bit probleem, weet iemand raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 19:53

Al jaren rijd ik mijn paard met een enkel gebroken watertrens. Omdat dit vrij plotseling problemen ging geven in z'n mond, heb ik gisteren een kk ultra dubbel gebroken bit gekocht. Maar ik snap echt helemaal niets van mijn paard z'n mond, hopelijk lukt het me om het uit te leggen.
Jullie kennen vast die twee 'alleenstaande' tandjes in het gebit van hengsten/ruinen soms merries. hengstentanden heet het ook wel dacht ik. Als ik het bit dus in doe, hangt het midden gedeelte van het bit onder/tegen het bovenste hengstentandje. Bij z'n vorige bit hing dit er keurig achter. Als ik dan de bakstukken een gaatje korter doe, ligt het bit in principe goed, maar is het te strak. Z'n mondhoeken worden helemaal naar achteren getrokken. Ik bij de winkel om advies gevraagd, maar die zeggen dat ik de hengstentanden moet laten verwijderen. Veel mensen schijnen dit te doen. Verward Nou één ding is zeker ik ga dus echt geen gezonde tand laten verwijderen, maar weten jullie misschien wat ik hier mee aan moet? Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is?!!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:03

een gaatje bijprikken in de bakstukken om het ietsje langer of korter te verstellen

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:11

Als het bit inhangt mag je twee a drie kreukeltjes in de mondhoeken zien, dan hangt het dus nog goed.Als je meer kreukels ziet of een echte "grijns" hangt het te hoog. Het is niet gebruikelijk dat hengstentanden verwijderd worden, wel worden de wolfstanden vaak verwijderd, dit zijn tanden die precies voor de eerste kies liggen, dus precies daar waar het bit ligt. Het ligt voor de hand dat er dan pijn kan ontstaan. Deze tanden komen lang niet bij alle paarden voor.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 22:09

Uit 'het paard, het bit en de ruiter':

Een tandje dat nog wel eens problemen op kan leveren is de wolfstand. De wolfstand is een klein tandje dat net voor de eerste kies zit, precies op de plaats waar het bit ligt. Het ligt voor de hand dat de druk van het bit op deze plek pijn veroorzaakt. Gelukkig komt de wolfstand niet bij alle paarden voor en heeft hij bovendien maar een korte wortel. Hierdoor is het verwijderen van de wolfstand dan ook geen enkel probleem.


Ik denk dat je je paard er een groot plezier mee doet door deze tand toch te laten trekken. Bij Gipsy zijn ze ongeveer een jaar geleden ook getrokken. Het is echt een ander paard geworden met rijden, ze neemt het bit veel makkelijker aan, logisch, het doet immers geen pijn meer. En het was echt maar een hele kleine ingreep, het was gebeurd voordat ze het doorhad en ze heeft geen kik geven. Paar daagjes geen bit in en het probleem is helemaal opgelost.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 23:41

Toen ik voor Marlou een dubbelgebroken K en K-bit kocht, moest ik een maatje groter dan haar oude bit. Misschien is dit een oplossing voor je, misschien is de maat niet goed en zit het daarom tegen die hengstentand aan. Het zit dus niet tegen de wolfstandjes aan, maar echt tegen de henstentanden. Anders zou ik het ook niet weten.