Passe-vite ? Waar haal ik zo'n ding vandaan?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Passe-vite ? Waar haal ik zo'n ding vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:19

Het is weer Sinterklaastijd, ik heb mijn moeder getrokken, en zij wenst een passe-vite. Ik heb nog nooit van dat ding gehoord, mijn woordenboek kent het niet. Google ook niet, maar via afbeeldingen kwam ik op dit plaatje terecht:

Afbeelding

Wij hebben wel zo'n ding in de kast staan, gebruikt mijn moeder voor de soep. Die wij hebben is wel heel wat moderner (ik gok een jaar of 20 oud) Maar hij lijkt hier wel veel op. Is dit een passe-vite? Zo ja, waar kan ik dat ding kopen?


Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:31

dat is idd een passe-vite. Je kunt een goede kookwinkel proberen.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:37

PS het wordt ook wel roerzeef genoemd Knipoog

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:24

Haha, ik zag die naam en dacht: "Een wattes?" Maar nu weet ik het. Die dingen kan je idd (hier in elk geval) in elke kookwinkel wel kopen. Ik had het idee dat het een aardig ouderwets ding was aangezien we nu keukenmachines hebben (zo'n hak-chop-pureer-ding).
Die vindt je wel, let maar op!
Gaat goedkomen!

Oh trouwens: let op dat ALS je in een kookwinkel komt je wel een beetje een goede verkoper/verkoopster aanspreekt en geen weekendhulp, want 99% kans dat die je ook aankijkt van: Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 18:55

Ik herinner me nu ook wel na lang graven dat m'n moeder het ook wel eens over de passe-vite had. Maar ik dacht dat dat een zelfverzonnen naam was (heeft ze wel een handje van Bloos! ) En weet je Carlaa, mijn moeder is van het type, maakt haar eigen jam (nog niet zo verwonderlijk) maar ook haar eigen siropen met een antieke sap-kook-pan. Ik zag dat ding laatst eens aangeprijsd staan bij een antiekwinkel als zijnde uit grootmoederstijd en zeer antiek, en zeer zeldzaam. Mooi dat dat ding nog gebruikt wordt hier *LOL*
Bij de Blokker keken ze me ook aan of ik niet goed snik was, en wilden me een knijpzeef aansmeren. Enne Lielle, ik weet dankzij Google dat het ook wel een roerzeef genoemd wordt, maar dat is nog moeilijker te begrijpen Haha!
Nu nog even een kookwinkel vinden... Verward

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:00

grappig, want de term roerzeef gebruik ik zelf ook nog wel. Passe-vite is wel wat ouderwets idd, maar het is zeker een handig ding.

Wat kookwinkels betreft, Brinkman Kookwinkel is goed en hier in de regio is Hoyng (oid) ook erg bekend.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:35

Maya schreef:
Ik herinner me nu ook wel na lang graven dat m'n moeder het ook wel eens over de passe-vite had. Maar ik dacht dat dat een zelfverzonnen naam was (heeft ze wel een handje van Bloos! ) En weet je Carlaa, mijn moeder is van het type, maakt haar eigen jam (nog niet zo verwonderlijk) maar ook haar eigen siropen met een antieke sap-kook-pan. Ik zag dat ding laatst eens aangeprijsd staan bij een antiekwinkel als zijnde uit grootmoederstijd en zeer antiek, en zeer zeldzaam. Mooi dat dat ding nog gebruikt wordt hier *LOL*
Bij de Blokker keken ze me ook aan of ik niet goed snik was, en wilden me een knijpzeef aansmeren. Enne Lielle, ik weet dankzij Google dat het ook wel een roerzeef genoemd wordt, maar dat is nog moeilijker te begrijpen Haha!
Nu nog even een kookwinkel vinden... Verward


Wel leuk, zo'n handige mama in de keuken! Ik wist ook niet dat er sap-kook-pannen bestonden! Haha!
Zo leer je nog eens wat! Hebben jullie geen kookwinkel in de buurt? Anders is er misschien wel een online-winkel!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131849
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:58

Da's een origineel kado !

Ik heb even voor je gezocht en er is een online kookwinkel:
www.kookwinkel-online.nl

Via Google zijn er vast nog meer te vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:07

Super Oscar, ik en Google da's niet zo goed combinatie, dus ik ga hier eens rondkijken Lachen Ik ga gelijk even kijken. Dat er bokkers zijn die de passe-vite kenden.... Wow! aan bokt heb je nog wat Haha!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:00

je wil niet weten wat voor dingen je op bokt kun vinden

vorig jaar heb ik hier om hulp gevraagd om te leren breien ivm een surprise. Een gigantisch aantal reacties!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:24

Ik zie geen foto,
maar ken wel een roerzeef
Mijn moeder gebruikt dat ding altijd als ze verse tomatensoep maakt.
Die van ons is in een jaren 70 kleurtje oranje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:33

Die hebben wij dus ook nog liggen Haha! maar ze wil een nieuwe

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:51

wij hebben ook nog zo'n passe-vite in de kelder liggen, maar dan in de gewone metaal kleur. Mijn moeder gebruikt hem nog in geval van nood als ze verse soep wil maken en wij geen electriciteit hebben om de groenten te mixen. Heb nog vaak aan dat ding moeten draaien. Vond ik zo verschrikkelijk vervelend.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:06

Bij ons thuis wordt die gebruikt voor appelmoes.

[o]

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:25

Wij hebben hem ook liggen thuis. Mijn moeder heeft vorig jaar voor haar verjaardag nog een nieuwe gehad.
Volgens mij zit er trouwens wel een verschil in tussen de mixer erdoorheen halen of het door de passe-vite heen te draaien. Vooral bijv. de pitjes van de tomtaten blijven bij de passe-vite heel en bij de mixer niet, waardoor je een bittere smaak krijgt.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles


Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:16

die hebben wij ook op school, ook zo'n jaren '70 kleurtje oranje. hebben we gebruikt bij de appelmoes.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ann, Britta31, Bullebeest, Corelli, corinec, Ekeif96, karlli, laurabe, linoleum, ManonGrr, Marcella, nafkedemi, Pabie, Queijo, Saskiaa_, Schuur_ en 79 bezoekers