Het nut van balkjes draven, in schoenen zetten etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Het nut van balkjes draven, in schoenen zetten etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 12:27

Gisteren heb ik m'n twee-jarige Obelisk-merrie voor het eerst strijklappen aan gedaan.....ze kan al super draven, maar wat ik toen zag Tong uitsteken

Op een gegeven moment raakt een paard gewend aan het gevoel van strijklappen, en gaan ze daar niet anders meer door lopen.

Wat is dan het nut van balkjes draven of stappen, om bijvoorbeeld de stap of draf ruimer te krijgen.

En nog extremer: het in de schoenen zetten (sommige mensen doen dat ook met dressuurpaarden)

of: loodbandages of loodpeesbeschermers....

Tja, kan het ook niet helepen, ik was gister in een filosofische bui...maar hebben dit soort technieken nou echt effect? Verward

Ik kan het me bijna niet voorstellen
Laatst bijgewerkt door Maitu op 27-11-03 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:32

Balkjes draven zijn naar mijn mening goed om de achterhand sterker te maken.

Bandages, peesbeschermers en strijkkappen zijn in mijn ogen slechts ter bescherming en niet om de gangen beter te laten lijken.

Ik ken wel springschoenen met loodjes eraan, die ze gebruiken bij het leren van de tolt van een IJslander, althans dat meen in een keer gelezen te hebben.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 12:40

Dat bedoel ik ook niet, bij mijn merrie had dat toevallig het effect omdat ze die voor het eerst om had.
Je hebt echter diverse hulpmiddelen om gangen te verbeteren / veranderen.

Ik vroeg me af of je daar een blijvend effect door verkrijgt?!

Immers als vergelijking : een jong paard went op een gegeven moment aan strijklappen en loopt daardoor niet anders meer.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:49

Okkie1 schreef:
Balkjes draven zijn naar mijn mening goed om de achterhand sterker te maken.

Bandages, peesbeschermers en strijkkappen zijn in mijn ogen slechts ter bescherming en niet om de gangen beter te laten lijken.

Ik ken wel springschoenen met loodjes eraan, die ze gebruiken bij het leren van de tolt van een IJslander, althans dat meen in een keer gelezen te hebben.



Jier ben ik het ook mee eens

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:52

Maitu, het enige wat de gangen ECHT blijvend verandert, dat is training. Het sterker maken van de spieren, het soepeler maken van het paard en meer van achteren naar voren rijden. Dat verandert de gangen onder het zadel, mits het paard goed gereden blijft worden.

Voor de rest is het allemaal grappig, maar het paard moet het in de ring toch ook zonder hulpmiddelen doen en zelf doen!

Anders kan je bij een paard wat sloft wel transportbeschermers omdoen Haha!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 13:31

Tja, da's ook mijn mening...

Maar waar zijn in godsnaam al die tuigpaardmensen dan toch mee bezig?

Heb je ooit een paard ' in schoenen' zien lopen?

Ik vind dat pure kwellerij, en ik denk niet dat ze daar anders door gaan marcheren....het lijkt me dat op het moment dat je ze af doet, een paard weer normaal loopt?

Of vergis ik me?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 13:34

Als ik mijn eerste vraag terug lees, dan lijkt inderdaad of ik van plan ben allerlei vreemde technieken toe te gaan passen!?

De ervaring met de strijklappen zette mij echter aan het denken. (zonder dat ik van plan ben om iets te doen hoor!)

En ik vroeg me af wat jullie van die technieken vinden, daar ervaring mee hebben enz.?

Heeft bijvoorbeeld niemand ooit het advies gekregen om balkjes te gaan draven om de gangen ruimer te krijgen? Ik vraag me dan af, of het helpt?


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:36

Maitu, laat die mensen. Wel meer mensen doen dingen waarvan ik het onzinnig vind.
Zo ook hulpteugels. Veel mensen gebruiken ze niet meer als hulp, maar echt als middel om ze naar beneden te laten lopen. Rijtechnisch veranderen ze niets. Dus hulpteugel eraf en het paard loopt weer omhoog.

Iedereen ziet zulke dingen weer anders en dat is ook hiermee zo.
Er zullen best paarden zijn die erbij gebaat zijn, maar niet ieder paard.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:30

Kleintje schreef:
Anders kan je bij een paard wat sloft wel transportbeschermers omdoen Haha!


Lol,de mijne is dus zo een sloffer en toen ie voor het eerst transportbeschermers om kreeg(voor transport he niet met rijden Clown )Ik heb toen nog nooit zo hard gelachen en ik had nooit geweten dat ie z'n achterbenen zo hoog op kon tillen Haha!
Wat ik idd ook merk is dat paarden die voor het eerst peesjes/strijklappen om krijg idd eventjes wat hoger de benen optillen,maar dat is al gauw weer over door gewenning.Ik zie iig het nut niet in van allerlei hulpmiddelen,want het paard gaat vanzelf wel beter lopen(minder sloffen)als ie sterker word in z'n achterhand.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:51

Okkie1 schreef:
Balkjes draven zijn naar mijn mening goed om de achterhand sterker te maken.

Toch ook voor de evenwicht?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, ComscoreBot, Duran123, jaap_2005, Jorex, Lynn_Nikita, MarjanB, MRIIIS, othelloster en 110 bezoekers