Wanneer draagt jouw paard peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:48

hoi

Ik doe ze altijd om. Heel soms bandages maar ze hebben altijd wel wat om. Veel te bang dat ze iets krijgen net voor een belangrijke wedstrijd. (hadden wij dus met de nederlandse Boos! )

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:51

Givar heeft altijd peesbeschermers en strijklappen om. Hij heeft ook springschoenen, op verzoek van dierenarts en hoefsmid. En das maar goed ook.... Hij heeft nog wel eens de neiging om in zijn enthousiasme een ijzer er af te trappen. Aangezien hij onder zijn voorhoeven speciaal beslag heeft proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen. En dat lukt goed.
Beenbescherming vind ik trouwens echt een must tijdens het werk, helemaal tijdens buitenrittten.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:35

Met dressuren vaak bandages, anders pijpkousen, springen en buitenrijden peesbeschermers + strijklappen, en met longeren daar nog springschoenen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:44

Met rijden doe ik voor altijd peesbeschermers om en met springen komen daar nog springschoenen bij. In de wei of paddock heeft mijn paard alleen springschoenen om. Met longeren: voor peesbeschermers en springschoenen, achter pijpkousen. Dit allemaal puur preventief, want in principe heeft hij het niet nodig. Echt een manier om eventuele onnodige blessures te voorkomen dus.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:08

ik heb ze eigenlijk altijd om. ik vind het een stuk veligheid je weet nooit wat er gebeurd als hij bv schrikt zijn z'n benen goed beschermd. ik rij er overgens ook altijd mee.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:11

Met dressuren heeft Jordy eigenlijk nooit iets om, hij strijkt niet en tikt zichzelf ook niet aan, gekke sprongen maakt hij ook zelden.
Met springen heeft hij 3-in-1 beschermers om voor en achter strijklappen.
Met een rustig buitenritje heeft hij ook niets om, als we gaan 'boscrossen' peesjes en strijklappen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:28

Toekie schreef:
. beter voorkomen dan genezen!


Wie zegt eigenlijk dat die dingen wel zo goed voor de pezen zijn? Mij lijkt het dat een paard dat die dingen eigenlijk nergens voor nodig heeft (dus niet aantikt etc.) eerder iets kan krijgen van die bescherming dan gewoon "bloot". Maar zo zie ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 02:14

xxappiexx schreef:
Wie zegt eigenlijk dat die dingen wel zo goed voor de pezen zijn? Mij lijkt het dat een paard dat die dingen eigenlijk nergens voor nodig heeft (dus niet aantikt etc.) eerder iets kan krijgen van die bescherming dan gewoon "bloot". Maar zo zie ik het


Als je peesbeschermers hebt die goed passen en je ze niet te strak vast maakt, kan het helemaal geen kwaad.

Ik heb bijvoorbeeld Protec peesbeschermers. Die zijn zacht aan de binnenkant en keihard aan de buitenkant. Ik trek ze niet strak aan (sluiting is elastiek), maar maak ze gewoon vast. Stel dat hij met een achterhoef tegen zijn pees aan zou klappen, dan wordt die klap door het hele harde deel van de peesbeschermer opgevangen (dus niet door een klein oppervlak van de pees) en ook iets gedempt door de zachte neopreen voering. Als het paard diezelfde klap op de pees op zou moeten vangen zonder beschermer, zijn de gevolgen in ieder geval een stuk ernstiger. Daarom gebruik ik dus peesbeschermers.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 08:50

gekke_koei schreef:
ik gebruik ze nooit, simpelweg omdat je paard daar lelijke plekken van kan overhouden( schuren enzo)
paarden die vaak met kappen rijden en die verkeerd gebruikt worden hebben altijd van die witte strepen op de benen..
en ze kunnen van kappen juist gaan strijken! onze had ook kappen, want ze streek. bleek dus met kappen nog erger te zijn.. kappen eraf.. nix geen gestrijk meer over

vaak wordt het ook gebruikt omdat het stoer zou staan.. jaja je hebt van die huppeldoosjes... maja.. dan hebben we nog wel een waslijst Haha!

alleen als ik ga springen doe ik 3 in 1 beschermers om en bandages achter.. ik heb een hekel aan kappen..

het scheelt wel als je ze gewoon goed aan doet. Bij ons zit er ook wel eens zand tussen na het rijden in de buitenbak maar ze hebben nog nooit schuurplekken gehad.

3-in-1 vind ik juist niet handig met springen; ze mogen het best voelen als ze hun benen een keer stoten, anders blijven ze slordig. Bandages beschermen IMO ook onvoldoende, een ijzer trapt daar zo doorheen.

Ik gebruik dus altijd peesbeschermers en strijklappen (behalve tijdens een dressuurproef natuurlijk Knipoog), alleen met de cross gaan er echte sgw beschermers omheen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:54

Altijd met rijden!
Baadt het niet dan schaadt het niet...
ik heb ze, ze zitten zo om en ze heeft er geen last van. Waarom zou ik ze dan niet om doen??
Ik doe het gewoon voor de zekerheid, tegen aanschoppen e.d.
Af en toe rijd ik ipv met peesbeschermers met bandages met dressuren, maar dat duurt wat langer met omdoen en met nat weer wordt dat zo'n kledderbende!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:38

CCCCorine schreef:
Als het paard diezelfde klap op de pees op zou moeten vangen zonder beschermer, zijn de gevolgen in ieder geval een stuk ernstiger. Daarom gebruik ik dus peesbeschermers.


Okee, dan wel maar soms hebbe mensen die dingen helemaal fout aan...dan denk ik dat je ze beter gewoon af kan laten.

Maar dan vraag ik me nog 1 ding af:
Hoe krijgt je paard het voor elkaar dat hij met zijn achterhoeven op de pees van het voorbeen kan klappen...die van mij heeft dat helemaal nooit. Terwijl ik toch ook regelmatig ruige buitenritjes maak. Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:40

hindernis springen en struikelen in de landing,
struikelen en voorbeen niet op tijd weg

om maar twee voorbeelden te noemen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:55

Okee, dat kan. Heeft die van mij nooit gehad.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:07

ik gebruik nooit die dingen aan haar benen alleen maar gezeur.
iemand bij ons had het een tijdje gedaan en gelijk allemaal plekjes en wondjes op zijn been nee bedankt mij pony heeft het niet nodig die let wel op zichzelf haha *LOL*

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:36

Mijn shet draagt nooit peesbeschermers. Haha! Maar goed, met hem men ik alleen maar. Knipoog
Trix heeft ze ook niet, maar eigenlijk wil ik ze nog wel graag een keertje, iig voor de voorbenen.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:42

Gebruik ze eigenlijk altijd, met rijden en met longeren.
Alleen ik haar losgooi heeft ze geen peesbeschermers om

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:16

Mijn paard pak ik nog het liefst rondom in als ze losgaat. Helaas zou dat te gek zijn. Ik heb mijn vorige paard ooit 'even losgegooid' zonder bescherming (haast) en een gebroken griffelbeentje + operatie van een paar duizend gulden waren het gevolg. Ik doe altijd een vorm van bescherming op tijdens training, longeren en losgooien. Alleen los in de paddock of op het land zonder (de pezen moeten toch 'uitharden' en sterk worden). De eerste paar keer dat het paard in het voorjaar het land opgaat, pak ik haar ook in.
Misschien iets té voorzichtig volgens sommigen, maar na zo'n ervaring word je dat wel. Ik heb mijn paard ook voor de sport en een (langdurige) blessure kun je dan niet echt gebruiken!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:59

xxappiexx schreef:
Maar dan vraag ik me nog 1 ding af:
Hoe krijgt je paard het voor elkaar dat hij met zijn achterhoeven op de pees van het voorbeen kan klappen...die van mij heeft dat helemaal nooit. Terwijl ik toch ook regelmatig ruige buitenritjes maak. Verward


Pff makkelijk zat, er zijn genoeg paarden die zichzelf 'vangen'. Een vriendin van mij heeft haar paard kunnen afschrijven nadat die in galop het sesambeentje aan gort had getrapt. Een andere vriendin van mij had haar paard mét beschermers in de bak gezet: waarschijnlijk is daar iets scherps naar boven gekomen want én de peesbeschermers was kapot én de kogel tot op het bot. Pezen waren gelukkig nog heel, maar de schade zonder bescherming was vele malen groter geweest.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:19

Ik gebruik ze alleen met rijden en longeren.
Met los gooien niet.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:50

een paard heeft ze in de natuur ook niet nodig dan gaat het ook gewoon goed alleen de domme paarden hebben dat nodig ------> nee dit is geen verweid naar je paard

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:54

Met losgooien, longeren en rijden altijd vierkant in de beschermers. Nu Pablo geschoren is kan ik niet meer elke beschermer omdoen en eindig ik om wondjes van schuren te voorkomen met bandages. Voor de stapmolen en wei alleen voor beschermers. Maar er gaat altijd wat om, met longeren zelfs achter springschoenen. Dan heb ik maar een dom paard, zou wel een domme eigenaar zijn als je paard zich eens vangt tijdens rijden en longeren (want dat doen de paarden nl in de natuur niet!!!!!!) en met een zware blessure staat. En een ongelukje zit in een klein hoekje en we gaan nou bijna allemaal niet natuurlijk om met onze paarden door ze alleen in een hectares grote land te zetten, maar in een relatief klein bakje rondjes te rijden.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:04

dat is waar maar ik denk ook dat jij dan een heel andere ruiter bent dat ik met een heel ander paardje ik ben helemaal niet zo'n dressuur ruiter ik vind springen erg leuk (1.10 met alleen een halstertje met een pony van 1.20-->welsh)en een beetje zonder zadel en hoofdstel rijden enzo
ik heb wel wedstijden gereden maar ik ben er het mens niet voor

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:20

Normaal doen we bandages om, als versteviging, omdat de benen van Arsen steeds dik werden zonder. En als bescherming, zeker met buitenritten. Nu gaat hij steeds meer strijken en slijten de bandages erg hard, dus gebruiken we peesbeschermers, die ook de kogels beschermen. Ook lekker snel om en af te doen.
Normaal ben ik geen voorstander van beenbescherming, de spieren worden zo slap als je ze steeds beschermd. Een paard kan best lopen zonder, dat doen ze al eeuwen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:28

Silly heeft alleen in de stal en op de poetsplaats geen beenbeschermers om Haha!
Met rijden heeft ze 4 bandages of voor peeskappen en achter strijklappen.
In de wei heeft ze springschoenen (liefst vierkant), peeskappen en lange achter-peeskappen om.
Als ik ze vergeet word ik gestraft met een stel dikke, opengeslagen paardenbenen en een vette veeartsrekening.

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:49

ik doe altyd peesbeschermers en strijklappen om bij het rijden in welke vorm van rijden dan ook alleen als ze in de wei en op stal en trailer dat niet alleen met rijden ookal is het maar 5 minuten