Tips om handen bij elkaar te houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Tips om handen bij elkaar te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 13:57

Ik wist het eigenlijk al van mijzelf, maar net bij het kijken naar foto's van mij en Duvel werd ik er weer mee geconfronteerd: ik kan mijn handen niet zo goed bij elkaar houden. Zeker als ik aan het lichtrijden ben (losrijden), zit ik én heel erg naar voren, én zet ik mijn handen erg breed. Heeft er iemand tips om dit op te lossen?
Ook heb ik nog al de neiging om af en toe mijn hand te draaien tot een zgn. 'piano-handje', terwijl ik in theorie best wel weet, dat ik mijn hand rechtop moet houden. Alle tips zijn welkom!

Tijdens wedstrijden doe ik het trouwens veel minder, ik denk dat dit komt omdat ik dan aan het doorzitten ben en geen zweep in mijn handen heb (rijd M1).

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:55

nou je zecht het zelf al.
als je weet dat je met zweep je handen rechter en dichter bij elkaar houd rij dan met zweep.
je kan ook steets even onder het rijden denken"handen goed". en ontspan meer met het rijden je armen en handen waarschijnlijk rij je best met druk op je teugels waardoor je met je handen gaat hangen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:48

Ik houd mijn handen ook altijd heel breed. Schaam me soms dood als ik mezelf op foto of video zie: geen pan!

Voor een jong paard is het nog niet zo erg, het helpt ze gek genoeg bij het vinden van de balans. Volgens mijn instructrice is het net als een soort zijwieltjes aan een fiets... en die gaan er op een gegeven moment ook vanaf! Ik vind dat een grappig ezelsbruggetje en het helpt me om er beter aan te denken die handen bij elkaar te houden. Nu "mag" ik ze van mezelf bij het losrijden nog wel breed houden en bij het leren van een nieuwe oefening, maar niet meer bij het normale rijden. Immers, dan heeft ze haar zijwieltjes niet meer nodig Knipoog

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:54

Marije, als je echt neit tevreden bent met je houding in het algemeen (omdat je oko zegt dat je zover naar voren zit) kun je misschien 'Centered Riding' van Sally Swift eens lezen. Zij geeft een paar makkelijke visualisatie-oefeningen (doe of je een denneboom bent Haha!) waar ik zelf wel wat aan gehad heb bij het verbeteren van mijn houding. Het boek helpt je om tijdens het rijden snel je houding te kunnen corrigeren (zwaartepunt omlaag brengen, benen ontspannen, etc.), en het is gewoon ook een leuk en informatief boek om te lezen.
Geen vervanging van goede instructie natuurlijk, maar wel een handig hulpmiddeltje. Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 16:03

De instructie zegt er ook wel wat van, zeker als ik naar voren dreig te vallen, maar ik hbe weinig tijd en geld, dus maar 1 keer in de twee weken les, meestal en de rest van de tijd rijd ik voor mij zelf. En daar gaat het mij dus om, dat ik er zelf op kan letten.
Ik zal dat boek voor de kerst vragen, heb er al wel meer positieve dingen over gehoord (al lijkt het me persoonlijk erg moeilijk om mezelf als denneboom voor te stellen!).

En het gaat mij er dus om, dat ik altijd netjes kan zitten, niet als ik geen zweep in mijn handen heb wel, en als ik met zweep rijd ineens niet meer. (het is gewoon een geluk dat ik het tijdens mijn proeven, zonder zweep dus, beter doe, dan kost het me tenminste geen punten).

Youdid

Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:51

Wij hebben laatst in de les een oefening gedaan om je handen goed te houden, misschien is deze ook handig voor jouw?

Je houd je zweep vast in het midden, steunend op je hand, met je duim er overheen (snap je wat ik bedoel? Lips are sealed Anders wil ik ook wel proberen het te tekenen) Zorg dat je handen op goede afstand van elkaar staan en ook goed in het midden van je zweep!

Nu gewoon gaan rijden. Ik raad wel aan niet te lastige oefeningen te doen, want je bent steeds bezig die zweep goed te houden in het begin. Op een gegeven moment is dat niet echt nodig meer, dan hou je je handen namelijk beter stil en recht (wij iig wel).

We hebben deze oefening toen een hele les gedaan, maar ik denk dat het ook wel wat korter kan als je het een beetje door hebt. Ik heb er wel van geleerd mijn handen beter stil te houden en piano handen zijn zo goed als onmogelijk door de zweep Haha!

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel, het is een beetje lastig uitleggen over internet. Hopelijk heb je er wat aan Lachen

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:45

Marije, het was niet mijn bedoeling om veroordelend over te komen, hoor, of te suggereren dat je niet genoeg lest ofzo. Lachen Zelf les ik eigenlijk nooit, want ik heb geen ruimte ervoor, en mijn pony kan niet op de trailer om naar een manege te gaan. Ik les alleen af en toe op manegeponies. Ik vind het wel heel jammer, omdat goede instructie eigenlijk heel belangrijk is, maar ik heb de mogelijkheid gewoon niet om met haar te lessen.

Die oefening met die zweep klinkt handig, Youri! Ik ga het volgende keer dat ik weer rijd eens uitproberen, want ik heb geloof ik ook best wel piano-handen, soms.

LeandraTigro

Berichten: 226
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:01

doe een PTT elastiek om je polsen, dan voel je telkens druk als je je handen uit elkaar wil doen. Als je dit niet met een elastiek wilt doen, kun je ook een strotouwtje kort knippen en de einden aan elkaar knopen. Het werkt echt. Succes

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:18

Met duimen tegen elkaar aan gaan rijden als oefening en dat langzaam afbouwen. Denk er dan wel om dat je wel vanuit je polsen mee blijft veren, anders stoor je je paard er enorm mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:19

Met een teugelbrug rijden, zoals westernruiters doen. Dan KUN je ze niet verder uit elkaar doen, omdat je de andere teugel ook vast hebt.

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:18

Ik deed het ook altijd en moest van mijn instructeur de oefening die youdid uitlegt (met die zweep) doen. Dat werkt echt super! Je moet ook de zweep recht houden. Zo leer je je handen stil, recht en bij elkaar te houden en ook dat je je handen in wendingen op de zelfde hoogte houdt.
Succes ermee!

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:50

ik had vroeger ook dit probleem ik moest toen met een appel tussen me handen gaan rijden (ja klinkt stom ik weet het) en dan mag je hem niet laten vallen! helpt wel.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:34

Wat voor oplossing je ook kiest, zorg dat je wel ontspanning houdt! Met een appel of een touwtje rijden lijkt me niet echt geweldig voor een ontspannen mee kunnen gaan met de beweging van je paard (wat je uiteindelijk toch wilt). Het is mijn ervaring dat dit probleem zich haast als vanzelf oplost als je je schouders en je ellebogen ontspant.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:23

Nou, ik heb donderdag weer les gehad en het probleem ook nog eens extra aangekaart bij mijn instructrice, zodat zij er eens wat extra op zou letten, dat ging wel goed.
En verder heb ik geprobeerd om er goed op te letten, toen ik zaterdag en vandaag voor mijzelf aan het rijden was.
De oefening met de zweep heb ik wel geprobeerd, maar ik had toen juist de neiging om heel erg te gaan spannen, waardoor Duvel natuurlijk meteen voor geen meter meer liep. Maar er steeds op letten hielp op zich ook al een beetje.
Wat betreft het voorover vallen: het zadel was donderdag terug van de zadelmaker, het was aangepast, omdat het op Duvel zijn rug niet meer zo lekker lag. Ook zou de zadelmaker ervoor zorgen dat het diepste punt van de zitting weer in het midden kwam te liggen (het lag nu iets te ver naar voor, wat dat naar voren vallen nog eens versterkte). Nu heeft hij het zadel dus als het ware iets 'achterover gekanteld' ten opzichte van hoe het lag en nu is het ineens makkelijker om recht(er)op te blijven zitten! Dus dat scheelt ook al een hoop.
Bedankt voor alle tips en reacties.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:44

Wees blij dat je niet zo'n instructeur hebt als ik vroeger. Die kon nl. fabuleus met een lange zweep overweg en mepte je zo over je handen heen. Pianohandjes leerde je wel heel snel af....