Matador,een hengst die alleen in sprookjes bestaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Matador,een hengst die alleen in sprookjes bestaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 23:41

Voor degenen die niet geloven dat Matador heeft gestaan en die zeggen dat Matador een nietszeggende invloed heeft gehad;


Citaat:
adriana schreef:
Als je kijkt naar een paard als Mackensen of Matador (holsteins) die hebben evenwicht in hun lichaam.


Ehm... de foto's zijn ergens neergezet maar even snel weer verwijderd, maar wat we nu nog niet weten is...

Wat is er nu zo geweldig aan deze paarden? Of waren het wel gewoon kromme bokken en heb je ze ergens vandaan getoverd om aan te tonen dat ze bestaan?
Wij hebben een shettie op stal, die heet Mackensen (Mackie). En een vriendin van mij heeft een Welsh die Matador heet.

Dus vertel vertel, want... !!!!!!!!!!!


Citaat:
adriana schreef:
Maar in de dressuur en bij het springen heb je nog steeds een andere bewegingstechniek nodig.

En Sarabande er is idd een Matador die jij bedoeld maar ik bedoel de Matador uit 1948 v. Makler 1.

De volbloed heeft gemaakt dat het huidige dressuur en springpaard zich op tot dit niveau kon ontwikkelen. Die bewegingstechniek is altijd zeer goed te pas gekomen, samen met de andere onschatbare inbreng zoals uithoudingsvermogen, werklust, slimheid etc.

Heb je ook de Holsteiner Mackensen gevonden, want dit is natuurlijk kul geef gewoon toe dat je een fout maakt.


Stamm 830.
Casall = Caretino x Lavall 1 x Raimond x Korenbleem x Matador (zit ook in Caletto 2, zo ook in Caretino) x Galapeter x Maki 1 x Orion.
Jordan (kwpn) = Cocktail x Lord x Sacremento song x Matador x Galapeter. (dezelfde stam als Cassal).
Elmshorn = Lord x Carvado x Korenbleem x Matador (dezelfde stam als bovengenoemde hengsten). Gekeurd .
Cesano II = Caretino x Lord x Raimond x Korembleem x Matador.
Capone ook.

Stamm 8570
Lancier = Landgraf x Fantus x Matador x Heideprinz x Nebel.

Stamm 1916
Clearway = Capitol 1 x Lord x Ramiro x Albrant x Matador x Heiner x Madhi x Nuntius x Amurath 2.

Stamm 3389
Cassini I en II = Capitol x Caletto 2 (zit Matador in de 3e gen.) x Cobalt. (ook Matador)

Stamm 776
Landos = Lord x Calypso 1 x Capitano x Manometer x Matador
Magnus = Matador x Fanal x Nenndorf

Stamm 306
De hengsten Cannonball, Cortez I & II , Salahudine, Seven Valleys.

Stamm 1020
Libero = Lido x Sterling x Matador x Lohgerber.
Quinar = Quidam de Revel x Aloube x Calypso 1 x Dollarprinz x Sterling x Matador.

Stamm 6042
Cor Noir = Cor de la Bryére x Marmor x Matador.
Dolany = Donnerhall x Cor de la Bryere x Marmor x Matador.
Chacamo = Calypso x Marmor x Matador.

Stamm 5064
Calido 1 en 2, dankzij de vaderlijn van Caletto I.

Stamm 730 B
Caletto 1t/m 3 = Cor de la Bryere x Consul x Matador.
Telstar = Nimmerdor x Follywise x Consul x Matador.
Lysander = Landgraf x Consul x Matador


De wondermerrie Deka.

Een ongehoord prestatierijke stam is nr. 730B. Een voortreffelijke merrie uit deze stam is de Consul-dochter Deka. Ze bracht een aantal eersteklas dochters en vijf goedgekeurde hengsten die allemaal topverervers werden. De eigenaar van Deka was Klaus Martin Both (Herzborn-Obdendeich). Hij paarde haar eerst aan Tin Rod xx. Het product hieruit was Huberte, een schimmelmerrie succesvol in de Z-Dressuur. Later werd zij moeder van de vererver Lambadero, Een dochter van Follywise xx werd in Nederland eveneens hengstenmoeder.

De eerste goedgekeurde hengst in Holstein was Gonzales, die uit hetzelfde dekjaar stamde als de Nederlandse springcrack Grandioso. Gonzales ging na een korte dekdienst de springsport in en was onder Peter Weinberg en Hugo Simon gedurende meerdere jaren de succesvolste Duitse hengst in de sport. Later dekte hij nog een aantal jaar in Rheinland Pfalz, in Sachsen Anhalt en op dekstation Völz in Wöhrden. Hij heeft bewezen een springpaardenleverancier van grote klasse te zijn. Zijn zoon Gondoso was onder Hugo Simon o.a. winnaar van het Derbyparcours in Hamburg.

Bijzonder goed klikte de combinatie van Deka met Cor de la Bryere. Het eerste product was Cordeka, die in het fokregister als Legende te boek stond. Zij was als twee- en driejarige de beste Holsteinse merrie van haar jaargang. Later kwam de fokmerrie bij Joachim Tietz. Haar één jaar jongere broer Caletto I begon zijn carrière als laatste ontdekking van Freiherr Baron von Nagel in diens stoeterij Vomholz.
Na de dood van de baron kwam hij terug in Holstein. Na een korte dekdienst kwam hij onder Dr. Michael Rüping in de sport, die hem (net als Gonzales) tot de beste Duitse sporthengst van die tijd maakte.

In 1977 werd de merrie Landrätin van Landgraf geboren. Ze won met Hauke Luther de Duitse landstitel en het Europese kampioenschap junioren. Ze stierf veel te vroeg op de leeftijd van 10 jaar. De volgende voltreffer was Caletto II, geboren in 1978. Uitgeroepen tot kampioen van zijn jaargang was hij vanaf het beginbij de fokkers gewild. Jammer genoeg waren er voor hem slechts vier jaren in de dekdienst weggelegd.
Op de leeftijd van zes jaar verongelukte hij, echter niet zonder een hele reeks eersteklas sportpaarden geleverd te hebben. De olympische winnares Classic Touch is hiervan de bekendste.

In combinatie met Lysander, die in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland dekte, bracht Deka in 1979 een goedgekeurde hengst, volle broer van Landrätin.
De jongste spruit is Caletto III, die naast talrijke persoonlijke successen, eveneens bewees te behoren tot uitmuntende springvererver.


Matador 3647 * , Sch., geb. Hols. 1948 v. Makler I 2840 u. Schiene H 2121 v. Heinitz 2875 – Mirza 2657 Stamm 318D2
166/177; 199; 22,4
Z.: E.Körner Süderauerdorf. Az.: P. V. Drathen, Seestermühe.
51 – Siethwende.

Markante hengst, juist in het rechthoeksmodel, veel hals en een mooie halsrichting. Goede borstdiepte en bespiering, lichte welving in de rug. Voor ietwat steil gekoot. De achterbenen konden iets sterker zijn. Zeer goede correcte gangen.
De hengst beschikt over een uitmuntende manier van gaan.
Zijn veulens zijn veelbelovend, met veel uitdrukking en goede gangen.

Overigens komen uit Stamm 318D2 nog de volgende hengsten, ik noem er een paar, want de rij is ontzettend lang.
O.a Camiros, Corofino I & II, onze eigen Mill Reef en 2 internationale sportpaarden.
Aangezien mijn stammenboek dateert uit 2000, zullen er nu wel meer gegevens bekend zijn.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:45

Lijkt me duidelijk Adriana. Ondanks vele verschillen van mening bestaat deze hengst wel echt .Mijn complimenten hoor OK dan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:54

Maar nu weer die foto erbij

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 23:55

Die is onderweg, er zijn 2 verschillende, de ene staat normaal op datahorse, maar die foto krijg ik er niet op en de andere zit nu bij Chantal op de mail.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:06

ok ben benieuwd, toch ook diegene die hier al gestaan heeft he?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 00:16

Ik zal mijn best doen, maar dat was mijn punt niet.
Ik werd erop aan gesproken dat die hengst niet bestond.
Vreemd als hij dan wel in de pedigree's van o.a Caretino, Cassini en Caletto II voorkomt.
Dat zijn bepaald geen onbekende hengsten!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:22

Goed werk, Adriana! OK dan! Knipoog

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:41

sarabande schreef:
ok ben benieuwd, toch ook diegene die hier al gestaan heeft he?


Ja die vooral. Dan mag jij eens uitleggen wat een evenwichtige gebouwd paard is. Is hij gebouwd volgens de trendy mode. Nee dat niet. Maar hij komt wel voor in de internationale toppaarden en dat doen de trendy voorbeenlopers niet.
Hij komt ook voor in Granulit pag 10 topic evenwicht. Fokken is het stelselmatige bijeen bringen van genen en dat geeft dit resultaat. Het is denken in verhoudingen en dimensies, van lijnen en vormen die resulteren in harmonieuze bewegingen.
Harmonie in het skelet laat harmonie in de bouw zien en laat het paard tactmatig en harmonieus bewegen.

Lange voorbenen geven geen evenwichtige verhoudingen maar resulteren in een onsamenhangend klauwen voor en een stel veel te zwaar belaste gewrichten die stampende en stuwend een massa van 500!!! kilo of meer rond moeten zeulen.

Ga eens denken over hoe je 500 kilo op vier benen verplaatst!!!! Volgens de natuurkundig wetten moet elk been dan toch voor 125 kilo evenwichtig worden belast? TWEE van de VIER benen kunnen alleen dragen en stuwen.
Hoe wordt dat gewicht over VIER benen verdeeld in stand en in de beweging?
Hoe hef je het lichaam op twee benen op? Of over het springen zelf?
Hoe landt je bv.? Hoe moet het paard landen?

Nu mag je van mij de foutenkijker worden van Matador. Maar denk er over na wat zijn rol is geweest en wat hij nagelaten.
Heb je dan nog tijd over lees dan het vertaalde stukje van Bucephalus van deze man die nadacht over de rijpaarden en gelukkig heeft opgeschreven ene Dr. Rau pag 17 topic Evenwicht.

Ik ben zeer benieuwd naar je deskundige analyse.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:41

adriana schreef:
Ik zal mijn best doen, maar dat was mijn punt niet.
Ik werd erop aan gesproken dat die hengst niet bestond.
Vreemd als hij dan wel in de pedigree's van o.a Caretino, Cassini en Caletto II voorkomt.
Dat zijn bepaald geen onbekende hengsten!



Nee er was een misverstand over het noemen van 2 hengstennamen die bij het Trakehner stamboek ook voorkomen uit de Marke stam, bekender en recenter zijn

Niet ook woorden om gaan draaien

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:45

Anna42 schreef:
Ik ben zeer benieuwd naar je deskundige analyse.



Dat zou me verbazen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:46

adriana schreef:
Ik zal mijn best doen, maar dat was mijn punt niet.
Ik werd erop aan gesproken dat die hengst niet bestond.
Vreemd als hij dan wel in de pedigree's van o.a Caretino, Cassini en Caletto II voorkomt.
Dat zijn bepaald geen onbekende hengsten!


Heb je ook nog een foto van Makler I zijn vader? Staat wel ergens internet!
Dr. Bilke beschreef Makler I nog specifiek in Pferdepassion.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:50

Maar ja een reactie geven van: Geef gewoon toe dat het kul is slaat kant nog wel.
Weet je wat zo jammer is?
De jeugd die zich nog wel inzet om iets te leren die word door zulke opmerkingen nogal gekwetst. Men zegt wel eens de jeugd heeft de toekomst .Maar volgens mij denken sommigen dat zij de jeugd nog hebben!

Tip voor mensen probeer de jeugd wat te leren zodat ze er wat aan hebben!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:48

Goed werk Adriana OK dan! Toch wel fijn dat we nog iets van de jongeren kunnen leren

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:00

Tjonge Adriana, petje af!

Waar heb je het toch allemaal gevonden? Ik ben ook op zoek naar een aantal stammen nl 2472 (Fasching) 628B (Heimburg) 185 (Raimond) 205B (Heilbutt)............ maar nog bar weinig gevonden.....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:19


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:41

Oke even naar de bovenstaande foto de schimmel dus. Dit is een MarlonXX uit Nizza van Matador. Wie heeft er een foto van die Marlon XX?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:49

En het enige wat ik vroeg, was een foto van Matador.
Ik heb nooit in twijfel getrokken dat die bestond...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:53

Afbeelding

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:06


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 14:21

Bij Chacomo, de hengst die 5e was in Sydney.
Heeft 2 x Matador in zijn moederlijn zitten.
Zo ook Cassini.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:23

En de foto?

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 14:25

Die komt eraan, maar daar ging het helemaal niet om, jullie zeiden tegen mij ten eerste dat ie niet bestond, dat zei sarabande en dat het zomaar een hengst was.
Hij heeft wel degelijk wat betekent.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:26

Geduld is een schone zaak!


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 14:28

Afbeelding

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 14:29

Dit is Cassini! Heeft het goed gedaan in de internationale springsport!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: acerdurac en 175 bezoekers