Discussie: echt goed leren rijden begint met...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 12:56

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Iedereen zal wel een het verhaal gehoord hebben dat je om echt door te breken naar de top, dat ene speciale top-paard moet vinden (zoals Anky met Bonfire).
Maar ik heb ook weleens iemand horen beweren dat je nooit echt goed kan leren rijden op een gewoon (manege-)paard. Want deze paarden zouden je nooit het 'echte gevoel' geven.

Wat denken jullie: is het goed leren rijden (zeg M-nivo en hoger) een kwestie van hard werken aan jezelf of moet je eerst een paard 'met talent' hebben vóór je echt begint met leren rijden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:02

nou, ik vind dat een goede ruiter ook een paard zonder talent goed kan rijden. Ik denk dat als je alle capaciteiten die in een paard zitten er uit kan rijden, dat je behoorlijk goed kunt rijden. Ik vind ook dat mensen die heel eenzijdig bezig zijn (of alleen recreatief, of alleen dressuur of alleen springen) geen volledige ruiters zijn. Springen brengt je heel veel balans bij en een onafhankelijke zit. Het maakt van je ook een betere dressuurruiter. Tja, springen zonder dressuur behoeft niet eens nadere uitleg. En recreatief moet gewoon kunnne omdat dat een ruiter ontspannen met een paard leert omgaan. effe eens een keer niets van hem vragen en hem gewoon met rust laten en ontspannen in het zadel en lekker om je heen kijken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:05

een goed leerpaard!

zo eentje als ik nu onder mijn kont heb!! Kwijl die geeft zoooooo veel geveol!

angel gaby

Berichten: 44
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:06

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Goed kunnen rijden is niet afhankelijk van je paard/pony, maar het is natuurlijk wél zo dat je met de ene pony beter overweg kunt dan met de andere! Ik vind dat je op manege pony's best kunt leren rijden (ik heb alleen maar op manege pony's gereden), maar als je een eigen pony/paard hebt, kun je steeds beter MET die pony rijden, omdat je elke dag op die pony rijdt. Daardoor leer jij de pony heel goed kennen, en de pony jou. Ik heb een tijdje redelijk vaak op dezelfde (manege)pony gereden, en merkte dat het steeds beter ging!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:07

Ik denk dat het op de meeste manege paarden moeilijk is om op hoger niveau te rijden, ze zijn vaak erg afgestompt, dus moeilijk te overreden meer te doen als echt nodig, en dat is ook hun levensbehoud vaak, anders houden ze het niet vol.
Maar ik denk niet dat je een talentvol paard hoeft te hebben om op te leren rijden. Als het maar een paard is wat je redelij (liefst goed natuurlijk) aan de hulpen kan krijgen, kan je er op leren rijden. Juist van de paarden met minder talent leer je naar mijn idee heel veel. Ik heb een draver gehad en die naar de M gereden, maar kreeg geen pas kado, daar heb ik heel veel van geleerd. Het paard wat ik nu heb, heeft wel talent en eigenlijk moet ik er nu pas echt aan gaan rijden (in de Z) want tot nu toe liep hij flierenfluitend zijn proeven door, en als ik een pas vergat te rijden, ach dat loste hij wel voor me op. Van dit paard heb ik echter weer geleerd hoe je om moet gaan met 'moeilijke' paarden. Een blaadje dat scheef hangt aan een boom, en we staan aan de andere kant van de bak, hij is heel erg sensibel. Conclusie is dus eigenlijk dat je 'goed' leert rijden door heel veel verschillende paarden/pony's te rijden.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:08

Ik vind dat goed paardrijden begint met zitlessen aan de longe. DAt is de enige manier om de onafhankelijke zit te creeeren die je nodig hebt om goed op een paard in te werken.
Overigens is het leren op een goed ingereden paard bijna een pre (was in mijn geval niet zo, helaas).

groetjes,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:15

Om in de top mee te kunnen draaien moet je allereerst zelf talent hebben. Een talentvolle ruiter op een manege paard pik je er meteen uit. Je ziet dat ze heel handig zijn als het om balans en timing gaat. Ze zitten van nature al makkelijker en doen veel dingen van nature al goed. Wanneer een beginneling nog moeite heeft met het lichtrijden en het vinden van het goede been daar doet een talent dat vanaf les 2 automatisch al goed.

Ten tweede is het belangrijk dat je heel veel doorzettingsvermogen hebt. Er zijn veel ruiters die misschien het talent wel hebben maar de mentaliteit niet. Die halen nooit de top.

Als omstanders in de gaten hebben dat er een leerling op de manege is die bovengemiddeld rijdt krijg je vanzelf leukere paarden aangeboden om te gaan rijden.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 13:22

Hé, waarschijnlijk is dát wat ze bedoelde:
dat je moet leren rijden op een goed ingereden paard...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:57

Ik heb geen talent......... snik.
MAar dat goed rijden begint bij zitlessen was wel een goede. JE bent ook al een heel eind als je zodanig in het zadel kunt zitten zonder het paard te hinderen of te storen in de balans.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:04

Ik heb goed leren rijden door...als 4 jarig op een pony worden gedropt zonder zadel en hoofdstel. Door het vele zonder zadel rijden heb ik een redelijke zit ontwikkeld. Verder veel privéles. Wil je de top in dan heb je zeker een talentvol paard nodig en moet je zelf ook wat in je mars hebben!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:28

Ik ben het met Jippie eens.
Ik denk dat je vooral zelf talent moet hebben om iets te kunnen bereiken.
Dan is daarnaast goed materiaal nodig en daaronder versta ik vooral geld waarmee je weer een talent vol paard kunt kopen en daarme naar een goede instructeur te kunnen gaan.
Ik denk dat mensen zich vaak overschatten.
Ik hoor vaak genoeg"ik heb een goed paard gekocht" Maar helaas is de ruiter dan vaak niet goed genoeg om er uit te kunnen halen wat er in zit.
Zonde van het talent en het geld.
Goed paardrijden begint bij goede begeleiding en een start aan de longeerlijn, en vervolgens in een groep met niet al te veel ruiters en later eventueel een eigen pony met veel privelessen.
Helaas niet gehad en kom daar nu achter.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:35

Ik vind dat je als ruiter wel gemotiveerd moet zijn om echt het beste eruit te halen en op het ene paard zal dat beter gaan als het andere.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:30

Mijn nicht heeft een groninger van de manege gekocht, ze kickte iedereen de box uit..... ze was hard in de mond spieren zaten vast als je het zou zien echtttttt geen toppaard!!! Maar ze is er zz meegekomen totdat ze been problemen kreeg toen is ze gestopt!!! (ze heeft nog 7 jaar van haar paard mogen genieten enik ook Verdrietig ) Toen ze de ring in kwam had iedreen zoiets van aaaaarg een manege boeren knol maar toen ze de ring uitkwam oooooooooh wat kon die lopen zeg!!!! alles ging super en lopen dat ze kon!!!! Kwijl Zij heeft nog tegen ANky gereden die toen net kwam kijken met Bonfire maar wel gewonnen van haar!!!! Haha!

Ik denk dat je zelf ambitieus moet zijn, maar het paard maakt niet zoveel uit, je paard moet natuurlijk wel een beetje feeling/interresse tonen anders is het geen beginnen aan, volgens mij!!! Maar ik denk dat het meeste vna de amazone/ruiter vandaan moet komen.... waar een wil is is een weg!!!! Net zo goed als dat je een western paard niet voor een kar spant moet je ook een paard dat totaal geen interresse/feeling heeft voor bijv. dressuur in de ring douwe daar schiet je weinig mee op!!! Naar mijn idee!!! Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 18:50

hey Esmee je zegt dat je Nicht een groninger had en in de ZZ reed is dat ZZ licht of zwaar.. erg grappig want dat is heel erg zeldzaam. op dit moment zijn er namelijk maar 2 of 3 in de Z2 en geen in het zzlicht. Dus als ze een groninger had dan zou ze zeker bekend moeten zijn bij mij welke afstamming etc.?

Okee weer ontopic.
Goed rijden begint bij een goede instructeur die je leert wat je moet voelen.
Of dat op een goed paard of slecht paard is maakt niet uit .
Hij moet je laten voelen wat goed en niet goed is.
ook de uitleg Moet goed zijn zodar je het over kan nemen.
Pas als je het gevoel hebt kun je ieder paard rijden en dat vind ik het aller aller moeilijkste van het rijden het juiste gevoel krijgen en op de juiste manier bij minder goede paarden opzoek gaan naar dat gevoel.Ik denk dat bij een goede instructeur het vanzelfsprekend dat je zitlessen krijgt

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:40

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:53

Wat je erbij nodig hebt is ook nog eens goede instructie.
Geef mij een perfect paard met alle knopjes en ik kan er niets mee.
Het is vast een kwestie van heel veel factoren. Instructie, paard, mogelijkheden, gevoel en aanleg.
Ik vind trouwens dat je gevoel ook door de jaren kunt "kweken" als je dat niet hebt.
Ik heb er jaren niets van begrepen, geen gevoel of what so ever. En toch krijg ik iedere keer weer een beetje meer gevoel erbij.
Nu nog een instructeur!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:56

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 22:13

Ellen heeft het over goed rijden; M nivo of hoger.

Ik denk zelf niet dat je tenminste op een bepaald wedstrijd niveau moet hebben gereden. Als je met veel gevoel kan rijden, handig bent met het oplossen van problemen van moeilijke paarden en jonge paarden, dan hoef je dressuur matig geen grootse prestaties neer te zetten maar wel heel goed kunnen rijden.

En om dat te kunnen leren hoef je niet perse hele talentvolle paarden onder je te hebben. Dat is natuurlijk wel belangrijk als je het hebt over het behalen van de topsport. Maar het wil niet zeggen dat je alleen goed kan rijden als je in de top mee draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 22:44

Dat sluit dan weer aan bij de discussie over wedstrijdniveau en niveau van rijden op RT, maar mijn eerste reactie was "M-niv = goed rijden Verward " volgens mij kom je dan nog niet eens een heel klein beetje kijken namelijk, maar dit terzijde, die discussie is al gevoerd namelijk.

Het rijden van paarden die jou het goede gevoel kunnen geven is onontbeerlijk. Je kunt nooit weten hoe een fatsoenlijke aanleuning moet voelen als je nooit een paard gereden hebt dat in een fijne balans&aanleuning gaat. Je kunt niet leren zitten en inwerken op een paard dat zo stijf is als een plank en je elke pas vooruit moet schoppen. etc.

Ik heb heel veel jonge paarden gereden. Onlangs heb ik 10 dagen een verder doorgetraind paard op stal gehad, en het gevoel dat hij gaf... Ik heb in die ene week zo ontzettend veel bijgeleerd! Dat bevestigde dus weer wat ik altijd al dacht: goed paardrijden leer je alleen op goede paarden.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 23:09

k denk ook een goed paard! maar je moet er zelf ook wel aan werken! als je het maar laat komen en je ziet wel dan kom je er ook nooit!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 10:06

Tja Zep, ik ben zo'n beginner dat ik al erg opkijk tegen mensen die het tot de M schoppen! Haha!

Maar het ging me eigenlijk niet om het exacte wedstrijd niveau (of displine overigens), maar meer om het 'verder komen dan gemiddeld'. Want volgens mij kan iedereen in de L komen, maar om verder te komen, wat heb je dáárvoor nodig?
(Ik heb ook wel eens de opmerking gehoord dat die L voor 'Levenslang' staat) *LOL*

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:25

Ik ben van mening dat je op een manege paard heel goed leert rijden, je moet op een manege paard allert zijn en slim, omdat ze er nog al eens onder uit willen komen. Het is pas knap als je een manege paard netjes kunt rijden, dressuurmatig dus, terwijl er normaal veel beginners op rijden. Dan heb je er zeker weten wat voor moeten doen. (nu heb ik het dus over het gemiddelde manege paard dat in beginners lessen loopt zowel in de gevorderde lessen.) Dus alles wat je leert op een manege paard daar het je later profijt van op een eventueel eigen paard!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:48

Goede instructie naar mijn mening. Zonder goede instructie ben je nergens. Als je maar een paard hebt met een beetje talent kan je met goede les het ver schoppen. Ben ik van overtuigd!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:43

echt goed leren rijden begint met...begrip voor je paard.

denk ik Verward

een goed paard zou denk ik de beste manier zijn, gevolgd door een goede instructeur op de eervolle 2e plaats en bij gebrek aan deze 2 zou Janna's suggestie (veel verschillende paarden rijden) een goede derde zijn denk ik!!!