Stage in Mongolië

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Stage in Mongolië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 23:16

Elise en ik zijn net twee weken terug van onze stage in Mongolie. Daar hebben we in een Nationaal park, Przewalski's geobserveerd. Dit park is opgericht door Nederlanders in samenwerking met de Mongoolse regering. Nu wordt het park gerund door de Mongolen zelf. In 1992 zijn de eerste harems daar uitgezet en nu lopen er 137 rond, waarvan 26 bachelors (vrijgezelle hengsten).
We verbleven in een ger, bijna iedereen in mongolie woont nog in zo'n constructie. We hebben daar gezten toen het wel eens -20 was 's nachts maar we hebben het toen nooit koud gehad (mede te danken aan de grote kachel Knipoog)

Afbeelding
Afbeelding

Paar fototjes om jullie een idee te geven hoe het landschap van Mongolie eruit ziet. Op de eerste foto, zie je in het midden een klein wit/blauw stipje. Dit is het research center, het kantoor zal ik maar zeggen Knipoog

Afbeelding

Volgende foto laat de vallei zien naast het kamp waar we verbleven. In deze vallei hadden veel nomadenfamilies hun ger staan in de winter. Vergezeld door hun kudde's paarden, koeien, en schapen/geiten.

Afbeelding

Afbeelding
We mochten ong. 3 keer per week paardrijden, op mongoolse pony's, heel sterk en erg snel Haha!. Gelukkig niet op een traditioneel zadel want die zijn niet erg comfortabel

Afbeelding
De ijzeren knoppen waar je bovenbenen zitten, zijn daar bevestigd om zoals Chengiss Khan zei "de mannen aan te moediggen om te gaan staan" Iedereen rijd hier ook bijna met de beugels op jocky lengte

Wat je zoal ziet als je gaat rijden:

Afbeelding

En natuurlijk onze studieobjecten Knipoog

Afbeelding
De kudde van Az
Afbeelding
De hengst Bernard

En nog wat nationale sporten

Afbeelding
Lokale worstelwedstrijd in de gymzaal. Leuk uitzicht nietwaar. Ik moet zeggen het percentage dikke mensen in Mongolie heel laag ligt.

Afbeelding
Paardenraces zijn ook populair. De 5 jarige draven 26! km naar de start en galopperen dan 26 km terug. Dit met kleine jongetjes erop, veelal zonder zadel (dit noemt men ook wel geboortebeperking Knipoog)

Als afsluiter het landschap ong 4 dagen voordat we vertrokken

Afbeelding

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:19

leuk hoor, een hele ervaring rijker !
geboortebeperking ! hahaha... maar dat kind zal wel verrekkes kunnen rijden.... Haha!

laatste foto is erg mooi !

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:24

Mooiiiiiiiiii man!!!
Kijk, zoiets wil ik nu dus ook nog eens gaan doen. Via welke organisatie had je dat geregeld als ik vragen mag? Ben me ook een beetje aan het orienteren om zoiets te gaan doen, dus alle info is welkom.

Wat waren jullie dagtaken daar zoal?

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:28

Wauw!! Ik was echt helemaal stil van de foto's ( zo een mooi land en die Ger's daar wil ik er ook 1 van!!) Ben wel een beetje jaloers....., maar toen ik aan het einde van je foto's kwam zag ik je onderschrift en schoot zo erg in de lag dat er snot uit mijn neus kwam! Ik zit nog an te grinneken...

Heb je de reportage van Julia Roberts in Mongolië gezien? aach waarom zou je... je bent er zelf geweest...zucht...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:48

Koortje schreef:
Mooiiiiiiiiii man!!!
Via welke organisatie had je dat geregeld als ik vragen mag? Ben me ook een beetje aan het orienteren om zoiets te gaan doen, dus alle info is welkom.


Als je echt geinteresseerd bent kan je contact met ze opnemen hoor. Als je het als 'vakantie' wilt doen kan je 3 weken eco-volunteer zijn. Je loopt dan mee met hun monitoring onderzoek, dus je observeert ook basis gedrag. Verder kan je paardrijden en krijg je enkele uitstapjes naar typisch Mongoolse dingen.
http://www.owc.org.mn/macne/hustai/ is hun website. De FRPH (de nederlandse stichting) heeft ook een site, moet je ff zoeken. Als je nog meer wilt weten pb gerust.
Als je echt als stagiare wilt is dat ook mogelijk.

Citaat:
Wat waren jullie dagtaken daar zoal?



Als stagiare bepaal je je taken zelf aangezien je je eigen onderzoek doet. Wij observeerden van 9 tot ca. 1u en dan werden we rond 2 uur teruggereden naar ons kamp. Maar je kan er ook voor kiezen van 9 tot 5 te werken maar daar was ons onderzoek niet echt naar.
(overigens ligt hun werktempo ver onder dan van de gem. nederlander Haha! )
's Middags kon je je eigen gang gaan. Af en toe om paarden vragen, gaan wandelen, slapen, voor je Ger in het zonnetje zitten, snookeren, met de hond dollen. C'est ca. Redelijk relaxed dus!

Het is een super mooi land! Echt waar, en paarden in overvloed!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:54

dapperdier schreef:
Heb je de reportage van Julia Roberts in Mongolië gezien? aach waarom zou je... je bent er zelf geweest...zucht...


hahaha en of wij die gezien hebben! we hebben er met zn allen om zitten lachen daar ter plekke! Haha! Ze beweert 2 weken bij die herders-familie geslapen te hebben. Nou NOT! Ze heeft gewoon lekker 2 weken in het kamp waar wij nu ook verbleven geslapen en gegeten, er hangt zelfs een foto van haar in het info-centrum van het park! wahah, heilig boontje Schijnheilig

Maargoed, de docu geeft wel een goede indruk van Mongolie.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:04

Jeetje, een mens zou al van minder jaloers worden !
Geweldig zeg, je kan wel zeggen dat je een ervaring rijker bent Lachen ! Gaaf hoor !!
Mijn schoonouders zijn in Mongolie geweest en die hebben ook in zo´n ger geslapen. Zij zeiden ook al dat het daar zo lekker warm in was. Gelukkig maar, want kou lijden voor een nachtje gaat nog wel, maar als je daar langer zit, lijkt me dat toch heel vervelend *brr* !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:18

Kick man!!! Echt vet. En wat gaaf dat je foto's hebt genomen!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:29

Wat een ontzettend gave ervaring moet dat zijn geweest! Cool

Ik krijg spontaan zin om m'n rugzak te pakken en ook die kant op te gaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:48

wow! Dat is een super gave stage hej! *LOL*
Mooie foto's!
En nu zijn jullie natuurlijk een hele ervaring rijker!
Echt absoluut top!

Maxjes for lifetime!
Peggy fan

DhrMistral

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:50

wat een gave stage . Inderdaad mooie foto's

We zijn clubkampioen 2004 geworden!!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:57

zoo wat ziet dat er gaaf uit zeg

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:58

Wat een mooie foto's! Ik heb laatst bij Yorin Travel gezien dat Floortje met de trein van Rusland naar China reisde en ook door Mongolie kwam.
Ze was daar een paar dagen maar zO verschrikkelijk onder de indruk van dat mooie land!
Ik moet zeggen dat ik ook altijd wel geintrigeerd was door dat land, leuk om dan jou verslag te lezen en de foto's te zien.
De kans dat ik zelf ga zal wel heel klein zijn en nu kan ik toch weer een beetje meegenieten!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:56

Wat gaaf zeg, dit is wat anders dan Prezwalksi paarden observeren in de dierentuin (wat ik 4 jaar geleden deed voor mijn biologie-examen). Lijkt mij echt een hele leuke ervaring Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:00

Die laatste foto ..... PRACHTIG !!!!!!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:13

Wouter (Limo hier op Bokt) is een aantal jaar geleden voor zijn werk in Mongolië geweest. Hij is alleen niet verder gekomen dan Ulan Bator (hoofdstad) met op de laatste dag een uitstapje het land in. Hij was in Mongolië om de kunstvoorwerpen van een tentoonstelling, die toen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam werd gehouden, op te halen. Die tentoonstelling was prachtig en sindsdien heb ik toch wel een 'zwak' voor dit prachtige land. Deze foto's zijn werkelijk schitterend!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:50

wauw dat ziet er heel gaaf uit!
echt gave foto's!
Jij hebt echt geluk!!!!

.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:57

Ziet er fantastisch uit...
Vorig jaar zat ik in mijn thesisjaar, en mijn eerste thesisionderwerp (dat ik uiteindelijk heb laten vallen wegens te weinig wetenschappelijke informatie), had te maken met onderlinge communicatie tussen paarden (zou ik dan vglken met hoe paarden met mensen communiceren).
Het zou bijzonder interessant geweest zijn had ik in Mongolië een studie kunnen uitvoeren!
Super foto's!

paardjuhsz

Berichten: 3136
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Barneveld (:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:01

wouw ze zijn mooi
vooral de 4e vind ik errug mooi

#hoi Vork

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:06

Echt super gaaf, daar zou ik nu inderdaad weleens naar toe willlen!

:evaw:

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:07

Wauw! Prachtig.... echt een sprookje dat landschap daar! Die 4e foto is heel mooi!
Kun je misschien wat meer vertellen over die pittige, stoere mongoolse paardjes? Die paarden staan ook nog zo dicht bij de natuur, echt geweldig!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 20:04

Wat wil je weten Haha!?

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl


Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:11

Wauwie zeg!!! Ziet er daar echt super uit, lijkt me echt een geweldige ervaring!!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:34

NEEEE Boos! ik zie kruisjes Huilen
damnn, heb ik weer! net in zo'n topic waarvan ik de foto's graag wil zien..

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:37

hey nu zie ik ze wel Scheve mond

echt supergave foto's! ik ben echt jaloers!
Lijkt me echt een geweldige ervaring!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: grace1989 en 66 bezoekers