Vraagje over cornage...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Vraagje over cornage...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 22:00

Ik ben er pas van de week achter dat mijn Tinker waarschijnlijk cornage heeft....

Hij maakt het zware ademgeluid alleen in galop en zodra hij aan de teugel loopt(wat zwaardere arbeid)
Als hij flink tekeer gaat in de wei staat hij nadien wel ietwat te pompen(buik gaat behoorlijk op en neer,ben pas gister tot de conclusie gekomen dat het weleens cornage kon zijn ,dus mischien zie ik dat wel een beetje overdreven Knipoog )
Verder merk ik niets aan hem(geen fluitend geluid of raar hinnekje).
Hij is na het rijden ook vrij snel weer op adem.

Maar nu mijn vraag...(aangezien ik de topics hierover net doorgelezen heb en niet echt snel iets op internet hierover kan vinden)

Heeft cornage nu wel/geen nadelig effect op de ademhaling,kan ik gewoon (flink)door galopperen of moet ik hem terugnemen zodra hij begint.
Mij boeit het verder niet dat gesnorkel maar ik wil graag voor hem weten of het nadelige gevolgen heeft.......


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:13

Een vriend van mij heeft zijn paard laten opereren aan cornage, het is/was een springpaard waar hij Z2 mee reed, hij merkte na de operatie dat ie net wat meer vermogen had (als dat al mogelijk was Tong uitsteken beest springt over de staanders heen)

In jouw geval twijfel ik toch of het wel cornage is.. dat pompen hoort er bij mijn weten niet bij. Kan het niet gewoon conditie zijn ?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 22:32

Nou een operatie is zowieso niet aan de orde(heeft er verder naar mijn weten geen last van) en ik rijd alleen recreatie(wij gaan onder de staanders door Haha! ).

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:40

Ik zou eerder aan iets anders denken dan cornage. Een paard met cornage maakt een typisch geluid. Een zwaar ademgeluid hoeft zeker niet op cornage te duiden. Vooral dat napompen wat je verteld, dat heeft namelijk niets met cornage te maken, maar meer met zijn conditie/longconditie. En een paard met cornage heeft er, zeker als je alleen recreatief mee rijdt, geen last van. Daarom kan ik het pompen ook niet plaatsen in jouw verhaal.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:26

Het ene paard met cornage maakt meer geluid dan het andere. Bij ons op stal hoor je een paard echt fluiten zeg maar. Een ander paard waar zeker van is dat hij het heeft (via bronchoscopie) hoor je juist niet fluiten klinkt meer alsof hij sneller hijgt. Je merkt zelf of je paard er last van heeft. Die 2 paarden bij ons hebben er geen last van en hebben een goede conditie opgebouwd. Het is dan meer het geluid wat je zelf hoort dat sommige mensen vervelend vinden. Ze kunnen allebei t normaal hinniken dus dat hoeft geen verschijnsel te zijn. Als je zeker weet dat het cornage is en geen topsport bedrijft, hoeft dit geen probleem te zijn. Het pompen hoort er normaal gesproken niet bij, dus zou het toch in de gaten houden en anders evt een dierenarts een keer laten kijken of het geen luchtweginffectie is: let op dit kan ook, zonder dat je ze hoort hoesten en of slijm vindt.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:11

Ik sluit me bij de anderen aan. Cornage is in principe helemaal niet zo erg voor een paard en het heeft ook niet zoveel invloed op de conditie. Met een operatie kan het probleem in 80% van de gevallen verholpen worden. Dat napompen heeft volgens mij helemaal niks met cornage te maken. Dat gaat eerder in de richting van bronchitis ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:15

Ik heb zelf ooit een springpaard gereden met cornage
Hij piepte niet, maar maakte juis een heel zwaar adem geluid in galop.
Maar zijn conditie was verder wel ok, dus geen pompen enzo.
Hij kon ook gewoon hinniken.

Ik heb wel eens gehoord dat als een paard hele erge cornage heeft, dat hij wel flink wat minder zuurstof aankan.

Maar ik zou zeker de dierenarts laten komen, want pompen s nooit goed en altijd een rede voor de DA.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:48

runningkawa schreef:
Maar ik zou zeker de dierenarts laten komen, want pompen s nooit goed en altijd een rede voor de DA.


Zeker de DA laten kijken!
Wij hadden ook te lang gewacht met onze merrie en zij was dus hardstikke dampig.
Als je er op tijd bij bent kun je het stopzetten, maar het wordt nooit meer beter.

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:19

B'elanna maakte vroeger een dergelijk geluid in de galop en moest ook wat pompen.. Ik heb het laten onderzoeken en ze heeft een stemband die niet helemaal oke is (de rechter in haar geval). Het is dus geen cornage. Het is bij haar ontstaan a.g.v. een luchtzuigband (je weet wel die veilige Verdrietig )

Maar het pompen ging weg toen ze meer conditie kreeg en het geluid hoor ik nu alleen nog als ze ergens van in de stress schiet. Ze loopt gewoon mee in de westernsport (amateurklasse) en de dressuur (L-niveau).

Roemer
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:13

Hoi!
Kun je cornage stoppen dan en voorkomen dat het erger wordt..? Hoe gebeurt dat dan? Naar mijn weten is het een verlamming van de spieren van het strottehoofd. Er is dan iets mis met de zenuw die deze spieren aanstuurt en het komt vooral aan de linker kant voor.

Of zit ik er naast..?
Groetjes,
Ilse

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:37

Hai,

Mijn paardje heeft een vernauwing in zijn luchtpijp en bij galop hoor je dus ook een hele zware ademhaling.
We doen dus voornamelijk de aansprong oefeningen om hem soepel te houden achter en soms met een buitenrit een gallopje,totdat ik hem gaat horen en dan stoppen we weer om hem op adem te laten komen.

Hij kan zichzelf geheel overstuur rennen en dan staat hij ook wel wat te pompen omdat hij zuurstof gebrek krijgt daardoor.
Ik moet hem hier tegen dus ook beschermen maar dat lukt niet altijd.
Hij wil ook wel eens flink sprinten in een gekke bui en lol maken met de buurpaarden.(moet dan wel op verzuring van de spieren letten ivm zuurstofgebrek in de spieren)
Hij mag niet bij andere paarden die slaan(1 klap op zijn vernauwing en het kan gebeurd zijn) en aangezien hij zelf geen heilige is,kan hij alleen bij mijn draversmerrie en eventueel bij een shet.
Echter heeft hij hengstneigingen en wil een hengstige merrie nog wel eens voor problemen zorgen. Haha!
Verder maakt ie in het begin met rijden altijd zijn luchtpijp open door enkele keren te hoesten en daarna na te proesten en dan gaat het verder prima.(hoe beter zijn conditie hoe minder vaak dit voorkomt)
Hij kan de stap en draf goed aan en loopt ook mooi nageeflijk.
In de galop kan hij dit dus niet volhouden.

Ik zou je paard dus voor de zekerheid even laten onderzoeken.

Succes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 bezoekers