Een paard, wat vind jij belangrijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Een paard, wat vind jij belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 04:28

Je koopt een paard en wat vind jij nou heel erg belangrijk?

Ik vind het karakter en daarmee de uitstraling eigenlijk wel het belangrijkste. De kleur zegt mij helemaal niets.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 07:23

Mij gaat het er om of ie gezond is, er goed uit ziet, een goed karakter heeft, niet al te jong en niet al te oud is, goed opgevoed is en het liefst een ruin, maar dat en de kleur maakt me niet zo heel veel uit.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:38

Aqua8horse schreef:
Je koopt een paard en wat vind jij nou heel erg belangrijk?

Ik vind het karakter en daarmee de uitstraling eigenlijk wel het belangrijkste. De kleur zegt mij helemaal niets.


Durf je het aan??? Een topic plaatsen Haha! * Grapje *

Ik vind uitstraling maar vooral karakter erg belangerijk. Ik heb liever een minder mooi maar erg lief en braaf paardje. Ik heb liever dat het helemaal niets kan en lief in de omgang is, als een erg mooi op hoog niveau sportpaardje met een kl*te karakter.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:46

Dat het klikt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:47

Ik vind het karakter het belangrijkst..... en dat het klikt is wel belangrijk, maar als het niet klikt kan je er aan werken en voor vechten dat het wel gaat klikken.... ik spreek uit ervaring... Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 09:04

SmithsGirl schreef:
Ik vind het karakter het belangrijkst..... en dat het klikt is wel belangrijk, maar als het niet klikt kan je er aan werken en voor vechten dat het wel gaat klikken.... ik spreek uit ervaring... Haha!


Is dat niet een andere klik dan de klik die er in het begin is?
Als ik de klik niet heb, vind ik het nogal spannend om een paard te kiezen. Mijn man heeft een paard waar ik de klik niet mee had. Nu eigenlijk nog niet, maar ik vind haar wel leuk en ik kan ook goed met haar samenwerken. Maar het is niet mijn paard. Maar jij hebt die ervaring dus wel, heeft dat dan te maken met vertrouwen?

thezjuh
Berichten: 49
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Nieuwerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:05

liefst gezond en karakter..uiterlijk maakt me helemaal niks uit...ik heb liever een pony met een goed karakter..die superlief is dan een pony met een superuitstraling en egt een kreng is!!!:D:D:D:D:D jah tog?!! xuzjes

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:21

SmithsGirl schreef:
Ik vind het karakter het belangrijkst..... en dat het klikt is wel belangrijk, maar als het niet klikt kan je er aan werken en voor vechten dat het wel gaat klikken.... ik spreek uit ervaring... Haha!


Hmm.. Veer... daar ben ik het niet mee eens...
Kep het geprobeert met Tin, en dat werd niks.
En Áknir is ook een kleine dondersteen, maar met hem klikt het fantastisch Lovers

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:23

Een gezond paard tot wie ik me aangetrokken voel. Voor mij moet "de klik" er dus absoluut zijn.
Verder is het mooi meegenomen als het dier er ook nog een beetje leuk uitziet, maar dat is voor mij bijzaak.

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:34

de bouw en het karaker. goede bouw voorkomt zoveel problemen, mijn vorige paard was erg langgelijnd en had daardoor been- en rugproblemen, das iets waar ik bij mn volgende paard in eerste instantie op zou letten. karakter hoeft niet 100% te matchen, daar kan inderdaad aan gewerkt worden. bij ieder paard moet je toch iets naar elkaar toe groeien, bij de een iets meer dan de ander...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:36

Als ik al naar een paard ga kijken zal het er al hoogst waarschijnlijk op een bepaalde manier uitzien anders ga ik dus niet eens kijken, de kleur vind ik dan al niet eens zo heel belangrijk, en het moet idd wel "klikken"

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:37

Dat een paard mij aanspreekt.
Dat is vaak een combinatie van een brutale blik, karakter, een lijf wat redelijk in verhouding tot elkaar staat, mooie gangen.
En daarbij de gezondheid van het paard.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 09:38

Ja, gezondheid is natuurlijk erg belangrijk. En helaas blijkt er nog al eens wat mis te zijn of te gaan.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:42

Als ik ga kijken lijkt het mij een leuk paard, anders ga ik niet kijken, met Sting was ik de gelijk goed (ik had er wel al 1 bekeken maar daar wist ik van te voren al van dat ze te klein zou zijn Boos! Lachen )
De gezondheid en het karakter zijn erg belangrijk, als dat paardje niet fit uit zn ogen kijkt, ga ik denk ik niet ook nog rijden, mn keuze is dan al gemaakt.
De kleur vind ik toch wel belangrijk (maar ik houd van zwaargebouwde paarden, en die hebben vrij vaak een apart kleurtje (haflinger, tinker, belg Haha!)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:47

Als ik naar een paard ga kijken moet er gewoon een soort van klik zijn.
Die klik komt naar mijn idee bij mij meestal voort uit de uitstraling van het dier, zijn koppie *ben een koppie-gek Knipoog * eigenlijk gewoon alles bij elkaar.

Er moet iets inzitten wat mij aanspreekt, en verder natuurlijk de gezondheid, maar als een paard mij heeeeel erg trekt, en ik weet van tevoren dat die eigenlijk iets mankeert heb je kans dat ik er toch voor ga, mits het niet al te ernstig is.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:59

karakter is het belangrijkste en het moet klikken...! liever een oerlelijk beestje met een superkarakter dan een mooi kreng...! en dan nog heeft elk paardje wel iets moois Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:02

Het karakter.
Het vermogen om in de sport te kunnen bewegen.
Dus dressuur of springaanleg, net wat ik zou zoeken.
Eerst was dat een springpaard, nu zou ik een goed bewegend dresuurpaard willen.

De klik is wel leuk, maar ik heb gemerkt door veel paarden te rijden, dat de klik of beter gezegt de samenwerking wel komt naarmate je elkaar beter kent en begrijpt.

En uiteraard zou hij gekeurd worden inc fotos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:07

Er moet een vonkje zijn in het eerste contact, een vlindertje dat in mijn buik ineens wakker wordt en gaat fladderen.
Dat is tegelijk ook het gevaarlijkste als je een paard gaat kopen; dat door het 'verliefd zijn' je dingetjes niet ziet.
Gezondheid is ook een absolute vereiste, minimaal een klinische keuring goed doorstaan. Tja,en dan moet ik het paard ook nog mooi vinden (maar als ik dat niet vind is er meestal geen vonkje). Kleur boeit me niet zo veel, en ras zegt ook lang niet alles.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:10

Karakter vind ik erg belangrijk. Het karakter moet mij aanspreken en ik moet fijn samen kunnen werken met het paard in kwestie. Het moet ook een lief paard zijn, goed gebouwd en uiteraard gezond. Ik weet wel zo'n paard te vinden... Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 10:15

Maaike schreef:
Karakter vind ik erg belangrijk. Het karakter moet mij aanspreken en ik moet fijn samen kunnen werken met het paard in kwestie. Het moet ook een lief paard zijn, goed gebouwd en uiteraard gezond. Ik weet wel zo'n paard te vinden... Knipoog


Die hoef je toch niet meer te vinden, die heb je al! Ze is van jou hoor!
Leuk hondje heb je, wat een poepje!

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:23

ik vind de uitatraling toch wel erg belangrijk en het karakter ook en wat hij gepresteerd heeft

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:24

Blik in de ogen/ uitstraling.
Vriendelijkheid.
Bouw.
Gangen.
Maar als ik moet kiezen tussen een vriendelijke gewone of perfecte etter. Dan ga ik voor de vriendelijke.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:28

Als ik nu een paard zou kopen wordt het een ijslander en dan heb ik gerust mijn eisen, aangezien mijn andere 2 paarden me een beetje in de schoot zijn geworpen.

EEn ijslander kost een hoop geld dus mag ik best kritisch zijn.

1:Karakter
2:Gangen
3:Kleur
4: gezondheid

Al deze dingen zijn gewoon voor mij nr 1

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:30

Ik ben een aparte hoor Haha!

Ik werd namelijk verliefd, kreeg vlinder in mijn buik en wist toen eigenlijk het is hem.

Ik heb gereden 3x en was helemaal in de hemel Hyper!

Hij moest echter wel goedgekeurd worden.

Ik voelde gewoon dat het goed zat. Lovers

Een goede vriendin met verstand heeft toen naar het filmpje gekeken die ik had gemaakt toen ik daar gereden had.

En die vond hem hele mooie en ruime gangen hebben en voor de prijs hoefde ik het niet te laten.

Dus ik de eigenaar opgebeld, laten keuren en nu is NOUREYEV sinds Mei dit jaar van MIJ OK dan!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:38

een paardje dat goed reining efokt is en die kwaliteiten ook heeft.. als hij dat heeft maakt het me voor de rest niet uit hoe hij/zij eruit ziet.. en inderdaad.. die klik als hij er niet meteen is... dan komt hij wel als je elkaar leert kennen.. vaak genoeg meegemaakt.. ook andersom.. als eerst de klik er wel is, en dan gewoon ineens weer weg is.. en hij/zij moet geen beengebreken of iets dergelijks hebben.. maar dat komt er dan met de keuring wel weer uit...