'Roest' je vast op een dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

'Roest' je vast op een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 20:06

Ik rijd nu m'n paardjes met een vzh zadel (Kieffer) hij is 14 jaar! Wel verkleurd en hij wordt slechter. Ik ben nu van plan een nieuwe te gaan kopen (waarschijnlijk Rossner dressuurzadel) maar 'roest' je niet vast op een dresuurzadel? Ik rijd voor een fokker die voornamelijk dressuur gefokte paarden fokt (ook d.m.v. springbloed erbij te doen).

Eenmaal een dressuurzadel er nooit meer vanaf? Zou ik na het rijden van een dressuurzadel nog wel aan Vzh of een springzadel kunnen wennen?

Wie heeft hier ervaring mee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:29

Ik heb pas sinds enkele jaren een dressuurzadel en het zit heerlijk.
Daarvoor reed ik alleen op VZ richting spring, of springzadels.
Maar voor jonge paarden of paarden die nog niet zo ver zijn, blijf ik zweren bij mijn springzadel.

Dus ik ben zeker niet vastgeroest op mijn dressuurzadel, eerder andersom Lachen

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:30

Heey,
ik rijd een fries met dresuurzadel en zit ook wel eens op wat anders, maar dat gaat bij mij gewoon goed, je hebt wel het idee van jeetje wat zit dat raar en waar zal ik me knieen eens doen zodat het lekker zit, maar over het algemeen heb ik er geen problemen mee. En waarom zal je teruggaan naar een vzh?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:47

Hoi,
ik heb nog geen dressuurzadel (al wel besteld) en nu rijd ik dus nog steeds op m'n vzh. Ik merk wel dat als ik op het zadel van m'n stalgenootje heb gereden ik bijna niet meer terug wil naar m'n eigen oude zadeltje (kan ook aan prijsverschil/kwaliteit) liggen Verward .........

Ik kijk iig erg uit naar mijn dressuurzadel (ik rijd dan ook alleen dressuur met m'n friesje)

Succes met je keuze! Knipoog Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 20:47

runningkawa schreef:
Ik heb pas sinds enkele jaren een dressuurzadel en het zit heerlijk.
Daarvoor reed ik alleen op VZ richting spring, of springzadels.
Maar voor jonge paarden of paarden die nog niet zo ver zijn, blijf ik zweren bij mijn springzadel.

Dus ik ben zeker niet vastgeroest op mijn dressuurzadel, eerder andersom Lachen


Dat zag ik laatst ook bij een jong paard! Een dressuurruiter met een springzadel Verward Waarom?

We gaan onze oude Kieffer dan gebruiken voor het inrijden. Hij is ook met iets springinleg.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:52

Ja, ik kan niet meer zonder dressuurzadel Bloos
Echt is zit veel te 'los' op een springzadel en dan moet ik ook nog eens een stuk korter zitten Scheve mond
Nee, lang leven het dressuurzadel

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:56

ik rij nu veel met een dressurzadel op hedera,(manegepaard)
(het is daar zo dat de blijvers vaste zadel hebben, en er ligt 1 springzadel en 1 dressuur, en als je in gevrodert rijd kun je dat gebruiken als je wilt,
en meesta kan ik kiezen tussen een wintec 100 en een wintec dressuur, zeker het dressuur, het zit zachter, comfortabeler, en men beenligging is beter
als ik dan weer op een oude wintec zit is dat zo van, AUW, maar aanpaasingsproblemen heb ik doorgaans niet, ook al zijn die 2 wintecs die waar ik het meest mee rij
ankel als ik dan weer op een lederen zit heb ik het gevoel dat ik daar niet vast op zit, omdat dat meer schuift

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:58

ga met kawa mee....... jonge paarden en met inrijden gebruik ik het liefst een veelzijdigheidszadel.... eenmaal onder het zadel en een beetje doorgereden dan gaat mijn dressuurzadel erop.......... Dat zit dan toch het beste.

Met het vz zadel heb ik net dat beetje meer houvast lijkt wel..... ik zit net even iets vaster in het zadel

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:00

DAn ben ik zeker vastgeroest op m'n stubben VSS? Zo naturel mogelijk, geen dikke wrong, geen dwingende zit enz.
De meeste dressuurzadels dwingen je te veel (de Scandica vind ik nog wel lekker zitten).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 21:10

Barvrouwke schreef:
Heey,
ik rijd een fries met dresuurzadel en zit ook wel eens op wat anders, maar dat gaat bij mij gewoon goed, je hebt wel het idee van jeetje wat zit dat raar en waar zal ik me knieen eens doen zodat het lekker zit, maar over het algemeen heb ik er geen problemen mee. En waarom zal je teruggaan naar een vzh?


Stel je voor dat mijn 'carriere' nog een wending gaat maken Schijnheilig Dan kan ik moeilijk op een dressuurzadel door een parcoursje heen.....

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:58

LuvdaTossa"]
[quote="Barvrouwke schreef:
Heey,
ik rijd een fries met dresuurzadel en zit ook wel eens op wat anders, maar dat gaat bij mij gewoon goed, je hebt wel het idee van jeetje wat zit dat raar en waar zal ik me knieen eens doen zodat het lekker zit, maar over het algemeen heb ik er geen problemen mee. En waarom zal je teruggaan naar een vzh?


Stel je voor dat mijn 'carriere' nog een wending gaat maken Schijnheilig Dan kan ik moeilijk op een dressuurzadel door een parcoursje heen.....
[/quote]

Oeps.. daar had ik helamaal niet aan gedacht Scheve mond

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:13

Ik reed voornamelijk dressuur, maar wilde met dit paard ook gaan springen, dus kwam er een veelzijdigheidszadel bij, omdat ik dacht dat de overgang te groot zou zijn tussen dressuur en springzadel. Maar na een tijdje springen op het vzh zadel en op het echte springzadel van mijn (ex)-instructrice ruilde ik het vzh zadel toch maar om voor een echt springzadel.
De overgang tussen dressuur en springzadel gaat prima, natuurlijk na een tijdje niet op het springzadel te hebben gereden even wennen (en dan bedoel ik toch makkelijk maandje(s)).
En verder ga ik met gijsenkim en kawa mee dat voor jonge paarden, vervelendere paarden een vzh of springzadel net ff wat makkelijker zit. Ook met buitenrijden trouwens..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:13

tja aan een bepaald merk of bepaald soort leer kun je wel aardig gewend raken, ik heb het zelf het liefst een erg zacht zadel, heb er nu een van anly en ik moet zeggen ik kan niet snel zeggen dat ik een ander zadel vergelijkbaar vind en vind al snel zadels te hard en te stug.

ik vind een dressuur zadel daarnaast ook veel lekkerder zitten als een vhz of een springzadel, maar als ik er op zou moeten rijden zou het een kwestie van wennen zijn na een paar weken ben je er meestal al aardig aan gewend

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:22

weet je wat ik nog het irritantste vnd? vroeger kon ik perfect op de hardste zadels rijden zonder ergens last van te hebben, nu rij ik een tijdje met een wintecdressuur, en het is niet het beste zadel dat je kunt vinden, maar ik wil niet meer terug naar de oude wintes van de manege (kheb dan na e les last van men rug, terwijl met de dressuur dit minder is )

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:54

valt wel mee vind ik, maar ik rijd ook regelmatig op een springzadel, dus dat is wat lastig vergelijken.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:01

Ik ben dus wel vastgeroest aan m'n dressuurzadel Bloos
Ik heb een dressuurzadel met een echt diepe zit, als ik springles heb, op m'n springzadel uiteraard voel ik soms echt een beetje een butje.

Het springen opzich is natuurlijk geen probleem maar het losrijden voor het springen wel.
Ik kan daar echt niet aan wennen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:07

Ik heb ruim een jaar een dressuurzadel.
En als ik weer op vzh/springzadel rijd gaat t best, mn eigen zadeltje zit t lekkerst, maar ik ben er niet op 'vastgeroest'.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:16

Absoluut niet,
ik kan weken met springzadel rijden en zonder problemen weer in een dressuurzadel plaats nemen, andersom ook no problem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 01:28

Geen last van. Ik rijd op veelzijdigheid, dan weer een springzadel met zadelmak maken, en ook op een dressuurzadel. Toevallig is mijn passier overleden en ben ik op zoek naar een nieuwe. Daarom had ik de laatste tijd veel op veelzijdigheid en spring gereden.

Zolang de dressuurzadels maar niet belachelijk veel wrong hebben, vind ik het geen probleem.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 07:06

Het maakt mij ook niet uit. Het is even vreemd als je op stijgt maar daarna rijd ik ook zo weg met mijn springzadel.
Natuurlijk zit mijn dressuurzadel comfortabeler maar het is niet zo dat ik niet meer weg kom op dat springzadel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:25

ik rijd veel lekkerder op een veelzijdigheid (of springzadel). Een dressuurzadel vind ik niet zo heel fijn zitten, dan zit ik voor mijn gevoel te gestrekt en kan ik niet meer zo goed bewegen (zit allemaal in mijn hoofd Tong uitsteken ) Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:05

Fitzroy schreef:
Het maakt mij ook niet uit. Het is even vreemd als je op stijgt maar daarna rijd ik ook zo weg met mijn springzadel.
Natuurlijk zit mijn dressuurzadel comfortabeler maar het is niet zo dat ik niet meer weg kom op dat springzadel.



Waarom heb ik dat niet??? Boos!
Ik moet de eerste 10 minuten verschrikkelijk wennen als ik op een springzadel zit! Helemaal als ik een paar weken lang niet gesprongen heb. Ik heb de volgende dag ook vreselijke spierpijn Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 09:53

Mmmm als ik het zo hoor ga ik er ook maar eentje aanschaffen......

Waarschijnlijk de Rossner Sydney Plus..... maar dat moeten we nog maar ff bekijken!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:34

Aan de ene kant wel aan de andere kant niet. Ik zou niet meer zonder mijn Ainsley Dressuur zadel willen die ik gebruik voor Treasure. Maar op de andere paarden rij ik ook op andere zadels, en het is niet zo dat ik het niet kan. Maar ik wil het gewoon liever niet.

bren

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:24

heb zelf een wintec 2000 vzh zadel,en heb
2 weken terug op een rossner dressuurzadel gereden
van een stalgenootje en ben helemaal klaar
met mn wintecje die rossner zit zo lekker.
echt toppie ga nu zelf volgend jaar een rossner kopen

21-10 indoor mm Barsingerhorn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers