Wat heeft ze toch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat heeft ze toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 11:41

Vorige week vrijdag, liet ze opeens lekker los (nadat ze tijden rechts vastgehouden had) en liep ze lekker nageeflijk en soepel. Die zondag heb ik de clinic bij Judith Scholte meegereden, ze was vreselijk hengstig (waar ik nooit eerder wat van had gemerkt, maar nu overduidelijk was) en (ik dacht toen) daardoor erg slecht aan het been. Maar verder liep ze niet verkeerd. Lekker te schakelen in draf aan het eind, en fijn te rijden.
Die maandag heeft mijn bijrijder haar gereden, ze was ook bij haar slecht aan het been (vermoedelijk door de hengstigheid), maar liep wel lekker soepel volgens haar. Normaal gesproken wordt ze dan woensdag door Brenda (bijrijder) gereden, maar die kon niet. Dus heeft ze drie dagen vrij gehad. Ze is wel gewoon naar buiten geweest.
Sinds vrijdag gaat het rijden echter vreselijk slecht. Ze is niet extreem dwars, niet erger dan normaal zeg maar, maar niet vooruit te krijgen.
Ze loopt vrij kort, wil niet verruimen en is (woorden van een stalgenoot) net een stuiterbal. Vooral in de galop is ze weer heel springerig, en niet voorwaarts, terwijl ze de laatste tijd juist steeds vlakker ging galopperen. Je hebt echt het idee dat je haar teveel tegen houdt, maar ook aan een lang teugeltje is er geen verschil in haar gangen. Heb zondag met sporen gereden, maar dat had ook weinig effect. Veel overgangen rijden helpt ook praktisch niet, terwijl ze daar normaal vrij heet van wordt. Ze loopt verder wel helemaal regelmatig en buiten stapt ze nog redelijk door. De bak is ook wel redelijk zwaar, maar dat is wel vaker het geval, dus dat is niet de (enige) reden heb ik het idee. Heb er ook al aan zitten denken, dat ze misschien meer / ander voer moet hebben, aangezien ze nu minder buiten komt en er natuurlijk veel minder voeding in het gras zit. Maar goed, ze krijgt wel meer kuil, is dik genoeg en glanst verder wel. Ze ziet er dus wel goed uit. Maar wat het is?

Ben maandag wezen kijken toen Brenda reed, en die had precies hetzelfde probleem, liet haar op een gegeven moment ook al aan een langer teugeltje lopen (eigen initiatief) omdat ze ook het gevoel had dat ze haar misschien te kort had. Dus ze had een beetje hetzelfde gevoel als ik. Het voelt gewoon niet goed, en rijdt ook echt niet fijn.
Met poetsen en zadelen reageert ze normaal, heb er toen Brenda maandag met haar bezig was even extra op gelet. Heb ook niet het idee dat ze echt last van haar rug heeft ofzo.
Ze houdt rechts ook weer steeds meer vast.

Ik ben van plan om haar vanavond even te longeren voor het rijden. Zo kan ik kijken hoe ze loopt aan de longe en is ze lekker los voor ik erop stap.

Maar ik weet eigenlijk even niet wat ik met haar moet. Iemand enig idee wat het kan zijn?

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:02

Ik longeer ook regelmatig voor het rijden. Ik heb ook met mijn pony gehad dat ie in het begin van het rijden stijf liep. Ik heb toen bij de paardendrogist een pot vitamine E, selenium (?) en nog iets erin gekocht en dat doe ik door het voer. Dat helpt bij het afvoeren van melkzuur en het herstellen van de spieren. Tommie loopt nu weer als een trein. Verder stap ik altijd goed in en goed uit. Ook weleens 10 minuten, kwartiertje over de verharde weg.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 14:11

Het is niet echt dat ze stijf loopt.
Ze loopt gewoon erg kort en wil ook niet verruimen als je dat van haar vraagt. Ze is ook echt niet vooruit te krijgen.
Goed in- en uitstappen doe ik ook, ga pas draven als ze een beetje los is. Tenzij ze in een hele drukke bui is, maar daar is nu geen sprake van

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:21

Ik zou afwachten wat het longeren zegt.
Als ze dan bij het rijden beter loopt, zou ik gewoon veel longeren.

Zijn alle medische oorzaken al uitgesloten?
Ben je recent van zadel veranderd? Heb je het gebit al laten nakijken, want daardoor kan ze op rechts ook vasthouden.
De DA laten komen misschien?

Succes iig!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:23

Kan ze niet gewoon enorm stijf zijn geworden? Zo vlak na de clinic 3 dagen niet bereden.....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 14:37

Faustie: Medische oorzaken zijn helaas (nog) niet uitgesloten, hoewel ik zelf niet het idee heb dat ze echt ergens last van heeft. Ik ben iig niet recent van zadel veranderd, dat is al weer zo'n half jaar geleden, en heb een tijdje terug de zadelmaker er naar laten kijken. Zadel ligt goed.
Als het mijn eigen paard was, had ik er idd als het niet beter wordt een DA bij gehaald. Probleem is, dat het paard van een boer is, die niet zoveel oog voor dit soort dingen heeft. Het heeft al heel wat moeite gekost om hem ervan te overtuigen dat hij, toen ze mok had, er wat aan moest doen (het was immers droog weer, dus kon het geen mok zijn). Ik kijk het nog even aan, en zal ook het longeren afwachten. Mocht het erger worden, probeer ik zeker de eigenaar te overtuigen. En anders zal ik toch zelf een DA erbij moeten halen, maar zit financieel ook niet zo ruim. Maar goed, zover is het nog niet....

Apple: Zou kunnen, maar denk het niet
Ze is de dag na de clinic gewoon gereden (wel rustig aan gedaan). Als ze idd stijf zou zijn, zou dat m.i. een verklaring zijn waarom ze vrijdag moeilijk liep. Maar zou de daar dan zondag en maandag nog steeds last van kunnen hebben?
Bovendien is ze daar over het algemeen niet zo gevoelig voor. Na intensieve bosritten, of lessen heeft ze nooit last van spierpijn. En zoveel bijzonders heeft ze met de clinic ook niet gedaan.
Maar bedankt voor het meedenken!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:47

hoi waarschijnlijk is het wel gewoonspierpijn.
vooral als het al een tijdje niet zo lekker ging en dan ineens wel dan gebruikt ze andere spieren.waardoor ze vaak een klijn beetje spierpijn krijgen.
en de spier pijn komt meestal de 2e dag .
dus als je pittig hebt getraind dan moet je haar nooit laten staan zeker de 2e dag niet .
ga dan lekker longeren desnoots maar 15 min als ze maar even dr rug en benen kan strekken. OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 23:12

Heb net gelongeerd en ben er daarna nog even opgesprongen. Longeren ging redelijk, in het begin was ze behoorlijk sloom, maar na een aar overgangen kwam er iets meer pit in. Waar ik trouwens zo'n twee weken terug de zweep maar beter kon laten liggen had ik 'm nu wel echt nodig Scheve mond. Ze begon toen ze wat voorwaartser werd ook weer wat ruimer te lopen. Wel leek ze linksom korter te lopen dan rechtsom.
Toen ik er op ging liep ze in het begin wel wat soepeler, beter dan vandeweek maar nog lang niet zoals het was.
Je merkt ook duidelijk dat ze aan de longe gewoon een stuk ontspannener loopt dan onder het zadel. Er blijft gewoon een stukje stress bij komen zodra er iemand op stapt, heb ik het idee. Mogelijk is dat weer erger dan een tijdje terug, omdat ik sinds kort een bijrijder heb Verward.
Ik bedacht vanmiddag trouwens ook dat ik sinds vorige week vrijdag (de vrijdag voor de clinic) ben gestopt met van te voren longeren, misschien dat dat er toch ook iets mee te maken heeft. Ik heb daarvoor zo'n twee of drie weken voor het rijden tien minuutjes gelongeerd.

In de omgang was ze trouwens ook wat suf vandaag. Ze ziet er dus wel gezond uit, maar is niet heel attent en staat erg rustig. Dus ergens zit er iets niet helemaal goed.
Misschien ook maar even een vitaminestoot geven.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:49

Het kan een rijtechnisch probleempje zijn. Ik zeg bewust probleempje omdat het iets heel kleins kan zijn. Zo is het moeilijk om te zeggen. Een vitamine stoot is natuurlijk best goed maar ik twijfel of dat het probleem oplost.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 17:50

Ik denk ook niet dat dat het hele probleem oplost.
Maar kan nooit kwaad, en omdat ze in het geheel wat duf is. Geeft het haar misschien weer even wat meer energie.