niet liggen rennen op bevroren grond. Mijn andere paard moet ik een beetje tegen zichzelf beschermen Knipoog
Er is niks mis met gecontroleerde beweging als je weet dat je paard zich te snel beschadigd. Je kan wel koste wat kost je paard zijn vrijheid geven maar als het niet kan en je wil nog wat langer van je paard genieten dan 1 dag dan kan je soms niet anders.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:09

Kawa krijgt beide.
Ook in de winter.
Ik merk zelf dat als de grond nat en wat schuiverig is, of juist hard, dat ze zelf al minder maf doen.
Dan doen ze zelf aan gecontroleerde beweging Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:11

Dan heb jij dus een verstandig paard. Onze Leo gaat alleen maar nog veel harder uit z'n panty als de grond hard bevroren en glad is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:16

Misschien het verschil tussen een paard wat altijd in de winter buiten staat en 1 die dat niet gewend is?

Want zoals je weet heb ik alleen maar op stallen gereden waar alles naar buiten ging en ook de stal waar Kawa nu staat is dat zo en die reactie zie ik toch bij al die paarden.
Voor mij dus normaal, weet niet anders en heb het altijd als natuurlijk instinct gezien.

Niet dat ze helemaal niet gek doen, maar lijkt wel of ze redelijk weten tot hoever ze kunnen gaan.
De slidingstop voor de draad word bv wat eerder ingezet Haha!

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:18

Nu heeft mijn paard ook dagelijks weidegang, maar een jaar geleden was het in principe alleen nog maar gecontroleerde beweging.

Overdag ging ze 1 uur in de molen en ik reed haar 6 dagen in de week. Longeren mocht niet, want daar kreeg je sporen van in de bak. Losgooien mocht dus ook niet.

Ik vond mijn paard toen niet echt prettig te rijden. Ze was behoorlijk gespannen en tegen het dwarse aan. Het vervelendst was ze op stal. Ze was compleet veranderd van een vreselijk lief paard in een echte gifkikker, die continue aan het slaan was tegen de boxwanden.

Mede om die reden heb ik toen voor een andere stal gekozen.
Ik heb er nu een heel ander paard aan en totaal geen problemen meer.

M1+10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:44

runningkawa schreef:
Misschien het verschil tussen een paard wat altijd in de winter buiten staat en 1 die dat niet gewend is?


Nope, bij ons komen ze ook elke dag buiten, weer of geen weer. Leo wordt zowiezo erg ritselig van vrieskou. We staan nu op een nieuwe manege dus dat zal wel lachen worden van de winter. Ze hebben Leo alleen nog maar in de zomer meegemaakt, dus denken nu dat ze echt het braafste paard ter wereld op stal hebben. Maar als het straks begint te vriezen dan ehhhh..... }> ~~}> gaat Leo een feestje bouwen zeg maar Haha! Is nog een verrassing voor onze bijrijdster trouwens, die weet dat nog niet.... Tong uitsteken

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 11:17

Er zijn dus bijna geen mensen wiens paard jaarrond gecontroleerde beweging heeft?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:25

O heb ik in het verleden ook wel gehad hoor, paarden van eigenaren die er heeeeel voorzichtig mee waren (en die paarden hadden een prima leven hoor, waren happy, stonden fris in het werk etc) maar ik heb ook wel eens een paard onder het zadel gehad met een specifiek rugprobleem dat echt alleen onder de man en bijgezet aan de lijn beweging kreeg.

Weet je wat het is, alleen gecontroleerd beweging geven is op zich helemaal niet erg, maar de meeste ruiters geven dan niet genoeg en niet bevredigend genoeg beweging denk ik. Je kunt dan niet meer volstaan met alleen maar even een half uurtje wat aankeuteren in de bak, maar je moet gewoon echt je trainingsprogramma af, zodat het dier ook alle spieren los heeft en ook ECHT z'n energie kwijt is. En dat duurt langer dan de gemiddelde recreatieruiter denkt (denk ik Haha! )

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:33

Mijn paard krijgt helaas alleen gecontroleerde beweging op het moment omdat hij zijn griffelbeentje gebroken heeft en hij nu aan het genezen is. Ik mag er weer opzitten en 5 minuten draven per dag. Hij vindt het echt jammer dat hij niet los mag met zijn vriendjes en andere leuke dingen er niet in zitten. Helaas is het niet anders. Nu losgooien betekent dat de kans groot is dat het botje breekt omdat het in dit stadium nog erg kwetsbaar is. T is dus voor zijn eigen bestwil. Maar baal er wel van, hij is er nu gelukkig wat makkelijker onder - maar normaal komt hij iedere dag lekker los. Maar goed nog even doorgaan en dan kan dat allemaal weer. De aanhouder wint zullen we maar zeggen..


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:34

Ik denk dat als je alleen gecontroleerde beweging geeft, dat je heel goed moet weten waar je mee bezig bent.
Dit om idd alle spiergroepen aan te spreken op de goede manier.
Omdat er verder geen andere manier van bewegen is, dus voor het paard geen andere manier om alles ff los te gooien, moet je naar mijn idee veel kennis hebben over het paard en het goed rijden ervan.
Niet voor iedereen weg gelegt lijkt me.
En zonder die goede kennis je anders om meer problemen vraagt dan dat je eigenlijk met gecontroleerde beweging juist wilde voorkomen.

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:39

Op onze manege is er geen weiland, alleen 2 paddocks. Daar mogen de paarden dan in als er plaats is, en als je het zelf doet. Nows staat 3 a 4 keer per week erin en mag van de zomer als het goed gaat met de andere paarden 3 maanden op het land van de buurman. Verder rijdt ik alle dagen dat ik r heb, en mijn vriendin ook.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:54

Ik heb een maandje op een kleine dressuurstal gewerkt in de zomer in Luxemburg, en daar kregen alle wedstrijdpaarden alleen maar gecontroleerde beweging. De hele zomer lang kwamen ze enkel maar hun boxen uit om te rijden. Enkel de fokmerries met hun veulens en de jonge opfok ging de weide op.
1 keer mocht een wedstrijdpaard de weide op, en die begon dan ook onmiddellijk zo ongelooflijk gek te doen, dat we een beetje bang waren dat hij er iets van over zou houden...

Licor krijgt op zondag enkel gecontroleerde beweging, omdat ik hem dan niet buiten kan/mag zetten.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:13

Beide zowel winters als zomers.. In de winter meer als zomers omdat hij dan dus 24/7 op stal staat.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:16

Dennis heeft bijna geen gecontroleerde beweging Haha! . Staat op het moment 24/7 buiten, word door kleine kinderen gereden en loopt dus alle kanten op behalve de goeie Knipoog . En als ik er een keer op zit is het zonder zadel aan een halstertje en gaan we regelmatig met 4 beentjes van de vloer, ook niet echt gecontroleerd.
Afgelopen winters had hij wel bijna alleen maar gecontroleerde beweging. Bijna alleen rijden, mennen en longeren met bijzet. Hij was geschoren en kwam daardoor niet zo veel buiten. En ik wou geen blessure's vlak voor de hengstenkeuring.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dieseltje09 en 127 bezoekers